Kā nodejot Mūžību
Deju spēle “Spēlēju, dancoju” ievada IX Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkus ar tik skanīgu, košu un savdabīgu akordu, ka visam turpmākajam nāksies saņemt visus dvēseles spēkus, lai turētos uz tāda pat viļņa.
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Raiņa lugai “Spēlēju, dancoju”
piemīt kāda īpaša maģija tieši dejas plāksnē. Ne velti tās dejas
mūžs turpinās vairāk nekā pusgadsimtu, kopš pirmais akadēmiski
izglītotais latviešu baletmeistars Jevgeņijs Čanga savam
diplomdarbam izvēlējās tieši šo darbu, kuram skanisko veidolu
deva Ādolfs Skulte.
Balets “Brīvības sakta” savam laikam bija novatorisks darbs.
Baleta vēsturē palikušas jūsmīgas liecības par Annas Priedes
Leldi, Veltas Vilciņas Baronesi, Māra Liepas Totu un daudziem
citiem spilgtiem tēliem. Skultes mūzika jau pēc tam iedvesmoja
horeogrāfu Dailoni Rudovicu radīt tautisku uzvedumu “Lelde” tāda
paša nosaukuma Tautas deju ansamblim. Protams, tautiski
sadzīviskā horeogrāfija nedz divās baleta versijās (1950. un
1955.gadā), nedz tautas dejas variantā ne tuvu neizsmēla nedz
Raiņa darba milzīgās filosofiskās bagātības, nedz Skultes mūzikas
poētisko dziļumu.
Agris Daņiļēvičs “Iļģu” mūzikai pievērsās pirms pusotra gada.
Liekas, ka tikai tagad viņš apjauš, kāda milzu avantūra tā
bijusi, kāds Sīzifa akmens iekustināts. Un kāds milzu dejas darbs
paveikts.
21.gadsimta “Spēlēju, dancoju” ir kosmiskas izjūtas izrāde, kurai
grūti piemeklēt žanra nosaukumu. Pats autors izvēlējies itin
vienkāršus vārdus “deju spēle”. Var jau būt. Tomēr astoņās
vīzijās izkārtotais dejiskais vēstījums par Dzīvības uzvaru pār
Nāvi ir tik iracionāls, tik tāls jebkādam sadzīviskumam, ka šis
apzīmējums ne tuvu neizsmeļ un neizskaidro darba būtību.
Un varbūt visnopietnākais, visgrūtākais jautājums “Spēlēju,
dancoju” sakarā ir – vai jauno dejotāju – bērnu un skolēnu –
spēkos ir kustībā atainot Raiņa tekstus?
Protams, tie ir Latvijas skolu jaunatnes dejotāju elite. Vārdi
“Dzintariņš”, “Zelta sietiņš”, “Dzirkstelīte”, “Bitīte”,
“Austris”, “Teiksmiņa”, “Uguntiņa”, “Gatve”, paša Daņiļēviča
“Dzirnas” runā par sevi. Ansambļu vadītājiem un pedagogiem nācies
sevī un ar milzīgu darbu, ar milzu pūlēm pārmalt horeogrāfa
fantāzijas, viņa supersarežģīto dejas rakstu, lai tas viegli un
dabiski “sēdētu” ik dejotājā. Lai ikviens ērti dzīvotu šajā dejas
tekstā, nevis atskaitītu to kā labi iezubrītu gabalu.
Ja skatītājs noņem cepuri horeogrāfa gluži vai liesmojošās
fantāzijas priekšā, viņam desmitkārt jānoņem cepure visu deju
skolotāju priekšā. Ko tādu var izdarīt tikai Latvijā.
“Spēlēju, dancoju” ir lielas un saliedētas komandas darbs, kaut
kas līdzīgs fināla dekorācijas – Saules kalna – uzbūvēšanai, kur
katram vismazākajam elementam sava vienīgā un galvenā vieta.
Režisors Uģis Brikmanis, scenogrāfs Aigars Ozoliņš, fantastiskais
gaismu mākslinieks Normunds Bļasāns, pirotehnikas meistars Ilmārs
Āboliņš, leļļu meistars Valdis Mucenieks, vesela virkne citu
meistaru, kas neredzami ieliedējušies vienā elpā dzīvojošajos
dejotājos – spēlmaņos, velnos, zemesvēzīšos, panāksniekos,
tautā.
“Spēlēju, dancoju” iestudēt sākot, skeptiķu netrūka. Pat
visnopietnāko profesionāļu vidū. Nu darbs runā pats par sevi.
Latvijas dejotāji spēj īstenot gluži neiedomājamas lietas.
Eriks Tivums