Visaugstākā saule, visdziļākās saknes
Jāņa diena latviešiem esot svētāka nekā Ziemassvētki. Tā pirms 181 gada apgalvoja kāds autors nedēļrakstā “Latviešu Avīzes”. Par šā sprieduma patiesumu varbūt netieši liecina arī tas, ka 2005.gadā Latvijā savu vārdadienu atzīmēs 66 169 Jāņi.
Vienas stundas Jānis Mečislavs Gudzevičus. Aizmugurē Latvijas Lietuviešu kultūras biedrības karogs, kur līdzās ir abu valstu svētās krāsas, arī Ģedimina stabi un Auseklītis Foto: Jozs Kružiks |
Gaisma no gadsimtu dzīlēm
Svētumu grūti izmērīt, arī senumu.
Tomēr nav šaubu – jāņugunis iestiepjas vēstures bezgalībā. Un
sakņojas pagānismā pirms kristietības sākumiem. Kā raksta
personvārdu pētnieks Klāvs Siliņš: “Katoļu baznīca 354. gadā
noteica Jēzus dzimšanas dienu 25.decembri (..) līdz ar to tā
noteica arī Jāņa Kristītāja dzimšanas dienu vasaras saulgriežos,
jo pēc Bībeles tradīcijas Jānis bija pusgadu vecāks par
Jēzu.”
Tiesa, latvieši jēdzienu Jānis Kristītājs pirmoreiz tuvāk
iepazina tikai līdz ar Ernsta Glika Bībeles izdevumu, tātad pirms
320 gadiem, tulkotājs konsekventi ebreju Jochānānu latviskoja kā
Jāni.
Pirms tam? Gan jau Jāņu netrūka arī iepriekšējās paaudzēs.
Konstantīns Karulis skaidro, ka latviešu mitoloģiskais Jānis ir
vienas cilmes ar vārdu jāt un nozīmē “nācējs, gājējs”. Jā
tā, uzreiz tuvākas un saprotamākas kļūst rindas, kuras zina katrs
latvietis:
Jānīts nāca pa
gadskārtu
Savus bērnus apraudzīt.
Seno romiešu divseju dievs Jānuss,
kas varētu būt viens no visas pasaules Jāņu kuplās saimes
daudzajiem ciltstēviem, ar vienu skatu esot lūkojies atpakaļ, ar
otru – uz priekšu. Tad jau viņam nieka lieta paraudzīties
pagātnē, kad Jāņu ugunskuri esot liesmojuši visā Eiropā no saltās
Lapzemes līdz saules kveldētajai Andalūzijai.
Bet ko nu triekties uz tik tālām zemēm un gremdēties sirmā
senatnē. Pietiks tepat ar tuvāko kaimiņsētu. Lietuviešu kultūras
dienu ietvaros Zāļu dienas priekšvakarā ir iespēja pašā Rīgas
centrā izsekot kaimiņtautas ieražām, svinot Jonines, kas
tie paši Jāņi vien ir.
Jānis uz vienu stundu
Mūzika ceļ vai jumtu nost,
dejotāju solis dimd kā zaļumballē. Ansambļa “Bijūnas” dancotāji
raujas vaiga sviedros no sirds. Tad rimst spēlēt un sāk stāstīt
par svētku svinēšanu Lietuvā, kur tikai otro gadu 24.jūnijs
valstī esot brīvdiena. Tāpat kurinot ugunskurus, rotājoties ar
vainagiem, zīlējot metot tos ūdenī, lai sekotu kurus straume
sanesīs kopā un būs cerības uz kāzām. Meklējot arī teiksmaino
papardes ziedu. Tikai vienatnē. Dīvaini šķiet, ka jāņabērnu vidū
piepeši iemaisās budēļi: raganas un vēl kādas ķēmenes maskās.
Šķiet, Latvijā par šādām izdarībām Jāņos nav dzirdēts. Vēlāk gan
meklējumi P.Šmita grāmatās liecina – budēļi vasaras saulgriežos
klīduši arī šaipus Vadakstes.
Un atkal skan polka vai valsis. Bet kur leišu jāņudziesmas? Kaut
kas radniecīgs līgotnēm?
Nav. Vai tas var būt? Var gan. Mūziķis Vilis Bendorfs, kas racies
dziļāk, 1989. gadā rakstīja: “Citu indoeiropiešu tautu Jāņu
dziesmās īpašas līdzības ar mūsējām atrast neizdevās, pat tepat
Lietuvas ziemeļaustrumos ne, kur senākās Jāņu dziesmas ne ar ko
neatšķiras no parastām sutartinēm.” Vēl cits kaimiņu literatūras
labs zinātājs dzejnieks un tulkotājs Knuts Skujenieks izsakās
atturīgāk: “Leišu folklorā Jāņu cikls nav sevišķi spilgti
izteikts.” Nav gan. Jo paša Knuta tulkotajā kaimiņu tautasdziesmu
izlasē ir tikai viena Jāņu dziesma dialogā 20 divrindēs:
Kūpolīte, kas
tevi rāva,
Kūpolīte svētajam Jānim?
Kūpole leišiem ir nārbulis,
jāņzāle. Un vienlaikus tas ir pastāvīgs refrēms, radniecīgs slāvu
Kupalai, kurai, starp citu, nevienā slāvu valodā nav pietiekami
ticama skaidrojuma, piebilst atdzejotājs.
Bet atgriezīsimies pie Joninēm. “Bijūnas” dancotāju vidū
staltāko vīru citi sauc par Jāni jeb Jonu. Kad priekšnesums galā,
varam aprunāties.
Pārsteigums – Jons patiesībā ir Mečislavs Gudzevičus. Latvijā
dzīvo kopš 1979.gada, kad atsūtīts uz Rīgu kā televīzijas torņu
antenu meistars. Pirms tam Viļņā nācies strādāt 210 metru
augstumā, bet te ticis līdz pat 336 metriem. Žēl, ka ģimenes
apstākļu dēļ bijis spiests antenu labošanu pārtraukt, nu pelnot
maizi nama pārvaldnieka arodā.
Par Jāņiem Mečislavam ir savs spriedums:
– Man šie svētki patīk. Te Jāņiem pavisam cits vēriens. Ir
gadījies šajā naktī būt tuvu robežai: Latvija visa gaiša
jāņugunīs, bet Lietuva tumša, tikai vietām spīd dažs ugunskurs,
svin galvenokārt tur, kur ģimenē kāds Jons. Nevaru arī atcerēties
kādu jāņošanas reizi, ko īpaši izcelt, visas ir bijušas jautras.
Arī tepat pilsētā, Bauskas ielas galā.
Andris Sproģis, “LV”