Ministru kabineta 2005.gada 14.jūnija sēdē
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi Biedrību un nodibinājumu
likumā”.
Likumprojekts paredz papildināt likumu,
nosakot, ka biedrībām un nodibinājumiem, kuru statūtos noteiktie
mērķi vērsti uz cilvēktiesību vai indivīda tiesību aizsardzību,
ir tiesības ar aizskartās personas piekrišanu iesniegt iestādē
iesniegumu vai tiesā pieteikumu, lai aizsargātu privātpersonas
tiesības vai tiesiskās intereses lietās, kas saistītas ar
atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu.
Pieņemti noteikumi “Pārtikas apritē nodarbināto personu
profesionālās kvalifikācijas prasības”, kuri nosaka pārtikas
apritē nodarbināto personu profesionālās kvalifikācijas prasības,
kvalifikācijas iegūšanas kārtību un uzraudzību.
Noteikumi neattiecas uz: primāro ražošanu, augu valsts
izcelsmes produktu pirmapstrādi un ieguvi; pārtikas
transportēšanu, pārvietošanu pāri valsts robežai, pārtikas
ražošanu mājas apstākļos, vairumtirdzniecību un
mazumtirdzniecību.
Darbinieka profesionālo kvalifikāciju apliecina profesionālo
izglītību vai kvalifikāciju apliecinošs dokuments, kas izsniegts
normatīvajos aktos par profesionālo izglītību noteiktajā kārtībā,
vai ārvalstīs iegūts profesionālo izglītību vai kvalifikāciju
apliecinošs dokuments, kas Latvijā atzīts normatīvajos aktos par
profesionālās kvalifikācijas atzīšanu noteiktajā kārtībā.
Darbiniekam atbilstoši veicamajam darbam nepieciešams šāds
profesionālās kvalifikācijas līmenis: pirmais kvalifikācijas
līmenis – darbiniekam, kurš veic vienkāršas darbības (piemēram,
mazgāšana, griešana) kādā pārtikas aprites posmā; otrais
kvalifikācijas līmenis – darbiniekam, kurš veic kvalificēta
izpildītāja darbu kādā pārtikas aprites posmā; trešais
kvalifikācijas līmenis – darbiniekam, kurš veic kvalificēta
izpildītāja darbu, spēj kontrolēt un vadīt kādu pārtikas aprites
posmu; ceturtais kvalifikācijas
līmenis – darbiniekam, kurš atbilstoši kompetencei veic
sarežģītu izpildītāja darbu kādā pārtikas aprites posmā, organizē
un vada citu speciālistu darbu, strādā ar konkrētām ražošanas
tehnoloģijām, veic kvalitātes vadību un kontroli; piektais
kvalifikācijas līmenis – darbiniekam, kuram ir
teorētiskās zināšanas pārtikas produktu un dzērienu ražošanā un
kurš atbilstoši kompetencei vada pārtikas produktu un dzērienu
ražošanas tehnoloģiskos procesus, tehnoloģiskās iekārtas,
kvalitātes vadības sistēmas pamatprincipu ieviešanu uzņēmumā,
nodrošina nekaitīgas pārtikas ražošanu, vada, plāno, organizē
pārtikas produktu un dzērienu ražošanu un kvalitātes kontroli
visos ražošanas procesa posmos, nodrošina nodarbinātā personāla
saskaņotu darbību, organizē un veicina jaunu produktu izstrādi un
ieviešanu ražošanā.
Ja darbinieks ieņem amatu atbilstoši ceturtajam un piektajam
profesionālās kvalifikācijas līmenim, viņam ir nepieciešama
profesionālā izglītība pārtikas nozarē.
Darbinieks (izņemot ceturtā vai piektā profesionālās
kvalifikācijas līmeņa darbinieku), uzsākot darbu pārtikas
uzņēmumā, noklausās piecas stundas garu mācību kursu “Minimālās
higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā” (mācību kurss) atbilstoši šo
noteikumu 1.pielikumā noteiktajai programmai.
Zemkopības ministrija pilnveido mācību kursu atbilstoši
grozījumiem normatīvajos aktos par pārtikas apriti.
Darbinieks (izņemot ceturtā un piektā profesionālās
kvalifikācijas līmeņa darbinieku) atkārtoti noklausās mācību
kursu reizi divos gados.
Mācību kursu vada persona, kurai ir: augstākā izglītība
pārtikas nozarē, veterinārijā, medicīnā, lopkopībā vai
bioloģijā; atbilstoša darba pieredze pārtikas higiēnas un
pārtikas nekaitīguma nodrošināšanas jomā vai kurai ir dokumentāri
apliecinājumi par pēdējo piecu gadu laikā iegūtu papildu
izglītību pārtikas higiēnas jomā, tai skaitā pārtikas nekaitīguma
nodrošināšanas sistēmas apgūšanā. Persona, kura vada mācību
kursu, darbiniekam pēc mācību kursa noklausīšanās izsniedz
noteikta parauga apliecību.
Darbiniekam, kas kādā pārtikas aprites posmā vada uzņēmuma
pārtikas nekaitīguma nodrošināšanas sistēmu, nepieciešams
dokuments, kurš apliecina darbinieka zināšanas pārtikas
nekaitīguma nodrošināšanā.
Noteikumi stājas spēkā ar 2006.gada 1.janvāri.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Patērētāju tiesību
aizsardzības likumā”.
Likums papildināts, nosakot, ka,
ja pārkāpts atšķirīgas attieksmes aizliegums vai aizliegums radīt
nelabvēlīgas sekas, patērētājs ir tiesīgs prasīt zaudējumu
atlīdzību un atlīdzību par morālo kaitējumu. Strīda gadījumā
atlīdzības apmēru par morālo kaitējumu nosaka tiesa.
Pieņemts rīkojums ‘’Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā’’, kurā iekļauti 594 pilsonības
pretendenti, tajā skaitā 35 viņu nepilngadīgie bērni. Sarakstā
iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma
prasībām.
No 559 pilsonības pretendentiem 69% ir krievi, 11% – ukraiņi, 11%
– baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 95 413
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3 016; 1997.gadā – 2 992;
1998.gadā – 4 439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 10 061 persona.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par sociālo
drošību””.
2000. gada 29. jūnijā tika pieņemta
Padomes Direktīva Nr. 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas
attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās
piederības. Šīs Direktīvas prasības Latvijas Republikai bija
jāpārņem līdz 2004.gada 1.maijam.
Likumprojekts paredz papildināt likumu ar pantu, kas nosaka
atšķirīgas attieksmes aizliegumus. Nodrošinot sociālos
pakalpojumus, aizliegta atšķirīga attieksme atkarībā no personas
rases, ādas krāsas, dzimuma, vecuma, invaliditātes, veselības
stāvokļa, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības,
nacionālās vai sociālās izcelsmes, mantiskā vai ģimenes stāvokļa
vai citiem apstākļiem. Atšķirīga attieksme ietver personas tiešu
vai netiešu diskrimināciju, personas aizskaršanu vai norādījumu
to diskriminēt. Tieša diskriminācija pastāv, ja salīdzināmā
situācijā attieksme pret personu saistībā ar kādu no šā panta
pirmajā daļā minētajiem apstākļiem ir, bija vai var būt mazāk
labvēlīga nekā pret citu personu. Netieša diskriminācija pastāv,
ja salīdzināmā situācijā šķietami neitrāls noteikums, kritērijs
vai prakse rada vai var radīt nelabvēlīgas sekas personai
saistībā ar kādu no šā panta pirmajā daļā minētajiem apstākļiem.
Personas aizskaršana šā likuma izpratnē ir personas pakļaušana
tādai no šīs personas viedokļa nevēlamai rīcībai, kas saistīta ar
kādu no šā panta pirmajā daļā minētajiem apstākļiem, ja šādas
rīcības mērķis vai rezultāts ir personas cieņas aizskaršana un
iebiedējošas, naidīgas, pazemojošas, degradējošas vai aizskarošas
vides radīšana. Atšķirīga attieksme (izņemot personas
aizskaršanu) saistībā ar kādu no šā panta pirmajā daļā minētajiem
apstākļiem ir pieļaujama tikai gadījumā, ja šāda attieksme ir
objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi, kura sasniegšanai
izraudzītie līdzekļi ir samērīgi.
Likumprojekts precizē sociālo pakalpojumu definīciju, nosakot, ka
sociālie pakalpojumi šā likuma izpratnē ir pasākumi, kurus
nodrošina valsts vai pašvaldība naudas vai mantisko pabalstu vai
citu pakalpojumu veidā, lai veicinātu personas sociālo tiesību
pilnvērtīgu īstenošanu.
Likumprojekts noteic, ka persona ir tiesīga apstrīdēt un
pārsūdzēt sociālo pakalpojumu sniedzēja lēmumu Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. Aizliegts sodīt personu vai
citādi tieši vai netieši radīt tai nelabvēlīgas sekas tāpēc, ka
persona tiesiskā veidā īsteno savu tiesību aizsardzību saistībā
ar atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu.
Pieņemti “Noteikumi par informācijas apmaiņai par uzkrājumu
ienākumiem nepieciešamo veidlapu paraugiem”, kuri nosaka
informācijas apmaiņai par uzkrājumu ienākumiem nepieciešamo
veidlapu paraugus.
Šajos noteikumos noteikti šādu veidlapu paraugi: rezidences
apliecība nodokļu uzlikšanas vajadzībām
(1.pielikums); izmaksātāja izziņa par faktiskajiem
īpašniekiem izmaksāto vai nodrošināto uzkrājumu ienākumu
(2.pielikums); saimnieciskās vienības izziņa par vienībai,
kas uzskatāma par izmaksātāju, izmaksāto vai nodrošināto
uzkrājumu ienākumu (3.pielikums); apliecība nodokļa
neieturēšanai (4.pielikums); kompetentās iestādes apliecība
(5.pielikums).
Saeima pieņēma grozījumus likumā “Par nodokļiem un nodevām”, kuri
nepieciešami, lai nodrošinātu Padomes 2003.gada 3.jūnija
direktīvas 2003/48/EK par procentu ienākumu no uzkrājumiem
aplikšanu ar nodokļiem prasību izpildi Latvijā. Direktīvas mērķis
ir nodrošināt, ka Eiropas Savienības dalībvalstu nodokļu
administrācijas viena otrai sniedz informāciju par to rezidentiem
– fiziskajām personām izmaksāto uzkrājumu ienākumu (procentiem).
Saskaņā ar direktīvu katras dalībvalsts uzkrājumu ienākuma
izmaksātājiem ir jāiegūst nepieciešamā informācija
(identifikācijas dati un rezidences dati) par uzkrājumu ienākuma
faktiskajiem īpašniekiem – fiziskajām personām, kas ir citu
dalībvalstu rezidenti, un jāiesniedz šī informācija izmaksātāja
dalībvalsts nodokļu administrācijai, kura savukārt to nodod to
dalībvalstu nodokļu administrācijām, kuru rezidenti ir uzkrājumu
ienākuma saņēmēji. Savukārt Valsts ieņēmumu dienestam tiek
noteikts pienākums saņemt no izmaksātājiem minēto informāciju, to
apkopot pa valstīm un noteiktajos termiņos iesniegt citu Eiropas
Savienības dalībvalstu, to saistīto un atkarīgo teritoriju un
atsevišķu trešo valstu, ar kurām Eiropas Kopiena ir noslēgusi
Latvijai saistošus līgumus par uzkrājumu ienākumiem, nodokļu
administrācijām.
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” grozījumos ir noteikts, ka
likumā noteiktā informācijas apmaiņa, nodokļu dubultās uzlikšanas
novēršana un nepieciešamo apstiprinājumu sniegšana notiek,
izmantojot apliecības, kuru formu nosaka Ministru kabinets.
Saskaņā ar likumu Ministru kabinetam ir jānosaka piecu
nepieciešamo apliecību formas.
Rezidences apliecība nodokļu uzlikšanas vajadzībām ir
nepieciešama, lai noskaidrotu faktiskā īpašnieka rezidenci
situācijā, kad fiziskā persona uzrāda dalībvalstī vai tās
atkarīgajā vai saistītajā teritorijā izdotu pasi vai citu personu
apliecinošu dokumentu, bet deklarē sevi par trešās valsts
rezidentu (likuma 42.panta trešās daļas 2.punkts).
Izmaksātāja izziņa par faktiskajiem īpašniekiem izmaksāto
(nodrošināto) uzkrājumu ienākumu ir nepieciešama, lai izmaksātājs
tajā apkopotu un iesniegtu Valsts ieņēmumu dienestam informāciju
par katra faktiskā īpašnieka, kam tiek izmaksāts uzkrājumu
ienākums, identitāti un rezidenci, informāciju par izmaksātāju,
informāciju par faktiskā īpašnieka kontiem kredītiestādēs, vai
parādu saistības, pamatojoties uz kuru uzkrājumu ienākums tiek
izmaksāts, identifikāciju un uzkrājumu ienākuma summu (likuma
42.panta pirmā daļa).
Saimnieciskās vienības izziņa par vienībai, kas tiek uzskatīta
par izmaksātāju, izmaksāto (nodrošināto) uzkrājumu ienākumu ir
nepieciešama, lai saimnieciskā vienība tajā apkopotu un iesniegtu
Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par vienībai, kurai tiek
izmaksāts uzkrājumu ienākums un kura tiek uzskatīta par
izmaksātāju, izmaksāto kopējo uzkrājumu ienākuma summu, par
vienības nosaukumu un adresi (likuma 45.panta trešā daļa).
Apliecība nodokļa neieturēšanai ir nepieciešama, lai faktiskais
īpašnieks – Latvijas rezidents, kas saņem uzkrājumu ienākumu no
tādām dalībvalstīm, kuras informācijas apmaiņas vietā veic
nodokļa ieturēšanu no uzkrājumu ienākuma, varētu izmantot
direktīvā noteikto iespēju par nodokļa neieturēšanu minētajās
valstīs, ja faktiskais īpašnieks iesniedz uzkrājumu ienākuma
izmaksātājam viņa rezidences valsts kompetentās iestādes izdotu
apliecību par nodokļa neieturēšanu, kurā norādīts faktiskā
īpašnieka vārds, uzvārds, adrese, nodokļu maksātāja kods (ja tāds
ir) vai dzimšanas datums un vieta, konta numurs kredītiestādē vai
parādu saistības, kas rada uzkrājumu ienākumu, identifikācija
(likuma 43.panta otrā daļa).
Kompetentās iestādes izsniedzamā apliecība ir nepieciešama, lai
vienība, kurai uzkrājumu ienākums tiek izmaksāts vai nodrošināts
faktiskā īpašnieka vajadzībām un kura attiecībā uz šo ienākumu
tiek uzskatīta par izmaksātāju, varētu izmantot direktīvā
noteikto izņēmumu, ja šī vienība ir juridiska persona vai ja tās
ienākumi tiek aplikti ar nodokļiem saskaņā ar vispār
piemērojamiem nodokļu normatīvajiem aktiem (likuma 45.panta otrā
daļa).
Aivis
Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs