Ministru kabineta 2005.gada 21.jūnija sēdē
Pieņemti noteikumi “Grozījumi
Ministru kabineta 2004.gada 29.jūnija noteikumos Nr.571 ”Ceļu
satiksmes noteikumi””.
Noteikumu grozījumu mērķis ir
uzlabot ceļu satiksmes drošību, papildinot noteikumus ar jaunām
normām, kā arī precizējot esošās normas. Būtiskākais grozījums
saistīts ar radžoto riepu lietošanas aizlieguma atcelšanu ziemas
periodā un atļauju noteiktos gadījumos transportlīdzekļiem braukt
pa asfaltēto ceļa nomali.. Bez tam noteikumos ietvertas normas,
kas saistītas ar jaunu valsts standartu pieņemšanu. Standarts LVS
370:2004 nosaka luksoforu uzstādīšanas kārtību.
Pieņemti noteikumi “Valsts nozīmes derīgo izrakteņu atradnes,
valsts nozīmes derīgo izrakteņu izmantošanas kārtība, kā arī
zemes dzīļu izmantošanas atļauju (licenču) izsniegšanas konkursa
vai izsoles kārtība”.
Noteikumi nosaka: valsts nozīmes
derīgo izrakteņu atradnes (valsts nozīmes atradnes); valsts
nozīmes atradņu un valsts nozīmes derīgo izrakteņu izmantošanas
kārtību; pazemes ūdeņu atradnes pases saturu; valsts nozīmes
derīgo izrakteņu izmantošanas kārtību gadījumos, kad zemes gabala
un valsts nozīmes derīgo izrakteņu ieguves ietaišu īpašnieks nav
viena un tā pati persona. Kā arī gadījumus, kuros valsts un
pašvaldību īpašumā esošajās zemes platībās zemes dzīļu
izmantošanas licences (licence) vai bieži sastopamo derīgo
izrakteņu ieguves atļaujas (atļauja) saņemšanai ir jārīko
konkurss vai izsole; konkursa vai izsoles vispārējo kārtību
licenču vai atļauju izsniegšanai.
Noteikumi attiecas uz valsts nozīmes derīgajiem izrakteņiem –
pazemes ūdeņiem (saldūdeņiem, minerālūdeņiem, termālajiem un
rūpniecībā izmantojamiem ūdeņiem). Noteikumi neattiecas uz
ogļūdeņražu izmantošanas kārtību.
Valsts nozīmes derīgo izrakteņu atradnes noteiktas šo noteikumu
1.pielikumā, shēmas un robežpunktu koordinātas noteiktas šo
noteikumu 2. līdz 28.pielikumā.
Valsts zemes dienests zemes īpašumu robežu plānos iezīmē: valsts
nozīmes atradnes vai valsts nozīmes zemes dzīļu nogabalus;
ūdensapgādes urbumus, kas dziļāki par 20 metriem, un tiem
noteiktās aizsargjoslas.
Pieņemti noteikumi “Dzīvnieku veselības prasības svaigas
mājputnu gaļas tirdzniecībai starp Latviju un Eiropas Savienības
dalībvalstīm un importam no trešajām valstīm”.
Noteikumi
nosaka dzīvnieku veselības prasības svaigas mājputnu gaļas
tirdzniecībai starp Latviju un Eiropas Savienības dalībvalstīm
(arī Eiropas Ekonomikas zonas valstīm) un importam no trešajām
valstīm (valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis un
Eiropas Ekonomikas zonas valstis).
Noteikumi nosaka dzīvnieku veselības prasības: gaļai (jebkura
mājputnu gaļa, kas paredzēta patēriņam cilvēka uzturā); svaigai
gaļai (gaļa, kas iepakota vakuuma vai kontrolētas atmosfēras
apstākļos un nav pakļauta nekādai (izņemot aukstuma) apstrādei,
lai nodrošinātu tās saglabāšanu).
Noteikumi neattiecas uz gaļu: kas atrodas ceļotāju personīgajā
bagāžā un paredzēta personīgajam patēriņam, ieskaitot gaļu, kas
tiek ievesta no trešajām valstīm, ja viena persona ieved ne
vairāk par vienu kilogramu gaļas un ja no attiecīgās trešās
valsts ir atļauts gaļas eksports uz Eiropas Savienības
dalībvalstīm; ko nelielos daudzumos nosūta privātpersonām ar
nosacījumu, ka tā netiek izmantota peļņas gūšanai, ieskaitot
gaļu, kas tiek ievesta no trešajām valstīm, ja viena persona sūta
ne vairāk par vienu kilogramu gaļas un ja no attiecīgās trešās
valsts ir atļauts gaļas eksports uz Eiropas Savienības
dalībvalstīm, kā arī gaļa, kas paredzēta starptautisko
transportlīdzekļu apkalpei un pasažieriem. Pēc izkraušanas šādu
no trešajām valstīm ievestu gaļu vai tās atkritumus iznīcina.
Gaļu neiznīcina, ja to muitas uzraudzībā pārkrauj no viena
transportlīdzekļa citā tieši vai pēc īslaicīgas
uzglabāšanas.
Šo noteikumu ievērošanu kontrolē saskaņā ar normatīvajiem aktiem
par veterinārajām prasībām un kontroles un uzraudzības kārtību
dzīvnieku izcelsmes produktu tirdzniecībā ar Eiropas Savienības
dalībvalstīm, kā arī veterinārās kontroles kārtību, ievedot
Latvijā dzīvnieku izcelsmes produktus no trešajām valstīm.
Pieņemti noteikumi “Pasta noteikumi”, šie noteikumi
reglamentē tos ar pasta pakalpojumiem saistītos jautājumus, kurus
nereglamentē Pasta likums, kā arī nosaka kārtību, kādā atver
pasta sūtījumus, konfiscē un iznīcina vai nosūta atpakaļ
sūtītājam pasta sūtījumos konstatētus priekšmetus un vielas, ko
aizliegts pārsūtīt vai kas kļūdaini pieņemti.
Lai nodrošinātu iespēju juridiskajām un fiziskajām personām
saņemt pasta pakalpojumus, pasta pakalpojumu sniedzējs ierīko
pasta pakalpojumu sniegšanas vietas (pasta nodaļas, klientu
apkalpošanas punktus, norēķinu centrus, pārvietojamās pasta
nodaļas, pasta aģenti u.c.). Pasta nodaļas telpās klientiem
pieejamā vietā izvieto informāciju par pasta pakalpojumu
tarifiem, pasta sūtījumu noformēšanu un aizliegumiem, kā arī citu
ar klientu apkalpošanu saistītu informāciju.
Pasta sūtījumus iedala iekšzemes pasta sūtījumos un
starptautiskos pasta sūtījumos.
Pārsūtīšanai pa pastu Latvijas Republikas robežās pieņem šādus
vienkāršus un reģistrētus (ierakstītus, apdrošinātus) pasta
sūtījumus: vēstules (vienkāršas, ierakstītas, apdrošinātas);
pastkartes (vienkāršas, ierakstītas); bandroles (vienkāršas,
ierakstītas); sīkpakas (ierakstītas, apdrošinātas); pakas
(vienkāršas, apdrošinātas); naudas pārvedumus (pa pastu un pa
telegrāfu); pasta norēķinu sistēmas maksājumus; ekspresvēstules
un eksprespakas (vienkāršas, apdrošinātas, valdības un
slepenas).
Nosūtīšanai pa pastu uz ārvalstīm pieņem šādus vienkāršus un
reģistrētus (ierakstītus, apdrošinātus) pasta sūtījumus: vēstules
(vienkāršas, ierakstītas, apdrošinātas); pastkartes (vienkāršas,
ierakstītas); bandroles (vienkāršas, ierakstītas); sīkpakas
(ierakstītas); pakas (vienkāršas, apdrošinātas); speciālos maisus
“M” ar iespieddarbiem (vienkāršus un ierakstītus); naudas
pārvedumus un pasta norēķinu sistēmas maksājumus EUROGIRO
sistēmas ietvaros; ekspresvēstules un eksprespakas (vienkāršas,
ierakstītas, apdrošinātas, valdības un slepenas).
Pieņemts rīkojums “Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā”, kurā iekļauti 608 pilsonības
pretendenti, tajā skaitā 47 viņu nepilngadīgie bērni. Sarakstā
iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma
prasībām.
No 561 pilsonības pretendenta 69% ir krievi, 8% – ukraiņi, 14% –
baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
17% pilsonības pretendentu ir pamata, 49% – vidējā, 32% –
augstākā izglītība.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 95 444
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3 016; 1997.gadā – 2 992;
1998.gadā – 4 439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637; 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 10 092 personas.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā izsniedzamas, anulējamas vai
uz laiku apturamas atļaujas starptautiskajiem kravas
pārvadājumiem ar autotransportu”, kuri nosaka kārtību, kādā
izsniedz, anulē vai uz laiku aptur starptautiskajos nolīgumos par
pārvadājumiem ar autotransportu (nolīgumi) paredzētos dokumentus
– starptautisko kravas autopārvadājumu atļaujas (atļauja) un
Eiropas transporta ministru konferences atļaujas (ETMK
atļauja).
Atļauja dod pārvadātājiem tiesības, ievērojot tajā minētos
izmantošanas nosacījumus, veikt starptautisko kravas pārvadājumu
ar autotransportu atļaujā norādītās valsts teritorijā.
ETMK atļauja dod Eiropas transporta ministru konferences
dalībvalstu pārvadātājiem tiesības tās noteiktajā kārtībā veikt
neierobežotu skaitu starptautisko kravas pārvadājumu starp
dalībvalstu teritorijām vai tranzītā cauri tām ar autotransporta
līdzekli, kuram ir sertifikāti, kas apliecina atbilstību Eiropas
transporta ministru konferences tehniskajām un drošības
prasībām.
Atļaujas veidus nosaka Latvijai saistošajos nolīgumos vai saskaņā
ar tiem izveidoto kopējo komisiju lēmumos.
Lai risinātu jautājumus par piekļuvi starptautisko
autopārvadājumu tirgum (arī par atļauju un ETMK atļauju
izsniegšanu, anulēšanu vai apturēšanu uz laiku), Satiksmes
ministrija izveido starptautisko autopārvadājumu konsultatīvo
padomi. Padomes lēmumiem ir ieteikuma raksturs. Padomē iekļauj
kvalificētus autopārvadājumu nozares speciālistus, arī
nevalstisko organizāciju pārstāvjus.
Atļaujas pārvadātājiem vai to pilnvarotām personām pēc to
pieprasījuma izsniedz Autotransporta direkcija. Lai saņemtu
atļauju, pārvadātājs vai tā pilnvarotā persona uzrāda licenci
starptautiskajiem kravu komercpārvadājumiem vai Kopienas atļauju
starptautiskajiem kravu komercpārvadājumiem ar autotransportu
(Kopienas atļauja), kas nepieciešama atbilstoši 1992.gada
26.marta Padomes Regulai (EEK) Nr.881/92 par piekļuvi Kopienas
kravu autopārvadājumu tirgum, ja pārvadājumus veic uz dalībvalsts
teritoriju vai no tās, vai arī šķērsojot vienas vai vairāku
dalībvalstu teritoriju (Regula Nr.881/92), vai pašpārvadājumu
sertifikātu, vai atļauju valsts robežas šķērsošanai, veicot
vienreizēju nekomerciālu autopārvadājumu.
Ja kādas valsts atļauju skaits nenodrošina pārvadātāju
pieprasījumu, tad, tās piešķirot, ņem vērā šādus kritērijus:
pārvadātājam izsniegto un spēkā esošo Kopienas atļaujas kopiju
skaits, kas nepieciešamas atbilstoši Regulai Nr.881/92;
pārvadātāja starptautisko kravas autopārvadājumu apjoms uz
attiecīgo valsti; fiksēto pārkāpumu skaits starptautiskajos
kravas autopārvadājumos.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kas nosaka publiskā telefonu
tīkla, lietotāja numura, elektronisko sakaru pakalpojuma numura
struktūru un formātu tā identifikācijai un maršrutēšanai, kā arī
numura sastādīšanas procedūras (nacionālais numerācijas
plāns)”.
Noteikumi izstrādāti saskaņā ar Elektronisko
sakaru likuma 56.pantu.
Lai veidotu vienotu numerācijas struktūru pa ģeogrāfiskiem
apgabaliem, starptautiskiem elektronisko sakaru pakalpojumiem un
elektronisko sakaru tīkliem starptautiskā līmenī, Starptautiskā
telekomunikāciju apvienība (ITU) ir izstrādājusi un 1997.gada
26.maija Pasaules standartizācijas konferencē apstiprinājusi
(Rezolūcija Nr.1) starptautisko numerācijas plānu (ITU
rekomendācija E–164).
Noteikumi izstrādāti, lai realizētu starptautiskajā numerācijas
plānā noteikto, turklāt tas nosaka kārtību un formātus, kuri
jāizmanto, lai, atrodoties Latvijā, varētu veikt numuru
sastādīšanu, zvanot viena Latvijas numerācijas reģiona ietvaros,
Latvijas robežās, ārpus Latvijas robežām, kā arī veicot zvanus uz
Latviju no jebkuras citas pasaules valstis. Noteikumi iekļauj arī
norādes uz numuru diapazoniem, kurus var izmantot konkrētu
elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai Latvijā.
Noteikumi satur informāciju par Latvijas numerācijas plāna
pamatformātu (slēgts numerācijas plāns), numuru veidiem, kā arī
tiek sniegta detalizēta numuru sastādīšanas procedūra. MK
noteikumu projektā ir veikta numuru diapazonu 55XXXXX, 66XXXXX un
69XXXXX pārplānošana no cita veida neģeogrāfisko pakalpojumu,
rezerves un tehnisko vajadzību numuru kopas uz publisko mobilo
telefonu tīklu numuru kopu, tādējādi publisko mobilo telefonu
tīklu operatoru vajadzībām ir ieplānoti 300 000 numuri.
Noteikumos ir paredzēts, ka, sākot ar 2006.gada 1.martu,
numerācijas rajonu optimizācijas rezultātā publisko mobilo
telefonu tīklu operatori saņems iespēju izmantot vēl 500 000
numurus.
Pieņemti noteikumi “Veterinārās prasības to dzīvnieku apritei,
kas nav minēti citos normatīvajos aktos par veterināro
kontroli”.
Noteikumi nosaka veterinārās prasības
dzīvnieku apritei starp Latviju un Eiropas Savienības
dalībvalstīm (dalībvalstis), kā arī to importam no valstīm, kas
nav Eiropas Savienības dalībvalstis (trešās valstis), ja uz
dzīvniekiem nav attiecināmi normatīvie akti, kuri nosaka:
veterinārās prasības govju un cūku apritei; veterinārās prasības
zirgu apritei un importam no trešajām valstīm; mājputnu un
inkubējamo olu aprites kārtību; veterinārās prasības zivju un
molusku iegūšanai, akvakultūras dzīvnieku un akvakultūras
produktu pārvadāšanai un piedāvājumam tirgū; veterinārās prasības
aitu un kazu apritei; veterinārās prasības govju, aitu, kazu un
cūku, svaigas gaļas un gaļas produktu importam no trešajām
valstīm.
Noteikumi izstrādāti saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma
25.panta pirmo punktu un ievērojot Eiropas Padomes 1992.gada
13.jūlija Direktīvas 92/65/EEK, ar ko paredz veterinārsanitārās
prasības attiecībā uz tādu dzīvnieku, spermas, olšūnu un embriju
tirdzniecību un importu Kopienā, uz kuriem neattiecas
veterinārsanitārās prasības, kas paredzētas īpašos Kopienas
noteikumos, kuri minēti Direktīvas 90/425/EEK A (I) pielikumā,
prasības. Noteikumu projekta galvenais uzdevums ir noteikt
veterinārās prasības atsevišķu dzīvnieku apritei starp Latviju un
citām Eiropas Savienības dalībvalstīm un importam no trešajām
valstīm. Noteikumos nav iekļautas minētajā direktīvā noteiktās
veterinārās prasības dzīvnieku spermas, embriju un olšūnu
apritei, kas jau ir iestrādātas 2004.gada 30.marta Ministru
kabineta noteikumos Nr.204 “Veterinārās prasības dzīvnieku
spermas, embriju un olšūnu tirdzniecībai”.
Reģistrējamo slimību saraksts ir veidots, pamatojoties uz Eiropas
Padomes 1992.gada 13.jūlija Direktīvas 92/65/EEK, ar ko paredz
veterinārsanitārās prasības attiecībā uz tādu dzīvnieku, spermas,
olšūnu un embriju tirdzniecību un importu Kopienā, uz kuriem
neattiecas veterinārsanitārās prasības, kas paredzētas īpašos
Kopienas noteikumos, kuri minēti Direktīvas 90/425/EEK A (I)
pielikumā, A pielikumu.
Veterināro (veselības) sertifikātu paraugi ir veidoti,
pamatojoties uz Eiropas Padomes 1992.gada 13.jūlija Direktīvas
92/65/EEK, ar ko paredz veterinārsanitārās prasības attiecībā uz
tādu dzīvnieku, spermas, olšūnu un embriju tirdzniecību un
importu Kopienā, uz kuriem neattiecas veterinārsanitārās
prasības, kas paredzētas īpašos Kopienas noteikumos, kuri minēti
Direktīvas 90/425/EEK A (I) pielikumā, E pielikumu.
Stājoties spēkā Ministru kabineta noteikumiem:
1) tiks noteiktas prasības dzīvnieku pavaddokumentiem;
2) tiks noteiktas prasības, kādām jāatbilst iestādei, institūtam
vai centram, lai Pārtikas un veterinārais dienests to
atzītu;
3) tiks noteikta kārtība, kādā ievedami dzīvnieki atzītā iestādē,
institūtā vai centrā.
Pieņemti noteikumi “Zemes dzīļu
izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves
atļauju izsniegšanas, kā arī ģeoloģiskās informācijas
izmantošanas vispārējā kārtība”.
Noteikumi nosaka:
derīgo izrakteņu, izņemot pazemes ūdeņu, atradnes pases saturu;
zemes dzīļu izmantošanas licenču (licence) un bieži sastopamo
derīgo izrakteņu ieguves atļauju (atļauja) izsniegšanas kārtību;
ģeoloģiskās informācijas izmantošanas vispārējo kārtību; maksas
apmērus un maksāšanas kārtību par licencēm, atļaujām un derīgo
izrakteņu atradņu pasēm.
Noteikumi attiecas arī uz virszemes ūdensobjektu ierīkošanu, ja
tie atbilst kādam no šādiem kritērijiem: virszemes ūdensobjektu
ierīko derīgo izrakteņu reģistrā iekļautas derīgo izrakteņu
atradnes teritorijā; virszemes ūdensobjekta ierīkošanas projekta
realizācijas gaitā ir paredzēts izņemt vairāk par 20000
m3 derīgo izrakteņu.
Attiecībā uz ogļūdeņražiem šie noteikumi ir piemērojami tikai
daļā par Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūrai
(aģentūra) nododamās vai tās rīcībā esošās ģeoloģiskās
informācijas izmantošanu.
Pirms derīgo izrakteņu ieguves veic ģeoloģisko izpēti, kuras
darbu rezultātā iegūto ģeoloģisko informāciju nodod aģentūrā
derīgo izrakteņu krājumu akceptēšanai.
Derīgo izrakteņu krājumu izpētei, ieguvei un uzskaitei derīgo
izrakteņu atradņu reģistrā un derīgo izrakteņu krājumu bilancē
piemēro derīgo izrakteņu krājumu klasifikāciju, kas nosaka
vienotas prasības to iedalīšanai kategorijās atbilstoši
ģeoloģiskās izpētes detalitātei (1.pielikums).
Derīgo izrakteņu krājumu kategorijas: A kategorija – izpētīti
derīgo izrakteņu krājumi – derīgo izrakteņu atradnes ģeoloģiskās
izpētes detalitāte ir pietiekama, lai varētu noteikt ieguves
limitu atradnes robežās bez papildu ģeoloģiskās izpētes
veikšanas. N kategorija – novērtēti derīgo izrakteņu krājumi –
derīgo izrakteņu atradnes ģeoloģiskās izpētes detalitāte ļauj
derīgo izrakteņu īpašības, derīgo izrakteņu krājumu apjomu un
derīgo izrakteņu atradnes robežas noteikt aptuveni. Šīs
kategorijas derīgo izrakteņu krājumus ņem vērā, izstrādājot
teritorijas plānojumu vai plānojot saimnieciskās darbības
attīstību, bet, nosakot limitu atradnes robežās, to ieguvei
izvirza papildu nosacījumus. P kategorija – prognozētie derīgo
izrakteņu resursi – derīgo izrakteņu apjomu aplēses pamatojas uz
teorētiskiem pieņēmumiem, vispārējām ģeoloģiskajām un
hidroģeoloģiskajām likumsakarībām attiecīgajā teritorijā, kā arī
uz izpētes rezultātiem atsevišķos objektos. Pirms šīs kategorijas
derīgo izrakteņu resursu izmantošanas ir nepieciešama papildu
ģeoloģiskā izpēte.
Licences, kurās paredzēta zemes dzīļu derīgo īpašību izmantošana,
izsniedz, ja licencējamais zemes dzīļu nogabals ir ģeoloģiski
izpētīts un izpētes dati ir izvērtēti un akceptēti aģentūrā.
Licences, kurās paredzēta zemes dzīļu derīgo īpašību izmantošana,
izsniedz, ja licencējamais zemes dzīļu nogabals ir ģeoloģiski
izpētīts un izpētes dati ir izvērtēti un akceptēti aģentūrā, ar
derīgo izrakteņu ieguvi nesaistītu pazemes būvju būvniecība un
ekspluatācija, izsniedz, ja licencējamais zemes dzīļu nogabals ir
ģeoloģiski izpētīts un izpētes dati ir izvērtēti un akceptēti
aģentūrā, kā arī ja šāda būvniecība nav pretrunā ar pašvaldības
teritorijas plānojumu (ja tāds ir).
Licences vai atļaujas adresātam ir īpašumtiesības uz iegūtajiem
derīgajiem izrakteņiem, ja vien tas līgumā par tiesībām izmantot
zemes dzīles nav atteicies no šīm tiesībām.
Zemes dzīļu, izņemot pazemes ūdeņus, izmantotājiem pirms derīgo
izrakteņu ieguves ir jāsaņem: derīgo izrakteņu atradnes pase
(2.pielikums), kurā iekļauta ģeoloģiskās izpētes rezultātā iegūtā
pamatinformācija par derīgo izrakteņu atradni, akceptētajiem
krājumiem, derīgo izrakteņu krājumu kvalitāti un izmantošanas
iespējām, kā arī prasības, kas jāievēro, ekspluatējot atradni;
derīgo izrakteņu ieguves limits (3.pielikums), kurā nosaka
maksimāli atļauto derīgo izrakteņu ieguves apjomu noteiktā zemes
platībā un laika termiņā.
Atļauju vai licenci derīgo izrakteņu ieguvei un derīgo izrakteņu
atradnes pasi izsniedz: ja atradnes derīgo izrakteņu krājumu
ģeoloģiskās izpētes detalitāte atbilst A vai N kategorijas derīgo
izrakteņu krājumiem; pašvaldības teritorijas plānojumā (ja tāds
ir) derīgo izrakteņu ieguve zemes gabalam ir noteikta kā
teritorijas plānotā (atļautā) izmantošana.
Derīgo izrakteņu atradnes pasi izsniedz uz laiku, ne ilgāku par
desmit gadiem. Izsniedzot derīgo izrakteņu atradnes pasi N
kategorijas derīgo izrakteņu krājumu ieguvei, var noteikt papildu
ģeoloģisko izpēti gan pirms ieguves darbu uzsākšanas, gan ieguves
darbu laikā atkarībā no nepieciešamās ģeoloģiskās
papildinformācijas daudzuma.
Derīgo izrakteņu ieguves limitu drīkst sadalīt mazākās daļās,
saskaņojot ar aģentūru.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs