Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministre I.Druviete
Uz jaut.nr.67 – dok.nr.4441
Par Satversmes tiesas sprieduma lietā Nr.2004-18-0106 izpildi
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi atbildes informāciju deputātu jautājumam “Par Satversmes tiesas sprieduma lietā Nr.2004-18-0106 izpildi” (2005.gada 15.jūnija vēstule Nr.8/2-2/24; deputātu jautājumu reģistra nr.67).
Izglītības un zinātnes ministrijas
rīcības plānā Valdības deklarācijas īstenošanai ir iekļauts
uzdevums institucionalizēt vispārējās izglītības kvalitātes
vērtēšanu un apvienot izglītības iestādes un programmu
akreditāciju, kā arī direktoru atestāciju vienā procedūrā.
Šobrīd ministrija, līdztekus pamatojoties arī uz Izglītības un
zinātnes ministrijas Izglītības sistēmas attīstības projekta
rezultātā (Pasaules bankas finanšu izlietojums) izstrādāto
metodiku un kritērijiem vispārējās izglītības kvalitātes
vērtēšanai, pirmkārt, plāno Izglītības valsts inspekcijas
restrukturizāciju, t.sk. pārskatot inspekcijas lomu un veicamos
uzdevumus izglītības kvalitātes indikācijas procesā; otrkārt, ir
sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Vispārējās
izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūras nolikums”,
kurā ir:
– paredzēts, ka Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas
aģentūra ir Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā esoša
valsts iestāde, kas izveidota, lai nodrošinātu iedzīvotāju
tiesības iegūt kvalitatīvu vispārējo izglītību;
– noteikts, ka Valsts aģentūras izveides mērķis ir: ieviest
valstī vienotu izglītības kvalitātes vērtēšanas sistēmu,
nodrošinot saikni starp skolas darba pašvērtēšanu un ārējo
vērtēšanu; uzlabot izglītības kvalitāti, nodrošinot objektīvu un
visaptverošu skolas darbības kvalitātes vērtēšanas procedūru;
iegūt ticamus un drošus datus izglītības politikas analīzei un
veidošanai.
Ministrija uzskata, ka šāda Valsts aģentūra organizētu vispārējās
izglītības kvalitātes vērtēšanu atbilstoši vienotai izstrādātajai
(daļēji jau aprobētajai) metodikai, skolas darba ārējā vērtēšanā
un pašvērtēšanā izmantojot vienotus kritērijus; analizētu
vērtēšanas rezultātus un izstrādātu priekšlikumus vērtēšanas
metodikas un procesa pilnveidei, kā arī pārraudzītu skolu ārējās
vērtēšanas finansēšanas kārtību. Ministrija paredz, ka Valsts
aģentūras dibināšanas ieguvumi būtu: jaunā izglītības kvalitātes
vērtēšanas sistēma atbilstu ES ieteikumiem, kas paredz nodrošināt
saikni starp skolas darba pašvērtēšanu un ārējo vērtēšanu;
vērtēšanas procesa institucionalizācija nodrošinātu informācijas
pieejamību, vērtēšanas procesa caurspīdīgumu un rezultātu
objektivitāti; nodrošināta optimāla procesa plānošana un
organizācija, finanšu līdzekļu efektīva izmantošana.
Lai nostiprinātu šādas Valsts aģentūras statusu normatīvajos
aktos, Izglītības un zinātnes ministrija ierosināja grozījumus
Vispārējās izglītības likumā, papildinot likuma 6.pantu un
nosakot Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas Valsts
aģentūras kompetenci. Konstitūcijā šis ierosinājums netika
atbalstīts gan 2005.gada 18.maija starpministriju saskaņošanas
sanāksmē, gan 2005.gada 6.jūnija Ministru kabineta komitejas
sēdē, jo tika pieprasīti papildu finanšu līdzekļi.
Šobrīd, lai mērķtiecīgi virzītu izglītības kvalitātes sistēmas
pilnveides jautājumu atrisināšanu, Izglītības un zinātnes
ministrija pārskata iespējas atbalstīt Valsts aģentūras darbības
uzsākšanu, izmantojot 2005.gada valsts budžetā piešķirtos
līdzekļus.
Izglītības un zinātnes ministre I.Druviete
Rīgā 2005.gada 20.jūnijā