Saeimas sēdē 2005.gada 22.jūnijā:
Pēc Valsts prezidenta Preses
dienesta
Ļoti cienītā Saeimas priekšsēdētājas kundze! Godātie deputāti un
deputātes! Dāmas un kungi!
Esam aizvadījuši vēl vienu kopēja darba gadu, kas nu jau atkal
iegājis Latvijas vēsturē. Viss šai laikā paveiktais paliks kā
liecība, ko izvērtēs gan mūsu līdzgaitnieki, gan nākamās
audzes.
Šā gada 17.jūnijā apritēja seši gadi, kopš es pildu Valsts
prezidenta amata pienākumus. Tas ir ilgākais laiks, ko jebkurš no
iepriekšējiem prezidentiem šajā amatā ir pavadījis. Prezidenta
institūcija šajā laikā ir kļuvusi par nopietnu stabilitātes un
kontinuitātes elementu mūsu valstī. Tas it īpaši attiecas uz
Satversmē paredzēto Valsts prezidenta lomu ārlietu jautājumos,
kas līdz šim vienmēr ir spējusi nodrošināt valsts interesēm
svarīgu mērķu uzturēšanu spēkā, neraugoties uz mūsu biežajām
izmaiņām gan valdošo koalīciju sastāvā, gan valdības ministru
personālijās.
Latvijā kā parlamentārā republikā Satversme Valsts prezidentam ir
paredzējusi unikālu pienākumu kombināciju, kur apvienoti ir
rūpīgi izvēlēti elementi no visu trīs valsts varas atzaru –
likumdevēja, izpildvaras un tiesu varas – funkcijām. Īpaša loma
Valsts prezidentam paredzēta tieši valsts pārstāvēšanai
svarīgākajos, tas ir, ārlietu un nacionālās drošības, jautājumos,
kas ir arī valsts pastāvēšanas jautājumi. Šie jautājumi ir bijuši
mūsu pēdējo gadu prioritāšu pašā priekšgalā, un esmu gandarīta
par to, ka man kā Valsts prezidentei šis aizgājušais gads ir
sniedzis izdevību piedalīties veselā virknē Latvijas valsts
interesēm nozīmīgu notikumu.
Katram – Valsts prezidentam, Saeimai, izpildvarai – Latvijas
Satversme ir paredzējusi savu iespēju palīdzēt Latvijai, un
valsts interesēs ir būtiska šo institūciju atbildīga, tālredzīga
un saskaņota rīcība.
Šis gads ir bijis konkrētu svarīgu lēmumu gads. Mums ir bijušas
auglīgas sarunas gan par to, kas valstī ir noticis, gan par to,
kas nav noticis. No savas puses esmu centusies savus viedokļus
pēc iespējas argumentēti izskaidrot, norādot arī uz faktiem un
apstākļiem, uz ko tie pamatoti. Atvērta un nepārtraukta
komunikācija ir būtiska veiksmes atslēga, gan sastrādājoties
politiķiem, gan politiķu dialogā ar sabiedrību kopumā.
Komunikācijas nepieciešamība – tā ir viena no šā gada lielākajām
mācībām un secinājumiem.
Šis, 2005.gads ir 1905.gada revolūcijas simtgades gads, kas ar
jaunu elpu ir uzjundījis revolūcijas romantikas un arī traģikas
izjūtas. Tā ir arī bijusi 15.gadadiena mūsu 4.maija neatkarības
atjaunošanas deklarācijai. Salīdzinot Latvijas tautas iespējas un
izredzes šajos dažādajos datumos, kļūst vieglāk novērtēt to, cik
milzum daudz tieši pēdējos 15 gados ir paveikts un
sasniegts.
Šajās dienās ir pagājuši 65 gadi kopš Latvijas pirmās okupācijas.
Ir pagājuši grandiozie Otrā pasaules kara noslēguma 60 gadu
atceres pasākumi, kas daudzās zemēs ir izraisījuši plašas un
brīžam asas debates par vēstures notikumu interpretāciju. Gadu
desmitiem Eiropa vairījās Otrā pasaules kara vēsturē raudzīties
atklāti no dažādiem skatpunktiem. Tagad ar plašām diskusijām un
nebeidzamām intervijām ir panākts tas, ka cilvēki daudzās zemēs
ir spējuši ieklausīties arī to valstu balsīs, kas gadu desmitus
pavadīja aiz dzelzs aizkara un netika sadzirdētas. Esam panākuši
novārtā atstātu pagātnes notikumu objektīvāku izvērtēšanu, esam
rosinājuši Eiropu domāt par vēstures mācības jautājumiem daudz
dziļāk, plašāk un līdzsvarotāk. Esam saņēmuši izpratnes
apliecinājumus par mūsu pagātnē pārdzīvoto okupācijas laiku un
sirsnīgu atbalstu mūsu tālākiem demokrātijas un uzplaukuma
centieniem.
Vēlos publiski pateikties Latvijas Saeimai par skaidro atbalstu
manam lēmumam piedalīties 9.maija atceres pasākumos Maskavā, tā
nepārprotami liecinot par Latvijas ārpolitikas vienotību. No ļoti
daudzām valstīm par to pašu saņemtās atbalsta vēstules arī
apstiprina, cik svarīgi viņu acīs ir pārvarēt pagātni, lai kļūtu
iespējams lūkoties nākotnē. Pagātne mums jāizzina, lai no tās mēs
spētu mācīties un visi kopā gādātu par to, lai mūsu kontinentam
nekad vairs nebūtu jāpārdzīvo pagājušā gadsimtā pārciestās
šausmas un netaisnības.
Gribu atzīmēt Vēsturnieku komisijas darbu pētījumu veikšanā un
starptautiskās diskusijas radīšanā. Šodienas uzdevums ir dialogā
ar citām Eiropas valstīm raudzīties, kā Eiropas vēsture parādās
skolas grāmatās un materiālos – vai vispār un kā tur atklājas
Baltijas vēstures šķautne. Pagātnes pieredze ir mūsu pienesums
Eiropas nākotnei mūsu visu kopējā cīņā pret totalitārismu,
antihumānismu un ekstrēmismu visās iespējamās to formās.
Mēs, kas paši esam tik daudz cietuši, nedrīkstam palikt
vienaldzīgi pret citu ciešanām, nedz arī paši tās radīt. Mums
jābūt skaidrās pozīcijās, nostājoties pret jebkādām rasisma,
ksenofobijas vai aizspriedumu izpausmēm, vienalga, pret ko tās
vērstas. Mums jāsaprot, ka aizspriedumains nicinājums pret citiem
nav nekas cits kā patoloģiskas sevis pašnaida un pašnicināšanas
simptoms. Taču šāds naids ir cilvēcei augstākā mērā kaitīgs un
bīstams, un mums jāpieliek visas pūles, lai tas nepārņemtu
plašāku sabiedrību.
Pagājušais gads Latvijai ir bijis pats pirmais kā pilntiesīgai
Eiropas Savienības un NATO dalībvalstij. Latvija pilnā mērā ir
izjutusi, ko nozīmē dzīvot ar Eiropas darba kārtību, vērienu un
prasībām, bet arī ar tās problēmām. Pēdējās nedēļās un mēnešos
esam piedzīvojuši nopietnus sarežģījumus paplašinātās 25 valstu
Eiropas Savienības tālākā integrācijas ceļā. Konstitucionālā
līguma ratifikācija, kas Latvijā un 9 citās zemēs noritēja
veiksmīgi, Francijā un Nīderlandē ir tikusi noraidīta. Nupat
Luksemburgas prezidentūras vadītajā galotņu tikšanās laikā
vienošanās par 2007.–2013.gada finanšu ietvaru netika panākta.
Kaut situācija Eiropā šobrīd tiek dēvēta ne tik vien par krīzi,
bet par dziļu krīzi, es palieku optimistiska attiecībā uz ES
spējām rast tai risinājumu. Šī varētu būt kārtējā reize, kad
Eiropa tikai atkāpjas, lai gatavotos jaunam attīstības
lēcienam.
Eiropas ideja ir un būs dzīva, strīdos tā norūdās, un beigu
beigās mēs atradīsim visiem iespējami labāko risinājumu. Protams,
ne visiem pasaulē interesē politiski, ekonomiski un garīgi stipra
Eiropa, jo tā jau šobrīd ir spēcīgs konkurents. Taču Eiropa
noteikti nebūs konkurētspējīga, ja paši eiropieši baidīsies no
konkurences un nespēs pat sekot pašu izvirzītajiem Lisabonas
stratēģijas mērķiem. Pašiem eiropiešiem ir jābūt pārliecinātiem
par savu vēlmi un gatavību stāties pretī visiem pasaules
globalizācijas vējiem, nevis atsevišķām valstīm mēģināt
paslēpties savā siltā un mānīgi drošā aizkrāsnē. Tajā pašā laikā
pāragri un it kā nejauši publiskās debatēs ieslīdējusī tēze, ka
Eiropa tūlīt, tūlīt jau sašķelsies, ka visi savā starpā
saķīvēsies un tūlīt jau sāks izstāties no Eiropas monetārās
savienības, man šķiet stipri vien pāragra.
Nav šaubu, ka Francijas un Nīderlandes “nē” Eiropas Savienības
turpinātai integrācijai ir bijis visiem smags trieciens. Tomēr
esmu pārliecināta, ka Francijas un Nīderlandes referendumos
iedzīvotāji nebalsoja pret Eiropu kā brīvības un demokrātijas
ideālu iemiesojumu. Viņi nebalsoja pret iecietību, līdztiesību,
tiesu un likuma varu, viņi nebalsoja pret tiesībām brīvi
izteikties. Un, lai ko par to teiktu šo zemju komunisti, viņi pat
nebalsoja pret tirgus ekonomiku. Tiesa, liberalizācijas jēdziens
daudziem tik tiešām vieš difūzas un neskaidras bažas un bailes
par savu sociālo tiesību un priekšrocību saglabāšanu arī turpmāk.
Iespējams, ka daudzi balsoja par vēlmi, lai viņiem skaidrāk tiktu
rādīts Eiropas nākotnes ceļš un viņu ikdienas iespējas, lai
Eiropas tā dēvētā birokrātija saskarsmē ar viņiem “noņemtu
kaklasaiti” un skaidrāk iztulkotu profesionālo valodu ikdienas
cilvēka vajadzībām.
Šī ir vēsturiska iespēja Eiropas lēcienam uz priekšu. Tomēr tas
būs iespējams tikai gadījumā, ja Eiropas Savienība kopumā, ja
nacionālās valstis katra atsevišķi dažādos līmeņos aprakstīs
Eiropu pietiekami skaidri, uztverami un tēlaini saviem
iedzīvotājiem, ja valstis veiks visas tās nepieciešamās reformas,
par kurām pašas Eiropā agrāk taču ir jau vienojušās. Es saskatu,
ka Eiropas nākotnes ideja, Eiropas tēls iedzīvotāju apziņā nav
tikai un vienīgi atbildīgu politiķu lieta, tā ir arī visas
tautas, zinātnieku, inteliģences, radošo jomu pārstāvju,
nevalstisko organizāciju lieta.
Jaunajām valstīm Eiropas Savienībā, un tajā skaitā Latvijai,
tagad ir jābūt psiholoģiski gatavām, ka tagad tās var pieņemt
svarīgus lēmumus un domāt plašākā Eiropas un pasaules kontekstā.
Te nu ir mūsu izdevība nākt ar idejām un iniciatīvām, kas var
palīdzēt visas Eiropas idejai. Te nu ir mūsu izdevība pierādīt
gan savu radošo izdomu, gan savu sīkstumu un darba spējas. Te nu
ir izdevība parādīt, ko tad mēs īsti varam un spējam.
Runājot par Latvijas šābrīža situāciju, ir pilnīgi skaidrs, ka
diskusija politikā ir ne tikai pieņemama, bet tā ir obligāta
visos līmeņos, un jo vairāk tādos, kas skar pašu svarīgo.
Labā ārpolitikā darbojas zināmi principi un tradīcijas, un viens
no tiem ir valsts ārpolitikas kontinuitāte un konsekventā nostāja
skaidri izvirzīto mērķu sasniegšanai. Tikai nelokāmi stingras un
konsekventas ārpolitikas virzības dēļ līdz šim esam spējuši
noturēt kursu cauri neskaitāmām valdības maiņām, esam spējuši
iegūt un iekarot tik daudzus uzticamus un labvēlīgi pret mums
noskaņotus sabiedrotos. Tik mazai valstij kā Latvijai, situētai
tādā vietā zem saules, kādā mēs atrodamies, drošība ir iespējama
tikai kopā ar stipriem un uzticamiem sabiedrotiem. Latvija nekad
vairs nedrīkst sevi novest tādā bezizejas situācijā, kādā bija
Kārļa Ulmaņa valdība 1940.gada 16.jūnijā, kad tā saņēma Padomju
Savienības ultimātu. Latvija nekad vairs nedrīkst novest sevi
tādā diplomātiskā izolētībā un informācijas vakuumā, ka tās
valdība nespēj novērtēt, kas tajā brīdī īsti notiek
pasaulē.
Taču, ja gribam panākt konsekventu un principiālu atbalstu no
saviem sabiedrotajiem, mums ir jāsaprot, ka arī no mums tiks
sagaidīta tāda pati konsekvence un tāda pati principialitāte. Ja
gribam, lai citi mums paliek uzticīgi, mēs nedrīkstam dot
solījumus tad, kad tas šķiet izdevīgi, lai pēc tam tos vienkārši
lauztu – vai tas būtu brutāla oportunisma, vulgāra populisma vai
iekšpolitiskās sacensības dēļ. Mēs nedrīkstam saviem
sabiedrotajiem melot. Mēs nevaram atļauties nekādas nepārdomātas
improvizācijas. Māka un spēja sadarboties ar mūsu valsts
sabiedrotajiem ir galvenais mūsu valsts drošības garants.
Pie nopietniem pagājušā gadā nepaveiktiem darbiem es pieskaitu
neveiksmi panākt Latvijas robežlīguma ar Krieviju parakstīšanu.
Viss bija panākts, lai tas notiktu 10.maijā, kad Igaunijai par to
vēl nekāda datuma nebija. Šodien Igaunijai līgums ir ne tik vien
parakstīts, bet arī jau ratificēts, un par to igauņi pamatoti ir
saņēmuši atzinību no mūsu kopējiem partneriem. Latvija pa to
laiku ir nonākusi strupceļā. Es tamdēļ aicinu Saeimu nopietni
pārdomāt un izvērtēt šo situāciju, un darīt visu, lai palīdzētu
koalīcijas valdībai veikt nepieciešamos soļus, lai Latvija
izkļūtu no šā strupceļa.
Latvijas gaisā jau šobrīd jūt virmojamies priekšvēlēšanu laiku.
Manuprāt, tas ir par agru, tā novēršot spēkus un uzmanību no
šobrīd daudz aktuālākiem jautājumiem, kāda, piemēram, ir
nepieņemami augstā inflācija, ko ciešam kopš pagājušā gada. Kāpēc
inflācija Latvijā ir augstākā Eiropā? Kā izskaidrot to, ka
kaimiņu zemēs tā var būt trīs vai četras reizes zemāka? Šeit
nekādā veidā nevaram visu vainu uzvelt Eiropas Savienībai, jo
kāpēc tad Lietuvā un Igaunijā inflācija var būt tik daudz zemāka?
Tie ir nopietni jautājumi, kas smagi skar katru iedzīvotāju viņa
ikdienas dzīvē. Ja politiķi negribēs tiem pievērsties vai nemācēs
tos atrisināt, tad viņi var sagaidīt skarbu spriedumu par sevi
tieši nākamajās vēlēšanās. Esam šeit Latvijā kopā pārlaiduši jau
tik daudz vēlēšanu kampaņu, ka nu jau palēnām sākam šķirot un
vērtēt, kuri solījumi tiek pieņemti un kuri darbi darīti tikai
ātras popularitātes dēļ, un no kuriem ir reāls labums cilvēkiem
un Latvijai kopumā.
Politika, kā zināms, ir ne tikai pārliecības un talanta
jautājums, bet arī atbildības un profesionalitātes jautājums.
Viens no šā gada stratēģiskās analīzes pētījumiem, t.s.
demokrātijas audits, mums liecina, ka Latvijā vēl ir ļoti
lielas rezerves politiķu profesionalizēšanā. Tai pašā laikā, par
laimi, ir arī redzams, ka tauta ir gatava deleģēt noteiktas
pārvaldes funkcijas, ja politiķis ir profesionāls, kā jau tas
demokrātiskās iekārtās ir parasts.
Tauta vēro, vai politiķi uzņemas spriest un runāt par būtiskiem
ilglaicīgas attīstības jautājumiem vai arī tikai lauž šķēpus
mākslīgi radītās drāmās un konfrontācijās par triviāliem
jautājumiem, lai iegūtu īslaicīgu popularitāti. Daudz sliktāka un
bīstamāka ir tendence sev iegūt brīvu reklāmu, paužot
demokrātiskām vērtībām pretējas pozīcijas un izlēcienus. Tad
ilglaicīgas attīstības jautājumu risināšanas vietā nonākam pie
tukšu saukļu skandināšanas un pat vulgāras savstarpējas
apsaukāšanās.
Diemžēl politiķim ir iespējams pārāk viegli ar tīšiem skandāliem
sevi iemanevrēt visu mediju dienišķo ziņu pirmajās prioritātēs.
Mediji nenogurdami taisa viņam bezmaksas reklāmu, bez nekādas
partiju finansēšanas pats nevaronis var kļūt par varoni savu
piekritēju acīs, bet valstij un sabiedrībai tiek nodarīts
kaitējums, kam var būt ļoti nopietnas, tālejošas un ļoti grūti
likvidējamas sekas.
Cik dārgi jebkurai valstij var maksāt iecietība pret ekstrēmismu
un ultrapatriotismu, to rāda gan Slovākijas politiskā izolācija
Mečiara popularitātes laikā, gan diplomātiskā izolācija, kurā
nonāca Austrija pirms vairākiem gadiem haiderisma dēļ. Politiķu
un sabiedrības pārstāvju uzdevums ir brīdināt sabiedrību no
neiecietības sludinātājiem, no destruktīviem, pat rasistiskiem
sabiedrības modeļiem. Teatrāls un agresīvs patriotisms bieži vien
slēpj vilkus avju drānās, kam īstā Tēvijas mīlestība nemaz nav
patiesais rīcības dzinējspēks. Patiesais patriotisms ir visu
iedzīvotāju sadarbības veicināšana kopējam valsts nākotnes
labumam.
Šeit vēlos atzīmēt, ka Saeima, ratificējot Vispārējo
mazākumtautību tiesību aizsardzības konvenciju, ir rīkojusies
atbildīgi un tālredzīgi, vēlreiz manifestējot Latvijas vērtības –
cieņu pret citu tautību cilvēkiem, kas dzīvo mūsu zemē, ar likuma
valodu apliecinot dzīves faktu. Latvijā ir iespējas tautām, kas
šeit dzīvo, savu kultūras mantojumu kopt un saglabāt, līdztekus
izveidojot lojālu piederību šai valstij un aktīvi iesaistoties
Latvijas ikdienā.
Daudzkārt ļaudis mēdz apgalvot, ka viņu ikdienu nosaka daudzas
citas rūpes ārpus politikas – tie būtu darba un iztikas
jautājumi, izglītība, veselība, demogrāfija un citi būtiski
jautājumi. Skarbā realitāte joprojām ir tāda, ka Latvija ir
nabadzīgākā valsts Eiropas Savienībā ar visām no tā izrietošajām
sekām. Latvijas iedzīvotājiem tamdēļ ir jājūt, kā politiķi plāno
uz to reaģēt, jo beigu beigās jebkurš praktiskās dzīves aspekts
šādā vai citādā veidā tiek iespaidots no lēmumiem, kas pēc
būtības ir politiski. Politika – tā principā ir gatavība pieņemt
lēmumus, izšķirties par vienu vai citu izvēli un tad atbildēt
tautas priekšā par šo izdarīto izvēli. Tauta sagaida, ka politiķi
spēs domāt ne tikai par šodienu vai par savas partijas izredzēm
nākamajās vēlēšanās, bet par valsts labumu kopumā un par tās
attīstības izredzēm ne tikai nākamajiem dažiem mēnešiem, bet
nākamajiem desmit vai pat divdesmit gadiem.
Šogad ar jaunu intensitāti ir izskanējis jautājums par
nacionālajām interesēm un nacionālo attīstību. Šobrīd ir svarīgi
fokusēties uz šīm prioritātēm, līdzīgi kā tas jādara visai
Eiropai par tās kopīgajām prioritātēm. Valsts prezidenta
institūcija ir devusi savu ieguldījumu diskusijās, piedāvājot
savu redzējumu – tas bija demokrātijas audits, vēstures
izvērtējums, cilvēka dzīves kvalitāte, kurai uzmanība pievērsta
šā gada Stratēģiskās analīzes komisijas pētījumos. Atzinīgi
vērtējams tas, ka šie jautājumi ir izvērsušies diskusijas formā
visā sabiedrībā. Starp galvenajiem secinājumiem ir tas, ka
Latvija nedrīkst palikt par teritoriju, kur nenotiek ražošana un
kur pietrūkst jaunu pievienotās vērtības produktu. Tamdēļ ir
svarīgi, ko darām mēs paši – cik tālredzīgi virzām ekonomisko
procesu paplašināšanu, cik enerģiski veicinām individuālo
uzņēmējdarbību, cik efektīvi pārliecinām ārvalstu investorus, ka
Latvija patiešām ir spējusi izveidot uzņēmējdarbībai draudzīgu
vidi.
Tautas labklājības celšanai nav citu ilgtermiņa risinājumu kā
izglītota un augsti kvalificēta darbaspēka īpatsvara
palielināšana, kā arī izglītības kvalitātes uzlabošana visos
līmeņos no pirmsskolas līdz doktorantūrai. Vispārējā izglītība,
atvērtība idejām ne tikai humanitārajā, bet arī tehniskajā
domāšanā ir viena no mūsu interesēm. Latvijai ir nepieciešamas ne
tikai izglītības kā nozares rūpes, bet izglītības kā filozofijas
klātiene mūsu ikdienā. Tas arī nozīmē, ka izglītība nav vienas
ministrijas vai viena resora jautājums. Šāda veida jautājumiem,
Latvijas ilgtspējīgas attīstības jautājumiem, vajadzētu kļūt par
nākamo vēlēšanu jautājumiem.
Cilvēka dzīves kvalitāti nosaka arī tas, cik efektīvi valstī ir
iespējams aizstāvēt savas tiesības, un tāpēc es vēlreiz vēršos
pie jums, uzrunājot par tiesībsarga institūcijas izveidošanas
nepieciešamību.
Sargāt iedzīvotāju tiesības ir viens no fundamentāliem
demokrātiskas valsts pamatiem. Šobrīd Saeimā tiek izskatīts
Tiesībsarga biroja likums, ko tieši pirms gada iesniedzu
parlamenta m. Tiesībsargs būtu viens no tiem tiltiem, ar ko
valsts nāktu pretim katram iedzīvotājam, katram nodokļu
maksātājam, lai indivīds attiecībās ar valsti būtu vienlīdzīgās
sadarbības pozīcijās.
Visās demokrātiskās valstīs tiesībsarga institūts piedzīvoja
ievērojamu uzplaukumu tieši tāpēc, ka tiesu vara nespēja efektīvi
apmierināt visas iedzīvotāju prasības pēc taisnīga un ātra
risinājuma. Tiesībsargs ne tikai atslogos tiesu sistēmu, bet arī
atrisinās konfliktu starp valsts pārvaldi un iedzīvotāju ātrāk un
ar mazākiem izdevumiem visām iesaistītajām pusēm. Padomāsim, cik
Latvijai jau ir izmaksājuši kļūdaini ierēdņu lēmumi, kas
izskatīti Eiropas Cilvēktiesību tiesā? Nerunājot nemaz par to,
cik daudziem cilvēkiem – bieži vien ļoti ierobežoto iztikas
līdzekļu dēļ – vispār ir pieejams šāds taisnības panākšanas
ceļš.
Nesenajās konsultācijās partijas prezidentei apliecināja savu
labo gribu tiesībsarga jautājumā. Es patiesi domāju, ka šā
jautājuma izskatīšana un pieņemšana pēc būtības būs praktisks
apliecinājums parlamenta vēlmei mazināt plaisu starp varu un
tautu un stiprināt demokrātiju.
Latvija savā neatkarības atgūšanas un demokrātijas ceļā ir
saņēmusi daudz atbalsta no draugiem un partneriem pasaulē. Šodien
Latvijas uzdevums ir sniegt atbalstu, palīdzību un padomu tām
valstīm, kuras ir šāda ceļa sākumā un kuru iedzīvotāji vēl
nebauda gluži tādas pašas brīvības un iespējas, kādas mēs jau
baudām Latvijā.
Gruzija, Ukraina, Moldova un citas valstis ir šajā Eiropas
kaimiņu pulkā. Tajā pašā laikā jāsaka, ka Baltkrievija diemžēl
joprojām ir Eiropā vienīgā autoritārā, totalitārā valsts, un es
ceru, ka arī baltkrievu cilvēki kādu dienu varēs brīvi izteikties
un brīvi lemt par savu nākotni.
Noslēgumā es gribētu teikt – esmu gandarīta, ka plašumā vēršas
nevalstisko organizāciju aktivitātes, kopienu fondu un privāto
stipendiju darbība un citas pilsoniskās sabiedrības aktivitātes
formas. Vēlos pateikties visiem ļaudīm, visām valstiskām un
nevalstiskām iniciatīvām, kas šo cilvēcisko, patriotisko saiti ir
stiprinājuši.
Godātā Saeimas priekšēdētājas kundze! Godātie deputāti un
deputātes, dāmas un kungi!
Pateicoties par mūsu sadarbību, novēlu jums visiem priecīgus
Jāņus un jauku vasaras atpūtu. Būsim visi enerģiski, patriotiski
un dzīvespriecīgi!