Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada
22. jūnija sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Man ir prieks, ka šodien pirmajā
lasījumā tika pieņemts likumprojekts “Tiesībsarga biroja likums”.
Lieta tāda, ka mūsu valstī pieņemta virkne likumu, kuru mērķis ir
aizsargāt cilvēku tiesības, tomēr dzīvē tie ne vienmēr dod
cerētos rezultātus un tos bieži ignorē amatpersonas, kuras
pārstāv valsti. Tiesībsarga institūcija ne tikai veiks starpnieka
funkciju starp valsti un iedzīvotājiem, konsultēs iedzīvotājus,
veicinās strīdu atrisināšanu mierizlīgumu ceļā, bet arī
ievērojami atslogos mūsu tiesu sistēmas darbu, radot iespēju
atrisināt strīdīgu situāciju daudz vienkāršāk un ātrāk. Valstī ir
liela tā cilvēku daļa, kuriem savu interešu aizstāvība un
taisnības noskaidrošana tiesā pieejama ierobežoti, ņemot vērā šī
procesa izmaksas un laiku, ko tas aizņem. Savukārt tiesībsargam
būs tiesības ne tikai izskatīt iedzīvotāju sūdzības, veikt
pārbaudes, pieprasīt informāciju, dokumentus, ierasties iestādē
un tā tālāk, bet arī ierosināt pārbaudes lietas pēc personīgās
iniciatīvas un vērsties tiesā personu aizstāvībai. Tiesībsargs ar
plašu mandātu un likumā noteiktām neatkarības un imunitātes
garantijām būtu efektīvs instruments Saeimas rokās, jo, būdams
parlamentāri apstiprināts, tas kļūtu par parlamentāras kontroles
mehānismu, lai panāktu to likumu izpildi, kurus Saeima
pieņem.
Un, visbeidzot, es ļoti ceru, ka tiesībsargs labvēlīgi ietekmēs
maznodrošinātu personu juridiskās palīdzības pieejamību, valsts
pārvaldes iestāžu un pašvaldību sniegtās sociālās palīdzības
pieejamību iedzīvotājiem, kā arī iedzīvotāju informētību par
savām tiesībām, tai skaitā sociālajām tiesībām.
Nobeigumā es sirsnīgi apsveicu visus Latvijas iedzīvotājus Līgo
un Jāņu dienā.
J.Šmits
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien Saeima otrajā lasījumā
pieņēma Latvijas Pirmās partijas iesniegtos grozījumus Radio un
televīzijas likumā, kas paredz ierobežot vardarbīgus un erotiskus
raidījumus televīzijā. Nevar nepiekrist Latvijas Universitātes
profesora Ābrama Kleckina teiktajam intervijā avīzei – viņš
uzskata, ka televīzijas raidījumu līmenis Latvijā strauji
pazeminās, filmas kļūst arvien asiņainākas un vaļīgākas, arvien
mazāk redzamas vērtīgas pārraides, labi koncerti, kas liek
skatītājam izprast redzēto un iedziļināties tajā.
Tāpēc es gribētu ar nožēlu atzīt, ka mums deputātu vidū ir arī
tādi deputāti kā Dz.Ābiķis no Tautas partijas, kas ar saviem
izteikumiem šodienas Saeimas sēdes laikā kārtējo reizi parādīja,
cik ļoti nepieciešams deputātiem Ētikas kodekss, kas varbūt
ierobežotu deputātu izteikumus par otra cilvēka ticības
piederību, tādā veidā parādot tikai un vienīgi pats savu gara
tumsonību un nezināšanu.
Latvijas Pirmās partijas deputāti ik dienas saņem atbalsta
vēstules šiem grozījumiem Radio un televīzijas likumā, un es
vēlos pateikties visiem tiem radioklausītājiem, kuri mums ir
rakstījuši, kuriem nav vienalga, ko viņu bērni skatās televīzijā,
un kuriem nav vienaldzīga mūsu jaunatnes nākotne un tās
tikumiskais stāvoklis.
Desmit mēnešu laikā, kopš Latvijā ir ieviesta sodu uzskaites
punktu sistēma par braukšanu alkohola vai narkotisko vielu
reibumā, policija ir aizturējusi un sodījusi 9825 autovadītājus,
turklāt gandrīz puse no viņiem ir braukuši ne tikai reibumā, bet
arī bez šofera tiesībām, par to liecina Ceļu satiksmes drošības
direkcijas apkopotā informācija. Septiņi simti no visiem dzērumā
vai narkotiskā reibumā pie stūres pieķertajiem ir jaunie
autovadītāji, kuru šofera stāžs nepārsniedz divus gadus.
Svētdien Rīgā dažu stundu laikā par atļautā braukšanas ātruma
pārsniegšanu aizturēti 40 autovadītāji. Kāds autovadītājs atļauto
50 kilometru vietā pa pilsētu bija traucies ar ātrumu 120
kilometri stundā. Šī traģiskā statistika apstiprina šodien Saeimā
par steidzamu atzītā likumprojekta “Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā” nepieciešamību.
Atgādināšu, ka Latvijas Pirmās partijas deputāti kopā ar
koalīcijas partneriem šo Satiksmes ministrijas un Iekšlietu
ministrijas sagatavoto likumprojektu, kas paredz, ka par
atsevišķiem pārkāpumiem ceļu satiksmē varēs piemērot
transportlīdzekļa konfiskāciju un daudz bargāku sodu par
sabiedrībai ļoti bīstamiem pārkāpumiem, kā arī lielāku atbildību
par atļaušanos vadīt transportlīdzekli alkohola reibumā vai
narkotisko vielu ietekmē, atkārtoti iesnieguši Saeimā, lai
panāktu ātrāku tā pieņemšanu. Latvijas Pirmā partija aicina bargi
vērsties pret pārkāpējiem – apreibušiem slepkavām, kas uz
ceļiem apdraud apkārtējos.
Mēs atbalstām Iekšlietu ministrijas ieceri dubultot policistu
algas. 2006.gada budžetā ministrija iekļāvusi līdzekļus, lai
palielinātu policistu atalgojumu par 50 latiem “uz rokas”.
Turpmākajos gados tiek plānots pieprasīt viņu algas palielinājumu
par 60 un 70 latiem, kas ļautu triju gadu laikā likumsargu
atalgojumu dubultot. Policistu, ugunsdzēsēju un robežsargu darba
apstākļi patiesībā ir katastrofāli, tāpēc no dienesta aiziet
darbinieki.
Latvijas Pirmā partija iestājas un arī turpmāk iestāsies par
finansējuma piešķiršanu šai jomai, jo no tās ir atkarīga mūsu
valsts, sabiedrības un bērnu drošība.
Nobeigumā es gribētu apsveikt visus klausītājus ar vasaras
iesākšanos un novēlēt jums visiem priecīgus Līgosvētkus. Ceru, ka
turpmāk Jāņus mēs varēsim saukt par dziesmotiem, nevis par
asiņainiem svētkiem.
A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šodien ir pēdējā šīs sesijas
plenārsēde, un šajā sēdē, kā parasti vasarā, uzstājās mūsu Valsts
prezidente. Šodien viņa teica ļoti ilgu runu, kurā es sadzirdēju,
ka viņa uzsver dažas problēmas, bet tās neparādījās šodien. Tās
problēmas eksistē visus šos neatkarības gadus. Mūsu Valsts
prezidente nesēž savā krēslā pirmo gadu. Viņa sēž jau sešus
gadus, un šīs problēmas līdz šim momentam nav risinātas. Tajā
pašā laikā, runājot par problēmām, dažas no tām ir tāpēc, ka mūsu
Valsts prezidente izdarīja tādus soļus un pieņēma tādas
deklarācijas, kuras neļāva parakstīt robežlīgumu ar
Krieviju.
Runājot par tiem likumprojektiem, kurus šodien Saeima pieņēma, es
gribu atzīmēt likumprojektu “Grozījumi Administratīvi
teritoriālās reformas likumā”, kurš pieņemts otrajā lasījumā.
Šajā likumprojektā valdošā koalīcija atteicās no brīvprātības
principa, veidojot jaunos novadus, un atteicās no otrā līmeņa
pašvaldību veidošanas. Tas ir klajš demokrātijas pārkāpums.
Diemžēl tā tas ir, un mūsu valdošā koalīcija nedarbojas
demokrātiski.
N.Kabanovs
(Politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Protams, ka pirms svētkiem, īpaši
šajā saulainajā dienā, ir diezgan grūti klausīties par
politiskajām aktualitātēm, taču man šķiet, ka šodien bija diezgan
vēsturiska diena.
Šodien Vaira Vīķe–Freiberga sagaidīja savu septīto gadu Valsts
prezidentes amatā, un līdz ar to viņai bija uzstāšanās Saeimā.
Man šķiet, ka prezidente runā bija diezgan kritiska pret mūsu
Saeimu, bet man šķiet arī, ka valsts galvai trūkst paškritikas un
viņas izteikumi dažreiz izskan ļoti snobiski. Piemēram, runājot
par nesenajiem referendumiem Francijā un Beļģijā, Valsts
prezidente teica, ka tur komunisti balsoja pret Eiropu. Viņiem
bija iespēja izteikt savus viedokļus, bet Latvijas pilsoņiem
nebija iespējas referenduma kārtā izteikties par mūsu
pievienošanos Eiropas Konstitūcijai. Man liekas, tas tikai norāda
uz to, ka Latvijas apstākļos demokrātija ir nevis pilnveidīga,
bet izkropļota.
Es varu arī atzīmēt to, ka prezidente deva mājienu par to, ka
Latvijas Republika nekad nevar izvest savu karaspēku no Irākas.
Tas būs tā, ka mēs būsim pret saviem sabiedrotajiem. Man šķiet,
ka mums vajag skatīties arī uz Latvijas ģeopolitisko situāciju.
Mums Irāka ir sveša, tāla zeme, un mums vajag domāt par savām
problēmām, nevis turpināt kaut kādu kara avantūru.
Un nobeigumā gribu atzīmēt to, ka prezidente vērsās arī pret
parlamenta rīcību sakarā ar robežlīgumu ar Krieviju. Vairas
Vīķes–Freibergas runas un intervijas pagājušajā gadā radīja
noteiktu politisku gaisotni mūsu valstī, kura diemžēl bija klaji
antikrieviska un klaji rusofobiska.
Es domāju, ka visbeidzot mūsu parlamenta darbs šajā gadā tuvosies
beigām, bet rudenī mums būs jauni spēki un varbūt jauna
gaisotne.
A.Seile
(frakcija “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK):
Šodien noslēdzās Saeimas pavasara
sesija un sākas tas, ko parasti sauc par Saeimas brīvdienām. Bet
jāsaka skaidri, ka frakcija “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK arī
brīvdienās ļoti nopietni uztvers visus iedzīvotāju priekšlikumus,
un jau nākamajā sestdienā mēs pulcējamies uz kārtējo frakcijas
sēdi. Tātad darbs vasarā būs un nebūs tikai viena vienīga zaļa
atpūta. Bet Jāņos visi skaisti dzied,/ Deputāti nedziedāja./ Kādu
dziesmu tie dziedās, – / Politika vēderā.
Un ar politiku mums gājis diezgan grūti pēdējā laikā. Tomēr ir
pieņemts privatizācijas pabeigšanas likums, kaut arī mūsu
frakcijas deputātus tas ne visai apmierina, jo ir pieņemtas dažas
pretrunīgas normas, kā, piemēram, ka kompensācijas sertifikātu
vietā turpmāk varēs pie īpašiem nosacījumiem tikt izmantoti arī
parastie sertifikāti, kas piešķirti par nodzīvotajiem
gadiem.
Tomēr ir arī priecīgas ziņas. Piemēram, šodien ir pieņemts likums
“Par nekustamā īpašuma nodošanu Andrejam Eglītim”, kuru
ierosināja mūsu frakcija. Tas drīz stāsies spēkā.
Šodien pieņēma arī trešajā lasījumā likumu “Grozījumi
Aizsargjoslu likumā”. Likumā tiek noteiktas jaunas drošības
aizsargjoslas un tiek nedaudz mīkstināts iepriekšējais režīms – 5
kilometru Baltijas jūras aizsargjoslā, pieļaujot, ka uz katra 3
hektāru liela zemesgabala papildus saimniecības ēkām un jau
esošajām būvēm vai ceļamajām būvēm varēs būvēt arī mazēkas, kurām
nevajag īpašus projektus un īpašu saskaņojumu.
Gribu novēlēt visiem priecīgu vasaru, lustīgu līgošanu! Paldies
jums par līdzšinējo atbalstu mūsu frakcijai un mūsu izvirzītajām
idejām!
S.Šķesters
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Es domāju, ka šodien mums bija asa
un diezgan skaļa sēde.
Pirmkārt, es domāju, ka mums jāuzteic Valsts prezidentes uzruna,
kurā bija pateiktas diezgan pozitīvas iezīmes gan par
ārpolitiskajiem, gan iekšpolitiskajiem jautājumiem. Es domāju, ka
svētku priekšvakarā mums nevajadzētu izvērst diskusiju par amatu
un personu lomu, vietu un milzīgajiem ieguldījumiem, kā te minēja
mans iepriekšējais kolēģis, bet vajadzētu domāt, kā mēs varētu
uzlabot situāciju valstī kopumā un visos mūsu varas
ešelonos.
Viens nozīmīgs likums, kas tika atbalstīts, kā jau iepriekš
minēja, ir “Grozījumi Aizsargjoslu likumā”, kur Zaļo un Zemnieku
savienības frakcija un I.Emša kungs uzstāja uz normu, ka mēs
teritorijas ierobežojam un ka ārpus pilsētām un ciemiem
jaunizveidojamās īpašumu platības, kuras ir ne mazākas par 3
hektāriem, tiek apbūvētas tikai ar viensētām, un teritorijas tiek
kompakti saglabātas. Šajā teritorijā netiek grauta vide, jūra un
aizsargājamā teritorija. Tas ir domāts, lai tālāk to varētu
izmantot lietderīgi un lai netiktu masveidīgi veiktas
apbūves.
Skaidrs, ja grib to darīt, tad jāmaina teritoriju statuss. Tās
jāveido kā ciemati, un tad attiecīgi arī apbūve var notikt, bet
ir skaidrs, ka noteiktajā teritorijā šī lieta, ja to tā atstāj,
ļauj videi tuvoties dabai un cilvēku interesēm.
Otrs ļoti nozīmīgs likumprojekts otrajā lasījumā, ko šodien
akceptēja Saeimā, ir “Grozījumi Administratīvi teritoriālās
reformas likumā”. Zaļo un Zemnieku savienība iestājās pret šīs
administratīvi teritoriālās reformas virzību, kā tā pašreiz ir
ieplānota. Mēs saprotam, ka jāpastāv pašvaldībām pilsētās un
pagastos, bet pašreiz akceptētajos priekšlikumos otrajam
lasījumam tomēr paliekam, ka mūsu valstī ir tikai divu veidu
pašvaldības: lielajās pilsētās un novados. Pārējās pilsētas un
pagasti faktiski tiek izsvītroti no šī pašvaldību loka. Es
domāju, ka tas tomēr nav pieļaujams, un trešajā lasījumā Latvijas
Zemnieku savienība iesniegs savus priekšlikumus, lai šīs lietas
tomēr varētu risināt tā, ka jebkura pašvaldība ir
funkcionētspējīga un reāli var arī pastāvēt.
Otra lieta. Šajā reformas likumā arī neakceptēja mūsu Zaļo un
Zemnieku savienības priekšlikumu, ka reformai jānotiek
brīvprātīgi. Es saprotu, ka šodien valsts līdzekļus vajag gan
pensionāriem, gan ārstiem, gan skolotājiem, visiem. Bet mēs
gribam atrast līdzekļus arī reformēšanai, un es domāju, cik ir
līdzekļu, tik arī var atļauties šīs reformas veikt. Tāpēc mēs
iestājamies, ka šai reformai jābūt brīvprātīgai. Skaidrs arī, ka
reformai jānotiek abos līmeņos, kā vietējo pašvaldību līmenī, tā
arī reģionālajā līmenī, lai būtu pilnīga skaidrība, kas notiks,
kādi reģioni veidosies un kādas būs šīs saiknes starp vietējo
pašvaldību un reģionālo pašvaldību.
Arī jāizvērtē un jādod iespēja demokrātiskā valstī pašvaldībām
pieņemt lēmumus par administratīvi teritoriālo robežu maiņām, un
es domāju, ka tas nav jautājums, kuru mēs nevaram uzticēt savai
vietējai varai. Jārada iespēja publiski apspriest administratīvi
teritoriālo reformu uz vietas un arī pārsūdzēt šīs lietas, ja tās
nav apmierinājušas iedzīvotājus.
Un kopumā es domāju, ka mums jāskatās nākotnē. Svētku
priekšvakarā es novēlu visiem pilsētniekiem atrast vietiņu
laukos, uz kuru izbraukt un sagaidīt Jāņu dienu, nolīgot kārtīgi
un ar jaunu enerģiju turpināt savus darbus un domas, lai tās
tomēr ar šiem saulgriežiem iet uz labo pusi.
I.Krastiņa
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien Saeima ir atbalstījusi
vienu no svarīgākajiem cilvēktiesību aizsardzības likumprojektiem
“Tiesībsarga biroja likums” ar nolūku paplašināt Valsts
cilvēktiesību biroja darbības jomu un piešķirt tiesībsargiem
jaunu pilnvaru.
Arī frakcija “Jaunais laiks” ir atbalstījusi Valsts prezidentes
Vairas Vīķes–Freibergas iesniegto Tiesībsarga biroja
likumu.
Lai radioklausītājus nemulsinātu jaunajā likumprojektā lietotais
termins “tiesībsargs”, vēlētos paskaidrot, ka šis amatpersonas
nosaukums “tiesībsargs” ir saskaņots ar Valsts terminoloģijas
komisiju un atzīts kā labākais.
Citās valstīs tiesībsargs ir dēvēts arī kā ombuds. Ar ko tad
atšķiras jaunais likumprojekts no pašreiz spēkā esošā likuma par
Valsts cilvēktiesību biroju un kāds no tā labums
iedzīvotājiem?
Pirmkārt, tiesībsargam nākotnē būs tiesības ne tikai izskatīt
sūdzības, veikt pārbaudes, pieprasot informāciju vai ierodoties
iestādē, bet arī ierosināt pārbaudes lietas pēc personīgās
iniciatīvas, kā arī vērsties tiesā iedzīvotāju aizstāvībai.
Otrkārt, tiesībsargs būs ne tikai starpnieks starp valsti un
iedzīvotājiem, bet arī konsultēs iedzīvotājus un palīdzēs
atrisināt strīdus mierizlīguma ceļā. Mierizlīgums savukārt
palīdzēs izvairīties no laikietilpīgiem tiesas procesiem.
Vēlētos uzsvērt, ka sūdzības par iedzīvotāju tiesību aizskārumu
tiks izskatītas bez papildu izmaksām no iedzīvotāju puses.
Vēlos arī vērst radioklausītāju uzmanību, ka viens no Tiesībsarga
biroja uzdevumiem būs sekot, lai valsts pārvaldē tiktu ievērots
valsts labas pārvaldības princips. Īpaša vērība tiks veltīta
bērnu tiesību aizsardzībai.
Svarīgi, ka likumprojektā ir ietvertas tiesību normas par
sūdzības iesniedzēja tiesību aizsardzību. Ko nozīmē šī norma? Tas
nozīmē, ka iedzīvotāju nedrīkst sodīt vai radīt viņiem
nelabvēlīgas sekas par to, ka viņš savu tiesību aizstāvībai ir
iesniedzis sūdzību Tiesībsarga birojā. Tiesībsargs neizpaudīs
ziņas par iesniedzēju. Pēc savas būtības tiesībsargs raudzīsies,
lai tiktu ievērots likums, vienlaikus aizstāvot iedzīvotāju
intereses.
Nobeigumā es vēlētos sveikt Latvijas iedzīvotājus skaistajos
vasaras saulgriežos!
J.Lagzdiņš
(Tautas partijas frakcija):
Šodien notika pēdējā Saeimas
sesijas sēde, un kā vienmēr sēdē ar runu uzstājās Valsts
prezidente Vaira Vīķe–Freiberga. Valsts prezidente pamatoti
norādīja uz trijiem politiķu nepadarītajiem lielajiem
darbiem.
Pirmkārt, joprojām mēs neesam nodrošinājuši, kā tautā mēdz teikt,
saikni ar sabiedrību un neesam pienācīgi uzklausījuši iedzīvotāju
domas un novēlējumus.
Otrkārt, valstī diemžēl ir pārāk augsta inflācija, kas mums
jāierobežo tuvākajā laikā.
Un, treškārt, pēc Valsts prezidentes domām, problēma ir tā, ka
joprojām Latvija nav parakstījusi robežlīgumu ar Krieviju. Šajā
sakarā Tautas partijas pozīcija ir tāda, ka, noslēdzot jebkurus
starptautiskus līgumus ar jebkurām valstīm, pirmkārt Latvijas
politiķiem ir jāievēro Latvijas valsts un tautas intereses.
Kas attiecas uz robežlīgumu ar Krieviju, tad valdība, lai
ievērotu Satversmes normas, bija spiesta pievienot robežlīgumam
īpašu deklarāciju, tādējādi neatzīstot Latvijas okupāciju. Tautas
partija nekad neies tādu ceļu, jo atzīst Latvijas 1940.gada
okupāciju.
Tāpat, ja mēs nebūtu pievienojuši šo īpašo valdības deklarāciju,
mēs pārkāptu Satversmi, un tas būtu ļoti slikti un nosodāmi.
Turklāt, kā jau šobrīd mēs redzam no tiem izteikumiem, kādus
Krievijas amatpersonas vērš pret mūsu kaimiņvalsti Igauniju,
Krievija izvērš diezgan naidīgu propagandu, neskatoties uz to, ka
Igaunija nav īpaši ar kādu politisku dokumentu komentējusi
robežlīgumu, un tādējādi parādās Krievijas īstā politika.
Krievija joprojām nevēlas noslēgt robežlīgumu un meklē jebkuru
iemeslu, lai to nenoslēgtu ar jebkuru no Baltijas valstīm.
Tomēr Tautas partijas vērtējumā šis pēdējais pusgads, pēdējā
sesija ir bijusi ļoti ražīga, īpaši Saeimā un valdībā, jo Saeima
ir pieņēmusi vairākus ļoti svarīgus lēmumus.
Pirmkārt, apstiprinājusi Eiropas Konstitūciju. Pieņēmusi
Minoritāšu konvenciju, ar īpašu likumu pabeigusi privatizācijas
procesus mūsu valstī. Tieši privatizācija ir bijusi tā, kas
daudzas iepriekšējās valdības ir šķobījusi un gāzusi, radījusi
problēmas politiķiem, sabiedrībai. Tas, ka koalīcija spēj rast
vienošanos par privatizācijas pabeigšanas procesu, ir milzīgs
sasniegums, kas liecina, ka šī valdība ir darbspējīga, ka Saeima
strādā produktīvi un sekmīgi. Es ceru, ka šie procesi un darbs
turpināsies, arī sākoties rudens sesijai, ka deputāti, mazliet
atpūtušies, jau būs darba spara pilni un ievēros Valsts
prezidentes ļoti vērtīgos šodienas norādījumus.
Nobeigumā es gribētu novēlēt visiem saviem kolēģiem, vēlētājiem
un Latvijas iedzīvotājiem priecīgus Līgosvētkus un sekmīgu
vasaru!
Saeimas preses dienests