Jūrnieku izglītības bākugunis
Rakstu sēriju par mūsu jūrniecības izglītības stāvokli turpinām ar Igates muižas galdnieka dēla, vēlākā leģendārā komandkapteiņa Hugo Legzdiņa atmiņām no Krišjāņa Valdemāra jūrskolas gadu eksāmenu satraukuma:
SIA “Unda” jaunais kuģis “Kate” Engures vidusskolas un
jūrskolas direktors Jānis Pūce |
“...tas taču latviski ir jūrnieks”
“Eksāmenā ierados ar trīcošu
sirdi. Pārbaude bija mutiska. Pretendentu atlases komisija –
trīs virsnieki – diezgan bargā tonī uzdeva jautājumus matemātikā,
fizikā, navigācijas pamatjēdzienos, jūras praksē un angļu valodas
prasmē... Manu toreizējo uztraukumu raksturo fakts, ka, izlasījis
tulkojamo angļu tekstu, pēkšņi nevarēju atcerēties vārda
seaman nozīmi. Domāju, domāju, līdz tomēr atmiņā uzausa,
ka tas taču latviski ir jūrnieks.”
Ieejot Latvijas Jūras akadēmijas Jūrskolā, kur virs durvīm ir
Kārļa Ulmaņa vārdi: “Neviena valsts nav maza, kuras krastus skalo
jūra, jo viņai atvērta visa pasaule”, šajās dienās var sastapt
jauniešus, kuri, tāpat kā gandrīz pirms gadsimta Lēdurgas zēns,
ir pārbaudījumu satraukumā un stāsta, ka joprojām fizika ir
bīstamais rifs, pret kuru sašķīdušas ne viena vien jaunā jūrnieka
ieceres. Sarunās ar Rolandu, Didzi, Juriju, Dmitriju un citiem
audzēkņiem atklājas, ka tiem pamatskolu beidzējiem, kuri
izvēlējušies grūto jūrnieka profesiju, ceļā uz to jāpārvar ne
mazums šķēršļu, kuru varētu nebūt, ja tiktu sakārtoti jūrniecības
izglītības pamati.
Prasības augstas, bet alga...
Latvijas Jūras akadēmijas
Jūrskola, kurā ceļš uz pasaules jūrām sākas daudziem Latvijas
puišiem, pagaidām vēl ir akadēmijas struktūrvienība, lai gan
likums to neparedz, tādēļ tuvākajā laikā Jūrskolai jākļūst par
patstāvīgu vidējo profesionālo mācību iestādi. Jau trešo gadu
skolas direktors ir Spartaks Leimanis – cilvēks ar lielu
praktiskā darba pieredzi kādreizējā “Rietumu baseina
zivsaimniecībā”, ar Latvijas Universitātes diplomu un, kā pats
saka, – pēc aicinājuma pedagogs. Skolai ir filiāles Engurē un
Salacgrīvā. Derētu jau arī Ventspilī, kur vēl nesen līdzīga skola
bija. Sarunā ar Spartaku Leimani pieskaramies Engurē aizsāktajai
problēmai par pasniedzēju kadru komplektēšanu Jūrskolā un tās
filiālēs. Ministru kabineta noteikumos Nr.347 “Par prasībām
pedagogiem nepieciešamajai izglītībai un profesionālajai
kvalifikācijai” paredzēts, ka pasniedzējiem jābūt ar augstāko
izglītību gan specialitātē, gan pedagoģijā. Skolas vadībai tas
rada lielas problēmas, jo jaunie speciālisti, kas tikko beiguši
Latvijas Jūras akadēmiju (LJA), par mācībspēkiem ne akadēmijā, ne
jūrskolā nepaliek zemā atalgojuma dēļ. Viņi dodas jūrā.
Pieredzējušie jūrnieki, kas nokāpuši krastā un būtu vērtīgi
skolotāji jaunajiem arī savas lielās praktiskās kuģošanas
pieredzes dēļ, ir jau gados un bez augstākās pedagoģiskās
izglītības. Skolas direktors aizstāv Ministru kabineta noteikumu
prasību, tāpēc ka ne katrs labs kapteinis var būt labs pedagogs,
jo uz jūrskolu nāk mācīties vēl nenobrieduši jaunekļi un viņus
nevar salīdzināt ar kuģa komandu. Visā skolotāja prasmes zināšanu
spektrā svarīga ir māka palīdzēt jaunajam cilvēkam adaptēties
neierastajā vidē, nereti skarbajos apstākļos krastā un uz jūras,
lai neatbaidītu spējīgus cilvēkus no jūrnieka profesijas. Vidējās
profesionālajās mācību iestādēs atšķirībā no vidusskolām nav
psihologa un sociologa amatu. Starptautiskajā konferencē “Par
vienotas metodikas izstrādi profesionālās izglītības
paaugstināšanai” pedagogi uzsvēra, ka prakse pierāda šādu
speciālistu nepieciešamību profesionālajās skolās. Nereti
profesori, kas pasniedz speciālos priekšmetus LJA un Jūrskolā,
nesaskata vai nerēķinās ar dažāda vecuma un no tā izrietošajām
psiholoģiskajām atšķirībām starp šīm auditorijām.
Bažas par šķietami bezcerīgo situāciju kliedē LJA Personāla
juridiskās daļas vadītāja Aīda Bumbiere, paskaidrojot, ka MK
noteikumi Nr.347 paredz vairākus ceļus pedagoģijas izglītības
iegūšanai. To var izdarīt Tālākizglītības 320 stundu programmā
vai Desmit moduļu programmā. Šādu izglītības ceļu izvēlējušies
arī skolotāji filiālēs, piemēram, Engures jūrskolas pasniedzēji
mācās jau “septītajā modulī”. Tomēr dažiem filiāļu pasniedzējiem
ir tikai vidējā speciālā izglītība, kas var būt par šķērsli
turpmākam pasniedzēja darbam.
Aīda Bumbiere saskata grūtības Jūrskolas pasniedzēju kadru
komplektēšanā zemās samaksas dēļ. Viņa cer, ka valdība beidzot
sapratīs – pedagogu darba kvalitāte un līdz ar to visa izglītības
sistēma cieš no pašreizējās pedagogu atalgojuma politikas. Visās
budžeta iestādēs algu maksā, vadoties no profesiju kategorijām.
Salīdzināšanai: apkopējas darba alga ir 80 latu mēnesī, bet
pedagogs – vecākais speciālists, kam tagad prasa divas augstākās
izglītības, algā saņem 120–140 latu. Tāpēc reti kāds pedagogs
strādā vienā darbavietā. Parasti viņš aizvada stundas savā
priekšmetā un skrien uz citu darbavietu. Vai par tādu atalgojumu
var prasīt no pedagoga strādāt vienā vietā un pēc labākās
sirdsapziņas?
LJA Jūrskolas vadība ļoti atzinīgi novērtēja Engures jūrskolas
darbu. Engures skolas labo slavu iedibināja tās ilggadējais
vadītājs, nu jau aizsaulē aizgājušais Kārlis Ēdelnieks.
Priekšteča iedibināto tradīciju turpinājums nonācis labajās
direktora Jāņa Pūces rokās, jo saglabātas atsevišķas skolas
telpas, grupas pilnīgi nokomplektētas, audzēkņu zināšanas labā
līmenī. Žēl, ka engurniekiem kopā ar K.Ēdelnieku savulaik
neizdevās atjaunot Krišjāņa Valdemāra vēsturisko skolas ēku.
Toties viņiem ir vēlme atjaunot kadreizējo konkursu “Ko tu zini
par jūru?”.
Foto: Andris Kļaviņš |
Vadības un audzēkņu domas dalās
Par sarežģīto topošo jūrnieku
praksi atbild LJA prorektora vietnieks prakses jautājumos Kārlis
Tomsons. Saskaņā ar LJA Prakses nolikumu tiek slēgti līgumi ar
“Latvijas kuģniecību” un citām kuģniecībām par Jūrskolas audzēkņu
praksi. Pēc “Latvijas kuģniecības” privatizēšanas prakses vietu
skaits ir samazinājies. “Latvijas kuģniecība” nodrošina prakses
vietas simt LJA un Jūrskolas audzēkņiem gadā. Tā ir viena
trešdaļa no nepieciešamā. Lai palīdzētu atlikušajām divām
trešdaļām audzēkņu, LJA raksta vēstules tām kuģniecības iestādēm,
kurām ir pārstāvniecības Latvijā. Ap piecdesmit iestādēm savu
peldošo līdzekļu nav. Savstarpējā informācijas apmaiņā pērn
izdevās atrast prakses vietas divdesmit sešās kuģniecības
pārstāvniecībās. Eiropas lielākajām un tradīcijām bagātajām
jūrskolām ir savi mācību burinieki un pat sauskravu kuģi. Mūsu
audzēkņi takelāžas un matrožu praksi pēc pirmā kursa iziet krastā
uz jahtas un mācību kuģa “Veidenbaums”.
Spartaks Leimanis apgalvo, ka kopumā skola nodrošina audzēkņus ar
praksi. Lielākā problēma, ar ko skolai jāsaskaras mācību procesā,
ir tā, ka dzīvē nav iespējams izkārtot vienlaicīgu audzēkņu
praksi, bet tā notiek pēc slīdošā grafika. Piemēram, trešajam
kursam, kas tikko noliks centralizētos eksāmenus, būtu jādodas uz
lielo sešu mēnešu praksi. Ne “Latvijas kuģniecība”, ne citas
kuģniecības nevar vienlaikus paņemt 25 audzēkņus uz saviem
kuģiem. Uz viena kuģa jūrā var doties divi trīs praktikanti. Tie,
kas praksi sāk vēlāk, vēlāk atgriežas mācību auditorijās, studē
pēc individuāla plāna vai lūdz akadēmisko mācību pārtraukumu uz
gadu. Tas ir liels robs visā mācību procesā, bet skolas vadība
neredz neko cerīgu arī nākotnē.
Aīda Bumbiere: “Neviens kuģa kapteinis nesapņo par praktikantiem
uz sava kuģa, jo šiem zēniem vēl nav pat astoņpadsmit. Tie nav
studenti, bet drīzāk bērni, kuri jāuzmana, par kuriem jārūpējas
un jāuzņemas dubulta atbildība. Viņi jau nenāk uz klāja uzspēlēt
bumbu, bet apgūt nopietnas iemaņas, pat stāvēt, kā jūrnieki saka,
“uz stūres”.”
Kārlis Tomsons uzskata, ka pašlaik nav īstenojama vēlme
nodrošināt ar praksi visus Jūrskolas audzēkņus vienā laikā. Nevar
arī lolot ilūzijas, ka lielas ārzemju kompānijas alkst pēc mūsu
praktikantiem, jo viņiem jānodrošina pienācīga samaksa par darbu
prakses laikā. Kādas Nīderlandes rēderejas pārstāvis nesen bija
ieradies Rīgā, lai runātu par mūsu praktikantiem uz viņu kuģiem.
Uzzinājis, kāda alga viņam jānodrošina, sarunas apstājušās.
Laikam cerējis, ka Latvijā sastaps filipīniešus. Līdzīgi ir ar
Norvēģijas projektu, kas pagaidām gan vēl darbojas, jo mūsu LJA
gatavo jūrniekus Norvēģijas flotei. Pēc Latvijas iestāšanās
Eiropas Savienībā Norvēģijai būs jāmaksā Latvijas jūrniekiem ES
noteiktās algas un sociālās garantijas. Iespējams, ka Norvēģijas
kuģu īpašnieki turpmāk realizēs analogu projektu Krievijā.
Sarunājoties ar audzēkņiem, bija patīkami, ka viņi nebaidījās
atklāti runāt par problēmām. Kā nekā priekšā eksāmeni. Tātad viņi
uzticas skolas vadībai, viņu godaprātam, jo runa jau ir par
jūrnieku sagatavošanas trūkumiem, kas vienādi sāp gan audzēkņiem,
gan viņu skolotājiem. Rīdzinieki Dmitrijs un Jurijs nāk no
jūrnieku ģimenēm, abi teicami runā latviski. Pirmajā kursā
vajadzējis apgūt speciālo terminoloģiju latviski, bet mācības
padodoties viegli. Tikt uz prakses kuģa abi cerot ar tēvu
palīdzību, jo uz skolu nevarot paļauties. Rolands un Didzis nāk
no dažādiem Latvijas novadiem. Takelāžas praksi puiši uzskata par
izturības pārbaudi, jo divas nedēļas esot skrāpējuši krāsu no
jahtas sāniem, tikai pāris reižu izbraucot jūrā. Rolandam prakses
kuģi pēc otrā kursa neesot izdevies atrast, tāpēc trīs mēnešus
atkal brucinājis krāsu un krāsojis korpusus Kuģu remonta rūpnīcā.
Priecīgs, ka viņam prakse ieskaitīta. Beidzot pēc trešā kursa
izdevusies īsta prakse uz “Latvijas kuģniecības” tankkuģa “Zoja”.
Četri mēneši Vidusjūrā kā klāja kadetam ar dažādiem matroža
darbiem un “stūres vakti” aizskrējuši kā dienvidu vējš. Grūtības
gan bijušas ar krievu valodu, kurā runājusi komanda, bet, par
laimi, tajā bijuši pāris latviešu, un ar viņu palīdzību ātri
ielauzījies svešajos terminos.
… Vecie lībieši atceras Ovīšu ugunskuģi – peldošo bāku bīstamajā
Irbes šaurumā, kas pēc kara atrasts strandējis netālu no
Ventspils. Lepojoties ar senām jūrniecības tradīcijām, plašajai
veco jūrnieku un ierēdņu saimei īpaša uzmanība jāveltī jauno
jūras braucēju izglītošanai, lai viņi kļūtu par stabilām
bākugunīm nākamajai latviešu jūrnieku paaudzei, kas joprojām
alkst redzēt tālāk par apvārsni.
Andris Kļaviņš