• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2005. gada 8. jūnija lēmums Nr. 140 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelekom", "Latvijas Mobilais Telefons SIA" un sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tele2" starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējo robežu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 21.06.2005., Nr. 97 https://www.vestnesis.lv/ta/id/110915-par-sabiedribas-ar-ierobezotu-atbildibu-lattelekom-latvijas-mobilais-telefons-sia-un-sabiedribas-ar-ierobezotu-atbildibu-tele2-...

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts ieņēmumu dienesta informācija

Par reģistrācijas apliecības anulēšanu ar PVN apliekamajām personām

Vēl šajā numurā

21.06.2005., Nr. 97

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Veids: lēmums

Numurs: 140

Pieņemts: 08.06.2005.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.140

Rīgā 2005.gada 8.jūnijā (prot.Nr.27(236),2.p.)

Publiskojamā versija

Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Lattelekom”, “Latvijas Mobilais Telefons SIA” un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tele2” starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējo robežu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk — Komisija) ir izvērtējusi sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Lattelekom”, reģistrācijas Nr.000305278, Vaļņu iela 30, Rīga, LV–1050 (turpmāk — Lattelekom) Starpsavienojuma pamatpiedāvājuma (Lattelekom 2005.gada 1.aprīļa vēstulē Nr. 17–4/04–139 norādītajā tīmekļa vietnē esošais Starpsavienojuma pamatpiedāvājums, turpmāk — Lattelekom starpsavienojumu pamatpiedāvājums) 11.daļu “Starpsavienojuma pakalpojumu tarifi” un Lattelekom 2004.gada 11.marta ziņojumu Nr.02–10/47 par izmaksu aprēķināšanu un attiecināšanu (turpmāk — Lattelekom ziņojums par izmaksām), “Latvijas Mobilais Telefons” SIA, reģistrācijas Nr.50003050931, Ropažu iela 6, Rīga, LV–1039 (turpmāk — LMT), Starpsavienojuma pamatpiedāvājuma (apstiprināts ar Komisijas 2004.gada 11.februāra lēmumu Nr.42, turpmāk — LMT starpsavienojumu pamatpiedāvājums) pielikumu B1 un 2004.gada 8.marta ziņojumu Nr.967/JK par izmaksu aprēķināšanu un attiecināšanu (turpmāk — LMT ziņojums par izmaksām), sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tele2”, reģistrācijas Nr.000327285, Kurzemes prospekts 3, Rīga, LV–1067 (turpmāk — Tele2), Starpsavienojuma pamatpiedāvājuma (apstiprināts ar Komisijas 2004.gada 21.aprīļa lēmumu Nr.113, turpmāk — Tele2 starpsavienojumu pamatpiedāvājums) pielikumu B un Tele2 2004.gada 1.jūlija ziņojumu Nr.1–1/1534 par izmaksu aprēķināšanu un attiecināšanu (turpmāk — Tele2 ziņojums par izmaksām), Eiropas Komisijas pētījuma (izpildītājs kompānija IBM) ceturto Ziņojumu par Eiropas Savienības kandidātvalstu telekomunikāciju sektora attīstību (4th Report on Monitoring of EU Candidate Countries Telecommunication Service Sector, turpmāk — 4.ziņojums), devīto Ziņojumu par Eiropas Savienības 2002.gada elektronisko komunikāciju regulējošo tiesību aktu kopas ieviešanu (Report on the Implementation of the EU Electronic Regulatory Package, turpmāk— 9.ziņojums) un desmito ziņojumu “Eiropas elektronisko komunikāciju regulēšana un tirgi 2004” (European Electronic Communications Regulation and Markets 2004 (10th Report), turpmāk — 10.ziņojums).

Komisija konstatē:

1. Saskaņā ar Komisijas 2003.gada 20.novembra lēmumu Nr.309 “Par telekomunikāciju uzņēmumiem ar būtisku ietekmi tirgū” Lattelekom ir noteikta būtiska ietekme fiksēto balss telefonijas pakalpojumu tirgū, nomāto līniju pakalpojumu tirgū un starpsavienojumu pakalpojumu tirgū, savukārt LMT un Tele2 ir noteikta būtiska ietekme tikai starpsavienojumu pakalpojumu tirgū. Līdz ar to Lattelekom starpsavienojumu pakalpojumu tarifus un izmaksas ir iespējams salīdzināt ar Lattelekom galalietotājiem sniegto fiksēto balss telefonijas pakalpojumu tarifiem, kurus Komisija regulē, un izmaksām saskaņā ar Lattelekom ziņojumu par izmaksām. Savukārt LMT un Tele2 šādu salīdzinājumu nav iespējams veikt, jo LMT un Tele2 galalietotājiem sniegto pakalpojumu tarifi ir atšķirīgi dažādām lietotāju grupām un Komisija tos neregulē. Līdz ar to LMT un Tele2 ziņojumos par izmaksām nav ietverta informācija par galalietotājiem sniegto pakalpojumu izmaksām.

2. Lattelekom starpsavienojumu pamatpiedāvājumā no 2005.gada 28.februāra ietvertie tarifi sarunām uz Rīgu, Rīgas rajonu un Jūrmalu ir Ls 0,0088 (bez pievienotās vērtības nodokļa, turpmāk — PVN) par sarunu un Ls 0,014 (bez PVN) par sarunas minūti, tarifi sarunām uz Latvijas pilsētām un rajoniem, izņemot Rīgu, Rīgas rajonu, Jūrmalu, ir Ls 0,0088 (bez PVN) par sarunu un Ls 0,023 (bez PVN) par sarunas minūti, tarifi operatora izvēlei starptautiskajiem izsaukumiem no Rīgas, Rīgas rajona un Jūrmalas ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem ir Ls 0,0088 (bez PVN) par sarunu un Ls 0,0132 (bez PVN) par sarunas minūti un no pārējo ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem — Ls 0,0088 (bez PVN) par sarunu un 0,0213 (bez PVN) par sarunas minūti, tarifi operatora iepriek­šējai izvēlei starptautiskajiem izsaukumiem no Rīgas, Rīgas rajona un Jūrmalas ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem ir Ls 0,0088 (bez PVN) par sarunu un Ls 0,0162 (bez PVN) par sarunas minūti un no pārējo ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem — Ls 0,0088 (bez PVN) par sarunu un Ls 0,0243 (bez PVN) par sarunas minūti, tarifi operatora izvēlei iekšzemes tālsarunu izsaukumiem no Rīgas, Rīgas rajona un Jūrmalas ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem ir Ls 0,0088 (bez PVN) par sarunu un Ls 0,0132 (bez PVN) par sarunas minūti un no pārējo ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem — Ls 0,0088 (bez PVN) par sarunu un Ls 0,0213 (bez PVN) par sarunas minūti, tarifi operatora iepriekšējai izvēlei iekšzemes tālsarunu izsaukumiem no Rīgas, Rīgas rajona un Jūrmalas ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem ir Ls 0,0088 (bez PVN) par sarunu un Ls 0,0162 (bez PVN) par sarunas minūti un no pārējo ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem — Ls 0,0088 (bez PVN) par sarunu un Ls 0,0243 (bez PVN) par sarunas minūti.

3. Lattelekom ar 2005.gada 28.februāri samazināja starpsavienojumu pakalpojumu tarifus sarunām uz Rīgu, Rīgas rajonu un Jūrmalu par sarunas minūti par 15%, tarifus sarunām uz Latvijas pilsētām un rajoniem, izņemot Rīgu, Rīgas rajonu, Jūrmalu, — par sarunas minūti par 41%, tarifus operatora iepriekšējai izvēlei starptautiskajiem izsaukumiem no Rīgas, Rīgas rajona un Jūrmalas ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem — par sarunas minūti par 20% un no pārējo ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem — par sarunas minūti par 45%, attiecībā pret tiem tarifiem, kas bija ietverti Lattelekom starpsavienojumu pamatpiedāvājumā no 2003.gada 29.decembra.

4. Lattelekom ziņojumā par izmaksām norāda, ka vietējā starpsavienojuma minūtes izmaksas, kas ietver sarunas iekārtošanas izmaksas un izmaksas par sarunas minūti, ir Ls ** un iekšzemes starpsavienojuma minūtes izmaksas, kas ietver sarunas iekārtošanas izmaksas un izmaksas par sarunas minūti, ir Ls **.

5. Lattelekom kopējā darbības rentabilitāte 2002.gadā bija 15,2%, 2003.gadā — 19,7%, 2004.gadā — 25,5%.

6. Atbilstoši 10.ziņojumam 2004.gadā 25 Eiropas Savienības valstu vēsturisko fiksēto balss telefonijas pakalpojumu sniedzēju vidējais vienkāršā tranzīta starpsavienojuma pakalpojuma tarifs ir Ls 0,0069 (bez PVN) un dubultā tranzīta starpsavienojuma pakalpojuma tarifs ir Ls 0,0112 (bez PVN).

7. Saskaņā ar 4.ziņojumu un 9.ziņojumu Eiropas Savienības valstu vēsturisko fiksēto balss telefonijas pakalpojumu sniedzēju tīklos vienkāršā tranzīta starpsavienojuma pakalpojuma tarifs (bez PVN) vidēji ir 33% no vietējās sarunas tarifa (ar PVN) un dubultā tranzīta starpsavienojuma pakalpojuma tarifs (bez PVN) — 27 % no iekšzemes tālsarunas tarifa (ar PVN). Lattelekom starpsavienojuma pamatpiedāvājumā ietvertie vietējā starpsavienojuma pakalpojuma tarifs (bez PVN) ir 70% no vietējās sarunas tarifa (ar PVN) Lattelekom tīklā un iekšzemes starpsavienojuma pakalpojuma tarifs ir 38% no iekšzemes tālsarunas tarifa (ar PVN) Lattelekom tīklā.

8. LMT starpsavienojumu pamatpiedāvājumā ietvertais starpsavienojuma pakalpojuma tarifs sarunas pabeigšanai LMT tīklā ir Ls 0,072 (bez PVN) par sarunas minūti. Savukārt 1999.gada 21.decembrī noslēgtajā starpsavienojuma līgumā starp LMT un sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Baltcom GSM” (Tele2 ir tās saistību un tiesību pārņēmēja) starpsavienojuma pakalpojuma tarifs sarunas pabeigšanai LMT tīklā ir Ls ** (bez PVN) par sarunas minūti. Šāds tarifs tiek piemērots savstarpējos norēķinos par starpsavienojumu pakalpojumiem starp LMT un Tele2.

9. LMT ziņojumā par izmaksām norāda, ka starpsavienojuma pakalpojuma izmaksas sarunas pabeigšanai LMT tīklā par minūti ir Ls **.

10. Tele2 starpsavienojumu pamatpiedāvājumā ietvertais starpsavienojuma pakalpojuma tarifs sarunas pabeigšanai Tele2 tīklā ir Ls 0,075 (bez PVN) par sarunas minūti. Savukārt 2001.gada 1.jūlija Starpsavienojuma līguma starp Lattelekom un Tele2 Izmaiņās Nr.2 pielikumā B1 ietvertais starpsavienojuma pakalpojuma tarifs sarunas pabeigšanai Tele2 tīklā ir Ls ** (bez PVN) par sarunas minūti.

11. Tele2 ziņojumā par izmaksām norāda, ka starpsavienojuma pakalpojuma izmaksas sarunas pabeigšanai Tele2 tīklā par minūti ir Ls **.

12. Atbilstoši 10.ziņojumam 15 Eiropas Savienības valstu mobilo telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēju vidējais starpsavienojuma pakalpojuma tarifs laika posmā no 2001.gada jūlija līdz 2004.gada jūlijam samazinājies par 33%, attiecīgi no Ls 0,1443 (bez PVN) uz Ls 0,0961 (bez PVN), vidēji 13% gadā. Ņemot vērā to, ka Eiropas Savienībā tarifiem ir tendence samazināties, var pieņemt, ka atbilstoši samazinās arī izmaksas, neskatoties uz UMTS pakalpojumu ieviešanu.

13. Tā kā LMT starpsavienojumu tarifi līdz šim nav regulēti, var uzskatīt, ka 1999.gada 26.februārī Starpsavienojumu līgumā starp Lattelekom un LMT iekļautais starpsavienojuma pakalpojuma tarifs sarunas pabeigšanai LMT tīklā Ls 0,075 (bez PVN) par sarunas minūti netika noteikts zemāks par noteikšanas laikā esošajām izmaksām. LMT starpsavienojuma pakalpojuma tarifs laika posmā no 2001.gada jūlija līdz 2004.gada jūlijam ir samazinājies tikai par 4%, lai arī, ņemot vērā konstatējuma 12.punktā minētās Eiropas Savienības tendences, tam bija būtiski jāsamazinās.

14. LMT darbības kopēja rentabilitāte 2002.gadā bija 30,3%, 2003.gadā — 33,2%, 2004.gadā — 36,6%.

15. Tā kā Tele2 starpsavienojumu tarifi līdz šim nav regulēti, var uzskatīt, ka Tele2 starpsavienojumu pamatpiedāvājumā ietvertais starpsavienojuma pakalpojuma tarifs sarunas pabeigšanai Tele2 tīklā Ls 0,075 (bez PVN) par sarunas minūti netika noteikts zemāks par noteikšanas laikā esošajām izmaksām. Tele2 starpsavienojuma pakalpojuma tarifs no 2001.gada jūlija nav mainījies, kaut arī, ņemot vērā konstatējuma 12.punktā minētās Eiropas Savienības tendences, tam bija jāsamazinās.

16. Tele2 kopējā darbības rentabilitāte 2002.gadā bija 15,0%, 2003.gadā — 26,5%, 2004.gada — 32,3%.

17. 2004.gada 15.jūnijā Komisija rīkoja uzklausīšanas sanāksmi par publisko fiksēto elektronisko sakaru tīklu starpsavienojumu tarifu struktūru, lai noskaidrotu tirgus dalībnieku viedokļus. Šajā sanāksmē piedalījās Lattelekom, LMT un citu elektronisko sakaru komersantu pārstāvji. Sanāksmes dalībnieki pārsvarā atbalstīja pastāvošo starpsavienojumu tarifu struktūru.

18. Komisijas padome 2004.gada 22.septembra sēdē izvērtēja minētajā uzklausīšanas sanāksmē gūto informāciju. Sēdē tika izlemts 2004.gada 11.oktobrī rīkot uzklausīšanas sanāksmi par starpsavienojumu pakalpojumu tarifu regulēšanu Lattelekom, piedāvājot apspriest un izvērtēt vienotus starpsavienojumu pakalpojumu tarifus sarunām uz Latvijas pilsētām un rajoniem, tai skaitā Rīgu, Rīgas rajonu un Jūrmalu, kā arī operatora izvēlei starptautiskajiem izsaukumiem no Latvijas ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem — Ls 0,008 par sarunu un Ls 0,008 par minūti. 2004.gada 11.oktobrī rīkotajā uzklausīšanas sanāksmē piedalījās Lattelekom, LMT, Tele2 un citu elektronisko sakaru komersantu pārstāvji. Sanāksmes dalībnieki atbalstīja nepieciešamību būtiski tuvināt Lattelekom starpsavienojumu pakalpojumu tarifu izmaksām.

19. Lattelekom starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējās robežas apmērs tika pamatots Komisijas izstrādātajā dokumentā “Lattelekom starpsavienojumu tarifu un izmaksu atbilstības novērtējums” (ierobežotas pieejamības informācija), kas tika nosūtīts Lattelekom ar Komisijas 2004.gada 9.novembra vēstuli Nr.2–2.73/4308. Lattelekom nav sniedzis nekādus iebildumus un argumentus par starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējās robežas apmēra regulēšanas pamatojumu.

20. 2004.gada 12.novembra Komisijas un Lattelekom tikšanās laikā Lattelekom pārstāvis ir atzinis, ka Starpsavienojuma pamatpiedāvājumā ietvertie starpsavienojumu pakalpojumu tarifi pēc 2003.gada 29.decembra izmaiņām: vietējām sarunām Ls 0,01656 par sarunas minūti un iekšzemes — Ls 0,0388 par sarunas minūti, vairākkārt pārsniedza pakalpojumu sniegšanas izmaksas, kā arī Komisijai adresētajā elektroniskajā sarakstē, informēja par paredzēto starpsavienojumu pakalpojumu tarifu tuvināšanu izmaksām, pakāpeniski samazinot tos.

21. 2004.gada 15.decembrī Komisija pieņēma lēmumu Nr.300 “Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Lattelekom SIA” starpsavienojumu pakalpojumu tarifiem”. 2004.gada 15.decembra Komisijas padomes sēdē Lattelekom pārstāvji atzina, ka Lattelekom plāno samazināt starpsavienojumu pakalpojumu tarifus pakāpeniski. Lattelekom pārstāvji atzina, ka šī lēmuma pieņemšanas rezultātā būs nepieciešams samazināt arī galalietotāju tarifus. 2005.gada 26.janvārī Administratīvā rajona tiesa apturēja Komisijas 2004.gada 15.decembra lēmuma Nr.300 darbību uz Lattelekom iesnieguma pamata.

22. LMT ziņojumā par izmaksām norādīja, ka ar Komisijas 2003.gada 29.janvāra lēmumu Nr.35 apstiprinātā Telekomunikāciju pakalpojumu izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodika, kas grozīta ar Komisijas 2003.gada 17.decembra lēmumu Nr.335 (Latvijas Vēstnesis, 2003, 21.nr.; 180.nr.) nedod pietiekamu priekšstatu par uzņēmuma izmaksu rādītājiem, tādēļ starpsavienojumu pakalpojumu tarifu regulēšanai daudz atbilstošāka ir salīdzinošās vai labākās prakses metodes piemērošana.

23. 2005.gada 8.martā tikšanās laikā ar Komisijas izpildinstitūciju LMT norādīja, ka tarifu augšējās robežas noteikšana ir jauna saistība, ko var uzlikt komersantam tikai pēc tirgus analīzes veikšanas, kā arī 2005.gadā sakarā ar UMTS pakalpojumu ieviešanu pieaugs LMT izmaksas un Eiropas Savienības valstu un Latvijas elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus rādītāji 2001.– 2004.gadā nav salīdzināmi, jo Eiropas Savienības valstīs tirgus tika atvērts konkurencei 1998.gadā, bet Latvijā — 2003.gadā. Arī Lattelekom vairākkārtīgi ir norādījis, ka tarifu augšējās robežas noteikšana ir jauna saistība (piemēram, Lattelekom 2005.gada 30.maija vēstule Nr.17–4/05–338).

24. Tele2 savā ziņojumā par izmaksām norādīja, ka ar Komisijas 2003.gada 29.janvāra lēmumu Nr.35 apstiprinātā Telekomunikāciju pakalpojumu izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodika, kas grozīta ar Komisijas 2003.gada 17.decembra lēmumu Nr.335 (Latvijas Vēstnesis, 2003, 21 nr.; 180 nr.) nedod pietiekamu priekšstatu par uzņēmuma izmaksu rādītājiem un var negatīvi ietekmēt Latvijas elektronisko sakaru tirgu, tādēļ starpsavienojumu tarifu regulēšanai daudz atbilstošāka ir salīdzinošās vai labākās prakses metodes piemērošana.

25. Tele2 2005.gada 22.februāra vēstulē pauda viedokli, ka mobilo starpsavienojumu pakalpojumu tarifu apmērs nekavē konkurences attīstību Latvijas elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū, tādēļ mobilo starpsavienojumu pakalpojumu tarifi nav jāregulē, kā arī sakarā ar UMTS pakalpojumu ieviešanu 2005.gadā palielināsies Tele2 izmaksas.

26. Komisijas padome 2005.gada 18.maija sēdē pieņēma zināšanai starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējās robežas noteikšanu arī LMT un Tele2. Sēdē tika izlemts līdz 2005.gada 1.jūnijam rīkot uzklausīšanas sanāksmi par starpsavienojumu pakalpojumu tarifu regulēšanu Lattelekom, LMT un Tele2.

27. 2005.gada 30.maijā Komisija rīkoja uzklausīšanas sanāksmi par starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējo robežu Lattelekom, LMT un Tele2, kurā piedalījās un izteica viedokļus Lattelekom, LMT, Tele2 un citi ieinteresētie elektronisko sakaru komersanti.

28. 2005.gada 8.jūnija Komisijas padomes sēdē piedalījās Lattelekom, LMT un Tele2 pārstāvji un izteica savus viedokļus un argumentus, uzsverot, ka saskaņā ar Elektronisko sakaru likumu starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējās robežas noteikšana ir jauna saistība, ko var uzlikt komersantam ar būtisku ietekmi tirgū tikai pēc tirgus analīzes veikšanas.

Ņemot vērā iepriekšminēto, Komisija secina, ka ir objektīvs pamats noteikt starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējo robežu:

1. Šāda lēmuma mērķis ir vienlīdzīgas attieksmes nodrošināšana, lai veicinātu elektronisko sakaru tirgus attīstību un konkurenci elektronisko sakaru tirgū, kas rezultātā novestu pie elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotājiem tarifu samazināšanās, un lēmums ir samērīgs šo mērķu sasniegšanai. Starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējās robežas noteikšana ir nepieciešama, lai padarītu starpsavienojumu pakalpojumus pieejamākus visiem elektronisko sakaru tirgus dalībniekiem. Pastāvošais Lattelekom, LMT un Tele2 starpsavienojumu pakalpojumu tarifu līmenis, kas ievērojami pārsniedz šo pakalpojumu nodrošināšanas izmaksas, ierobežo citu tirgus dalībnieku iespējas piedāvāt rentablus operatora izvēles un iepriekšējas izvēles pakalpojumus, nepamatoti sadārdzina zvanus uz citu operatoru tīkliem un līdz ar to kavē jauno operatoru abonentu skaita pieaugumu. Kopš 2003.gada, par kuru Lattelekom, LMT un Tele2 sniedza ziņojumus par izmaksām, ir pieaudzis starpsavienojumu pakalpojumu apjoms, kā rezultātā ir samazinājusies starpsavienojuma pakalpojuma vienības pašizmaksa. No sniegtajiem izmaksu ziņojumiem izriet, ka starpsavienojumu pakalpojumu rentabilitāte ir lielāka par kopējo darbības rentabilitāti. To apliecina arī Lattelekom, LMT un Tele2 kopējās darbības rentabilitātes augstais līmenis un tendence rentabilitāti kāpināt. Turklāt pastāvošais starpsavienojumu pakalpojumu tarifu līmenis nepamatoti palielina arī Lattelekom, LMT un Tele2 abonentu maksājumus par saņemtajiem pakalpojumiem. Zemāku starpsavienojumu pakalpojumu tarifu piemērošana aktivizēs operatora izvēles un operatora iepriekšējas izvēles pakalpojumu sniegšanu, kas palielinās konkurenci un radīs apstākļus tarifu samazināšanai sarunām Lattelekom, LMT un Tele2 tīklos. Rezultātā elektronisko sakaru pakalpojumu lietotāji iegūs samazinātus elektronisko sakaru pakalpojumu tarifus un plašākas elektronisko sakaru pakalpojumu izvēles iespējas. Ar šo lēmumu augšējā robeža starpsavienojumu pakalpojumu tarifiem Lattelekom, LMT un Tele2 tīklos tiek tuvināta pakalpojuma sniegšanas izmaksām. Pieņemot, ka LMT un Tele2 izmaksas starpsavienojumu pakalpojumu sniegšanai ir līdzīgas, augšējā robeža starpsavienojumu pakalpojumu tarifam sarunas pabeigšanai LMT un Tele2 tīklā ir nosakāma vienāda. Šā jautājuma ekonomiskais pamatojums ir ietverts Komisijas izstrādātajā dokumentā “Lattelekom starpsavienojumu tarifu un izmaksu atbilstības novērtējums” (ierobežotas pieejamības informācija), kas tika nosūtīts Lattelekom ar Komisijas 2004.gada 9.novembra vēstuli Nr.2–2.73/4308 un ir minēts šā lēmuma konstatējošās daļas 19.punktā.

2. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 14.pantā noteikto demokrātiskas iekārtas principu un izvērtējot lietderības apsvērumus — lai elektronisko sakaru tirgus dalībniekiem būtu pieejami izmaksām tuvināti un vienlīdzīgi starpsavienojumu pakalpojumu tarifi, šāds lēmums — vienlaicīgi nosakot starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējo robežu Lattelekom, LMT un Tele2, ir nepieciešams, lai sasniegtu tiesisku mērķi, proti, nodrošinātu Administratīvā procesa likuma 6.pantu. Šajā pantā noteiktais vienlīdzības princips paredz, ka, pastāvot vienādiem tiesiskiem un faktiskiem apstākļiem pret uzņēmumiem ar būtisku ietekmi starpsavienojumu pakalpojumu tirgū, neviens no elektronisko sakaru komersantiem nevar tikt nostādīts nevienlīdzīgā situācijā attiecībā pret citu elektronisko sakaru komersantu. Vadoties no minētā, Komisija pieņem vienādus lēmumus saskaņā ar taisnīguma, atklātības, neitralitātes un proporcionalitātes principiem (likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 5.pants).

3. Saskaņā ar likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 5.pantu, pieņemot šādu lēmumu, Komisija vadās no taisnīguma principa, tas ir, ar šādu lēmumu uzliktās saistības ikvienam šā lēmuma adresātam ir piemērojamas tikai gadījumā, ja tās ievēro visi pārējie šā lēmuma adresāti. Nav pieļaujams, ka tiktu radīti zaudējumi kādam no šā lēmuma adresātiem, un, lai novērstu zaudējumu rašanās iespējamību, gadījumā, ja kāda no lēmuma daļām tiek apturēta vai atcelta, Komisija, ņemot vērā tiesiskās paļāvības, vienlīdzības, samērīguma un taisnīguma principu, ar to pašu dienu attiecīgi apturēs tā darbību vai atcels to atlikušajā daļā un vienlaicīgi par to paziņos šā lēmuma adresātiem.

4. Šāds lēmums saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma Pārejas noteikumu 9. un 10.1 punktu ir piemērojams un lietderīgs līdz brīdim, kad Komisija veiks konkrēto elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus saistībā ar starpsavienojumu pakalpojumiem analīzi, tādējādi nodrošinot vienlīdzības principu starp elektronisko sakaru komersantiem, kuriem ir noteikta būtiska ietekme starpsavienojumu pakalpojumu tirgū. Komisija nepiekrīt šā lēmuma adresātu pārstāvju argumentam, ka starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējās robežas noteikšana ir jauna saistība, ko var uzlikt komersantam ar būtisku ietekmi tirgū tikai pēc tirgus analīzes veikšanas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma Pārejas noteikumu 9. un 10.1 punktu Lattelekom, LMT un Tele2 ir elektronisko sakaru komersanti ar būtisku ietekmi tirgū šā likuma izpratnē un Komisijai ir tiesības noteikt Lattelekom, LMT un Tele2 starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējo robežu.

Saskaņā ar Komisijas 2003.gada 20.novembra lēmuma Nr.309 “Par telekomunikāciju uzņēmumiem ar būtisku ietekmi tirgū” 3.1., 3.2. un 3.3.punktu, ar Komisijas 2002.gada 3.decembra lēmumu Nr.139 apstiprināto “Noteikumu par speciālajām prasībām telekomunikāciju uzņēmumiem ar būtisku ietekmi tirgū”, kas grozīti ar Komisijas 2003.gada 20.novembra lēmumu Nr.310 un 2004.gada 4.februāra lēmuma Nr.35 (Latvijas Vēstnesis, 2002, 183.nr.; 2003, 166.nr.; 2004, 22.nr.) 5.6.punktu, ar Komisijas 2003.gada 29.janvāra lēmumu Nr.35 apstiprinātās Telekomunikāciju pakalpojumu izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodikas, kas grozīta ar Komisijas 2003.gada 17.decembra lēmumu Nr.335 (Latvijas Vēstnesis, 2003, 21.nr.; 180.nr.), 38.punktu un pamatojoties uz likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 5.pantu, 9.panta pirmās daļas 1. un 6.punktu un otro daļu, 21.panta septīto daļu, Elektronisko sakaru likuma 2.pantu, 8.panta pirmās daļas 2. un 5.punktu,otro daļu, 9.panta pirmās daļas 4.punktu, 42.panta trešo daļu un Pārejas noteikumu 9. un 10.1punktu, Administratīvā procesa likuma 4., 6., 7., 12., 13., 57.pantu un 85.panta pirmo daļu,

padome nolemj:

1. Apturēt ar 2005.gada 1.oktobri Lattelekom sniegto starpsavienojumu pakalpojumu tarifu piemērošanu sarunām uz Rīgu, Rīgas rajonu un Jūrmalu, starpsavienojumu pakalpojuma tarifu sarunām uz Latvijas pilsētām un rajoniem, izņemot Rīgu, Rīgas rajonu, Jūrmalu, un starpsavienojumu pakalpojuma tarifus operatora izvēlei un iepriekšējai izvēlei.

2. Noteikt ar 2005.gada 1.oktobri Lattelekom starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējo robežu:

2.1. tarifam sarunām uz Rīgu, Rīgas rajonu, Jūrmalu — par sarunu Ls 0.0088 (bez PVN), par minūti Ls 0.008 (bez PVN);

2.2. tarifam sarunām uz Latvijas pilsētām un rajoniem, izņemot Rīgu, Rīgas rajonu, Jūrmalu, — par sarunu Ls 0.0088 (bez PVN), par minūti Ls 0.008 (bez PVN);

2.3. tarifam operatora izvēlei un operatora iepriekšējai izvēlei izsaukumiem:

2.3.1. no Rīgas, Rīgas rajona un Jūrmalas ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem — par sarunu Ls 0.0088 (bez PVN), par minūti Ls 0.008 (bez PVN);

2.3.2. no pārējo ģeogrāfiskās numerācijas diapazonu numuriem, izņemot Rīgas, Rīgas rajona un Jūrmalas numerācijas diapazonu numuriem, — par sarunu Ls 0.0088 (bez PVN), par minūti Ls 0.008 (bez PVN).

3. Apturēt ar 2005.gada 1.oktobri LMT sniegto starpsavienojumu pakalpojumu tarifu sarunas pabeigšanai LMT tīklā piemērošanu.

4. Noteikt ar 2005.gada 1.oktobri LMT starpsavienojuma pakalpojuma tarifa sarunas pabeigšanai LMT tīklā augšējo robežu — par minūti Ls 0,062 (bez PVN).

5. Apturēt ar 2005.gada 1.oktobri Tele2 sniegto starpsavienojumu pakalpojumu tarifu sarunas pabeigšanai Tele2 tīklā piemērošanu.

6. Noteikt ar 2005.gada 1.oktobri Tele2 starpsavienojuma pakalpojuma tarifa sarunas pabeigšanai Tele2 tīklā augšējo robežu — par minūti Ls 0,062 (bez PVN).

7. Noteikt Lattelekom, LMT un Tele2 pienākumu ar 2005.gada 1.oktobri norēķinos ar visiem elektronisko sakaru komersantiem, ar kuriem ir noslēgti starpsavienojumu līgumi, vienlīdzīgi piemērot starpsavienojumu pakalpojumu tarifus, kas nepārsniedz attiecīgi šī lēmuma 3., 6.un 9.punktā noteikto starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējo robežu.

8. Noteikt Lattelekom, LMT un Tele2 pienākumu visos savstarpējos norēķinos un norēķinos ar citiem elektronisko sakaru komersantiem ar 2005.gada 1.oktobri nodrošināt starpsavienojumu pakalpojumu tarifu piemērošanu, kas nepārsniedz šajā lēmumā noteikto starpsavienojumu pakalpojumu tarifu augšējo robežu.

9. Atcelt Komisijas 2004.gada 15.decembra lēmumu Nr.300 “Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Lattelekom SIA” starpsavienojumu pakalpojumu tarifiem” no tā spēkā stāšanās dienas — 2004.gada 15.decembris.

Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.

Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvā rajona tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.

** — ierobežotas pieejamības informācija

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšsēdētāja I.Šteinbuka

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!