Resursi izsīkst, pieprasījums un cenas aug
Situācija degvielas tirgū patērētājiem nav iepriecinoša – labākais, uz ko var cerēt, ir cenu pakāpeniska, nevis strauja paaugstināšanās.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Šķiet, Latvijas patērētāji pie
biežajām degvielas cenu izmaiņām jau pieraduši, tāpēc pārsteigumu
nesagādāja arī īsi pirms Jāņiem veiktā cenu paaugstināšana. Tā,
piemēram, SIA “Latvija Statoil” degvielas uzpildes stacijās
22.jūnijā 95.markas benzīna cena sasniedza 56,9 santīmus par
litru, bet par dīzeļdegvielu nācās maksāt jau 57,5 santīmus.
Cenas kāpa arī citiem uzņēmumiem piederošajās uzpildes stacijās.
Par galveno šā procesa iemeslu tirgotāji atzina naftas cenu
kāpumu pasaules tirgū.
Arī Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas izpilddirektors
Uldis Sakne norāda, ka cenu pieauguma tendenci nosaka objektīvi
faktori. Viņš atzīst – Latvijā un citās Eiropas valstīs degvielas
cenas dažbrīd arī krītas, tomēr šī parādība ir īslaicīga, bet
ilgtermiņa prognozes paredz arī turpmāku cenu pieaugumu.
Galvenais benzīna un dīzeļdegvielas sadārdzināšanās iemesls, kas
nosaka cenu kāpumu gan vairumtirdzniecībā, gan mazumtirdzniecībā,
ir pasaules naftas krājumu izsīkšana. Turklāt jāņem vērā, ka
pieprasījums pēc naftas produktiem pasaules tirgū pieaug.
Saprotams, ka patēriņa pieaugums, no vienas puses, un resursu
samazināšanās, no otras, izraisa lēnāku vai straujāku cenu
kāpumu.
Viens no argumentiem, ar ko tirgotāji nereti skaidro kārtējo cenu
palielināšanu, ir ierobežotie degvielas krājumi. Proti, ja cenas
pasaules tirgū kāpj, bet uzņēmuma uzkrātās rezerves iet uz
beigām, tad nav iespējams cenas saglabāt līdzšinējā līmenī.
U.Sakne paskaidro, ka Latvijas tirgotāji liela apjoma rezerves
neveido – parasti uzkrātais degvielas daudzums tiek pārdots
apmēram 20 dienu laikā. Atlikušo benzīna vai dīzeļdegvielas
daudzumu iztirgojot par līdzšinējo cenu, uzņēmumam krājumu
atjaunošanai nāktos meklēt papildu līdzekļus, jo augusi
vairumtirdzniecības cena. Tomēr zināmu stabilitāti degvielas
krājumu esamība spēj nodrošināt – U.Sakne norāda, ka katru dienu
cenas tomēr nemainās, un uzsver, ka tirdzniecības uzņēmumi arī
cenšas izmantot īslaicīgos pasaules tirgus cenu kritumus, lai
samazinātu cenas arī mazumtirdzniecībā.
Vēl aizvien pārsteidzoša var šķist dīzeļdegvielas augstā cena un
it īpaši fakts, ka tā kļuvusi dārgāka par benzīnu. Arī U.Sakne
atzīst – šī parādība uzskatāma par tirgus fenomenu. Parasti
vismaz vasarā dīzeļdegvielas cena samazinās, jo beigusies sezona,
kuras laikā liels daudzums ķīmiskā sastāva ziņā “dīzelim”
līdzīgas degvielas tiek izlietots ēku apkurei. Taču šogad nekāda
cenas krituma nav un acīmredzot arī nebūs. Tomēr arī šim
fenomenam ir noteikti iemesli. U.Sakne norāda, ka dīzeļdegvielas
augsto cenu nosaka augstais pieprasījuma līmenis. To ietekmē arī
visnotaļ ticamās prognozes, ka, tuvojoties rudenim, cena vēl
paaugstināsies, un tāpēc degviela jāiepērk jau tagad. LDTS
izpilddirektors min vēl divus būtiskus faktorus. Pirmkārt,
pasaulē pieaugusi ar dīzeļmotoriem darbināmu automobiļu
popularitāte un izplatība, kas, protams, būtiski palielina šīs
degvielas patēriņu. Un, otrkārt, augstais patēriņa un
pieprasījuma līmenis naftas pārstrādes rūpnīcām neļauj samazināt
dīzeļdegvielas ražošanas tempus un apjomus. Iepriekšējos gados,
ņemot vērā “dīzeļa” patēriņa samazinājumu vasarā, rūpnīcas šajā
laikā vairāk resursu veltīja benzīna ražošanai. Šobrīd tas nav
iespējams – vienlīdz intensīvi jāražo abi pieprasītie produkti,
un abi kļūst aizvien dārgāki. Protams, kā atzīst U.Sakne, nevar
izslēgt arī dažādu spekulāciju ietekmi uz degvielas cenām
pasaules tirgū. Diemžēl Latvijas tirgotājiem neatliek nekas cits,
kā iepirkt degvielu par šīm cenām, jo mūsu valstī naftu vērā
ņemamos apjomos neiegūst un nepārstrādā.
Sabiedrībā un informācijas līdzekļos izskanējušas prognozes par
iespējamo degvielas cenu kāpumu līdz 80 santīmiem par litru jau
nākamajā ziemā. U.Sakne šādu cenu līknes kāpumu gan vērtē kā
mazticamu. Viņš norāda – pat “vecajās” Eiropas Savienības
dalībvalstīs degvielas cenas ir vidēji 70 santīmu līmenī. Taču 60
santīmu līmeni cenas gan varētu sasniegt visā drīzumā. LTDS
izpilddirektors uzskata, ka vēl līdz rudenim iespējams cenu
kāpums par apmēram diviem santīmiem par litru, un tad jau arī 60
santīmu robeža vai ar roku sasniedzama.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv