Par 2000.gada budžeta grozījumiem
Labklājības ministrija (LM) neatbalsta Finansu ministrijas (FM) sagatavotos grozījumus likumā "Valsts budžets 2000.gadam", kas izraisa neatgriezeniskas sekas jau tā saspringtajā sociālā sektora finansējuma nodrošinājumā. Neraugoties uz LM centieniem pierādīt iesniegto grozījumu pamatotību un nepieciešamību, kas paredzēti iedzīvotāju sociālo garantiju nodrošināšanai, FM tomēr nav ņēmusi vērā LM priekšlikumus, tādējādi apliecinot nepilnības finansu resursu piesaistes organizēšanā un plānošanā, kā arī sistēmpieejas trūkumu.
Latvijā veselības aprūpes finansējumu veido iedzīvotāju ienākuma nodokļa daļa un valsts budžeta dotācija. 1999.gadā pēc 25.decembra no budžetā paredzētās summas LM tika ieskaitīti 1,2 miljoni latu, kurus veselības aprūpes iestādes nevarēja izmantot norēķiniem, jo bankas svētku laikā ir slēgtas. Atbilstoši likumam "Par budžeta un finansu vadību" pagājušā gada decembrī saņemto iedzīvotāju ienākuma nodokļa daļu nevarēja izmantot šā gada sākumā. Zinot līdzekļu izlietojuma problēmas, Ministru kabinets pieņēma lēmumu, ka LM ir tiesīga izlietot 1999.gada decembra atlikumu 2000.gada norēķinos. Šo lēmumu atbalstīja arī FM, solot iestrādāt minēto atlikumu budžeta grozījumos. Vispirms FM ar savu norādījumu šā gada 28.janvārī noteica, ka LM šogad ik mēnesi var izlietot paredzētos nākamā mēneša naudas līdzekļus un ar 2000.gada budžeta grozījumiem tiks atļauts izlietot 1999.gada decembrī ienākušos naudas līdzekļus, tādējādi tiktu nodrošināts veselības aprūpes finansējums visa gada garumā. Tomēr FM nav konsekventa savos solījumos un nepilda Ministru kabineta lēmumu.
Galvenie problēmjautājumi ir FM nepamatotā mehāniskā 2000.gada astoņos mēnešos neapgūto līdzekļu samazināšana, neargumentētā nostāja pret LM ierosinātajiem budžeta grozījumiem, kā arī FM daļēji atbalstītais līdzekļu pieaugums.
LM kopumā paredzēts 0,7 miljonu latu neapgūto līdzekļu samazinājums, no tā viskritiskākais:
• 0,5 miljoni latu samazinājums speciālā veselības aprūpes budžetā rezerves fonda izdevumiem, neņemot vērā faktu, ka šis fonds ir radīts ar mērķi veidot rezervi īpašiem gadījumiem – neplānotām pacientu skaita izmaiņām, kas saistītas ar iedzīvotāju saslimstības pieaugumu un epidēmijām, ārkārtas situāciju novēršanai veselības aprūpē, starptautisko līgumu izpildei, kas saistīti ar ārstnieciskās palīdzības apmaksu, kā arī ar pasākumiem veselības aprūpes reformas procesa nodrošināšanai;
• 0,0315 miljonu latu samazinājums Valsts investīciju programmas projektu ("Nodarbinātības valsts dienesta datorizācija" un "Valsts darba inspekcijas informatīvā sistēma") realizācijai.
Līdzekļu samazināšanās gadījumā tiks apdraudēta rehabilitācijas pasākumu nodrošināšana ar Vācijas valdības piešķirto finansējumu speciāli izveidotajā Geriatrijas centrā. Centra izveidi paredz vienošanās starp Latvijas Republikas valdību un Vācijas Federatīvās Republikas federālo valdību jautājumā par kompensācijām nacionālsociālisma režīmā cietušajiem Latvijā.
Citās labklājības nozares programmās līdzekļu samazināšana apgrūtinās ar piegādātājiem noslēgto līgumsaistību izpildi. Bez tam daļa šo līdzekļu jau ir izlietoti septembra sākumā līgumos paredzēto preču un pakalpojumu apmaksai, sociālā nodokļa un citu maksājumu veikšanai. Gadījumā, ja samazinājums tiks apstiprināts likumā, labklājības sistēmas iestādēm var tikt piemērotas finansu sankcijas un veidoties parādi.
FM sagatavotajā materiālā nav atbalstīti vairāki labklājības sistēmai aktuāli priekšlikumi finansējuma palielinājumam:
• 0,07 miljoni latu sabiedrības veselības veicināšanai – tuberkulīna vakcīnu iegādei bērniem;
• 7,12 miljoni latu speciālajam veselības aprūpes budžetam sekojošu pasākumu nodrošināšanai:
• 4,1 miljons latu medikamentu iegādei;
• 0,87 miljoni latu 1999.gadā veikto veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai;
• 0,2 miljoni latu Černobiļas atomelektrostacijas seku likvidācijas dalībniekiem zobu ārstniecībai;
• 1,2 miljoni latu 1999.gada decembra iezīmētā iedzīvotāju ienākuma daļa, kas pēc FM šā gada sākumā dotajiem norādījumiem bija jāiestrādā grozījumos likumā "Valsts budžets 2000.gadam".
Gadījumā, ja papildus nepieciešamie līdzekļi veselības aprūpei netiks piešķirti vai pat samazināti, gada beigās ārstniecības iestādēs izveidosies situācija, ka pacientiem tiks sniegta tikai neatliekamā medicīniskā palīdzība, kā arī saasināsies sociālā spriedze iedzīvotāju vidū, nesaņemot normatīvajos aktos garantētos atvieglojumus medikamentu iegādei vitāli svarīgu dzīvības funkciju nodrošināšanai.
Līdzekļu palielinājumu FM atbalstījusi tikai atsevišķiem pasākumiem, kuru veikšanu paredz likumdošana, tai skaitā 1,6 miljoni latu sociālajiem pabalstiem; 0,19 miljoni latu valsts sociālās apdrošināšanas iemaksām; 0,27 miljoni latu pedagoģisko darbinieku atalgojuma palielinājumam no 2000.gada 1.marta.
Labklājības ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa