Modernisma romantiķe
Latvijas Arhitektūras muzejā Rīgā, Mazajā pils ielā, 20.jūnijā tika atklāta izstāde “Marta Staņa – modernisma romantiķe”. Tās apmeklētāji varēs noskatīties arī Latvijas Televīzijas dokumentālo filmu par ievērojamo latviešu arhitekti. Reizē tas ir stāsts par 60.gadu arhitektūru, kas vēl arvien interesē sabiedrību. Gan modes industrija, gan interjeri atsauc atmiņā tā laika impresijas. Arhitektes Martas Staņas (1913-1972) dzīvesstāsts liecina, ka radoša cilvēka mūžs ir pilns pārsteigumu, cīņas un sapņu.
Apsteidzot savu laiku
Marta Staņa |
Marta Staņa bija profesora Ernesta
Štālberga izcilākā skolniece, stipra personība. Viņa domāja
mūsdienu kategorijās, bet ne vienmēr rada atbalstu. Liekas, viņa
apsteidza savu laiku: laime, ka tu to vari, bet nelaime, ka tevi
nesaprot un nenovērtē. Viņa vienmēr dzīvoja garīgā un emocionālā
spriegumā un kā pērles kaisīja savas domas, jo dvēselē bija
altruiste. Teica: nemērojies pēc apkārtējiem, bet gan pēc tiem,
kas dzīvē kaut ko ir sasnieguši.
Pēckara gados, kad LU Arhitektūras fakultātē notika ideju
konfrontācija starp klasiskās arhitektūras atdarināšanas
tendencēm un modernās arhitektūras strāvojumiem, tā sauktā
Staļina baroka pārstāvji guva pārsvaru, un E.Štālbergam un
M.Staņai no universitātes bija jāaiziet. Sociālisma saulītē
neatradās vieta racionālajai arhitektūrai, par kuru tika teikts,
ka tā arhitektūrā “ievazā buržuāziskus uzskatus” un “ignorē
arhitektūras idejiski māksliniecisko saturu”.
M.Staņa aktīvi nodevās projektēšanai un strādāja gan Jūrniecības
departamentā, gan arhitektūras pieminekļu aizsardzības jomā.
Dzīves ceļiem paveroties, viņa sāka pievērsties jau sen
interesējošai lietai – mēbeļu projektēšanai. Tobrīd tā bija
panīkusi un būtībā mīņājās uz vietas, jo tiecās nevis pēc
funkcionalitātes, bet gan dekoratīvisma – tautisko kokgriezumu
pārbagātības. Tieši Marta Staņa, 1953.gadā sākot strādāt Rīgas
Lietišķās mākslas vidusskolā par kompozīcijas pasniedzēju
koktēlniecības un dekoratīvās noformēšanas nodaļās, ieviesa
jaunradi, mudināja savus audzēkņus apgūt modernās, dizainiskās
formas mēbeļu ražošanā un mazgabarīta dzīvokļu interjera
veidošanā. Profesora Georga Kruglova pamudināta, viņa pievienojās
tiem, kas Latvijas Mākslas akadēmijā 1958.gadā dibināja Interjera
nodaļu. Māksla Martai bija tuva jau kopš jaunības dienām, un
paralēli studijām Pedagoģiskajā institūtā viņa apmeklēja Romana
Sutas mākslas studiju.
Marta Staņa bieži dzīvē jutās kā putns ar aizlauztu spārnu: tā
gribējās lidot, bet pieņemtās “Gosstroja” normas un normatīvi
liedza īstenot drosmīgas idejas. Uz tā laika arhitektūras
pelēcīgā fona viņas jaunrade izcēlās ar modernu formu un funkciju
apvienojuma un ļoti precīzu konteksta izjūtu (kuras tā pietrūkst
mūsdienu Rīgas arhitektūrai). Lai varētu vairāk eksperimentēt,
viņa pameta Rīgu un 50.gadu otrajā pusē strādāja Zvejniekciemā.
Tapa kultūras nams, skola un vasarnīca, kura izceļas ar savu
trīsstūrveida formu (Postažu māja). Kopā ar Andri Kalniņu
projektējot skolas ēku, tika veiksmīgi atrisināta paviljonu
sistēma, kurā dominē racionālisma iezīmes un dabas iekļaušana
ēkas “siluetā”. Tolaik šis veiksmīgais projekts tika rādīts
ikvienai ārzemju delegācijai.
Budapeštas Nacionālā teātra konkursa darbs (nav realizēts) |
Gulbja dziesma
Kopā ar L.Pakalni, L.Osi,
Dz.Dribu, R.Jaunušāni, I.Bumbieri, I.Jēkabsonu un citiem
arhitektiem M.Staņa strādāja pie kompleksās sērijas lielpaneļu
dzīvokļu projektiem. Centrā bija paredzēta vieta bērnudārzam,
kultūras un sadzīves centram. Veiksmīgs izrādījās kopdarbs ar
arhitektiem I.Jēkabsonu un H.Kanderu, projektējot daudzstāvu
dzīvojamo māju Brīvības un Krustabaznīcas ielu stūrī. Ēkas
apdarei izmantotās zilganpelēcīgās stemolīta apdares plāksnes gan
pabojājis laika zobs, taču tai laikā ļoti trūka apdares materiālu
un neviens nevarēja paredzēt, kādu ietekmi uz stemolītu atstās
klimatiskie apstākļi.
Tomēr Martas Staņas gulbja dziesma, viņas radošā gara augstākais
lidojums saistīts ar Dailes teātra projektu. Bija sīva
konkurence, arī dažu kolēģu nenovīdība. Jau projekta realizācijas
ilgais laiks (no 1960. līdz 1976.gadam) norāda, ka runa nav
bijusi tikai par radošu domu apmaiņu. Pēckara gados tā bija viena
no lielākajām sabiedriskajām celtnēm, valsts pasūtījums, tātad
zināmā mērā arī maizes darbs. Martai Staņai kā pragmatiskai
ideālistei, cilvēkam ar savu viedokli svarīgākā bija ideja.
Daudzi to nespēja novērtēt.
Veidojot teātra ēkas projektu, arhitekte bieži diskutēja ar
Eduardu Smiļģi, meklējot racionālu risinājumu gan skatuves
uzbūvei, gan skatītāju zāles interjera veidošanai. Tomēr autores
tieksme pēc lakonisma, sakāpinātas dramaturģijas fasādes izveidē
un funkcionāla plānojuma aizvien sastapās ar pretestību. Atkal
traucēja normatīvi. Pat gaiteņu platumu bija jābrauc saskaņot uz
Maskavu, jo, lūk, tik plaši nevarot būt. Tomēr Marta Staņa
izkaroja Dailes teātra ēkai vietu zem saules!
Diemžēl pašas mūžs bija aizlauzts. Viņa sadega darbā, atstājot
aiz sevis laikmetīgas arhitektūras paraugus.
Vita Banga,
mākslas
vēsturniece
Lilitas Postažas vasarnīca Zvejniekciemā Foto no Latvijas Arhitektūras muzeja krājuma |