Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada 9.
jūnija sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Bērziņš
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Šodien bija ļoti daudz svarīgu
jautājumu, piemēram, par sabiedriskajām raidorganizācijām.
Pašlaik sabiedrībā ļoti plaši par šo jautājumu diskutē gan ar
masu medijiem, gan ar politiķiem. Es domāju, ļoti labi, ka šodien
to skatīja pirmajā lasījumā un tagad ir iespējams šo diskusiju
vēl paplašināt jau uz juridiskās bāzes – ieteikt savus
priekšlikumus un izveidot šo likumu tādu, kas apmierinātu gan
sabiedrību, gan raidorganizācijas, gan masu medijus, kas
nodarbojas ar šo jautājumu, gan arī sabiedrību kopumā.
Otrs, svarīgākais jautājums mums, Zaļo un Zemnieku savienības
frakcijai, kas šodien tika izskatīts, ir saistīts ar
priekšlaicīgu pensionēšanos. Par šo jautājumu mēs esam ļoti ilgi
un plaši diskutējuši mūsu frakcijā kopā ar labklājības ministri
D.Staķes kundzi, kura ir Zaļo un Zemnieku savienības pārstāve.
Tajā ir pozitīvi momenti un arī, teiksim, nedaudz problemātiski
jautājumi.
Pozitīvais ir tas, ka daudzi cilvēki ir rakstījuši un lūguši
iespēju pagarināt priekšlaicīgo pensionēšanos. Mēs esam ļoti
priecīgi, ka šis dokuments ir saskaņots ar mūsu kolēģiem
koalīcijā un arī opozīcija ir akceptējusi šo dokumentu, un ka šī
pensionēšanās iespēja tiek pagarināta līdz 2008.gadam. Ir arī
lūgums, lai šis likums uzreiz stātos spēkā. Pozitīvais moments,
ka mēs dodam iespēju cilvēkiem izvēlēties – viņš var
priekšlaicīgi pensionēties, ja nespēs atrast darbu. Tā zināmā
veidā tomēr ir garantija. Otrs jautājums, ka Labklājības
ministrija nopietni strādā pie subsidētām darba vietām. Tātad
cilvēki, kam rodas otra iespēja, var pagarināt un neņemt
priekšlaicīgo pensionēšanos, bet strādāt pilnu laika posmu. Līdz
ar to viņi saņemtu lielāku pensiju. Bet šis pārejas periods ir
nepieciešams, un mēs, no Zaļo un Zemnieku frakcijas, pilnībā
atbalstījām šo projektu. Mēs esam priecīgi, ka šis dokuments ir
pieņemts, un ceram, ka ekonomiskais stāvoklis pēc 2008.gada tomēr
uzlabosies un cilvēki vēlēsies strādāt pilnu laika periodu un
priekšlaicīgi neies pensionēties. Tā ir drošības sajūta
cilvēkiem, ka viņiem ir iespējams veikt šo priekšlaicīgo
pensionēšanos.
S.Bendrāte
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien arī mēs atbalstījām
grozījumus pensiju likumā par priekšlaicīgas pensionēšanās
iespējām, pagarinot pensionēšanās iespēju līdz 2008.gada
1.jūlijam, kad saskaņā ar likumu sievietes mūsu valstī sasniegs
noteikto pensionēšanās vecumu – 62 gadus.
“Jaunais laiks” par šo priekšlikumu ir vairākkārt debatējis arī
savās frakcijas sēdēs un to ir atbalstījis, uzskatot, ka tās ir
cilvēka tiesības pēc tik grūta un sarežģīta darba mūža, kāds tas
mūsu valstī ir bijis sievietei, aiziet pelnītā atpūtā agrāk un
saņemt pensiju.
Sociālo un darba lietu komisijā atbalstot šo priekšlikumu, mēs
Labklājības ministrijai norādījām, ka ir obligāti jāskaidro
priekšlaicīgās pensionēšanās sekas, ka aprēķinātā pensija būs
kopumā mazāka, jo nostrādātais laiks būs mazāks, un saskaņā ar
likumu tiks izmaksāti 80% no aprēķinātās vecuma pensijas.
Turklāt mēs ceram, ka trīs gadu laikā Labklājības ministrijai būs
izveidojusies sistēma subsidēto darba vietu izveidošanai
pirmspensijas vecuma sievietēm, ko paredz Eiropas Savienības
sociālais fonds. Sociālo un darba lietu komisijas sēdē
Labklājības ministrijas pārstāve mums vēl pagaidām nespēja
nosaukt konkrētu rezultātu šajā jomā.
Runājot par grozījumiem Pensiju likumā, jāatzīmē, ka Saeimā gaida
visu šo grozījumu paketi, kur paredzētas arī sengaidītās
piemaksas par nostrādātajiem gadiem līdz 1996.gadam un citi
būtiski priekšlikumi.
Atgādināšu, ka atvērt pensiju likumu, lai novērstu trūkumus
Latvijas pensiju sistēmā, bija “Jaunā laika” un Einara Repšes
vadītās valdības iniciatīva. Diemžēl Labklājības ministrija šo
svarīgo pensiju likuma grozījumu paketi gatavojas uz Saeimu
virzīt tikai vēlā rudenī kopā ar 2006.gada budžeta
projektu.
“Jaunais laiks” uzskata, ka tas nav atbalstāmi. Šī pensiju likuma
grozījumu pakete ir jāskata līdz ar Saeimas darba atsākšanos
septembrī, ko atbalsta arī Latvijas Pensionāru federācija, lai šo
likumprojektu varētu pietiekami izdebatēt sabiedrībā.
Nodalot šo likumprojektu no budžeta paketes, stabilāka būs arī
gada galvenā likumprojekta – 2006.gada budžeta –
apspriešanas gaita.
Uzskatām, ka esošā koalīcija ir pietiekami stabila un stipra, lai
atbalstītu racionālos priekšlikumus pensiju likumā un noraidītu
neracionālos.
“Jaunais laiks” savu viedokli jau ir paudis publiski un vēlreiz
centīsies pārliecināt koalīcijas partnerus.
Visbeidzot – politiskie reitingi liecina, ka “Jaunais laiks”
joprojām ir vislielākā un visvairāk atbalstītā partija
sabiedrībā. Mūsu reitings ir 16,9%, un tas maijā ir pat nedaudz
palielinājies. Paldies jums par to, un, jūtot jūsu atbalstu, mēs
joprojām esam stipri.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Saeima šodien steidzamības kārtā
pieņēma nelielus grozījumus pensiju likumā, kas uz trim gadiem
pagarina iespēju priekšlaicīgai pensionēšanai. Par to ir
diskutēts arī jau vairākās iepriekšējās sēdēs, un mūsu frakcija
iesniedza pēc būtības tieši tādu pašu priekšlikumu trīs reizes.
Kā mēs konstatējām, nevis priekšlikums nebija īstais, bet
iesniedzēji nebija īstie, un nevarēja būt tā, ka “Tēvzemei un
Brīvībai”/LNNK ir iniciatore šādai visumā vajadzīgai lietai, uz
ko aicināja daudzas pensionāru un citas sabiedriskās
organizācijas.
Esam priecīgi, ka lēmums ir pieņemts, un droši vien laikus
stāsies spēkā līdz 1.jūlijam.
Saeima izskatīja un otrajā lasījumā bez garām debatēm atbalstīja
likumprojektu “Par dzīvokļa īpašuma tiesību piešķiršanu Andrejam
Eglītim”. Pirmajā lasījumā tika izteiktas dažas kritiskas
piezīmes par projekta juridisko formu. Tagad tā ir pieslīpēta, un
uzskatām, ka nav nekādu šķēršļu, lai nākamo divu nedēļu laikā šis
likums tiktu pieņemts.
Mazliet atšķirīgs ir mūsu uzskats par grozījumiem likumā “Par
nekustamo īpašumu piespiedu atsavināšanu valsts vai
sabiedriskajām vajadzībām”, kas saistīts ar ļoti būtisku un
sabiedrībai nozīmīgu lietu – Latvijas Nacionālās bibliotēkas
būvniecību. Tomēr valsts lietotie līdzekļi, tajā skaitā tādi
formulējumi kā bijušie īpašnieki, tūlītēja īpašumu ierakstīšana
uz valsts vārda zemesgrāmatā, liecina, ka šajā gadījumā valdība
diemžēl nav ieklausījusies daudzu juristu teiktajā un mazliet ir
pārliekusi, kā saka, nūju uz otru pusi, stipri vien ignorējot
Satversmē garantētās īpašnieku tiesības. Droši vien jārēķinās ar
to, ka pēc šī likuma būs protesti tiesā vai Satversmes
tiesā.
Šīs lietas varēja izdarīt arī juridiski korektāk un radīt mazāk
problēmas svarīgaju projektam.
Turklāt ar lielu balsu vairākumu tika noraidīti kārtējie kreiso
deputātu mēģinājumi grozīt pašvaldību vēlēšanu likumu, paredzot
tajā tiesības nepilsoņiem vēlēt, kas ir pretrunā Satversmei. Ja
jau kādam ir vēlme šīs lietas revidēt, tad būtu jāatrod Saeimā
divas trešdaļas deputātu, kas ir gatavi grozīt Satversmi. Tomēr
mēs paredzam, ka vismaz tuvāko 100 gadu laikā Saeimā tādu
deputātu nebūs, kas gribētu šādus grozījumus izdarīt.
A.Aleksejevs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Šodien Saeima pieņēma vairākus
svarīgus lēmumus, tomēr man gribētos parunāt par ko citu. Šodien
mūsu frakcija “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” iesniedza
grozījumus likumā “Par presi un citiem masu informācijas
līdzekļiem” ar domu, lai novērstu nejēdzību, kas tika pieņemta
vēl 1991.gadā. Šis likums par presi nosaka, ka aizliegts publicēt
pilsoņu korespondences, telefona sarunas un citu ziņojumu saturu
bez adresāta vai autora piekrišanas. Saskaņā ar likumu tiek
sodīta arī masu informācijas līdzekļu izmantošana, kas iejauktos
pilsoņu personiskajā dzīvē. Tāpat aizliegts publicēt ziņas par
pilsoņu veselības stāvokli un tā tālāk.
Mēs uzskatām, ka šī norma jau ir novecojusi, ka tomēr vajadzētu
grozīt šo likumu ar domu, ka tas attiecas uz pilsoņiem, kas bija
1991.gadā, gan arī uz mūsu tagadējiem Latvijas pilsoņiem un
nepilsoņiem. Līdz ar to mūsu frakcija piedāvāja nomainīt šo
terminu “pilsoņi” ar “personu”, lai attiecinātu to uz visām
personām, kas dzīvo šeit, Latvijā. Satversmes 95.pants nosaka, ka
valsts aizsargā cilvēka godu un cieņu, bet 96.pants paredz, ka
ikvienam ir tiesības uz privātās dzīves, mājokļa un
korespondences neaizskaramību, tādējādi garantējot pamattiesību
ievērošanu katrai personai neatkarīgi no pilsonības. Bet Saeimas
vairākums noraidīja mūsu grozījumus šim likumam.
Nākamais likums, kuram es gribētu pievērst jūsu uzmanību, ir
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likums.
Jā, tiešām mūsu frakcijas deputāti šodien kārtējo reizi piedāvāja
grozīt šo likumu, lai mūsu nepilsoņiem piešķirtu tiesības
piedalīties pašvaldību vēlēšanās. Šodien mēs paudām savu
viedokli, ka tas attiecas ne tikai uz Eiropas Savienības
pilsoņiem, kuriem pavisam nesen mēs piešķīrām tiesības
piedalīties pašvaldību vēlēšanās, grozot mūsu konstitūciju.
Satversmi raksta deputāti, līdz ar to mums ir visas tiesības to
grozīt.
Šodien vairākkārt tika pieminēts Igaunijas piemērs, kur
parlaments pieņēma šādus grozījumus, piešķirot tiesības
nepilsoņiem piedalīties pašvaldību vēlēšanās. Līdz ar to mēs arī
piedāvājām mūsu labējam vairākumam grozīt šo likumu un piešķirt
nepilsoņiem, kas dzīvo šeit vairākus gadus, tiesības piedalīties
pašvaldību vēlēšanās.
J.Stalidzāne
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Latvijas Pirmās partijas frakcija
konstruktīvi piedalījās plenārsēdē un mēģināja organizēt savu
darbu kopējā Saeimas darbā.
Saeima šodien nodeva izskatīšanai Sociālo un darba lietu
komisijas sagatavoto likumprojektu “Grozījums likumā “Par valsts
pensijām””, kas paredz pagarināt priekšlaicīgās pensionēšanas
termiņu uz trim gadiem. Pirmā partija atbalstīja šo ieceri, jo
uzskata, ka tā ir laba iespēja daudziem pirmspensijas vecuma
cilvēkiem dažādu apstākļu dēļ, piemēram, ja viņi nevar turpināt
strādāt, tomēr iztikt no tā, kas viņiem tiešām pienākas par
nostrādātiem darba gadiem un par saviem nomaksātajiem
nodokļiem.
Pirms likumu grozījām, veicām būtiskus aprēķinus, lai
pārliecinātos, ka šie grozījumi neradīs nestabilu situāciju
budžetā.
Protams, mēs arī turpināsim strādāt pie tā, lai tiktu realizēta
iecere, kura tika iesniegta grozījumos pensiju likumā, kas šobrīd
vēl ir Ministru kabinetā, – par to, ka katram pensionāram
pienākas arī piemaksa par tiem darba gadiem, kas nostrādāti līdz
1996.gadam. Jo mēs ļoti labi saprotam, ka šie darba gadi šiem
cilvēkiem nav pietiekami kompensēti.
Sociālo un darba lietu komisija sagatavoja arī grozījumus tabakas
realizācijas un reklāmas likumā, kas liegtu cigaretes popularizēt
internetā un drukātajos medijos. Latvijas Pirmā partija balsoja
par šo likumprojektu, jo smēķēšana kaitē Latvijas
ekonomikai – mirst strādājoši cilvēki. Pērn pirmajā pusgadā
smēķēšanas izraisīto slimību dēļ vien ir iztērēti 12 miljoni
latu. Īpaši satraucoša ir augstā ikdienas smēķētāju proporcija
jauniešu vidū. 2003.gadā veiktie pētījumi liecina, ka 34% skolēnu
smēķē. Latvijas Pirmā partija arī atbalstīja šī likumprojekta
atzīšanu par steidzamu, lai noteikumi stātos spēkā pēc iespējas
drīz.
Lai Saeima paspētu pieņemt līdz Jāņiem, Latvijas Pirmās partijas
deputāti kopā ar koalīcijas partneriem atkārtoti iesniedza Saeimā
Satiksmes ministrijas un Iekšlietu ministrijas sagatavotos
grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Tie paredz, ka par
atsevišķiem pārkāpumiem ceļu satiksmē varēs piemērot
transportlīdzekļu konfiskāciju. Tiek pastiprināti soda
piemērošanas vispārīgie principi un palielināti sodi, un
papildināts kodekss ar atbildību par pieļaušanu vadīt transportu
alkohola reibumā vai narkotisko vielu ietekmē. Ceļu satiksmes
drošības direkcija un Ceļu policija atbalsta šos grozījumus, un
tas viņiem ļoti palīdzēs turpmākajā darbā, lai nepieļautu to, ka
satiksmes dalībnieks atļaujas traumēt citus satiksmes
dalībniekus.
Saeima galīgajā lasījumā pieņēma arī Doma baznīcas un klostera
ansambļa likumu. Pateicoties mūsu partijas deputāta frakcijas
vadītāja Jāņa Šmita iniciatīvai, likumā tika noteikts, ka Doma
baznīca un klostera ansamblis ir nacionālās nozīmes svētvieta.
Tas, protams, dos daudz labāku ieskatu par to, kā Rīgas Doms ir
izmantojams, apsaimniekojams un uzturams.
A.Rugāte
(Tautas partijas frakcija):
Pirmkārt, Tautas partija vēlas
atgādināt gan saviem vēlētājiem, gan arī pārējiem pilsoņiem
Latvijā, ka konsekventi iestājas par tām vērtībām, par kurām tā
vienmēr ir iestājusies, proti, par vēlēšanu sistēmā iekļauto
pilsoņu vēlēšanu tiesību nemainīšanu, ko paredz Satversme. Tas ir
likumprojekts, kas tika iesniegts šodien Saeimā un par kuru
balsoja arī Tautas partija, lai neatbalstītu vēlēšanu tiesību
piešķiršanu nepilsoņiem. Mūsu valstī ir radīti visi apstākļi, lai
cilvēks, kurš vēlas kļūt par Latvijas pilsoni un iemantot
politiskās tiesības piedalīties vēlēšanās, to varētu izdarīt.
Šāds priekšlikums nekad netiks atbalstīts no Tautas partijas
puses.
Par valsts pensijām. Kolēģi no citām frakcijām un partijām jau
minēja, ka tas ir lēmums par labu sociālo problēmu risināšanai
tiem cilvēkiem, kuri ir pirmspensionēšanās vecumā. Es tikai
varētu piebilst, ka šobrīd no valsts budžeta tas prasīs apmēram
vienu miljonu latu šos trīs gadus, uz kuriem ir pagarināts
termiņš, kad varēs pensijā aiziet pirms laika. Tas nav īpaši
liels naudas apjoms, un sociālais budžets šobrīd ir pietiekami
labā administratīvā un finansiālā stāvoklī, lai varētu šo slodzi
izturēt. Turklāt šīs subsidētās darbavietas ir jau divu gadu
plāns, projekts Latvijā, kas labi realizējas. Tā ir zināmā mērā
palīdzība tiem cilvēkiem, kuri vēlas nokļūt līdz saviem pensijas
gadiem. Tas apjoms, ja kāds vēl nezina, ir minimālā alga –
80 lati, kas šobrīd noteikta valstī, kurus maksā valsts no sava
budžeta. Darba devējs maksā tikai sociālā nodokļa apjomu. Un tādā
veidā cilvēks turpina atrasties darba tirgū, lai arī varbūt ar
mazāku algu.
Par tabakas grozījumiem. Tautas partija atkal konsekventi
iestājās par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un
lietošanas ierobežošanas precizējumiem reklāmās, un mēs arī
turpināsim sniegt priekšlikumus, kas šo vidi vairāk atveseļos gan
pašu smēķētāju labā, gan viņu bērnu labā, gan arī to cilvēku
labā, kuri nesmēķē, bet dzīvo šajā telpā, kas viņiem rada
veselības pasliktinājumus.
Un visbeidzot par Radio un televīzijas likumu un Sabiedrisko
raidorganizāciju likumu. 1995.gadā pieņemts iepriekšējais likums,
kurš šobrīd ir spēkā, un Tautas partija uzskata, ka nepieciešams
jauns tiesiskais regulējums, jo ir mainījusies situācija nozares
attīstībā. Latvijas Radio un Latvijas Televīzija savā uzņēmuma
formā, kādā viņa darbojas, vairs neatbilst Latvijas likumdošanai,
Komerclikuma normām, un laika gaitā radusies nepieciešamība
privāto raidorganizāciju darbību noteikt atsevišķā likumā, bet
sabiedrisko raidorganizāciju darbību – savā atsevišķā
likumā. Iesniegtie likumprojekti tieši to arī nosaka un
paredz.
Pieņemot abus likumus, privāto darbības principu noteiks Radio un
televīzijas likums un to darbību uzraudzīs un piemēros sankcijas
par likuma pārkāpumiem Kultūras ministrijas pārziņā esošs
departaments. Tie nebūs politiķi, bet ierēdņi, kuri darbosies,
lai varētu lietot kritērijus atbilstoši likuma normām. Sods būs
jāpārskata, tam ir jābūt lielākam, un arī licenču maksai, kuras
izsniegs šis pats departaments, ir jābūt krietni lielākām. Arī
tas būs jāpārskata, lai varētu saņemt raidīšanai
frekvences.
Nepieciešams ir arī jauns Sabiedrisko raidorganizāciju likums, jo
jāprecizē valsts budžeta dotāciju apjoms un piešķiršanas kārtība
iespējama ilgākā stratēģijā, ne tikai vienam gadam uz priekšu,
lai varētu attīstīt gan tehnoloģijas, gan arī konkurētspējīgas
algas tiem cilvēkiem, kas strādā sabiedriskajā radio un
televīzijā.
Reklāmas iespējas tiks saglabātas arī sabiedriskajā radio un
televīzijā. Privāto prasības, ka reklāmas tirgus tiktu atstāts
tikai privātajām raidorganizācijām, nav korekta prasība, jo
pasaulē prakse liecina par to, ka arī sabiedriskajām
organizācijām kā papildu finansējuma avots, lai būtu šo
raidorganizāciju maksimāla neatkarība, tiek saglabāts arī
reklāmas finansējums. Abonentmaksas šajā likumprojektā nav
paredzētas, un to mēs arī nekādā gadījumā neatbalstītu.
O.Deņisovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Vispirms gribētu jūs informēt, ka
1.jūnijā Latvijas Republikas Satversmes tiesa nolēma ierosināt
lietu par Saeimas vēlēšanu likuma un Pilsētas domes, novadu domes
un pagastu padomes vēlēšanu likuma pantu atbilstību Latvijas
Republikas Satversmei un starptautiskajam paktam par
pilsoniskajām un politiskajām tiesībām pēc 8.Saeimas divdesmit
deputātu pieteikuma.
Pieteikuma būtība ir noņemt aizliegumu kandidēt un tikt ievēlētām
personām, kuras pēc 1991.gada 13.janvāra darbojās PSKP, Latvijas
PSR Darbaļaužu internacionālās frontes darba kolektīvos,
apvienotajā padomē, kara un darba veterānu organizācijās,
Vislatvijas sabiedrības glābšanas komitejā vai tās reģionālajās
komitejās, kuras ir bijušās PSRS, Latvijas PSR vai ārvalstu
Valsts drošības dienestu, izlūkdienestu vai pretizlūkošanas
dienestu štata darbinieki. Cerēsim, ka tiesas lēmums apmierinās
mūsu vēlētājus.
Šodien Latvijas Sociālistiskās partijas frakcijas vārdā no
izskatāmajiem likumprojektiem mēs gribētu pievērst uzmanību
likumprojektam “Grozījums likumā “Par valsts pensijām””. Mēs
atbalstījām šo likumprojektu, kas pagarina līdz 2008.gada
1.janvārim personām, kurām apdrošināšanas stāžs nav bijis mazāks
par 30 gadiem, tiesības vecuma pensiju pieprasīt
priekšlaikus.
Diemžēl atkal valdošā koalīcija domā nevis par tautu, bet diezin
par ko. Rodas iespaids, ka mūsu valsts politika ir tāda, lai
samazinātu vecu cilvēku skaitu un lai to vietā valstī pieaicinātu
jaunus cilvēkus no citām valstīm. Es ļoti šaubos, vai šie cilvēki
būs no attīstītajām Eiropas valstīm un labvēlīgi noskaņoti pret
valsti.
Mūsu frakcijas viedoklis ir tāds, ka nevajadzētu pieņemt tādu
pensijas vecumu. Šobrīd mums nepastāvētu tādas problēmas, ka mums
steidzami jāgroza likumi. Mēs iestāsimies turpmāk par esošā
pensijas vecuma samazināšanu, jo šobrīd cilvēkiem ir reāla
iespēja nenodzīvot līdz pensijai un nokļūt kapsētā taisni no
darba vietas.
Es vēlētos arī dažus vārdus teikt par grozījumiem likumā “Par
tabakas izstrādājumu realizāciju, reklāmas un lietošanas
ierobežojumiem”. Grozījumi paredz, ka no 31.jūlija netiks atļauts
reklamēt tabakas izstrādājumus presē un citos drukātajos
izdevumos. Tabakas izstrādājumu reklāma preses un citos
drukātajos izdevumos būs atļauta tikai izdevumos, kas paredzēti
vienīgi tabakas tirdzniecības profesionāļiem.
Radioraidījumus tiks aizliegts sponsorēt komersantiem, kuru
galvenā joma ir tabakas izstrādājumu ražošana un pārdošana.
Tabakas ražotājiem tiks aizliegts arī sponsorēt pasākumus vai
darbības, kas norisinās vairākās dalībvalstīs, vai kādā citādā
veidā ir tabakas ietekme.
Ņemot vērā to, ka no 1.jūlija spēkā stājušies smēķēšanas
ierobežojumi, rodas iespaids, ka visas problēmas valstī un tautas
veselībā ir tabakas dēļ un tāpēc tā jāizslēdz vai jāslēdz
pilnībā. Tabakas reklāmas un smēķēšanas dēļ tika paaugstinātas
cenas medicīniskajiem pakalpojumiem, īpaši ātrās medicīniskās
palīdzības izsaukšanai.
Man liekas, ka valsts ne visai pareizi rūpējas par Latvijas
tautas veselību, padarot gandrīz par neiespējamu lielākajai
iedzīvotāju daļai medicīniskās palīdzības saņemšanu. No otras
puses, tiek pieņemti tādi drakoniski aizliegumi.
Ja mēs gribam uzlabot veselības aprūpes sistēmu valstī un padarīt
labāku tautas veselību, tad mums jāsāk ar tabaku. Ja mēs šajos
jautājumos skatāmies uz Eiropas valstīm, tad mums vispirms
jāpaskatās, kāda ir Eiropas valstu veselības aprūpes sistēma un
iedzīvotāju dzīves līmenis.
Mūsu frakcijas deputāti atbalsta veselīgu dzīvesveidu un uzskata,
ka jaunajai paaudzei jābūt veselīgai, bet aizliegumiem arī jābūt
samērīgiem. Pieņemot likumus, mums jābūt prātīgiem. Mēs uzskatām,
ka nevajag aizliegt tabakas reklāmu pilnībā, bet, ja to ierobežo,
tad lai tā nebūtu pieejama bērniem, bet pieaugušajiem dotu
iespēju pašiem izvēlēties.
V.Orlovs
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Man kā ārstam un Sociālo un darba
lietu komisijas loceklim gribētos pievērst uzmanību diviem
jautājumiem, kas bija šodien izskatīti Saeimā.
Viens no tiem – “Grozījumi Ārstniecības likumā”, kura būtība
ir izmainīt atsevišķu pantu, ka minimālo algu medicīnā
strādājošajiem darbiniekiem nosaka Ministru kabinets. Līdz ar to
mēs gribam, lai būtu zināmi spēles noteikumi. Tad, kad darbinieks
zinās, cik lielu algu viņš saņems atbilstoši ieņemamajam amatam,
gadījumā, ja būs izmainīta minimālā alga, līdz ar to
palielināsies darbinieku alga.
Mēs ceram uz to, ka, protams, turpināsies medicīnisko darbinieku
algu pilnveidošana, bet nebūs steiga, jo viss tas būs risināms
pie “apaļā galda” kopā ar Veselības ministrijas darbiniekiem un
Finanšu ministrijas pārstāvjiem.
Otrs jautājums, kuram es gribu pievērst uzmanību, ir “Grozījums
likumā “Par valsts pensijām””. Un jūs tikko dzirdējāt no
koalīcijas pārstāvjiem, kā viņi slavē sevi, ka viņi atbalstīja,
ka tagad būs iespēja priekšlaicīgi aiziet pensijā un saņemt
veciem cilvēkiem samazinātu pensiju, bet tomēr tā ir viena no
izejām, ņemot vērā, ka depresīvajos rajonos, kur nav darba un
cilvēkam, kam pāri 60 gadiem, ar viņa veselības stāvokli ir ļoti
grūti atrast sev pirmspensijas vecumā darbu.
Un šis likums, es domāju, bija pieņemts, nevis pateicoties
labējām koalīcijas partijām, bet pateicoties Brīvo arodbiedrību
apvienībai, kas kopā ar masu mediju līdzekļiem sagatavoja akciju.
Un arī Sociālo un darba lietu komisijas locekļiem un Labklājības
ministrijai arī rakstīja parasti pensionāri un mēģināja skaidrot
to, ko mēs – Tautas saskaņas partija – gadu atpakaļ
iesniedzām kā normālu priekšlikumu, lai, zinot to, ka no
2005.gada 1.jūlija vairs nebūs iespēja priekšlaicīgi aiziet
pensijā, mēs jau pievērsām uzmanību, lai tad, kad koalīcija
gatavos budžetu, tā varētu izdarīt atbilstošus grozījumus un ņemt
to vērā.
Diemžēl, kā parasti, neskatoties uz to, ka tas ir normāls
priekšlikums, bet tas ir no opozīcijas, pagājušajā gadā tas bija
noraidīts, bet tagad steidzamības kārtā tomēr valdošā koalīcija
to pieņēma, un paldies viņiem par sapratni. Es ceru uz to, ka tā
nebūs pēdējā mūsu uzvara, tā kā bija černobiliešiem, kad mums
izdevās arī palielināt viņiem pabalstu.
Saeimas preses dienests