Parlaments, kurā prieks runāt dzimtajā valodā
Latvijas Zinātņu akadēmijas (LZA) Senāta sēdē 27. jūnijā kolēģus ar sava darba pieredzi iepazīstināja akadēmiķis, Eiropas Parlamenta deputāts Georgs Andrejevs. Cilvēks, par kuru savulaik vēlētāji balsoja “personības un profesionalitātes dēļ”.
Georgs Andrejevs Foto: Alma Edžiņa |
LZA prezidents Juris Ekmanis,
teikdams, ka jau gadu Eiropas Parlaments ir kopā ar Latvijas
vārdu, aicināja palūkoties, kas tad notiek mājā Briseles centrā,
cik tajā var apgūt gada laikā un kāds ir skats no Briseles uz
Latviju.
Georgs Andrejevs vispirms atcerējās savu darbu Eiropas Padomē
(EP) un to, kā EP sekmēja mūsu iestāšanos Eiropas Savienībā (ES).
Demonstrējot iespaidīgo celtņu attēlus, uz ekrāna sastinga
“lielākā siltumnīca Eiropā” ar plenārsēžu zāli, kurā 732
deputāti, izvietoti pēc partiju principa, aizņem vietas
ķīļveidīgi izvietotajos krēslos – no centra līdz perifērijai.
Elektroniskā balsošanas iekārta tiek iedarbināta tad, ja
priekšsēdētājam nav priekšstata, kā sadalās balsis, ja iepriekš
ir pieprasīts elektroniskais balsojums vai arī to pieprasa kaut
vai viens deputāts. Un 14. tulkošanas kanāls ir latviešu valodā,
kur mūsu sinhronās tulkošanas meistari, pēc deputāta atzinuma,
darbojas perfekti. Ierodoties Parlamentā, ir jābūt skaidrībā,
kurā grupā darboties. Var palikt arī neitrālajos deputātos, tādi
ir 29. Lielākā ir Eiropas Tautas partijas un Eiropas Demokrātu
grupa ar 268 balsīm, tur aizgāja “Jaunā laika” un Tautas partijas
deputāti, četri no TB/LNNK darbojas Nāciju Eiropas grupā. Darbība
norit astoņās politiskajās grupās, kur pārstāvniecības ziņā
iepriekš viss ir reglamentēts. Bez jau minētajām darbojas
Sociāldemokrātu, Eiropas Liberāļu un demokrātu apvienības,
Eiropas Apvienotā kreiso un Ziemeļvalstu Zaļo kreiso spēku
konfederālā, Zaļo un Eiropas Brīvās apvienības un Neatkarīgo
spēku un demokrātu grupa, kā arī jau iepriekš minētie pie
politiskajām partijām nepiederošie deputāti. G.Andrejevs saņēma
viceprezidenta amatu Parlamenta Vides komitejā no Eiropas
Liberāļu demokrātu apvienības.
Eiropas Parlaments sadarbojas ar to valstu parlamentiem, kuras
nav ES locekles. Šajā ziņā deputātam ir tuva iespēja kontaktēties
ar Aizkaukāza valstīm – ir noslēgts Latvijas Saeimas un Gruzijas
parlamenta sadarbības līgums, lai Gruzija savā attīstībā mācītos
no Latvijas pieredzes labākās daļas. Likumdošanas sagatavošana ir
īpaša procedūra, sarežģīta un darbietilpīga. Galvenais, ka,
gatavojot likumus politiskajās grupās, pirms katra likumprojekta
var aktīvi līdzdarboties, izteikt savu viedokli. Tā, piemēram,
jautājumā par ES un Krievijas attiecībām pēc aktīvām diskusijām
dokumentā parādījās apakšvirsraksts par Krievijas un Baltijas
īpašajām attiecībām un aicinājums Krievijai ratificēt robežlīgumu
ar Igauniju un noslēgt robežlīgumu ar Latviju.
Speciālistiem ir jāspēj profesionāli orientēties, ātri reaģēt un
nepadoties lobismam. Tā, piemēram, ir jāpārbauda 30 000 ķīmisko
savienojumu, sākot no klātbūtnes bērnu rotaļlietās. Un tur var
būt kancerogēnās vielas – cik procentu šādu vielu var būt
mantiņā, kuru mazuļi liek mutē? Jāiztur rūpnieku un nevalstisko
organizāciju lobisms – rūpnieki grib ražot, gūt peļņu. Neliela
komisija nodarbojas ar veselības jautājumiem – kā izvērtēt
pediatrisko medicīnu, jo 50 procentu medikamentu nav testēti
bērnu vecumā. ASV to ir izdarījusi. Kāda ir situācija ar vēža
diagnostiku? PSRS laikā skrīningu izdarīja obligātā kārtā.
Valdība atrakstās, ka katram cilvēkam reizi gadā ir pieejama
pārbaude. Bet vai visi to izmanto? Tas atkarīgs no inteliģences
pakāpes.
Eiropas Parlaments ir daudz tuvāks sabiedrībai nekā oficiālās
institūcijas, tas ir kā tilts uz sabiedrību. Parlaments jūtas kā
sabiedrības pārstāvis. To veicina arī apstāklis, ka deputāti
regulāri dodas uz savām mājām, tas ir izdevīgāk nekā iedzīvoties
Briselē. Nevalstiskās organizācijas daudz dara, tiek klāt
deputātiem, un deputāts var līdz noteiktam datumam iesniegt savus
labojumus likumprojektos. Plenārsēdē ir balsojumi, ļoti daudzi un
ātri. Un – katrs sēdes vadītājs, kaut arī prot divas vai
trīs svešvalodas, uzskata par nepieciešamu runāt savā dzimtajā
valodā.
J.Ekmanis pajautāja – kā jāpilda pieņemtās rezolūcijas, kādas
sekas var būt “nepaklausībai”?
G.Andrejevs paskaidroja, ka valstīm, kuras nav ES dalībvalstis,
neviena rezolūcija nav saistoša, taču – tās saturs “paliek gaisā”
un veido sabiedrisko domu. Darbībai ES ir regulēšanas mehānisms –
regulas, kuras iesaka dalībvalstīm rīcības programmu. Ja pārkāpj
termiņus, ir ES tiesa. Visi baidās no centralizācijas, uzsvēra
akadēmiķis, bet – ja nebūtu t.s. Lisabonas stratēģijas, vai
zinātnei Latvijā kāds palielinātu finansējumu? Ja centralizētā
“vīzija” ir labāka nekā nacionālajai valstij, tad tas ir labāks
un vērā ņemams variants. Un vēl – ir svarīga personība, valsts
vadītāja un ES vadītāja personība. Nav vairs to vadītāju, kuri
iecerēja vienoto Eiropu, un tas ir radījis atsvešinātību. Taču
cerams, laiki mainīsies, konstatēja G.Andrejevs.
Akadēmiķis Pēteris Zvidriņš vēlējās uzzināt, vai pastāv Eiropas
projekti, lai izlīdzinātu veselības aprūpi, celtu dzīvotspēju.
Iepriekšējais veselības komisārs atstāja dokumentu “Veselība
visiem”, kurā pierādīts, ka ekonomiskā augšupeja nav iespējama
bez veselības, sacīja deputāts. Cik izmaksā vēža, plaušu
slimnieku ārstēšana? Tiek gatavots ieteicoša rakstura projekts
rīcībai līdz 2010.gadam. Vācu apdrošināšanas firma pētīja, kā
jaunajās dalībvalstīs izmanto struktūrfondus, pēc tam tapa
buklets, kā likvidēt plaisu starp 10 un 15, starp jaunajām un
vecajām dalībvalstīm.
Diskusija turpinājās, un rezumējums bija vienkāršs – ar šo
“plaisu” likvidēšanu, ar valsts augšupejas cerību saistās
Latvijas zinātnes sabiedrības balsojums “par personībām”, līdz ar
to uzliekot ievēlētajiem milzu atbildības nastu.
Lai pirmā gada pieredze turpinās ražīgā darbā!
Ilga Tālberga