Zem politisko lielvaru riteņiem
Baltijas valstu jautājums starptautiskajās attiecībās 1940. - 1991. gadā
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
Turpinājums.
Sākums –
“LV”, 10.03., 17.03., 23.03., 30.03., 06.04., 13.04., 21.04.,
28.04., 11.05., 18.05., 25.05., 01.06., 08.06., 15.06. 2005.
15.
Rietumvalstu atšķirīgā attieksme
Tiesnesis Atkinsons pieņēma lēmumu, ka Anglijai Igaunijas inkorporācija de facto ir jāuzskata no 1940.gada 6.augusta, t.i., dienas, kad Igaunija tika iekļauta PSRS. Apelācijas tiesas tiesnesis Takers savukārt uzsvēra, ka tas noticis 21.jūlijā – dienā, kad Igaunijas marionešu parlaments pasludināja padomju varu. Savukārt Anglijas Ārlietu ministrija, vadoties “no administratīviem apsvērumiem”, ierosināja pieņemt 1946.gada 1.janvāri kā Baltijas valstu inkorporācijas datumu.
Dziesmu svētku gājiens
okupētajā Latvijā |
Kārtējā oficiālā “miera aizstāvēšanas” kampaņa |
Pētniecības departamenta eksperti
dokumenta nobeigumā aplūkoja arī citu Rietumeiropas valstu
attieksmi pret Baltijas problēmu. Viņi uzsvēra, ka ASV
inkorporāciju nekad nav atzinusi ne de facto, ne de
iure. Zviedrijas valdība inkorporāciju atzina jau 1940.gadā
par pārsteigumu savas valsts sabiedrībai. Šāds lēmums neguva
popularitāti. Zviedrijas valdība arī uzskatīja, ka visi agrāko
Baltijas valstu pilsoņi, kas pēc 1940.gada 5.augusta ieradušies
Zviedrijā, ir PSRS pilsoņi.
Anglijas Ārlietu
ministrijas 1951.gada augustā sagatavotais dokuments liecina, ka
valdība uzmanīgi sekoja notikumu attīstībai ap Baltijas valstīm.
Anglijas valdības pozīcija bija kaut kur vidū starp ļoti stingro
ASV un kapitulantisko Zviedrijas nostāju. Lielbritānija,
formulējot politiku Baltijas jautājumā, vispirms domāja, kā
aizsargāt savu pilsoņu īpašuma tiesības Baltijas valstīs.
Pētniecības departaments ieteica nekapitulēt PSRS spiediena
priekšā un ieturēt saskaņotu politiku ar ASV.
Starptautiskā situācija, kas veidojās pašā 50.gadu sākumā,
liecināja, ka aukstais karš uzņem apgriezienus un attiecības
starp rietumvalstīm un PSRS turpina pasliktināties. Tas kopumā
sekmēja daudzu demokrātisko valstu labvēlīgu nostāju Baltijas
jautājumā. Likumīgi ieceltie Baltijas valstu diplomāti,
neraugoties uz atsevišķam problēmām, varēja turpināt veikt savas
funkcijas un aizstāvēt latviešu, lietuviešu un igauņu intereses.
Attieksme pret Baltijas problēmu šajā laikā balstījās uz
starptautisko tiesību normām, morāles principiem un ASV stingro
un konsekvento neatzīšanas politiku. Viss liecināja, ka tas ir ne
vien juridisku, bet arī politisku principu jautājums. Austrumu un
Rietumu pretstāve un konfrontācija nodrošināja Baltijas jautājuma
aktualitāti, bet vienlaikus arī bloķēja jebkādas iespējas rast
konstruktīvu risinājumu. PSRS kategoriski noraidīja visas
iniciatīvas, kvalificējot tās kā pretpadomju politiku.
Demokrātiskās rietumvalstis pēc to attieksmes pret Baltijas
jautājumu 50.gadu sākumā var iedalīt trijās grupās: viena grupa
ne de facto, ne de iure neatzina Latvijas, Lietuvas
un Igaunijas okupāciju un inkorporāciju. Otrā grupa, vislielākā,
atzina to de facto, bet neatzina de iure. Šīs
valstis uzskatīja, ka PSRS pilnībā kontrolē situāciju Baltijā.
Savukārt trešā grupa atzina PSRS soļus Baltijas valstīs un to
iekļaušanu Padomju Savienībā par likumīgiem. Atsevišķas valstis
nekad nesniedza oficiālus paziņojumus par PSRS veikto aneksiju,
bet vairāk vadījās no politiskās konjunktūras, kas bija mainīga.
Jaunās valstis, kas uz pasaules politiskās kartes parādījās pēc
Otrā pasaules kara beigām dekolonizācijas rezultātā,
neiesaistījās polemikā par Baltijas problēmu. Tās centās it kā
distancēties no Austrumu un Rietumu konfliktiem. Tomēr, ja kāda
no valstīm izteicās par šo jautājumu, tā parasti Baltijas valstu
aneksiju neatzina par atbilstošu starptautisko tiesību
normām.
Baltijas jautājuma saasināšana
1952.gads ASV bija prezidenta
vēlēšanu gads, un Baltijas jautājums bija iekļauts republikāņu un
demokrātu partiju priekšvēlēšanu aktivitātēs. Parādījās
politiskas rezolūcijas, kas aicināja pievērst vēl lielāku
uzmanību PSRS paverdzinātajām Austrumeiropas tautām, aktīvāk
atbalstīt to centienus pēc brīvības. ASV nosodīja Baltijas valstu
okupāciju un aneksiju, kritizēja šeit realizēto PSRS ekonomisko
un nacionālo politiku. Ļoti negatīvi tika vērtēta Latvijas,
Lietuvas un Igaunijas sovetizācija, PSRS politiskās sistēmas un
ideoloģijas uzspiešana, kā arī masu deportācijas un cilvēku
vajāšanas uzskatu un pārliecības dēļ. Rietumu demokrātiskajām
valstīm nepieņemami bija arī “sociālistiskie” pārkārtojumi
izglītībā un kultūrā. Publiski tika uzsvērts, ka Maskava Baltijas
valstīs cenšas izveidot tādu pašu režīmu kā Padomju
Savienībā.
Sakarā ar prezidenta vēlēšanu kampaņas aktivitātēm ASV
republikāņu partija 1952.gadā asi kritizēja pie varas esošos
demokrātus par neefektīvo ārpolitiku attiecībā pret PSRS, ko
valdība realizēja pēckara perioda sākumā. Prezidentam H.Trumenam
un demokrātu partijai īpaši tika pārmests par komunisma
savaldīšanas politiku (containment policy). Tika uzsvērts,
ka tā ir pasīva politika, kas pieļauj komunisma sistēmas tālāku
izplatīšanos pasaulē. No varas partijas pieprasīja realizēt
stingrāku, noteiktāku, vēl asāku politiku. Kā reakcija 1952.gada
14.jūnijā parādījās prezidenta H.Trumena paziņojums Baltijas
valstu diplomātiskajiem pārstāvjiem ASV. Paziņojuma diena nebija
izvēlēta nejauši, jo tieši 1940.gada 14.–15.jūnijā, pirms
divpadsmit gadiem, Padomju Savienība izvirzīja ultimatīvas
prasības Latvijas, Lietuvas un Igaunijas valdībām un uzsāka šo
valstu okupāciju.
ASV solidaritātes apliecinājums
Prezidents H.Trumens uzsvēra, ka
ASV valdība un tauta jūt dziļas simpātijas pret paverdzinātajām
Baltijas tautām. Viņš norādīja, ka ASV ir nepieņemama PSRS
īstenotā vardarbīgā un prettiesiskā politika. “Mēs nekad
neaizmirsīsim mūsu Baltijas draugus. Mēs attiecībā uz viņiem
izplatīsim mūsu atbalsta politiku un ceram, ka šīs tautas atkal
atgūs brīvību un neatkarību brīvu nāciju saimē.” Demonstrējot
savas realizētās politikas konsekvenci, prezidents H.Trumens
1952.gada septembrī Baltajā namā pieņēma Lietuvas trimdas
pārstāvju delegāciju.
H.Trumena paziņojumā ļoti skaidri, precīzi un diezgan asi bija
definēta ASV nostāja Baltijas jautājumā. No viņa neatpalika arī
republikāņu partijas prezidenta kandidāts ģenerālis Dvaits
Eizenhauers. Viņš vēlēšanu kampaņas laikā, uzrunājot Amerikas
Leģionu, norādīja uz nepieciešamību palīdzēt Baltijas republikām
atgūt brīvību.
D.Eizenhauera runa ļoti saasināti tika uztverta Padomju
Savienībā. Lietuvas kompartijas pirmais sekretārs A.Sniečkus
1952.gada 7.oktobrī, uzstādamies VKP(b) 19.kongresā, paziņoja, ka
Lietuva nekad nebūs Amerikas imperiālisma pakļautībā. Nevienam
neizdosies novirzīt lietuviešu tautu sāņus no sociālisma
celtniecības ceļa. A.Sniečkus arī uzsvēra, ka lietuvieši nekad
nekļūs par amerikāņu vergiem un mūžīgi paliks PSRS sastāvā.
Arī citas Rietumeiropas valstis, redzot ASV strikto politiku,
ieņēma Baltijas valstīm labvēlīgu nostāju. Piemēram, diktatora,
pārliecināta komunisma pretinieka Franko vadītā Spānija, ar kuru
Baltijas valstīm neatkarības periodā nebija diplomātisko
attiecību, pēkšņi izteica Latvijai, Lietuvai un Igaunijai
piedāvājumu izveidot diplomātiskās pārstāvniecības Madridē.
Spānija atteicās atzīt par likumīgām PSRS ar spēku veiktās
pārmaiņas Baltijas valstīs. Spānijas vēstnieks Lielbritānijā
Primo de Riviera 1952.gada 15.augustā vēstulē K.Zariņam atzīmēja,
ka viņa valdība ir gatava pieņemt Madridē Latvijas pārstāvi. Šis
pārstāvis gan netiks iekļauts diplomātiskā korpusa sarakstā, bet
viņam būs diplomātiskās privilēģijas un imunitāte. K.Zariņš
atsaucās uz šādu ierosinājumu, un 1952.gada 13.novembrī par
Latvijas diplomātisko pārstāvi Spānijā apstiprināja Robertu
Kampusu. Spānijas valdība arī akceptēja Latvijas neoficiālas
diplomātiskās pārstāvniecības darbību.
Turpinājums sekos