Vai Kioto protokols glābs pasauli?
Pēdējā gadsimta laikā Zemes virsmas temperatūra palielinājusies par aptuveni 0,6 grādiem pēc Celsija, notiek Arktikas ledāju kušana un pasauli biežāk piemeklē ekstrēmas dabas parādības – plūdi, sausums, vētras. Viens no katastrofu iemesliem ir siltumnīcas efektu pastiprinošo gāzu koncentrācijas pieaugums atmosfērā, kā rezultātā rodas klimata izmaiņas. Kioto protokola mērķis ir samazināt šo gāzu emisiju apjomus, tomēr nav skaidrs, vai pasaule to spēs izdarīt un vai tas sniegs vēlamos rezultātus.
Atšķirīgas prasības katrai valstij
Apvienoto Nāciju Organizācijas
(ANO) konvencija “Par klimata pārmaiņām” tika pieņemta 1992.gadā,
bet spēkā stājās divus gadus vēlāk. Konvencijā noteiktās
saistības ir ļoti vispārīgas, bet siltumnīcas efektu izraisošo
gāzu emisijas stabilizēšanas mērķis valstīm nav saistošs. Tāpēc
1997.gadā ANO dalībvalstis pieņēma protokolu, kas pievienots
konvencijai un nosaka konkrētus un juridiski saistošus
siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas samazināšanas mērķus.
Kopumā rūpnieciski attīstītajām valstīm līdz 2012.gadam savas
emisijas jāsamazina par 5,2 procentiem salīdzinājumā ar 1990.gada
izmešu līmeni.
Pieļaujamais emisiju apjoms dažādās valstīs ir atšķirīgs.
Piemēram, Kanādai emisijas jāsamazina par 6 procentiem, Krievijai
un Jaunzēlandei jāpaliek 1990.gada līmenī, bet Islandē pieļaujams
emisiju pieaugums par 10 procentiem.
Kopējais 15 Eiropas Savienības (ES) veco dalībvalstu mērķis ir
samazināt emisijas par astoņiem procentiem zem 1990.gada līmeņa,
bet konkrētais pieļaujamais izmešu apjoms katrā valstī ievērojami
atšķiras. Bagātākajām ES dalībvalstīm, piemēram, Dānijai un
Vācijai, emisijas jāsamazina līdz 21 procentam salīdzinājumā ar
1990.gada līmeni. Turpretī Portugālē un Grieķijā pieļaujamās
emisijas ir 25–27 procenti virs 1990.gada līmeņa. Jaunajās
dalībvalstīs noteiktās izmešu robežas ir sešu līdz astoņu
procentu samazinājums.
Eiropa emisiju samazināšanu sāk ar direktīvu
Realitātē ES vien 2000.gadā
izdevās sasniegt sev uzstādīto mērķi – samazināt kopējos izmešus
par 3,3 procentiem zem 1990.gada līmeņa. Tas galvenokārt notika,
pateicoties ievērojamam emisiju samazinājumam Vācijā. Turpmākajos
gados emisiju apjoms atkal pieauga. Apzinoties potenciālās
problēmas Kioto mērķu sasniegšanā, ES tika izstrādāta direktīva,
kas veicinātu emisiju tirdzniecību jau pirms Kioto protokola
stāšanās spēkā.
Direktīva (2003/87/EK) tika apstiprināta ES Parlamentā 2003.gadā
un šogad stājās spēkā jau paplašinātajā Eiropā. Direktīva nosaka
tikai vienas siltumnīcas efekta veicinošās gāzes – oglekļa
dioksīda – emisiju limitus energoietilpīgajās nozarēs (transporta
sektors nav iekļauts). Uzņēmumiem, kuri strādā ar noteiktu jaudu,
aprēķināts pieļaujamais emisiju apjoms, ar kādu uzņēmums var
turpināt darboties, un izsniegts atbilstošs kvotu daudzums. Ja
uzņēmums uzlabo energoefektivitāti vai pāriet uz videi
draudzīgāku kurināmo, tā emisijas samazinās, tāpēc daļa kvotu
netiek izmantotas. Šīs kvotas ir iespējams pārdot ES tirgū.
Latvijas uzņēmumi sāk emisiju tirdzniecību
Kā “Latvijas Vēstnesim” pastāstīja
Vides ministrijas Klimata un atjaunojamās enerģijas departamenta
Klimata politikas nodaļas vadītāja Linda Leja, Latvijā aptuveni
puse uzņēmumu, kam izsniegtas emisijas kvotas, interesējās par
iespējām samazināt izmešu daudzumu un pārdot atlikušās kvotas.
Kvotas ir izsniegtas 95 iekārtām, bet iespējama arī brīvprātīga
iesaistīšanās.
Pašreizējā kvotu pārdošanas cena ir astoņas eiras par tonnu
oglekļa dioksīda. Šī cena ir divas reizes augstāka par sākotnējo,
un tā turpina mainīties atkarībā no emisiju tirgus
svārstībām.
L.Leja gan norādīja, ka uzņēmumiem pašiem ir jāmeklē brokeri vai
emisiju pircēji, arī galīgā pārdošanas cena var būt atkarīga no
uzņēmuma lieluma. Lai veicinātu Latvijas uzņēmēju iesaistīšanos,
Vides ministrija tiekas ar to pārstāvjiem un informē par iespējām
samazināt izmešu apjomu, uzlabojot tehnoloģijas. Ieguldījumi var
atmaksāties, kad uzņēmums pārdos neizmantotās kvotas, uzskata
L.Leja.
Foto: Māris Kaparkalējs, "LV" |
Latvija tālu priekšā
Ar ES direktīvu agrāk ieviestā
starptautiskā emisiju tirdzniecība ir tikai viens no Kioto
protokolā piedāvātajiem emisiju samazināšanas mehānismiem. Kioto
protokols nosaka vēl divus citus mehānismus: kopīgi īstenojamie
projekti un tīras attīstības mehānisms. Visi šie mehānismi ir
balstīti uz kopējo principu – valstis, kuras nespēj samazināt
siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas, var izmantot citu
valstu emisijas atļaujas, tās nopērkot vai veicot investīcijas
šajā valstī.
Kioto mehānisms ir pamatots pārliecībā, ka siltumnīcas efektu
izraisošo gāzu emisija ir globāla problēma, tāpēc ir jānosaka
kopējais emisiju apjoms pasaulē (pagaidām tikai rūpnieciski
attīstītajās valstīs) – nav svarīgi, kā tas tiek sadalīts
valstu starpā.
Kā liecina Vides ministrijas izstrādātā “Klimata pārmaiņu
samazināšanas programma 2005.–2010.gadam”, Latvijai nebūs nekādu
problēmu ar Kioto mērķu sasniegšanu. 90.gados, kad tika slēgta
liela daļa rūpniecības uzņēmumu, kas bija nozīmīgākie
piesārņotāji, Latvijā radīto izmešu apjoms krasi samazinājās.
Šobrīd Latvijā tiek emitēts aptuveni divas reizes mazāk
siltumnīcas efektu izraisošo gāzu nekā 1990.gadā. Rūpniecības
attīstība un transporta izmešu pieaugums turpmākajos gados
palielinās Latvijā radīto piesārņojumu, tomēr tas joprojām tālu
atpaliks no 1990.gada līmeņa. Vides ministrija paredz, ka
2012.gadā Latvijas emisijas būs par 45 procentiem mazāk nekā
1990.gadā. Tādējādi Latvija uzskatāma par priekšzīmīgu valsti
Kioto protokolā noteikto mērķu sasniegšanā. Tiesa, šajā gadījumā
Latvijai vairāk palīdzējusi straujā ražošanas uzņēmumu
samazināšanās 1990.gados.
Emisiju samazināšanas pasākumi
Kaut gan Latvijā Kioto mērķus,
visticamāk, sasniegtu, pat neko nedarot, tiek īstenoti pasākumi
kopējā izmešu apjoma samazināšanai. Kā norādīja L.Leja, šobrīd
visvairāk (75 procenti no kopējā apjoma) piesārņojuma ir saistībā
ar enerģētiku, tajā skaitā enerģijas ražošanā, būvniecībā,
rūpniecībā un transportā, tāpēc būtu vairāk jākoncentrējas uz
izmešu mazināšanu tieši šajā laukā.
Vides ministrija atzīst, ka viena no šobrīd galvenajām problēmām
Latvijā ir pārāk zemais siltumnīcas efekta gāzu samazinošo
tehnoloģiju pielietošanas līmenis, tajā skaitā atjaunojamo
resursu un biodegvielas lietošana, bet energoefektivitāte ir
divas līdz piecas reizes zemāka nekā Rietumeiropā. Pasākumi, kas
tiks veikti Kioto mērķu sasniegšanai, būs veltīti tieši šo
problēmu izskaušanai, kā arī videi draudzīga transporta,
lauksaimniecības un atkritumu apsaimniekošanas metožu
pilnveidošanai. Lielākā daļa no šiem pasākumiem jau ir integrēti
Latvijas tiesību aktos, tātad to īstenošana ir sākta.
Pasaule nespēj vienoties
Citur tik veiksmīga Kioto
protokola īstenošana gan nenotiek. Pasaules lielākā piesārņotāja
ASV izlēma Kioto protokolu neratificēt, argumentējot, ka tas ir
ekonomiski neizdevīgi. Lielās valstis – Ķīna, Indija,
Brazīlija, kurās šobrīd strauji pieaug rūpniecības tempi,
savukārt atsakās pievienoties protokolam, jo neuzskata, ka būtu
atbildīgas par globālo klimata izmaiņu rašanos.
Viena no galvenajām problēmām, ar kurām jāsaskaras tiem, kas
cenšas aktīvi cīnīties ar klimata izmaiņām, ir zinātniskā
nenoteiktība. Zinātniskie pētījumi nespēj tieši un pārliecinoši
atbildēt uz daudziem ar klimata izmaiņām saistītiem jautājumiem.
Piemēram, joprojām nav neapstrīdami pierādīts, ka klimata izmaiņu
galvenais cēlonis ir cilvēka darbība, nevis zemeslodes cikliskās
temperatūras izmaiņas. Šo nenoteiktību izmanto tie, kas nevēlas
samazināt radītās emisijas.
Klimata izmaiņu sekas ir neskaidras
Cits nozīmīgs jautājums: kādas
sekas radīs klimata izmaiņas? Zinātniskie pētījumi norāda uz
tendencēm, bet nesniedz neapgāžamus pierādījumus. Tāpēc ir
iezīmēti iespējamie scenāriji, bet nav pilnīgi skaidrs, pie kā
novedīs klimata izmaiņas.
Skaidrs ir tas, ka no jūras līmeņa paaugstināšanās vispirms
cietīs piejūras valstis, īpaši Āzijā un Āfrikā. Šīs valstis ļoti
minimāli piedalījušās siltumnīcas gāzu radīšanā. Tas skaidrojams
ne tikai ar valstu atrašanos tropiskajā un subtropiskajā joslā,
bet arī ar valstu vājo infrastruktūru un tāpēc mazāku spēju
strauji pielāgoties izmaiņām. Pārējai pasaulei, visticamāk, būs
jāuzņem miljoniem tā saukto vides bēgļu.
Samazinoties zemes platībai, saruks arī pasaules pārtikas
krājumi. Siltumnīcas efekta pastiprināšanās dēļ lielas zemes
platības var kļūt neapdzīvojamas, bet citās ievērojami mainīties
klimats, augu un dzīvnieku valsts. Iespējams, ka Eiropā sāks
izplatīties jaunas slimības, ko pārnēsā grauzēji un kukaiņi.
Kioto protokols – labāk nekā nekas
Latvijā līdz šim nav veikti
vispārēji pētījumi par to, kādas sekas radīs klimata izmaiņas,
norāda L.Leja, bet tie būtu nepieciešami, lai uzzinātu, kuri
reģioni un sektori varētu ciest visvairāk. Ar izmaiņām būs
neizbēgami jāsaskaras, jo pasaules temperatūra turpina
paaugstināties un nākamo simt gadu laikā pieaugs par 1,4 līdz 5,8
grādiem pēc Celsija. Zināms arī, ka klimata izmaiņas dažādās
zemeslodes vietās būs ļoti atšķirīgas. Tiek uzskatīts, ka Kioto
protokola īstenošana temperatūras paaugstināšanos ietekmētu
pavisam nedaudz. Nosacījumu īstenošanas gadījumā temperatūras
kāpumu varētu mazināt tikai par 0,1 grādu pēc Celsija.
L.Leja informēja, ka 2007.gadā sāksies protokola papildinājumu
vai jauna protokola izstrāde, kuram, cerams, pievienosies ASV un
lielās attīstības valstis. Tikai tādā gadījumā izdosies efektīvāk
bremzēt klimata izmaiņas.
Skaidrs ir tas, ka Kioto protokols nespēs glābt pasauli, bet tas
var būt pirmais solis, lai radītu mehānismu, kas nākotnē spēs
darīt vairāk globālo klimata izmaiņu piebremzēšanu. Līdz tam
pasaulei ir jābūt gatavai stāties pretī šo izmaiņu radītajām
sekām.
Ieva Ušča