Latvija gatava viesu uzņemšanai
Tūrisma sezona Latvijā uzņem apgriezienus. Nav grūti pamanīt, ka aizvien aktīvāka pēdējos gados kļuvusi arī mūsu valsts tūrisma industrija. Kas darīts un ko vēl plānots veikt nozares attīstībai? Par to runājām ar Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) direktoru Uldi Vītoliņu.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
U.Vītoliņš norāda, ka šogad TAVA
piedalījusies 19 starptautiskās izstādēs, iepazīstinot ar
Latvijas piedāvājumu tūrisma jomā. Daļa izstāžu bijušas
orientētas uz profesionālu publiku, daļa – uz pakalpojumu
lietotājiem, sniedzot to interesēm atbilstošu informāciju. Vēl
viens būtisks darbības virziens – ārvalstu žurnālistu
vizītes Latvijā, kuru ietvaros informācijas līdzekļu pārstāvji
tiek klātienē iepazīstināti ar mūsu valsts tūrisma objektiem un
visdažādākajiem pakalpojumiem. U.Vītoliņš uzsver, ka šāda
reklāmas veida efekts ir vērtējams desmitos miljonu latu, jo
apmeklējumu rezultāts ir publikācijas ārvalstu laikrakstos un
sižeti telekanālos, kuru ētera laiks ir pasakaini dārgs. Šogad
paspēts sarīkot jau 19 šādas vizītes, Latvijas tūrisma
piedāvājumu demonstrējot Skandināvijas valstu, Vācijas, Japānas,
Krievijas un citu valstu žurnālistiem. Turklāt grupās tiek
apzināti iekļauti žurnālisti, kuru specializācija ir atsevišķu
tūrisma veidu vai produktu apraksti un vērtējumi. Piemēram,
viesos bija uzaicināta populāra Somijas sieviešu žurnāla
pārstāve, kura tika iepazīstināta ar Latvijas skaistumkopšanas,
friziermākslas un veselības kopšanas sfēras pakalpojumiem.
Vizītei sekoja raksts žurnālā, kura rezonansi, šķiet, būtu grūti
bijis prognozēt – kā stāsta TAVA direktors, tagad Somijas
kolēģi bieži min lasītās vai dzirdētās atsauksmes par šo Latvijā
pieejamo pakalpojumu augsto kvalitāti un zemajām cenām. Pētījumi
liecina, ka 20 – 40 procenti ceļotgribētāju savu mērķi un
maršrutu izvēlas, iepazinušies ar lasītu vai televīzijā redzētu
reklāmu.
Darbā ar mediju pārstāvjiem tiek domāts arī par konkrētām
mērķauditorijām, piemēram, jauniešiem. Tā sadarbībā ar telekanāla
“MTV Russia” filmēšanas grupu tiek veidoti reklāmas
raidījumi, kuros Krievijas publiku ar Latvijas tūrisma objektiem
iepazīstināt palīdz abās valstīs populārās grupas “Mumij
Troļ” līderis.
Interese par Latviju aug
Īpašas uzmanības vērta ir Latvijas
tūrisma iespēju popularizēšana internetā. TAVA direktors atzīst,
ka vēl pērn mājaslapa www.latviatourism.lv bijusi vizuāli ne
sevišķi interesanta, turklāt lasāma tikai divās valodās. Tāpēc
nozares straujā attīstība diktēja lapas rekonstrukcijas
nepieciešamību. Tagad tā lasāma septiņās valodās (bet līdz gada
beigām paredzēts tekstu piedāvāt jau 12 valodās), tajā aplūkojami
nozīmīgāko objektu attēli, interesentu rīcībā ir meklēšanas
sistēma, kurā pieejama izsmeļoša informācija par 1090
naktsmītnēm. Ceļotgribētājam atliek vien datorā ievadīt sev
vēlamos naktsmītnes izvēles nosacījumus, un programma parāda
atbilstošo piedāvājumu, turklāt tūdaļ būs pieejama arī aktuālā
informācija par brīvajām naktsmītņu vietām. Acīmredzami, ka darbs
atmaksājies – pērn tūrisma lapa apmeklējumu skaita ziņā bija
apmēram piecdesmitajā vietā starp interneta resursiem, kuros
minēts vārds “Latvija”, bet tagad parasti ierindojas ceturtajā
vai piektajā vietā. Šobrīd mājaslapu ik dienas apmeklē līdz
tūkstotim dažādu pasaules valstu iedzīvotāju. U.Vītoliņš uzsver,
ka interneta reklāmas uzlabošana nav pašmērķis un moderna
mājaslapa nav dārga spēļmantiņa. Tiek veikts rūpīgs darbs, gan
lapas saturu veidojot, gan apmeklētības tendences izvērtējot. Jo
nav šaubu, ka šis reklāmas veids šobrīd ir visefektīvākais. “Mēs
varam nodrukāt tūkstošiem brošūru, taču tām nekad nebūs tāda
efekta, kādu dod internets,” saka TAVA direktors.
Jūnija beigās un jūlija sākumā Igaunijā un Lietuvā paredzētas
speciālas preses konferences, kuru mērķis ir iepazīstināt šo
valstu žurnālistus ar Latvijas tūrisma un tam veltītās mājaslapas
iespējām. Turklāt kaimiņvalstu populārākajos portālos būs
ievietoti baneri, kas interesentus aizvedīs pie jau minētās
mājaslapas.
Viegli konstatēt, ka viena no lielākajām interesentu grupām, kas
iepazīstas ar www.latviatourism.lv saturu, ir ASV
iedzīvotāji, kuri agrāk mājaslapā bija visnotaļ reti viesi.
U.Vītoliņš norāda, ka amerikāņu interese par Latviju strauji
pieaugusi pēc mūsu valsts reklāmas klipa demonstrēšanas
telekanālā CNN. Jāatgādina, ka pēc TAVA pasūtījuma veidotais
klips pašu mājās izpelnījās neviennozīmīgu vērtējumu – līdzās
atzinības vārdiem izskanēja arī ne mazums kritikas. Ne reizi vien
dzirdēts iebildums pret klipa vizuālo risinājumu, kurā esot
rodams maz Latvijai raksturīga. TAVA direktors bilst: “Klips bija
provocējošs. Tā mērķis nebija vienkārši parādīt vienu no daudzām
ārēji līdzīgām valstīm. Un provokācija darbojas.”
TAVA direktors stāsta, ka apspriešanai zinātnieku, uzņēmēju un
reģionālā tūrisma pārstāvju lokā sagatavota mārketinga
stratēģija, kas nosaka, kuras valstis uzskatāmas par prioritārām,
veidojot reklāmu. Savukārt potenciālā mērķauditorija sadalīta
vairākās grupās, no kurām katrai paredzami konkrēti tūrisma
objekti un atpūtas vai izklaides veidi. Stratēģijas apspriešanai
sekos ārvalstu auditorijas aptauja un tās rezultātu izvērtēšana.
Noslēgumā tiks iegūts tūrisma mārketinga politikas attīstības
dokuments turpmākajiem četriem, pieciem gadiem. Katrā ziņā tas
ļaus skaidri un pārliecinoši formulēt mērķus un vajadzības nākamā
gada valsts budžeta plānošanā. Kādas atšķirības jaunā stratēģija
viesīs aģentūras darbā? U.Vītoliņš paskaidro, ka līdz šim gandrīz
visu valstu visiem potenciālajiem tūristiem tika veltītas gandrīz
vienādas pūles un resursi. Taču laiks un pieredze rāda, ka
jāstrādā, apzinoties valsts piedāvājuma atbilstību konkrētām
mērķauditorijas grupām un orientējoties uz šo grupu
piesaisti.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Reģionus novārtā neatstās
Pēdējos gados aizvien biežāk tiek
runāts par nepieciešamību attīstīt reģionālo tūrismu. Taču vēl
aizvien apmēram 80 procenti ārvalstu viesu izmanto tikai Rīgas,
Jūrmalas un Siguldas piedāvātās iespējas. TAVA direktors saka, ka
teorētiski reģionu apceļošanā varētu būt ieinteresēts prāvāks
tūristu pulks. Taču jāņem vērā, ka vairums tūristu ceļo grupās,
kurās kopumā parasti ir 30 – 40 cilvēku. Tas nozīmē, ka viņiem
var piedāvāt vienas dienas izbraukumus uz reģioniem ar naktsmītni
Rīgā, bet ilgāku kavēšanos provincē liedz atbilstošas kapacitātes
naktsmītņu trūkums. Turklāt visi tūrisma objekti ir piemēroti
vairāku desmitu cilvēku apmeklējumam. Protams, tūrisma attīstība
nav iespējama bez aktīvas uzņēmēju darbības, taču nav noslēpums,
ka tūrisma firmām vienkāršāk ir pārdot Rīgas vai Jūrmalas
piedāvājumus. Savukārt, domājot par individuāli ceļojošo tūristu
piesaistīšanu, reģionu piedāvājums jāsaskaņo ar ciemiņu
interesēm. Kā norāda U.Vītoliņš, šajā visnotaļ perspektīvajā
sfērā tiek veikts nopietns darbs. Jācer, ka to veicinās arī
mārketinga stratēģijā definēto uzdevumu apzināšana.
Šajās dienās tiek laistas klajā reģionu kartes, kurās ikviens
ceļotājs varēs atrast daudz derīgas informācijas. Definēti arī
kopumā 17 tā dēvētie nišu produkti, proti, specifiski
piedāvājumi, kas var būt saistoši dažādām tūristu interešu
grupām. Katram piedāvājumu veidam tiks veltītas gan speciālas
brošūras, gan internetā pieejamas informācijas sadaļas.
Izmantojot reģionu, proti, Kurzemes, Vidzemes, Latgales, Rīgas un
Rīgas, reģiona tūrisma nozares darbinieku sniegto informāciju,
visā drīzumā tiks izveidots katra produktu veida 20
visieteicamāko objektu saraksts. Tādējādi katrs tūrists varēs
iespēja bez grūtībām rast informāciju par Latvijas piedāvājumu
viņu interesējošajā atpūtas sfērā, vai tās būtu izjādes vai
ūdenstūrisms, vai veselības kopšana. Vītoliņš atzīst, ka ne visus
iecerētos darbus izdodas veikt laikā, taču aizkavēšanās pamatā
parasti ir visnotaļ objektīvi iemesli. Turklāt jāņem vērā arī
aizvien pieaugošais darba apjoms. Katrā ziņā reģionālā tūrisma
attīstībai vēl paredzēts veltīt daudz izdomas, pūļu un
resursu.
Kā zināms, pērn Latviju apmeklējušo tūristu skaits salīdzinājumā
ar 2003.gadu palielinājās par 23 procentiem. Statistika liecina –
katrs tūrists Latvijā iztērē vidēji 30 latus dienā, taču ir
pamats domāt, ka patiesie rādītāji varētu būt krietni augstāki.
Kā norāda U.Vītoliņš, var droši lēst, ka ciemiņi mūsu valstī
pavada vidēji trīs dienas, iztērējot vidēji simt latus. Tas
nozīmē, ka ar efektīvas reklāmas palīdzību Latviju apmeklēt
jāpamudina vien tūkstotis cilvēku, lai valstī ieplūstu miljons
latu. Līdzšinējā pieredze dažādu reklāmas instrumentu izmantošanā
liecina par šā aprēķina pamatotību. TAVA direktors prognozē –
saglabājoties līdzšinējām attīstības tendencēm, šogad Latvijas
viesu skaits arī varētu pieaugt par apmēram 20 procentiem.
Protams, bažas var raisīt naktsmītņu trūkums, taču jādomā, ka
acīmredzamais tūrisma uzplaukums sekmēs arī investīcijas jaunu
viesnīcu būvniecībā. Jākonstatē, ka vismaz šobrīd valsts
institūciju darbs apsteidzis privātuzņēmēju plānus un
prognozes.
Juris Bārtulis, “LV”