Par kopīgā tirgus organizācijas reformām cukura nozarē
Eiropas Komisija 22.jūnijā
izvirzīja priekšlikumu par tālejošām kopīgā tirgus organizācijas
reformām cukura nozarē. Pārmaiņas Eiropas Savienības (ES) cukura
nozarē veicinās tās konkurētspēju un tirgus orientāciju, garantēs
tai ilgtermiņa nākotni un stiprinās ES pozīciju pašreizējā
pasaules tirdzniecības sarunu posmā. Tiks modernizēta līdzšinējā
sistēma, kas bez ievērojamām izmaiņām pastāvējusi jau gandrīz 40
gadus. Jaunā sistēma joprojām nodrošinās attīstības valstīm
atvieglotu pieeju Eiropas cukura tirgum, piedāvājot pievilcīgu
cenu, kas ievērojami pārsniedz pasaules tirgus līmeni. Āfrikas,
Karību jūras reģiona un Klusā okeāna (ĀKK) valstis, kas
tradicionāli eksportē cukuru uz ES, varēs izmantot atbalsta
programmu, kuru arī 22.jūnijā pieņēma Eiropas Komisija. Eiropas
Komisijas reformu priekšlikumā ietverts baltā cukura cenu
divpakāpju samazinājums 39% apmērā; kompensācijas zemniekiem 60%
apmērā no cenas samazinājuma ar savstarpēji nesaistītu maksājumu
palīdzību – kas būs saistīts ar vides un zemes apsaimniekošanas
standartu ievērošanu un pievienots vienotajam saimniecības
maksājumam; brīvprātīgās pārstrukturēšanās programma, kas ilgst
četrus gadus, lai stimulētu mazāk konkurētspējīgus ražotājus
atstāt šo nozari; kā arī intervences atcelšana. ĀKK valstu
atbalsta plānā 2006.gadam paredzēti 40 miljoni eiru, kas būs
sākums turpmākai palīdzībai. Eiropas Komisija cer panākt
politisku vienošanos par šiem priekšlikumiem novembrī paredzētajā
Lauksaimniecības padomē.
“Nav citas alternatīvas kā vien fundamentāla reforma,” teica ES
lauksaimniecības un lauku attīstības komisāre Marianna
Fišere-Bēla. “Vieglākais ceļš būtu salikt rokas klēpī un neko
nedarīt. Bet tas nozīmētu lēnu un sāpīgu Eiropas cukura nozares
bojāeju. Es esmu pārliecināta, ka ES cukura ražotājiem ir
konkurētspējīga nākotne, bet tikai tad, ja rīkosimies tūlīt un
rīkosimies izlēmīgi, lai sagatavotu viņus gaidāmajām pārmaiņām.
Mēs piedāvājam stabilu ilgtermiņa plānu ar skatu nākotnē,
paredzot dāsnus līdzekļus pārstrukturizācijai, lai stimulētu
mazāk konkurētspējīgos ražotājus atstāt šo nozari un lai sekmīgi
risinātu pārstrukturēšanās procesa radītās sociālās sekas un
ietekmi uz vidi. Un mēs saglabāsim preferenču sistēmu mūsu
tradicionālajiem piegādātājiem attīstības valstīs. Mūsu tirgus
dažiem no tiem joprojām būs pievilcīga iespēja tirgot savu
cukuru.”
Attīstības un humānās palīdzības komisārs Luī Mišels uzsvēra:
“Mēs pilnībā izprotam, ka ES cukura reforma ir nopietns
pārbaudījums daudziem no mūsu ĀKK valstu partneriem. Ierosinātā
atbalsta programma palīdzēs nodrošināt raitu pārejas procesu
saistībā ar vietējo ilgtspējīgas attīstības stratēģiju.”
Reformas būtība
Pēc Kopējās lauksaimniecības
politikas (KLP) reformām 2003. un 2004.gadā ir pienācis laiks
sakārtot cukura režīmu atbilstoši citās nozarēs jau pieņemtajai
pieejai. Veicot cukura reformu, pārdomāti jāsabalansē zemnieku
ienākumi, patērētāju intereses un stāvoklis pārstrādes
rūpniecībā. Reformas uzdevums ir stiprināt ES cukura nozares
konkurētspēju, uzlabot tās tirgus orientāciju un radīt stabilu
tirgus līdzsvaru saskaņā ar ES starptautiskajām saistībām.
Eiropas Komisija ir sīki izpētījusi cukura tirgu un apspriedusies
ar visām iespējamajām ieinteresētajām personām. Tās veiktie
ietekmes novērtējumi skaidri norāda, ka pašreizējā stāvokļa
ilgstoša saglabāšana nav iespējama. Neveicot reformu, visas
kvotas būtu dramatiski jāsamazina, kas vissmagāk ietekmētu tieši
konkurētspējīgākos ražotājus un rezultātā radītu vispārēju
novājināšanos.
Eiropas ražotājiem vajadzīga ilgtermiņa noteiktība par
noteikumiem, kas viņiem jāievēro. Tādēļ reformas priekšlikums
nosaka Eiropas cukura nozares ekonomisko un juridisko pamatu
laikposmam līdz 2014./2015.gadam, neparedzot atkārtotas
izskatīšanas klauzulu. Eiropas Komisijas priekšlikumā ietverts
būtisks divpakāpju cenu samazinājums līdz ar ievērojamu
pārstrukturēšanas finansējumu, kas ilgs četrus gadus.
Pārstrukturēšanas finansējumam ir trīs galvenie mērķi: pirmkārt,
radīt stimulu mazāk konkurētspējīgiem ražotājiem atstāt šo
nozari, otrkārt, nodrošināt līdzekļus, lai sekmīgi risinātu
fabriku slēgšanas sociālās sekas un ietekmi uz vidi (finansējot
sociālos plānus vai pārkvalificēšanās programmas, kā arī
pasākumus, lai atjaunotu ražotnes vietā labu ekoloģisko
stāvokli), treškārt, nodrošināt līdzekļus visvairāk skartajiem
reģioniem, lai varētu attīstīt citu uzņēmējdarbību saskaņā ar ES
struktūrfondiem un lauku attīstības fondiem.
Atbalsta programma ĀKK reģiona valstīm
Jāpievērš uzmanība Āfrikas, Karību
jūras un Klusā okeāna reģiona attīstības valstu vajadzībām, jo
tām Eiropa jau izsenis ir bijis nozīmīgs tirgus. Pēc reformas
Eiropa joprojām būs pievilcīgs tirgus tām dažām valstīm, kurām
saskaņā ar Cukura protokolu ir garantēta pieeja ES tirgum.
Tomēr Eiropas Komisijas priekšlikumā paredzēta arī atbalsta shēma
Āfrikas, Karību jūras un Klusā okeāna reģiona valstīm, kuras
tradicionāli eksportē cukuru uz ES. Eiropas Komisija pauž
izpratni par to, ka reforma ir būtisks pārbaudījums ne tikai ES
biešu audzētājiem un cukura ražotājiem, bet arī daudziem ĀKK
piegādātājiem. Pielāgojoties dažādo valstu atšķirīgajām
situācijām, Eiropas Komisijas atbalsta programma ietver plašu
pasākumu spektru sociālajā, ekonomikas un vides jomā.
Saskaņā ar Cukura protokolu cukuru uz ES eksportē astoņpadsmit
ĀKK valstis, kuras var skart cenu samazinājums ES tirgū. Eiropas
Komisija savu apņemšanos palīdzēt tām pielāgošanās procesā pauda
jau savā 2004.gada jūlija paziņojumā, sīkāk izklāstot to janvārī
izstrādātajā Rīcības plānā, kas veido pamatu dialogam ar ĀKK
valstīm.
Eiropas Komisijas priekšlikumā paredzēts sākt īstenot šo atbalsta
shēmu jau 2006.gadā, jo agrīnas investīcijas šajās valstīs
palielinās veiksmīgas pielāgošanās iespējamību. Tā kā
pārstrukturēšanas un diversifikācijas procesi prasa ilgstošas
pūles, 2006.gadam plānotais atbalsts jāietver astoņus gadus ilgā
programmā. Sākotnējais budžets 2006.gadam paredzēts 40 miljoni
eiru. Laikposmam no 2007. līdz 2013.gadam tiks nodrošināts
turpmāks ilgtermiņa atbalsts.
Ņemot vērā ĀKK valstu atšķirības, tiek piedāvātas visdažādākās
atbalsta iespējas, ko katrā valstī var pielāgot tās ieinteresēto
personu norādītajām vajadzībām, integrējot šo atbalstu
visaptverošā un stabilā ilgtemiņa stratēģijā. Atbalsta veidi
izstrādāti, pievēršot īpašu uzmanību īstenošanas
efektivitātei.
Detalizēts ES cukura reformas priekšlikuma izklāsts:
• 39 % cenas samazinājums
divu gadu laikā, sākot ar 2006./2007.gadu, lai nodrošinātu
stabilu tirgus līdzsvaru;
• kompensācija zemniekiem 60% apmērā no cenu samazinājuma. Šī
atbalsta iekļaušana vienotajā saimniecības maksājumā un maksājumu
saistība ar vides un zemes apsaimniekošanas standartu
ievērošanu;
• jaunā režīma darbības laiks, ieskaitot cukura kvotu sistēmas
pagarinājumu, ir noteikts līdz 2014./2015.gadam. Atkārtota
izskatīšana nav paredzēta;
• ‘A’ un ‘B’ kvotu apvienošana vienā ražošanas kvotā;
• intervences sistēmas atcelšana un intervences cenas aizstāšana
ar bāzes cenu;
• privātās uzglabāšanas sistēmas ieviešana, lai radītu drošības
tīklu gadījumā, ja tirgus cena nokrīt zemāk par bāzes cenu;
• brīvprātīga četrus gadus ilga ES cukurfabriku, kā arī
izoglikozes un inulīna sīrupa ražotāju pārstrukturēšanās shēma,
ko veido augsts, pakāpeniski samazināts maksājums, lai stimulētu
ražotņu slēgšanu un atsacīšanos no kvotām, kā arī lai sekmīgi
risinātu pārstrukturizācijas radītās sociālās sekas un ietekmi uz
vidi;
• šis maksājums būs 730 eiru par tonnu pirmajā gadā, kas
samazināsies līdz 625 eirām otrajā gadā, 520 eirām trešajā gadā
un 420 eirām beidzamajā gadā;
• papildinošais maksājums biešu audzētājiem, kurus skar fabriku
slēgšana, pirmajā gadā, kurā tiem ir piegādes tiesības;
• abi šie maksājumi tiks finansēti, nosakot pakāpeniski
samazinātu nodevu kvotas turētājiem, kas ilgs trīs gadus;
• par cukurbietēm pienākas iepriekš rezervēti maksājumi, ja tās
audzē kā nepārtikas kultūru, kā arī saistībā ar tām var pretendēt
uz atbalstu par enerģijas ražošanai paredzētām kultūrām 45 eiru
apmērā par hektāru;
• lai uzturētu noteiktu ražošanu pašreizējās “C” cukura
ražotājvalstīs, papildus tiks ieplānots vēl viens miljons tonnu
par vienreizēju samaksu, kas atbilst pārstrukturēšanās atbalsta
summai par vienu tonnu pirmajā gadā;
• cukurs ķīmiskās un farmaceitiskās rūpniecības vajadzībām, kā
arī bioetanola ražošanai tiks izslēgts no ražošanas kvotām;
• trīs gadu laikā pakāpeniski tiks ieviests izoglikozes kvotas
palielinājums 300 000 tonnu apjomā esošajiem ražotājiem, ik
gadu palielinot apjomu par 100 000 tonnām.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā