Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada
16. jūnija sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
M.Bekasovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šodien Saeimā izskatīja grozījumus
Latvijas Republikas Satversmē, kur paredzēja izslēgt
nepieciešamību balsot Saeimas plenārsēdēs, ja Saeimas deputāts ir
pārkāpis kādu Administratīvā kodeksa pantu.
Gribu atzīmēt, ka tas ir frakcijas “Jaunais laiks” populisms, kas
saistīts ar priekšvēlēšanu kampaņu un kam nav reāla labuma, jo
deputāts nav tas, kurš visbiežāk pārkāpj Administratīvo kodeksu.
Administratīvo sodu var uzlikt ne tikai tiesa, bet arī liels
skaits valsts amatpersonu. Tāpēc iespējams subjektīvs jautājuma
skatījums. Deputāti nav tās personas, kurām ir daudz brīvā laika,
lai nepamatoti pieņemtos lēmumus apstrīdētu tiesās.
Turklāt tiek pārkāpts atklātības princips. Kāds deputāts
izdarījis pārkāpumu, to izskata Saeimā, bet prese par to informē
sabiedrību. Periodā kopš 1993.gada Saeima tikai divas reizes nav
devusi piekrišanu saukt deputātu pie administratīvās atbildības.
Tāpēc es domāju, ka tas nav īstais jautājums, kuru Satversmē
vajadzētu grozīt.
Otrais jautājums, kas liecināja par “Jaunā laika” populismu, ir
grozījums Krimināllikumā. Tas paredz, ka Saeima nedod piekrišanu
kriminālvajāšanas uzsākšanai pret Saeimas locekļiem. Viņiem
kriminālatbildības noilgums tiek pārtraukts uz Saeimas locekļu
pilnvaru laiku. Es Latvijas Republikas Saeimā esmu kopš
1990.gada. Esmu Mandātu komisijas loceklis, bet neatceros nevienu
gadījumu, kad ģenerālprokurors būtu vērsies Saeimā ar lūgumu
Saeimai dot piekrišanu deputātu saukšanai pie kriminālatbildības
un prokuratūrai būtu tas atteikts.
Trešais jautājums, ko gribu atzīmēt, ir par imigrantiem.
Imigrācijas likuma 71.pantā paredzēts, ka ārzemniekam, kas
ieradies Latvijā uz ilgāku laiku, ir jāparaksta integrācijas
deklarācija, ar parakstu apliecinot, ka viņš nokārtos eksāmenu
latviešu valodā, cienīs tautas tradīcijas, kultūru un latviešu
valodu. Šis pants neattiecas uz Eiropas Savienības pilsoņiem,
Amerikas un citu valstu pilsoņiem, ar ko Latvija ir noslēgusi
līgumu par bezvīzu režīmu. Tāpēc šo labojumu kā absurdu izskatīja
Aizsardzības un iekšlietu komisija. Tas ir noraidīts.
Un pēdējais. Šodien Saeima trešajā un galīgajā lasījumā pieņēma
likumu “Grozījums likumā “Par nacionālās pretošanās kustības
dalībnieka statusu””. Tie ir tie cilvēki aktīvisti, kas cīnījās
pret Padomju Savienību. 10.pants paredz, ka nacionālās pretošanās
kustības dalībniekam no Aizsardzības ministrijas piešķirtajiem
valsts budžeta līdzekļiem ik mēnesi izmaksā pabalstu Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā. Ikmēneša pabalsts ir ne
mazāk kā 50 lati. Tajā pašā laikā Latvija ir vienīgā pasaules
valsts, kurā Otrā pasaules kara veterāniem, kas cīnījās pret
fašismu, nav nekāda statusa.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Saeima 16.jūnija sēdē sāka
izskatīt valdības sagatavoto likumprojektu, ar kuru paredzēts
nodot izvērtēt Satversmes tiesai parafēto Latvijas un Krievijas
robežlīgumu un tam pievienoto valdības deklarāciju, lai noteiktu
šo dokumentu atbilstību Latvijas Republikas Satversmei.
Tautas saskaņas partijas frakcija uzskata, ka ar šādu lēmumu
valdība un Saeimas valdošais vairākums pārkāpj varas dalīšanas un
konstitucionālās kontroles pamatprincipus. Latvijas Republikas
Satversme garantē tiesu varas neatkarību, bet piedāvātais
likumprojekts uzdod Satversmes tiesai veikt valdības padomdevēja
funkcijas, turklāt ļoti ierobežotā veidā – minimālos
termiņos un atbildot uz valdības diktētajiem jautājumiem.
Jāatzīmē, ka valdībai pašai nav skaidrs, kāda juridiska nozīme ir
tās sastādītajai deklarācijai, bet Satversmes tiesai plānots
uzdot novērtēt tās konstitucionalitāti.
Saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi Satversmes tiesai nav
pienākuma Ministru kabineta un Saeimas vietā izstrādāt un pieņemt
likumus. Ne Ministru kabinets, ne Saeima nav tiesīgi uzvelt
atbildību par savu politisko mazspēju uz tiesu varas
pleciem.
Tautas saskaņas partijas frakcijas deputāti ierosinās šo likumu
tā pieņemšanas gadījumā apstrīdēt Satversmes tiesā, jo uzskata šo
projektu par bīstamu apdraudējumu Latvijas valsts demokrātiskai
un tiesiskai attīstībai.
Savukārt Latvijas Valsts prezidentes konsultācijas ar valdošās
koalīcijas frakcijām par robežlīgumu ar Krieviju parādīja, ka,
pirmkārt, valdība ir izjaukusi vienošanās par robežu ar Krieviju
parakstīšanas procesu, pievienojot līgumam vienpusēju
deklarāciju, kas ietver sevī kompensācijas pretenzijas
Krievijai.
Otrkārt, Valsts prezidente uzskata, ka A.Kalvīša valdībai
jāuzņemas atbildība par attiecību noregulēšanas procesa ar
austrumu kaimiņu noslēguma posma izjaukšanu.
Treškārt, Valsts prezidente atklāti paziņoja, ka valdošās
partijas izmanto robežlīgumu savu politisko mērķu īstenošanai
pirms Saeimas vēlēšanām.
Arī valdošās koalīcijas iekšienē acīmredzot ir radusies
opozīcija, kura neatbalsta radikāļu idejas. Un valdošā koalīcija,
mūsuprāt, šādā sastāvā nav spējīga rast šā jautājuma reālo
atrisinājumu. Līdz ar to Tautas saskaņas partija paziņo, ka
vienīgais krīzes risinājums var būt tikai A.Kalvīša valdības
atkāpšanās vai ārlietu ministra A.Pabrika demisija.
Latvijas Valsts prezidentei ir visas iespējas uzaicināt jaunu
valsts līderi, kas spētu pabeigt Eiropas Savienības austrumu
robežas sakārtošanas procesu.
M.Grīnblats
(frakcija “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK):
Mūsu frakcija ir atbalstījusi
valdības iniciatīvu nodot komisijām jaunu, īpašu likumprojektu,
kas Satversmes tiesai uzdod vērtēt Latvijas un Krievijas
robežlīguma projektu. Šis jaunais likumprojekts dažādos veidos ir
pretrunā ar to, ar kādu mērķi tika izveidota Satversmes tiesa un
kādi ir tās uzdevumi. Es pieļauju, ka valdošajai koalīcijai ir
pietiekami daudz balsu, lai šādu likumu pieņemtu, taču tā
īstenošana nevar neradīt bezgala daudzas juceklīgas pretrunas. Un
mēs arī pilnīgi piekrītam Satversmes tiesas vadītājam, ka nevajag
tiesu varu iesaistīt šādu tipisku izpildvaras jautājumu
risināšanā. Valdībai ir jāgatavo līgumi atbilstoši Satversmei; ja
arī tas tā nav, tad atklāti jāatzīst, ka ir pretruna ar
Satversmi, un jāierosina citi likumdošanas grozījumi, lai šādu
atbilstību panāktu, nevis jāgaida, kad Satversmes tiesa būs tā
galvenā priekšā teicēja. Bet par to droši vien vēl būs garas
diskusijas.
Šodien pieņēma arī likumu “Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likums”. Protams, labi, ka tas ir pieņemts, jo
privatizācija nevar turpināties mūžīgi, un laiks pāriet uz valsts
un pašvaldību īpašuma atsavināšanu.
Tomēr vairāki punkti mūsu frakcijai nepatika. Īsumā pieminēšu
tikai to, ka ir seši neprivatizējami lielie valsts uzņēmumi, kuri
savā ziņā var apiet šo privatizāciju, Ministru kabinetam pieņemot
lēmumu par valsts daļu pārdošanu tajās sabiedrībās, kas
simtprocentīgi šajās kapitālsabiedrībās pieder tieši šīm sešām
sabiedrībām. Tas faktiski pieļauj savādāk interpretēt apbūvētu
zemesgabalu privatizēšanu personām par sertifikātiem, kurām nav
atvērti šie privatizācijas sertifikātu konti, jo viņiem tie nav
piešķirti. Faktiski te ir runa par ārvalstniekiem, kas ir vairāk
nekā nepieņemama, mūsuprāt, norma, un arī par to, ka valdība
varēs lemt par parasto privatizācijas sertifikātu izmantošanu
īpašuma kompensācijas sertifikātu vietā. Tas tomēr lielākā mērā
maina spēles noteikumus pašā, kā saka, spēles pēdējā minūtē.
Mūsuprāt, tā nevajadzētu darīt.
Kādas sekas tam būs? To mēs redzēsim. Mēs par šo projektu balsot
atturējāmies. Protams, ka to pārliecinoši pieņēma.
Un divas citas lietas, kas vairāk ir saistītas ar mūsu
iniciatīvām. Tātad trešajā lasījumā pieņēma likumu “Publisku
izklaides un svētku pasākumu drošības likums”. Likumā ir ņemts
vērā mūsu ieteikums noteikt, ka valsts un pašvaldības nepiešķir
tiesības un pašas nerīko attiecīgus izklaides pasākumus un neļauj
to darīt citiem genocīda upuru piemiņas dienās – 25.martā un
14.jūnijā un vairākās citās atceres dienās.
Kā arī pirmajā lasījumā pieņēma grozījumus Krimināllikumā, kas
paredz pastiprinātu atbildību tiem, kas atkārtoti gada laikā
pārkāpj sabiedrisko pasākumu rīkošanu. Tās ir personas, kas
vienreiz ir sodītas administratīvā kārtībā. Varbūt kaitīgas vai
sevišķi kaitīgas sekas nav bijušas, bet, kā mēs jau redzējām, ka
pie Brīvības pieminekļa vieni un tie paši cilvēki atkārtoti
parādās ar pāris nedēļu vai dažu mēnešu intervālu, ka daudzkārt
vieni un tie paši, tajā skaitā pat Saeimas deputāti, rīko
nelikumīgus pasākumus, protestējot pret skolu reformām, tad,
mūsuprāt, šāda norma būtu ļoti lietderīga. Lai cilvēki lasa
likumus un nepārkāpj tos, un apdomā, ko viņi dara.
V.Stepaņenko
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien Saeima pieņēma likumu,
saskaņā ar kuru līdz nākamā gada 30.jūnijam apkurei netiks
piemērots pievienotās vērtības nodoklis. Šo likumu “Grozījumi
likumā “Par pievienotās vērtības nodokli”” ar gandarījumu
atbalstīja arī Latvijas Pirmās partijas deputāti. Tas nozīmē, ka
no šī gada 1.jūlija par apkuri vēl nevajadzēs maksāt vairāk, nekā
to prasa Eiropas Savienība. Tā ir laba ziņa visiem mūsu Latvijas
iedzīvotājiem, jo apkures cenu palielināšana būtiski ietekmētu
iedzīvotāju pirktspēju un dzīves līmeni.
Vēl Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma likumu “Grozījumi
likumā “Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli””, kas paredz
no nākamā gada pakāpeniski paaugstināt nodokļu un nodevu likmes
izlozēm un azartspēlēm. Pašreiz nodokļu likmes videospēlēm un
mehāniskajiem automātiem ir daudz zemākas nekā pārējās Baltijas
valstīs. Tās nepieciešams paaugstināt, lai ierobežotu azartspēļu
izplatību un palielinātu ieņēmumus valsts un pašvaldību
budžetos.
Latvijas Pirmā partija pilnībā atbalstīja šo ieceri, jo mēs
uzskatām, ka azartspēļu bizness grauj sabiedrību, degradē
jaunatni un rada nopietnu atkarību. Atgādināšu, ka Latvijas Pirmā
partija jau iepriekš iesniedza grozījumus likumā “Par izložu un
azartspēļu nodevu un nodokli”, kas paredzēja aizliegumu organizēt
azartspēles tuvāk par 500 metriem no skolām, bērnudārziem,
medicīnas iestādēm un baznīcām.
Vēl Saeima šodien lēma par Latvijas pilsonības piešķiršanu
riteņbraucējam Pēterim Ugrjumovam. No 1989.gada P.Ugrjumovs
vairākkārt ir pārstāvējis Latviju prestižās starptautiskās
sacensībās kā profesionāls riteņbraucējs. 1993.gadā viņš izcīnīja
otro vietu izcilajā pasaules velobraucienā “Teur de France”.
P.Ugrjumovs savu nākotni saista ar Latviju un to pauda arī
Pilsonības likuma izpildes komisijas sēdē. Līdztekus darbam
Itālijā viņš jau tagad palīdz jaunajiem Latvijas riteņbraucējiem
gan materiāli, gan ar savu pieredzi un starptautiskajiem
kontaktiem. Latvijas Pirmā partija atbalstīja P.Ugrjumova
atzīšanu par Latvijas pilsoni.
Saeima pirmajā lasījumā arī atbalstīja alternatīvo likumprojektu
“Radio un televīzijas likums”. Saeimas Radio un televīzijas
apakškomisijā, kuras darbā piedalījos kā priekšsēdētāja vietnieks
līdz tās likvidēšanai 2004.gada aprīlī, noritēja darbs pie šī
likumprojekta izstrādes, pieaicinot gan Nacionālo radio un
televīzijas padomi, gan nozares ekspertus. Likumprojekts tika
saskaņots ar ministrijām, Nacionālo radio un televīzijas padomi,
Latvijas reklāmas asociāciju, Valsts cilvēktiesību biroju un
Nevalstisko organizāciju centru. Ministru kabineta darbs pie šī
likumprojekta galīgās redakcijas izstrādes šogad tika atsākts un
pabeigts. Radio un televīzijas likums nodrošinās sfēras tiesisku
regulējumu atbilstoši šodienas realitātei, kā arī paredzēs
precizēt definējumu un vienotu piemērošanu.
Latvijas Pirmā partija gādās, lai jaunais likums atbilstu ne
tikai nozaru speciālistu, bet arī visas sabiedrības
interesēm.
J.Pliners
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Es arī gribu pieskarties dažiem
šodien izskatītajiem likumprojektiem.
Likums “Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un
privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likums”. 124
lappuses, 258 priekšlikumi. Šo, varētu teikt, grāmatu deputāti
saņēma, atnākot uz darbu. Tā bija jāpieņem steidzamības kārtībā.
Faktiski tas ir likums par privatizācijas pabeigšanu. Zem tā
slēpjas vismaz, manuprāt, miljards. Tātad steidzamība, kur ir
vajadzīga “varžu ķeršana”, bija vajadzīga valdošajām partijām,
lai kārtējo reizi aplaupītu savu tautu.
Faktiski šis likums ļauj privatizēt “Latvenergo”, “Latvijas
pastu”, akciju sabiedrību “Latvijas Valsts meži” un citus.
Otrs likums “Grozījums Vispārējās izglītības likumā”. Atkal to
šodien pieņēma steidzamības kārtībā. Vai mēs nodarbojamies ar
ugunsgrēka dzēšanu? Runa ir par pamatskolu satura reformu. Vecāki
par to neko nezina. Skolotāji tai reformai nav gatavi, bet viss
ies uz priekšu.
Nākamais “Grozījums likumā “Par nacionālās pretošanās kustības
dalībnieka statusu””. Lietas būtība – Saeima šodien nolēma
materiāli atbalstīt “Waffen” SS leģionārus un nacionālos
partizānus. Viņi ir veci cilvēki, viņi nav bagāti cilvēki,
pieņemsim, ka viņi ticēja, ka cīnās par valsts neatkarību pret
komunismu un tā tālāk. Bet tādi paši cilvēki dzīvo jums blakus,
viņiem ir ap 80 gadu, – tie, kuri dienēja Sarkanajā armijā
un Oškalna un Samsona partizānu brigādēs, starp viņiem ir daudz
arī latviešu tautības cilvēku un Latvijas pilsoņu.
Mēs gribējām, lai materiāli atbalstītu kā vienus, tā otrus. Un
uzskatījām, ka tas vedīs uz sabiedrības saliedēšanu, tautas
saskaņu. Diemžēl vienus – “Waffen” esesiešus un nacionālos
partizānus – Saeima atbalstīja, otrus – diemžēl
ne.
Vēl likumprojekts par robežlīguma ar Krieviju nodošanu Satversmes
tiesas izvērtēšanai. Jūs zināt, ka Igaunija 18.maijā parakstīja
robežlīgumu ar Krieviju. Es runāju ar viņu deputātiem un teicu:
“Jūs taču pazaudējāt 5 procentus no savas teritorijas.” Viņi
atbildēja: “Mēs ieguvām 95 procentus.” Bet mēs tā arī palikām kā
vecmeita, pagaidām neparakstot šo līgumu, mēs, falši smaidot,
varam apsveikt Lietuvu, Igauniju. Tagad gribam savu politisko
atbildību nolikt uz Satversmes tiesas pleciem. Es uzskatu, ka
ekonomikas un investīciju jomā mēs esam tikai zaudētāji.
Es jums novēlu labu veiksmi un Līgo un Jāņu svētku priekšvakarā
visu to labāko un gaišāko!
Dz.Zaķis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien tik tiešām svarīgākais
notikums mūsu izpratnē ir tā saucamā privatizācijas jumta likuma
pieņemšana otrajā un galīgajā lasījumā. Negribu pieņemt kritiku
no opozīcijas par to, ka likums ir sagatavots, neinformējot par
to kolēģus, jo tas ir absurds – vajadzēja piedalīties darbā.
Viegli ir stāvēt malā un kritizēt. Process notika ļoti
pārskatāmi, un materiāli bija pieejami.
Tātad likuma galvenā būtība ir šāda: nākamā gada 1.septembris ir
datums, pēc kura vairs nebūs iespējams iesniegt privatizācijas
pieteikumus. Tas nozīmē vienu elementāru lietu –
privatizācija ar to mūsu valstī būs beigusies. Iet pretī tam, kā
iepriekš bija domāts, ka privatizācija beigsies ar privatizācijas
sertifikātu derīguma beigu termiņu, tas tā nebūs. Privatizācijas
sertifikāti būs derīgi vēl ilgi – visu iesākto procesu
pabeigšanai, bet privatizācija beigsies ar vienu datumu, kas ir
nākamā gada 1.septembris, pēc kura vairs nevarēs iesniegt
privatizācijas pieteikumus.
Kas vēl svarīgs ir noteikts šajā likumā? Likumā ir noteikti
objekti, kurus nevarēs privatizēt. Tie objekti ir “Latvenergo”,
“Latvijas dzelzceļš”, “Latvijas pasts”, “Latvijas gaisa
satiksme”, starptautiskā lidosta “Rīga” un kā būtiskākais objekts
ir minēts arī “Latvijas Valsts meži”.
Diskusiju, protams, izraisīja norma par to, ka šo uzņēmumu
meitasuzņēmumu kapitāldaļas varētu vai nevarētu nākotnē tikt
nodotas vai pārdotas investoriem, tādējādi piesaistot naudas
līdzekļus. Šī diskusija ir aizgājusi nedaudz nepareizā virzienā,
jo šobrīd šādu lēmumu pieņemšanai pietiek ar mātesuzņēmumu valdes
lēmumu, turpretī tagad to varēs lemt tikai un vienīgi Ministru
kabinets.
Nākamā svarīgā norma, kas ir paredzēta, ir cenas noteikšanas
mehānisms apbūvētajiem zemesgabaliem. Šoreiz šis mehānisms būs
noteikts precīzi. Likums nosaka Ministru kabinetam noteikt tādu
mehānismu, kurš būs viennozīmīgi visiem vienāds, kā veidosies šī
cena. Cena būs pēc iespējas tuvāka reālajai zemesgabala vērtībai.
Protams, tā varbūt nesasniedz tirgus vērtību izsoles gadījumā,
bet tā nebūs arī kadastrālā vērtība, kas diemžēl mūsu valstī
bieži atpaliek no reālās tirgus vērtības.
Viens no strīdīgākajiem jautājumiem bija iespējamā sertifikātu
attiecināšana pret kompensācijas sertifikātiem. Es gribu
nomierināt visu sabiedrību. Nekādas krasas izmaiņas šī norma
tuvākajā laikā neieviesīs, jo tā stāsies spēkā tikai tad, kad
kompensācijas sertifikātu atlikums kontos būs palicis mazāk par
3% no kopā izsniegtajiem. Tas šobrīd nozīmē to, ka ir apmēram
atlikuši kādi 10%. Vēl diezgan daudz sertifikātu ir jāpārdod, lai
Ministru kabinets varētu sākt rēķināt to iespējamo koeficientu,
par kādu tiek attiecināti vieni sertifikāti pret otriem. Kas ir
pats galvenais? Tikai tad, kad trīs mēnešus šis atlikums būs
mazāks par 3%, tad, balstoties uz pēdējā gada un privātpersonu
darījumiem, tiks noteikts koeficients, kuru varēs pielietot
Latvijā, izņemot Rīgu un Jūrmalu, kas ir ļoti būtiski.
Mēs ceram, ka šis mehānisms tomēr nedos iespēju manipulēt, un
rezultātā kompensācijas sertifikātu cena līdz pēdējam brīdim
noturēsies pietiekami augstu, lai visi tie, kas šos sertifikātus
ir saņēmuši, bet nedomā izlietot privatizācijā, varētu tos arī
pārdot par atbilstošu cenu.
Tātad teorētiski šodien, ja mēs varētu tā izteikties,
privatizācijas process ir nonācis finiša taisnē. Mēs sunim bijām
pārkāpuši, un šodien izskatās, ka pārkāpām arī suņa
asti.
M.Pietkevičs
(Tautas partijas frakcija):
Man prieks sveikt jūs šajā gaišajā
un saulainajā vasaras novakarē. Arī es gribētu runāt par mūsu
partijas un frakcijas viedokļiem un uzskatiem.
Par šodien vienu no vissvarīgākajiem pieņemtajiem likumiem. Tas
ir otrajā un galīgajā lasījumā pieņemtais likums “Valsts un
pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu
izmantošanas pabeigšanas likums”. Septiņu vai astoņu gadu laikā
apmēram astoņas valdības nav spējušas un varējušas tikt galā ar
šo privatizācijas pabeigšanas jautājumu un šādu vai tādu
likumprojektu. Pašreizējā premjerministra Aigara Kalvīša valdībai
veidojoties, pats premjers šo bija uzstādījis kā vienu no
visnozīmīgākajiem jautājumiem tautsaimniecības un ekonomisko
jautājumu blokā, kas ir arī ierakstīts valdības
deklarācijā.
Šī apņemšanās pabeigt privatizācijas procesu un visas lietas, kas
saistītas ar privatizācijas sertifikātiem, to piešķiršanu un
izmantošanu Latvijā, šodien ir panākta šajā Saeimas pieņemtajā
likumā.
Man ir liels prieks un gandarījums, ka partija “Jaunais laiks”,
Tautas partija un arī citas koalīcijas partijas ir varējušas
apsēsties pie galda, vēsu galvu un valstiski atbildīgi domājot
par visām šīm lietām, un varējušas rast visus vajadzīgos
kompromisus, kuri atspoguļojušies arī šodien pieņemtajā likumā.
Tie tādā veidā ir uzrakstīti un šodien arī ar lielām domstarpībām
pieņemti Saeimā.
Tas tiešām ir šīs valdības viens no grandiozākajiem sasniegumiem
ar tautsaimniecību un valsts ekonomiku saistītajā blokā, kas dos
ļoti ilgstošu un lielu labumu visiem Latvijas cilvēkiem.
Ja mēs runājam, kādēļ tieši tagad un kādēļ tas vispār ir tik
nozīmīgi, tad jāsaka tā, ka, protams, privatizācija ir process un
tas norisinās nepārtraukti kaut kādu ilgāku laiku tranzīta
valstīs, tādās, kāda ir arī Latvija. Bet tajā pašā laikā mums
jāatceras arī tas, ko visu laiku teikuši uzņēmēji un dažādi
ārvalstu eksperti, ka nevar nepārtraukti Latvijā apgrozībā ārpus
oficiālā maksājuma līdzekļu un naudas vienības, kas mums ir lats,
atrasties tāds pseido un kvazi maksājumu līdzeklis kā
privatizācijas sertifikāti.
Šeit nav runa par to, vai bija labi vai slikti pieņemt lēmumus
par privatizācijas sertifikātu laišanu brīvā apgrozībā 90.gadu
sākumā, tāds lēmums tika pieņemts.
Šodien pieņemtajā likumā ir skaidri un gaiši aprakstīti gan tie
laiki, gan mehānismi, ka privatizācijas sertifikāti vairāk netiks
piešķirti. Viens no galvenajiem jautājumiem saistībā ar šo
likumu, kurš tiek un kuram vajadzētu arī tikt ļoti labi
atrisinātam, ir jautājums, kā valstī pēc iespējas ātrāk, labāk un
pareizāk iekasēt atpakaļ visus jau izdotos privatizācijas
sertifikātus un attiecīgi par tiem privatizēt atlikušo valsts
mantu, kas ir akciju daļas uzņēmējsabiedrībās, zeme zem jau
privatizētām vai pārdotām ēkām, tāpat arī ēkas uz īpašniekiem
piederošās zemes un cita veida mantu.
Vēl, protams, ir arī vairāki citi smagi un sarežģīti
privatizācijas pabeigšanas jautājumi. Tautas partijai ir liels
prieks, ka kopumā no maniem 60 iesniegtajiem priekšlikumiem
vairāk nekā divas trešdaļas principā ir ņemtas vērā vai nu pilnā
apmērā, vai arī tapušas par izejas punktu darba grupas
izstrādātajām redakcijām. Un prieks, ka mēs esam apsēdušies pie
galda un pieņēmuši visus vajadzīgos un nepieciešamos kompromisus,
lai tomēr visus jautājumus, kas saistīti ar privatizāciju,
pabeigtu un lai arī šis periods mums būtu aiz muguras.
Tāpat es gribu minēt vēl vairākas citas Tautas partijas
iniciatīvas, kuras šodien ir vai nu uzsāktas skatīt, vai
pabeigtas. Kā vienu no tām es gribētu minēt likumu “Dziesmu un
deju svētku likums”, ko savulaik iniciēja Tautas partija. Šodien
tas ir pieņemts trešajā un galīgajā lasījumā. Līdz ar to
likumdošanā ir nostiprināts gan statuss, gan norise, gan citi
noteikumi, kas saistīti ar finansēšanu Dziesmu un deju svētkiem.
Tas ir ļoti pozitīvi.
Es gribu atzīmēt arī to, ka no Tautas partijas nāk iniciatīva vēl
uz gadu atcelt pievienotās vērtības nodokli apkures
pakalpojumiem, kas nenoliedzami arī skar un varētu skart katru
Latvijas iedzīvotāju, lai vēl pēc iespējas ilgāk, kā saka,
nevajadzētu ciest no inflācijas un maksājumu nepārtraukti
pieaugošās dārdzības.
Protams, tie nav vienīgie izskatītie jautājumi, Saeima šodien
vienā no savām pēdējām oficiālajām sēdēm pirms aiziešanas
pārtraukumā strādāja ļoti ražīgi un ilgi.
Es vēlētos jums visiem novēlēt arī gaišus un priecīgus
Līgosvētkus un Jāņus. Vēlams bez lietus!
Saeimas preses dienests