Saldās nozares rūgtā reforma
Eiropas Komisija (EK) nākusi klajā ar
ierosinājumu reformēt Eiropas cukura tirgu. Tiek piedāvāts baltā
cukura iepirkuma cenu samazināt par 39 procentiem. Lai EK
piedāvājums stātos spēkā, tas vēl jāapstiprina visām Eiropas
Savienības (ES) dalībvalstīm, arī Latvijai. Šis nav pirmais
mēģinājums reformēt cukura nozari. EK iepriekš piedāvātajām
reformām dalībvalstis
nepiekrita. Zinātāji saka, ka šis Komisijas piedāvājums
salīdzinājumā ar iepriekšējo ir drastiskāks, jo atbalsta apjomu
paredzēts samazināt vēl vairāk. Tomēr no reformas izvairīties
neizdosies.
Zemkopības ministrijas Lauksaimniecības departamenta direktora vietnieks Jānis Sietiņsons Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Sola kompensācijas un bankrotus
Pēc ES lauksaimniecības komisāres
Mariannas Fišeres–Bēlas teiktā, cukura nozare jāreformē, jo “nav
citas alternatīvas, kā vien fundamentāla reforma. Nekā nedarīšana
nozīmētu lēnu un sāpīgu Eiropas cukura nozares bojāeju”.
Zemkopības ministrijas Lauksaimniecības departamenta direktora
vietnieks Jānis Sietiņsons skaidro, ka oficiāla informācija no EK
vēl nav saņemta. “Mēs zinām tikai to, kas rakstīts EK paziņojumā
presei. Pirmās oficiālās sarunas starpvalstu līmenī par šo
jautājumu gaidāmas šopiektdien. Tad arī oficiāli uzzināsim
Komisijas piedāvājumu.” Tāpēc arī ministrija pagaidām atturas no
Komisijas reformas piedāvājuma komentēšanas.
EK sniegtā informācija liecina, ka reforma paredz būtiski
samazināt baltā cukura iepirkuma cenu (par 39 procentiem).
Turpmāk tonnu saldās vielas varētu iepirkt par 386, nevis 632
eirām kā līdz šim.
EK jau paredzējusi, ka šāda reforma nozīmē daudzu mazāko
cukurfabriku slēgšanu. Brīvprātīgās pārstrukturēšanās programma
paredz, ka ražotāji brīvprātīgi varēs slēgt savas ražotnes,
saņemot par to kompensācijas. Tāpat paredzēts strādāt pie
intervences atcelšanas.
Eiropā lauksaimnieki šo plānu jau nodēvējuši par drakonisku un
prognozē, ka dažos reģionos cukura cena varētu sarukt pat par 50
procentiem.
Latvijai svarīgi trīs jautājumi
“Latvijai ir svarīgs vesels
jautājumu komplekss – intervences cena, minimālā cukurbiešu cena
un arī kvotu nesamazināšana,” saka J.Sietiņsons.
Līdz šim cukura intervence ES notikusi vairāk uz papīra, nevis
reālajā dzīvē. Tomēr tagad situācija mainās, tāpēc Latvijas
skatījumā cukura intervences cenai ir milzīga nozīme. Ja valstī
tiek saražots ar kvotu noteikts cukura daudzums, bet to nav
iespējams realizēt savā tirgū, pastāv intervences iespēja –
ražotājs var realizēt savu produkciju par noteiktu cenu. Otrs
Latvijai svarīgais aspekts ir minimālā cukurbiešu cena. Šis
jautājums ir būtisks, jo motivē strādāt konkrētajā nozarē. “Ja
minimālā iepirkuma cena tiek samazināta, rūpīgi jāseko, lai
netiktu pārkāpts slieksnis, kas uz mūsu ražotājiem vai
audzētājiem var atstāt ļoti nepatīkamas sekas. Ja cena ir pārāk
zema, vairs nav ekonomiska pamatojuma audzēt cukurbietes,” teic
J.Sietiņsons. Tā kā Latvijā cukura nozarē investēts daudz naudas
un minimālā iepirkuma cena samazināsies, uzmanīgi jāvērtē arī
kompensācijas mehānisms, lai atlīdzinātu cenu samazinājumu un
ražotājiem ļautu turpināt darbu. Departamenta direktora vietnieks
ir pārliecināts, ka Latvijai ir svarīgi arī saglabāt līdz šim
noteikto kvotu apjomu.
Tomēr nav iespējams izdalīt tikai vienu jautājumu, kurš Latvijai
būtu vissvarīgākais. “Tie ir jautājumi, kas skatāmi kompleksi,”
domā J.Sietiņsons.
Vai tas ir krahs mūsējiem?
Latvijas plašsaziņas līdzekļos
parādījusies informācija, ka ES cukura reforma var beigties ar
abu Latvijas cukurfabriku slēgšanu. Tas savukārt apdraud teju
pustūkstoša zemnieku, kuru galvenā nodarbe ir cukurbiešu
audzēšana. Nedz Liepājas, nedz Jelgavas cukurfabrikas vēl
nesniedz savus komentārus presei, sakot, ka nepieciešams
iepazīties ar Komisijas piedāvājumu. Savukārt Latvijas Cukurbiešu
audzētāju asociācijas vadītājs Uldis Caune paziņojis, ka
cukurbiešu audzētājiem reforma nozīmē būtiskus zaudējumus.
J.Sietiņsons saka, ka nozare vairs netiks atbalstīta tā kā līdz
šim. “Mūsu uzdevums ir panākt, lai nosacījumi nesaglabātu nozares
privileģēto stāvokli, bet gan normālus ražošanas nosacījumus, lai
nozare varētu pastāvēt.”
Jāreformē. Nav izvēles
J.Sietiņsons saka, ka cukura
nozare no reformas nevarēs izvairīties. “Nav noslēpums, ka cukura
nozare ir viena no regulētākajām, ja ne visvairāk regulētā
lauksaimniecības jomā. Pienācis brīdis, kad esošā sistēma
pašreizējā formā vairs nevar pastāvēt. Viens no iemesliem – ES
realizētā cukura sektora politika ir, ja tā var teikt, pretrunā
ar Pasaules tirdzniecības organizācijas pamatprincipiem.” Cukura
cena pasaules tirgū būtiski atšķiras no ES esošās. Pateicoties
striktajai regulācijai, Eiropā cukura cena ir ļoti augsta. Bet
striktā regulācija pat ir pretrunā ar brīviem tirgus
principiem.
Pēdējais piliens, kas lika izšķirties par ES cukura nozares
reformēšanu, bija sprieduma pasludināšana strīdā starp ES un
Pasaules tirdzniecības organizāciju. Tā kā lēmums ES bija
nelabvēlīgs, tas jārespektē un tāpēc ar reformu palīdzību šī
nozare jāsakārto.
Panākt vienošanos par veicamo reformu būs sarežģīti. Cukurbiešu
audzētājiem un ražotājiem negribas atteikties no privileģētās
situācijas salīdzinājumā ar pasaules tirgu. Turklāt cukura
nozares reforma var nest zaudējumus valstu ekonomikām un arī
kuplināt bezdarbnieku rindas.
Uzziņai:
22.jūnijs – Eiropas Komisija dara zināmu savu priekšlikumu plašsaziņas līdzekļiem.
1.jūlijs – notiks pirmās oficiālās sarunas valstiskā līmenī, kur Komisija oficiāli iepazīstinās dalībvalstis ar saviem priekšlikumiem par cukura nozares reformu.
14.jūlijs – Zemkopības ministrs
Mārtiņš Roze tiksies ar Cukurbiešu audzētāju asociāciju, cukura
ražotājiem
un salduma ražotājiem.
20.jūlijs – ES Ministru padomes sanāksme par cukura reformu.
Avots: Zemkopības ministrija
Ilze Sedliņa,
“LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv