Itālijas māksla zem Latvijas debesīm
Rīgas pils skvērā izvietotās skulptūras “Cīņa”, “Viļņi” un “Karaliene” ir paši apjomīgākie darbi itāļu tēlnieka Masimo Gjoti (Massimo Ghiotti) izstādē, kas no jūnija pirmajām dienām līdz pat 31.jūlijam ir atvērta Ārzemju mākslas muzeja Velvju zālē.
“Karaliene” un “Viļņi” Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Ekspozīcijas atklāšanas svētkos
piedalījās pats mākslinieks, Itālijas vēstnieks Latvijā
Ferdinando Dzeca (Ferdinando Zezza) un Itālijas
starptautiskā mākslas centra direktors Enco Fornāro (Enzo
Fornaro), ar kura gādību uz Rīgu atceļojusi jau otra itāļu
mākslas izstāde.
Masimo Gjoti dzimis 1938.gadā Turīnā. Te viņš pabeidzis Mākslas
akadēmiju, vadījis Valsts mākslas liceja tēlniecības katedru, bet
kopš 1994.gada ir Mākslas akadēmijas glezniecības katedras
vadītājs. Turīnas ielās un laukumos uzstādītas piecas viņa
monumentālās skulptūras. Dažas – Pjemontā. Iepazīstoties ar
Aspazijas un Raiņa vietām Šveicē, skaistu Masimo Gjoti metāla
skulptūru var apskatīt Lugāno pilsētas parkā. Mākslinieka darbi
atraduši mājvietu daudzos muzejos un privātkolekcijās.
Rīgā izstādītie darbi tapuši pēdējo divdesmit gadu laikā. Šī
zināmā mērā ir ceļojošā izstāde. Pagājušajā vasarā tā bija
skatāma Viļņā – M.K.Čurļoņa Nacionālajā mākslas muzejā un
brīvdabas muzejā “Eiropas parks”. No Rīgas izstāde ceļos uz
Maskavu un Sanktpēterburgu.
Ekspozīcijai dots nosaukums “Kārtība. Telpa. Ritms”. Šķiet,
secība varētu būt arī otrāda, jo tieši ritms, spriegums, dinamika
visvairāk piesaista Masimo Gjoti skulptūrās un plastiskajās
kompozīcijās. Meistars vienlīdz virtuozi izmantojis tēraudu,
bronzu, marmoru, koku un pat papīru. Un var tikai apbrīnot, cik
dažādi mākslinieks izjūt katru materiālu. Ekspozīcijas
tematiskais diapazons ir plašs, un mākslinieciskās izteiksmes
formas – visdažādākās. No filigrāniem kalumiem, griezumiem un
krāsu pludinājumiem līdz robustām ķēdēm un riteņiem, kas rāda
detalizētu “mašīnu civilizācijas” ainu. Ne vien no lielajām,
apjomīgajām skulptūrām, bet arī no kamerstila darbiem jūt
strāvojam enerģiju, kādu iekšēju spēku.
Masimo Gjoti ekspozīciju nekomentē, jo “mākslinieks visu pasaka
ar saviem darbiem”. Tam, ka izstādes vienojošā stīga ir
spriegums, spēks un dinamika, viņš pilnīgi piekrīt: “Spriegums ir
jebkuras mākslas izpausme. Īsta māksla nav iespējama bez iekšēja
sprieguma un dinamikas. Bez radoša sprieguma nerodas un nepastāv
ne literatūra, ne mūzika, ne tēlotāja māksla.”