Deju rakstu burvības
Klāt Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki. Devītie pēdējo 45 gadu laikā. Lielo Dziesmu svētku jaunākais brālis. Ar savu stāju, savu gaitu, savu pirmreizību. Kā avots, kas baro strautu un tālāk upi.
|
|
Visvairāk “pirmoreiz” mūs gaida
skolēnu deju svētkos.
Jauns dejotāju rekordskaits – 15 tūkstoši. Rekords pat
salīdzinājumā ar lielajiem deju svētkiem. Pirmoreiz trīs deju
programmas: “Skonto” stadionā četrreiz notiek lielkoncerts
“Ritums”, Ķīpsalas izstāžu hallē piecreiz nodejo un nospēlē
lieluzvedumu “Spēlēju dancoju”, bet Kongresu namā norit divi
mūsdienu deju koncerti.
Pirmoreiz pieci jauni deju virsvadītāji, kuri pievienojas
septiņiem pieredzējušiem kolēģiem un četriem goda virsvadītājiem,
kas bija pirmo deju svētku veidotāji.
Viena no debitantēm ir Dace Adviljone.
Lepni skan – virsvadītāja. Tikpat lepni kā virsdiriģents, kura
žests valda pār izpildītāju un klausītāju desmittūkstošiem,
sakausējot tos vienā veselumā. Taču virsdiriģents kā krīvu krīvs,
uz iedvesmas plaukstas pacelts, rada tieši šajā mirklī, kamēr
deju virsvadītājs savus rakstus jau sen saaudis, un dejotājam
gluži vienalga, stāv viņš tur, stadiona tribīnē, vai ne.
Un tomēr tautas deju mākslā virsvadītājs ir visiekārojamākā,
zelta pozīcija, uz kuru katrs gājis un iet citādi.
Par klaniem un dinastijām
Dace ir slavenās bērnu deju skolotājas, “Zelta sietiņa”
radītājas, ilggadīgās Deju svētku virsvadītājas Baibas Šteinas
meita. Tas vien jau daudz ko izsaka un daudz ko uzliek par
pienākumu.
Taču paradoksālā kārtā viņa pie mammas nav dejojusi nemaz. Līdz
15 gadu vecumam pie Audionas Līventāles “Uguntiņā”, pēc tam pie
Aijas Baumanes ”Rotaļā”. Līventāle kā reti kāds prata iemācīt
dejas tehniku, savukārt Baumane simtprocentīgi atvēra katra
dejotāja slēptos “dvēseles pagrabus”, izlaida laukā pārdzīvojumu,
prata piešķirt dejai īsto “smeķi”. Harija Sūnas solodeja “Slota
pa trim” bijusi Daces izteiksmīgākā un mīļākā deja “Rotaļā”. Ar
savu raksturu. Taču turpat blakus – “redzēju, kāda nogurusi,
nomocījusies mamma nāk mājās no mēģinājumiem un domāju, ka nekad
negribēšu būt deju skolotāja. Taču lēnām un diplomātiski viņa
mani iegrozīja šajā virzienā. Mamma rosināja mani saskatīt mūzikā
deju.
Kļuvu par palīdzi mammas asistentei Mairitai Ramzai. Tagad jau
man pašai ir savas grupas.”
Ļoti iespējams, ka meitas vešana uz “Uguntiņu” un “Rotaļu” arī
bija smalks diplomātisks rosinājums uzsūkt tos dažādos un
neatkārtojamos impulsus, ko dod spilgtas dejas personības.
Latviešu bērnu dejas pasaulē nav īpaši daudz dejas dinastiju.
Māte un meita Dzenes (Uldze un Ilze) Latvijas Universitātes
“Dancītī”, Feodosija Utināne un Lita Freimane Kurzemes pusē.
Protams, klasisks un neaizmirstams kopdarbības paraugs ir un
paliek Zinaida Zeltmate ar meitu Olgu Freibergu “Dzintariņā”. Arī
Ozolu dzimta Jelgavā. Mantinieci vai mantinieku grib jebkurš deju
skolotājs un parasti veido to savām rokām. Ne īpaši paļaujoties
uz citiem. Šoreiz ir īpašs gadījums.
Par dejas izglītību
“Es neesmu piedzimusi kā dejas skolotāja. Esmu to iemācījusies,”
saka Dace.
Uz to vedušas garas un augstas kāpnes, sākot ar dejas mākslas
sudraba maliņu “pašai būt dejotājai”. Pēc Kultūras darbinieku
tehnikuma sekoja studijas Mūzikas akadēmijas Horeogrāfijas
nodaļā. Bērnu dejas uzvedums “Trīs rūķi” atnesa bakalaura grādu,
pētījums “Bērns un deja” – mākslas maģistra grādu.
Dejas praktiķis, dejas teorētiķis, dejas organizators,
horeogrāfs, laukuma horeogrāfs... Cik daudz dažādās
apakšdisciplīnās sazarojies tas darbiņš, ko vēl pirmajos pēckara
gados kā papildslodzi (un kā mīlestības darbu) uzņēmās ciema
bibliotekāre vai fizkultūras skolotājs. Kopš 1978.gada, kad
toreizējā Valsts konservatorijā nodibināja Horeogrāfijas nodaļu,
izaudzināti pāris simti dejas mākslas bakalauru un pāris desmiti
dejas mākslas un dejas pedagoģijas maģistru. Viscaur Latvijā. Tas
ir milzu spēks un milzu radošie impulsi, kas izpaužas deju
ansambļos un pēc tam koncentrējas kopā lielajos svētkos
Rīgā.
Par virsvadītājiem kļūst paši talantīgākie un gudrākie. Dacei
svētkos uzticētas trīs dejas, divām no tām viņa pati zīmējusi
laukuma rakstus. “Man gribējās zīmējumos gan tādu mazliet
kičīgumu – lai deju raksti spēlē. Un reizē tomēr lai visi
maksimāli izdejojas, nevis tikai piespēlē citiem. Maldās, kas
domā, ka virsvadītājs tā nu var fantazēt, kas ienāk prātā. Visam
jābūt pakļautam vienai domai, vienā stilā. Tālab jau ir
virsvadītāju virsvadītāji – lielkoncerta mākslinieciskie
vadītāji. Tie ir mūsu “lielie Jāņi” – Purviņš un
Ērglis.”
Par drošu skatu nākotnē
Kāda Dacei šķiet latviešu bērnu dejas nākotne Latvijā? Gan no
viņas ansambļa skatupunkta (“Zelta sietiņā” dejo ap 300 bērnu un
jauniešu), gan virsvadītājas redzesleņķī? Vai tas, ka teju
trešdaļa no skolēnu kolektīviem neizturēja atlasi, nerada traumu,
kas turpmāk var vispār novērst no aizraušanās ar deju?
“Tas ir grūts jautājums. “Zelta sietiņā” mamma izsenis iekopusi
demokrātisku kārtību, ka tāda atlase nepastāv. Jādejo visiem. Tas
ir mūsu, pedagogu, profesionālais pienākums – izaudzināt katru.
Katram atrast vietu dejas rakstā. Katram uzburt to dejas pasauli,
kurā viņam ir interesanti un no kuras viņš nekad negribēs
šķirties. Iemācīt katram bērnam, ka deja prasa nemitīgu
pilnveidošanos.
Lielajos svētkos droši vien jāpastāv vēl lielākai un vēl gudrākai
dažādībai, lai tajos katram atrodas vieta.
Mēs visi kopā (es te domāju visas deju skolotāju paaudzes) esam
pacēluši dejas standartus Latvijā tik augstu, ka par mums pasaulē
pamatoti brīnās un sajūsminās. Kopā tie ir jānotur, lai kā reizēm
trūktu naudas, atbalsta, saticības un laba garastāvokļa. Ticu, ka
tas izdosies.”
Vēl tikai dažas dienas, un lielkoncerts “Ritums” “Skonto”
stadionā plaucēs Saules gada deju rakstus. 19 horeogrāfi ar pāri
par 30 dejām, 721 deju kolektīvs ar 15 tūkstošiem jauno dejotāju.
IX svētki kā devītais deju vilnis.
Eriks Tivums