Lēta likumdošana maksā dārgi
Saeimas darbības pilnveidošanas iespējas un realitātes
Tālavs Jundzis, Latvijas Zinātņu akadēmijas viceprezidents
Mūsu parlaments nemitīgi tiek kritizēts par politiskajām ķildām, neizlēmību un gausumu, likumu zemo kvalitāti. Iedzīvotāju aptaujās gadu no gada tas saņem viszemākos reitingus. Sauklis par “simt gudrākajām galvām” rada gan vilšanos, gan nožēlu.
Tālavs Jundzis Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Pēc Pasaules brīvo latviešu
apvienības rīkotajā konferencē nolasītā referāta Latvijas
Universitātes Lielajā aulā 2005.gada 10.jūnijā Lai arī situācija
nav iepriecinoša, neko labāku par parlamentu demokrātija
nepiedāvā. Tomēr demokrātija un politikas zinātne piedāvā ceļus,
kā uzlabot parlamenta darbības kvalitāti un nostiprināt tā saikni
ar vienkāršo parasto cilvēku. Arī dažādu valstu pieredze šajā
ziņā var būt pamācoša un Latvijai noderīga.
Trīs galvenajos virzienos, manuprāt, būtu jāstrādā, lai stāvokli
labotu. Pirmkārt, jāmaina parlamenta veidošanas principi,
izvēloties piemērotāku un modernāku vēlēšanu sistēmu; otrkārt,
jāsakārto pietiekami absurdais un nekontrolējamais likumdošanas
process; treškārt, kardināli jāmaina politiskās elites attiecības
ar sabiedrību, nodrošinot politikas izskaidrošanu un informētību
par pieņemto likumu un lēmumu būtību.
Jāuzlabo vēlēšanu sistēma
Vispirms par kvalitatīva Saeimas
sastāva izveidošanu. Pastāvošā proporcionālā vēlēšanu sistēma,
kura bija viena no modernākajām pasaulē pagājušā gadsimta sākumā,
ieskaitot laiku, kad tika rakstīta Latvijas Republikas Satversme,
tagad tāda nebūt vairs nav. Jau vienreiz Latvijas vēsturē
pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados tā valsti noveda gandrīz
līdz bankrotam. Šodien proporcionālā vēlēšanu sistēma turpina
Latvijas vēlētājam pārdot “kaķi maisā”. Balsojot par “Jauno
laiku” pagājušajās Saeimas vēlēšanās, vēlētājs izvēlējās Einaru
Repši, bet piedevām saņēma vēl pārdesmit tautas priekšstāvjus,
par kuriem tikpat kā neko nezināja. Daži no viņiem pēc iekļūšanas
Saeimā jau pametuši šo partiju, taču deputātu konstitucionāli
nostiprinātais neatkarības statuss vēlētājiem neļauj izteikt
viņiem neuzticību. Politikas teorija atzīst, ka proporcionālā
vēlēšanu sistēma nespēj nodrošināt kvalitatīvu – profesionālu un
zinošu deputātu sastāvu. Balsots tiek par partijas listi, kurā
vēlētājs atpazīst labi ja dažus pirmos deputātu kandidātus.
Proporcionālās vēlēšanu sistēmas trūkums ir arī tas, ka deputāti
ir atsvešināti no saviem vēlētājiem, jo vēlētājs nezina, kurš tad
ir tas viņa deputāts Saeimā, bet deputāts meklē savu vēlētāju pa
visu Latviju. Tad, kad pienāk kārtējās vēlēšanas, viena pozīcijas
partijas rāda uz otru, noveļot vainu par neizdarīto. Tādējādi
kolektīva bezatbildība vistiešāk raksturo Saeimas darbību gadu no
gada. Situācija ir līdzīga tai, kas padomju laikā raksturoja
kolhozus, kur balsoja visi, bet neviens ne par ko neatbildēja.
Mūsdienās vēlētājs faktiski ir pasūtītājs politiskajā tirgū, bet
viņš nevar izvēlēties to, ko gribētu, nesaņemot piedevām
negribētus vai mazpazīstamus deputātus. Kombinētā jeb jauktā
vēlēšanu sistēma ļauj novērst virkni minēto trūkumu, un dažādās
pasaules valstīs tā aizstāj gan proporcionālo, gan mažoritāro
vēlēšanu sistēmu.
Jāsakārto likumrade
Otrkārt, par likumdošanas procesu
Saeimā, kura rezultāts reti kādu apmierina. Likumi bieži vien ir
neskaidri, grūti saprotami, pretrunīgi, dažkārt satur pat
absurdas normas. Piemēram, tikko pieņemtais Likums par zinātnisko
darbību neļauj zinātnes budžeta līdzekļus novirzīt Akadēmiskajai
bibliotēkai, vairākiem zinātniskajiem žurnāliem, nevalstiskajām
organizācijām, kuras līdz šim sekmīgi veikušas pētījumus.
Likumdošanas procesa trūkumiem Latvijas Republikas Saeimā ir gan
objektīvi, gan subjektīvi iemesli.
Objektīvi ņemot, Saeimas darba apjoms 15 neatkarības gados ir
bezgalīgs, bet mazas valsts iespējas – ierobežotas. Latvijā ir
pieņemti pāris tūkstoši likumu, bet Francijā to ir vairāk nekā 40
tūkstoši. Francijā likumu sagatavošanas procesā iesaistīti
tūkstošiem ekspertu, konsultantu, universitāšu un zinātnisko
institūtu darbinieki. Latvijai šis darbs vēl ir priekšā, bet
aizvadītajos desmit gados mūsu valstī sagatavots ne vairāk kā
desmit tiesību doktoru. Nav neviena valsts dibināta un finansēta
tiesību zinātniskās pētniecības institūta. Latvijas Universitātē
gan palielinājies uzņemto doktorantu skaits tiesību zinātnēs, bet
pagaidām tas vēl nav palielinājis tiesību doktoru skaitu valstī.
Lēta Saeima un lēta likumdošana dārgi izmaksā valstij un
sabiedrībai. Turklāt Saeimu sagaida vēl viens izaicinājums jau
tuvākajā nākotnē – dot atzinumus par svarīgākajiem ES tiesību
aktiem. Ja tagadējo ES konstitūcijas projektu Saeima gandrīz
vienprātīgi akceptēja, daļai deputātu to pat neizlasot, tad ko
varam sagaidīt nākotnē! Turklāt ES tiesību speciālisti Latvijā ir
saskaitāmi uz vienas rokas pirkstiem.
Absurda ir situācija, kad grozījumus likumos baidās izdarīt gan
tie, kam ir likumdošanas iniciatīvas tiesības, gan likuma tiešie
izpildītāji. Ja likums ticis atvērts Saeimā grozīšanai, neviens
nevar zināt, vai iesniegtais projekts netiks sagrozīts tā, ka tam
būs pretējs efekts ierosinātajam. Šāda situācija ir partiju un
pozīcijas koalīcijas vājums un nespēja nodrošināt savu ierosmju
ieviešanu likumos. Iespējams, nepieciešami grozījumi Kārtības
rullī, lai apspriešanas rezultātā radušos grozījumus atbalstītu
šo grozījumu iesniedzējs. Pretējā gadījumā likuma normas tiek
sagrozītas nepārdomāti vai neprofesionāli, nereti pretstatot
atsevišķu grupējumu intereses sabiedrības interesēm. Citiem
vārdiem, likumdošanas process kļūst nevadāms un
nekontrolējams.
Vēl būtu jādomā un jāstrādā pie tā, lai Saeimā ievēlētie deputāti
kaut minimālā līmenī būtu apguvuši tiesību sistēmas veidošanas
principus, tiesību teorijas pamatnostādnes, likumdošanas
attīstības tendences Eiropā un attīstītajās valstīs.
Jāveido saikne ar sabiedrību
Treškārt, Saeimas darbības
uzlabošana nav iedomājama bez stingras un noturīgas saiknes ar
sabiedrību. Katru piektdienu deputātiem paredzēts laiks, kad
tikties ar vēlētājiem, taču interesanti būtu uzzināt, cik
Latvijas vēlētāju četru gadu laikā ir vaigu vaigā tikušies ar
kaut vienu deputātu. Aizvadītajos gados Latvijā ir ievērojami
uzlabota oficiālās informācijas izplatīšana, tai skaitā
sabiedrībai vieglāk pieejami likumi un citi tiesību akti. Savu
darbu sekmīgi pilda gan “Latvijas Vēstnesis”, “LR Saeimas un
Valdības Ziņotājs”, gan vairāki interneta portāli. Taču lielākā
problēma ir tā, ka cilvēki informāciju nesaņem viņiem saprotamā
valodā, īsi un kodolīgi. Latvijā nav neviena preses izdevuma
(nedz avīzes, nedz žurnāla), kurā būtu iespējams laikus īsi un
saprotami uzzināt par katru jaunpieņemto tiesību aktu, tā būtību
un nozīmi. Pat grozījumi Latvijas Republikas Satversmē tikuši
izdarīti klusi un nemanāmi, paliekot nezināmi lielākajai
sabiedrības daļai. Latvijā nedz radio, nedz televīzijā nav
iknedēļas raidījumu par šiem jautājumiem, kuros ikviens varētu
uzzināt par likumdošanas jaunumiem vienkāršā un saprotamā
veidā.
Demokrātijas īpatnība ikvienā sabiedrībā ir tāda, ka tautas varas
īstenošana tiek nodota politiskās elites rokās. Taču sabiedrības
tiesības un pienākums ir prasīt, lai šī politiskā elite kalpotu
tautas un sabiedrības interesēm.