Zāļu ražotājiem rūp tirgus sakārtošana
Lai sekmētu starptautisko un Latvijas normatīvo aktu ievērošanu zāļu reklamēšanā un tirgzinībās, kā arī novērstu iespējamos pārkāpumus, Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija (AFA) un Ģenērisko (nepatentēto) medikamentu ražotāju asociācija (GMA), kas kopā pārstāv 34 firmas jeb 75 – 80 procentus no medikamentu tirgus, ir parakstījušas Zāļu reklamēšanas Prakses kodeksu. Tas pilnībā atbilstot arī Eiropas Savienības nevalstisko institūciju ieteikumiem.
Veselības ministrs Gundars Bērziņš
presei akcentēja viedokli, ka “zāļu ražotāju konkurencei būtu
jābūt vērstai uz pacientu interešu respektēšanu, izglītojot
ārstus un atgūstot medikamentu nozarei zaudēto prestižu”.
Ministrs publiskoja autoritatīva pētījuma rezultātus, kas parāda
– ap 40 procentiem Latvijas iedzīvotāju zāļu izvēlē nepaļaujas uz
sava ģimenes ārsta padomiem, bet uz pašu erudīciju, jo lieliski
pārzinot arī zāļu blakusiedarbību. Ministrijā katrai slimībai
tiekot izstrādātas ārstēšanas vadlīnijas, izvērtējot piemēroto
medikamentu pozitīvās un negatīvās puses un to, vai vispār
atmaksājas izdevumi šo medikamentu iegādei.
Kaspars Ulmanis, AFA valdes priekšsēdētājs, informēja, ka katrai
kompānijai eksistē savs iekšējais ētikas kodekss, kas regulē arī
ārstu apdāvināšanas jautājumus, taču visa asociācija izveidos
kopīgu Ētikas komisiju.
“Daudz ir atkarīgs no farmācijas uzņēmumu labās gribas, taču
tagad ir sperts pirmais solis, lai pacientiem nodrošinātu
neatkarīgu informāciju par zālēm,” situāciju analizēja Juris
Bundulis, Veselības ministrijas Farmācijas departamenta
direktors.
“Mēs neesam nedz izmeklētāji, nedz represīva iestāde, lai
pārbaudītu skandalozas lietas un spriestu par iespējamo korupciju
zāļu piegādes konkursos. Taču sadarbībā ar Valsts farmācijas
inspekciju izspriežam, kuri pārkāpumi ir veikti apzināti,”
aizstāvējās K.Ulmanis. Šī informācija tiek apkopota īpašā ES
melnajā sarakstā, kas 24 līdz 48 stundu laikā nokļūst uz visu
ietekmīgāko farmācijas uzņēmumu prezidentu rakstāmgaldiem.
Valdis Freidenfelds, AFA izpilddirektors, “LV” norādīja, ka šis
Ētikas kodekss pagaidām attieksies tikai uz ražotāju kontroli,
nesekojot aptieku alianšu un medikamentu vairumtirgotāju
aktivitātēm, kuri pamanās iedzīvotāju pastkastes piepildīt ar
šaubīgām reklāmas avīzēm.
Kodekss arī paglābs no patvaļīgām normatīvo aktu interpretācijām.
“Mūsu mērķis ir izslēgt neētisku rīcību zāļu reklamēšanā, nevis
izvērst raganu medības,” uzsvēra J.Bundulis. Farmācijas
departamenta rīcībā jau šobrīd ir mehānisms, kā novērot ārstus,
kuri pēkšņi sāk izrakstīt aizdomīgi daudz viena ražotāja
medikamentu, un to tūlīt iespējams sasaistīt ar kompāniju
reklāmas kampaņām. Līdz šim bargākais sods par aizliegtu reklāmas
metožu izmantošanu bijis 3000 latu, kaut maksimālais iespējamais
sods ir 10 000 latu un pat licences anulēšana.
Arvīds
Deģis