Kaimiņzemes pašvaldību reformu par un pret
Lietuvas, Latvijas un Igaunijas pašvaldību sistēmas ir dažādas. Var pamanīt vienojošus virzienus, tendences vai līdzības uzdoto funkciju un uzdevumu izpildē, tomēr vērojamas būtiskas atšķirības vēlēšanu kārtībā, valsts pārraudzības modelī, kā arī finanšu sadalē.
Latvijas Pašvaldību izpilddirektoru asociācijas priekšsēdētājs Vitālijs Aizbalts un Ignalinas mērs Bronis Rope Foto: Zaida Kalniņa |
Jāmin arī kāds būtisks Lietuvas,
Latvijas un Igaunijas pašvaldību sistēmu vienojošais vektors –
briestošie reformu nodomi. Līdzīgi kā Latvijā, kaimiņvalstīs
reformas nav tik daudz pašu pašvaldību rosinātas, kā tās iniciē
pašvaldību sistēmu pārraugošās ministrijas. Ne viss ir izlemts
laikus un aprēķināts naudā, tomēr vēlme pašvaldības padarīt
mūsdienīgākas, saimnieciski attīstīties spējīgākas vieno visu
valstu valdošo koalīciju politiķus. Koleģiāli pārrunāt reformu
jautājumus jūnija vidū Lietuvā bija ieradušies arī trīs valstu
pašvaldību ministri.
Savukārt savām acīm pārliecināties par Lietuvas pašvaldību
sistēmas darbību devās Latvijas pašvaldību izpildvaras vadītāji.
Pieredzes gūšanu rosināja Latvijas Pašvaldību izpilddirektoru
asociācija (LPIA). Sadarbībā ar Lietuvas kolēģiem radās iespēja
redzēt četras atšķirīgas Lietuvas pašvaldību pārvaldes
struktūras, tiekoties un sarunājoties ar Utenas apriņķa,
Ignalinas reģiona, Rokišķu rajona politiskās un izpildvaras
pārstāvjiem, kā arī ar Kamaju ciema pakalpojumu sniegšanas centra
pārvaldnieku.
Lietuvas pašvaldību sistēmas atšķirības
Latvijas un Lietuvas pašvaldību
sistēmā ir vairākas atšķirības. Būtiskākā - citāds reģionālais
dalījums. Lietuvā ir desmit aptuveni vienāda lieluma apriņķi,
kurus veido 60 reģioni jeb rajoni. Šīs 60 pašvaldības ir tieši
vēlētas, ievēlot deputātus lielajās pilsētās un reģiona centrā.
Reģiona teritoriju veido reģiona centrs – pilsēta, citas pilsētas
un mazākās administratīvās teritoriālās vienības – ciemi. Kopumā,
līdzīgi kā Latvijā, Lietuvā ir vairāk nekā 500 teritoriālo
vienību. Utenas apriņķa priekšnieks Ričards Sargūns Lietuvas
reģionālo dalījumu raksturoja kā padomju attīstības sistēmai
līdzīgu.
Lēmējvara pašvaldībā pieder vēlētai padomei, kurā, piemēram,
Rokišķos, ir 25 deputāti, kas ievēlēti pēc partiju sarakstiem.
Deputāti no sava vidus ievēlē pašvaldības priekšsēdētāju jeb
mēru, viņa vietnieku un ieceļ izpildvaras vadītāju –
administrācijas direktoru. Likums noteic, ka par deputātiem
nedrīkst būt pašvaldību darbinieki, tai skaitā arī pašvaldības
iestāžu un uzņēmumu vadītāji, piemēram, skolu direktori.
Pašvaldības direktoram gan ir jāatkāpjas reizē ar mēru, ja padome
viņu atsauc.
Jau kopš 1995.gada Lietuvā ir desmit apriņķi, kas izveidoti kā
reģionālās attīstības vienības. Apriņķu izveidošanas mērķis ir
reģionālās attīstības veicināšana, jo vietējām pašvaldībām ar to
nodarboties neesot pa spēkam. “Reģionālās attīstības sekmēšana ir
reģionu pārvaldes nākotne. Vēl deviņdesmitajos gados ieplānotie
procesi reģionālās attīstības veicināšanai ir buksējuši
nesekmīgas politikas dēļ. Plānošana ir aizsākta, taču trūkst
naudas,” atzina Utenas apriņķa priekšnieks Ričards Sargūns.
Katrā apriņķī ir priekšnieka administrācija, kas ir valsts
pārvaldes institūcija. Bez tās ir arī valdības iecelti pārstāvji
(2 – 3 cilvēki) – valdības vadītāja kancelejas darbinieki, kas
uzrauga, lai pašvaldību pieņemtie lēmumi atbilstu valsts
likumiem. Pašvaldību finanšu resursi koncentrējas tieši apriņķa
administrācijas rokās, kas to sadala reģionu
pašvaldībām.
Pašvaldību pārstāvji sarunā ar Kamaju ciema pārvaldnieku Vītautu Vili Foto: Zaida Kalniņa |
Apriņķa administrācijas darbu
reglamentē pēc paraugnolikuma izstrādāts nolikums. Priekšnieku un
vietnieku ieceļ Lietuvas Ministru kabinets, tāpēc viņu amati ir
atkarīgi no politiskās konjunktūras. Administrācija sniedz
regulārus ziņojumus nozaru ministrijām un uzrauga Eiropas
Savienības (ES) programmu projektu izpildes gaitu. Pavisam
apriņķu administrācijās strādājot ap 250 darbinieku. Lai šis
pārvaldes līmenis būtu kaut nedaudz demokrātiskāks, darbojas arī
konsultatīvā apriņķa padome, kuru veido visu apriņķī ietilpstošo
pašvaldību mēri un vēl pa vienam deputātam.
Zināmu skaidrību par Lietuvas valsts reģionālo politiku viesa
saruna ar Lietuvas pašvaldību organizācijas priekšsēdētāja
vietnieku un Ignalinas mēru Broni Ropi. Viņš pastāstīja, ka kopš
pašvaldību reformas deviņdesmito gadu sākumā valsts noteikusi
piecu apriņķu prioritāru stāvokli finanšu sadalē. Tie bija pieci
vēl padomju laikā attīstīti Lietuvas centri – Viļņa, Kauņa,
Klaipēda, Šauļi un Panevēža. Valsts nolēma desmit gadus ieguldīt
šajos apriņķos lielākus finanšu līdzekļus, lai veicinātu
straujākus attīstības tempus, kas ļautu naudai ātrāk atgriezties
valsts budžetā. Nu ir pienācis laiks proporcionāli samazināt
naudas sadalījumu šajos apriņķos, vairāk piešķirot pieciem tā
sauktajiem lauku apriņķiem.
Savukārt lauku teritorijās atrodas pakalpojumu sniegšanas centri,
un tos vada reģiona padomes iecelti pārvaldnieki jeb vecākie. Tos
padome apstiprina pēc konkursa rezultātiem, un darba līgumus ar
pārvaldniekiem slēdz rajona pašvaldības direktors.
No iepriekšteiktā izriet otra būtiskākā Latvijas un Lietuvas
pašvaldību atšķirība – lauku ciematos nav tieši vēlētas vietējās
varas. Lietuviešu pašvaldību vēlētie politiķi ne reizi vien
uzsvēra, ka uzskata Latvijas pašvaldību sistēmu par labāku. Tieši
vēlētas pagastu pašvaldības ir Latvijas ieguvums. Lūgti
paskaidrot, ko ar to saprot, lietuvieši norādīja pirmāmkārtām uz
demokrātijas izpausmēm un vietējās varas tuvināšanos vēlētājiem.
Otrs būtiskākais faktors ir finansiāla patstāvība un savs
budžets. Savukārt par mūsu pašvaldību sistēmas trūkumu kaimiņi
uzskata pašreizējo nesamērīgi lielo rajonu skaitu pret to
teritorijas lielumu un iedzīvotāju skaitu. Pēc lietuviešu domām,
rajoniem jeb reģioniem ir jābūt lielākiem.
Labāk vienu reizi redzēt nekā simtreiz dzirdēt
Apmeklējot Kamaju vietējo
pakalpojumu sniegšanas punktu, ko Rokišķu rajona izpilddirektors
uzteica kā vienu no progresīvākajiem un attīstītākajiem Rokišķu
rajona apkaimē, finansiālā atkarība no reģiona labvēlības vārda
tiešākā nozīmē kliedza no katra telpas stūra. Latvijas
izpilddirektori ar vāji slēptu izbrīnu noraudzījās uz ļoti
pieticīgo bijušā kolhoza kantora telpu aprīkojumu, laika zoba
sagrauztajiem rakstāmgaldiem, kas tika sabīdīti, lai dotu iespēju
piesēst un aprunāties. Nav šaubu, ka remonts tā dēvētajā aktu
zālē pēdējo reizi bijis pirms gadiem trīsdesmit pieciem, par ko
liecināja sienu ornamenti un griestu krāsojums. Arī primitīvi pie
sienām piestiprinātās līstes izstāžu veidošanai un prāvas naglas
darbu uzkabināšanai nebija vis savdabīgs dizaina akcents, bet gan
naudas trūkuma diktēta izeja no bezizejas.
“Ja ticam lietuviešu kolēģiem, ka viņi apzināti neveda uz vājāko
pakalpojumu sniegšanas punktu, bet gan vēlējās parādīt labāko
pieredzi ciemiņiem, man nav šaubu, ka jebkura Daugavpils rajona
pagastmāja nav salīdzināma ar redzēto Kamajos. Turklāt Rokišķu
rajona pašvaldības izpilddirektora Virgīnija Strazda piebilde par
Kamaju pārvaldnieka teicamu saimniekošanu un neslēptu prieku par
ietaupīto naudu, kas ļauj palēnām īstenot logu nomaiņu, nebija
izlikšanās. Atšķirības ir acīm redzamas, un attīstības iespējas
nepārprotami runā par labu mūsu pagastiem,” atzina LPIA
priekšsēdētājs un Daugavpils rajona padomes izpilddirektors
Vitālijs Aizbalts.
Iecelts nav ievēlēts
Šī sakarība ne tikai vizuāli Lietuvas pašvaldību sistēmā nav teorēma, bet aksioma, secināja visi pieredzes brauciena dalībnieki – Latvijas pašvaldību izpilddirektori. Ievērojot zināmu piesardzību savos izteikumos, īpaši augstākstāvošu valsts amatpersonu klātbūtnē, par finanšu centralizācijas neizbēgamajām sekām runāja arī lietuviešu pašvaldību politiķi. Ar vienu frāzi gan paslavējot augstākstāvošo varu par katru pozitīvu lēmumu, bet ar otru piebilstot, ka bez patstāvības finanšu jautājumos pat viscēlākās idejas ir nolemtas bojāejai. Bet cilvēciski var saprast šos ieceltos izpildvaras pārstāvjus – pašvaldības administrācijas vadītājus, lauku pakalpojumu punktu pārvaldniekus – par izteiktu subordināciju. Ja par daudz kritizēsi un pieprasīsi, rīt šai amatā var apstiprināt citu....
Lielā politika Baltijā ir ar līdzīgām kaitēm
Lietuvā valdības nekrīt ik pēc
pusotra gada, to vienlīdz atzina kā paši lietuvieši, tā ciemiņi
no Latvijas. Tomēr, iezīmējot pašvaldību reformas ieceres
kaimiņvalstī, lietuvieši neslēpa, ka politiķu rīcību vada
populisms. Ir kļuvis par normu, ka priekšvēlēšanu gaisotnē
partiju programmās no jauna parādās izplūdušas vīzijas par
pašvaldību reformu ar vēlētu vietējo varu lauku ciematos un
vēlēšanu sistēmas izmaiņām. Partijas ierosina reģionu
priekšsēdētājus ievēlēt tiešu vēlēšanu ceļā, pārņemot Polijas
pieredzi, bet nemin citu pārmaiņu likumsakarību. Kā norādīja
Rokišķu mērs Egidijs Vilims, tās ir tikai politiskas klaigas, kam
pietrūkst konsekvences. Kaut vai tādēļ, ka parlaments jau piekto
gadu diskutē, bet izšķirties nespēj. Ka patiesībā reformām, lai
tās pieņemtu, vispirms ir jānostiprinās cilvēku prātos.
“Es neticu, ka parlaments uz šīm vēlēšanām izšķirsies par
izmaiņām valsts konstitūcijā, mainot pašvaldību modeli, kādu
ierosina Iekšlietu ministrija. Pēc diviem gadiem Lietuvā būs
pašvaldību vēlēšanas. Panākt mēru ievēlēšanu tiešu vēlēšanu ceļā
nevar būt pašmērķis, jo reformas sāls ir funkciju pārdalē starp
valsti un pašvaldību. Ja sistēma darbojas, reformas nav
nepieciešamas,” atzina Egidijs Vilims.
Zaida Kalniņa, “LV”