Kā latu nomainīs eira
Jautājumi un atbildes
III.
Turpinājums. Sākums – “LV”, 07.06.2005., 17.06.2005.
Jautājums. Kādi ir argumenti pret lata nomaiņu ar
eiru?
Atbilde. Pirmkārt, Latvija zaudēs savu suverenitāti naudas
emisijā un naudas apgrozības regulēšanā.
Otrkārt, pāreja uz eiru sekmēšot inflāciju.
Treškārt, tiks veicināta Latvijas ārējo sakaru vienpusīga
orientācija uz EMU dalībvalstīm, mazināsies interese attīstīt
izdevīgus sakarus ar citām plašās pasaules valstīm.
Ceturtkārt, ECB nespēs pietiekami precīzi emitēt eiras zīmju
daudzumu Latvijas konkrētajām vajadzībām, kas var izraisīt
bīstamu naudas badu vai pārpalikumu.
Piektkārt, ECB, nosakot vienotu Kredītu procentu likmi saviem
aizdevumiem visai eiras zonai, nespēj ievērot katras dalībvalsts
nepieciešamību šajās jomās procentu likmes, kas vienai valstij ir
par augstu, citai valstij var būt par zemu.
Sestkārt, eiras zonu veido un it sevišķi nākotnē veidos valstis
ar visai atšķirīgu ekonomiskās attīstības pakāpi un jo daudzām
īpatnībām; šā iemelsa dēļ Eiropa nav optimāla zona vienotai
valūtai.
Septītkārt, minētās eiras funkcionēšanas negatīvās iezīmes
galarezultātā bremzēs iekšzemes kopprodukta pieaugumu.
Jautājums. Cik pamatoti ir argumenti pret lata nomaiņu ar eiru?
Atbilde. Pirmkārt, nav
saules bez ēnas. Pārejas uz eiru plusi kopumā ir krietni pārāki
par iespējamiem mīnusiem.
Otrkārt, suverenitāte naudas apgrozībā nav pašmērķis. Lata
nomaiņa ar eiru ne mazākā mērā neskars Latvijas kā valsts
neatkarības principiālos pamatus. Pāreju no lata uz eiru var
nosacīti salīdzināt ar Latvijas iestāšanos Ziemeļatlantijas
paktā. Dažas suverēnas tiesības aizsardzības jomā ir jānodod
starptautiskās apvienības vadībai. Bet tas atbilst Latvijas
tiešajām aizsardzības interesēm, ir suverenitātes militārais
balsts.
Eiras gadījumā Latvijas Banka praktiski turpinās regulēt naudas
apgrozību dzimtajā valstī. Vienota naudas apgrozība ar citām
eiras zemes dalībvalstīm stiprinās Latvijas ekonomiku, kas ir
svarīgs priekšnoteikums nevis deklaratīvai, bet reālai
suverenitātei. Treškārt, inflācijas kāpināšana ir nevis eiras
ieviešanas strikto nosacījumu auglis, bet šo nosacījumu
neievēršanas, izkropļošanas likumīgais bērns.
Ceturtkārt, citu valstu pieredze rāda, ka pāreja uz eiru nekavē
sakaru izvēršanu ar valstīm, kas neietilpst eiras zonā. Latvijas
pozīcijas pasaules tirgū vienatnē ir visai pieticīgas. Bet, ja
Latvija pasaules tirgū uzstājas kā lielas varenas eiras zonas
locekle, tās spēks, iespaids vairojas un citu valstu tirgos
Latvija tiek uzņemta nevis kā maznozīmīga Baltijas valstiņa, bet
kā varenās integrētās apvienības pārstāve, turklāt vēl ar vienotu
spēcīgu valūtu. Tas būs Latvijai nepārprotams pluss, kas sekmēs
racionālāku darba dalīšanu.
Piektkārt, kā liecina pieredze, ES valstu būtiskas atšķirības nav
šķērslis eiras ieviešanā valstīs, kas ievēro eiras funkcionēšanas
kritērijus. Portugālē un Grieķijā eira darbojas tikpat sekmīgi kā
Vācijā un Francijā. Runas, ka EMU valstīs neveido optimālo
valūtas zonu, ir tukšu salmu kulšana.
Sestkārt, pieredze tāpat liecina, ka ECB sadarbībā ar eiras zonas
valstu centrālajām bankām spēj nodrošināt eiras zīmju emisiju
nepieciešamajā daudzumā; vairāk nekā trijos gados nevienā no
eiras zonas valstīm nav vērojams ne naudas bads, ne naudas
pārpalikums.
Septītkārt, vienota kredīta procenta likme, ko ECB nosaka saviem
aizdevumiem, ir patiess trūkums eiras valūtas kursu regulēšanas
sistēmā. Eiropas Centrālajai bankai šai jomā jāizmanto citas
eiras apmaiņas kursa regulēšanas sviras.
Galasecinājums: Latvijā ir cilvēki, kas nevēlas, lai pēc trijiem
gadiem latu nomainītu eira; lats, neņemot vērā pirktspējas
nemitīgo pazemināšanos, ir kļuvis sirdij mīļa, īsta nacionālā
valūta; atteikties no lata par labu starptautiskajai valūtai ir
subjektīvi sāpīgi. Nepieciešams pacelties pāri šādai nostājai.
Nav būtībā argumentu, kas liecinātu, ka prāta darbs būtu palikt
pie lata. Principiāla ir nostāja, ka ekonomiskās integrācijas
padziļināšana kāpinās Latvijas IKP kā pamatu dzīves līmeņa
pieaugumam, liek saprast, ka lata nomaiņa ar eiru ir objektīva
nepieciešamība.
Jautājums. Kādi ir uzņemšanas nosacījumi Eiropas Monetārajā savienībā?
Atbilde. Valstij obligāti
jābūt pilntiesīgai Eiropas Savienības (ES) loceklei. ES ir ne
tikai ekonomiskā, bet arī monetārā savienība. Latvija ir ES
dalībvalsts ar visām no tā izrietošām tiesībām un pienākumiem.
Latvijas uzņemšanas līgumā Eiropas Savienībā speciāli ir
norādīts, ka mūsu valsts apņemas nomainīt savu nacionālo valūtu
latu pret ES starptautisko naudu eiru. Bet tam pienācīgi
jāsagatavojas, jāpanāk, lai būtu izpildīti t.s. Māstrihtas
kritēriji.
Pirmkārt, valsts fiskālais deficīts, gada jaunais iekšējais
parāds, nedrīkst pārsniegt 3% no iekšzemes kopprodukta.
Otrkārt, valsts kopējais parāds (iekšējais un ārējais) nedrīkst
pārsniegt 60% no iekšzemes kopprodukta.
Treškārt, ilgtermiņa kredīta procentu vidējā likme nedrīkst
pārsniegt vidējo procenta likmi vairāk nekā par 2% trim ES
valstīm ar viszemākām kredīta procenta likmēm.
Ceturtkārt, valstī divus gadus pirms iestāšanās pieteikuma EMU
nedrīkst īstenot nacionālās valūtas devalvāciju, un šīs valūtas
maiņas kursa svārstībām jābūt 2,25% ietvaros.
Piektkārt, inflācijas līmenis nedrīkst pārsniegt vairāk kā par
1,55% inflācijas vidējo līmeni, kas ir trijām ES dalībvalstīm ar
viszemāko patēriņa gada cenu pieaugumu.
Foto no Eiropas Komisijas Audiovizuālās bibliotēkas |
Jautājums. Vai Latvija iekļaujas pirmā kritērija rāmjos par fiskālā deficīta attiecību pret IKP?
Atbilde. Iekļaušanās šinī kritērijā Latvijai nav problēma. Pēdējos trijos gados valsts budžetā fiskālais deficīts nemitīgi mazinājās procentos no IKP. 2002.gadā šis deficīts vēl bija 2% no IKP, bet 2004.gadā – vairs tikai 1,1%, 2005.gadā fiskālais deficīts paredzēts 1% apmērā no IKP. Finanšu ministrijas eksperti prognozē, ka tuvākajos trijos gados bezdeficīta budžetu Latvijā vēl nevarēs sasniegt. Ir dažādi viedokļi par valsts budžeta deficīta vēlamo lielumu. Vieni speciālisti uzskata, ka būtu jācenšas iespējami drīzāk pāriet uz bezdeficīta budžetu; tas iegrožotu arī pieprasījuma inflāciju. Citi speciālisti, piemēram, Ekonomikas institūta eksperti, Latvijas valsts budžeta fiskālo deficītu vērtē kā pārāk mazu un ierosina šo deficītu noteikt 2% apmērā no IKP. Šāds solis ļautu papildu līdzekļus novirzīt sasāpējušo sociālo jautājumu risināšanai. Ievērosim, ka šāds fiskālā deficīta apjoms pilnīgi iekļaujas Māstrihtas kritērijos.
Jautājums. Vai Latvijas kopējais valsts parāds tuvākajos gados būs zemāks par 60% no iekšzemes kopprodukta?
Atbilde. Latvija var lepoties, ka tai valsts parāda kopējais līmenis (iekšējais un ārējais) ir viens no zemākajiem starp ES dalībvalstīm, kaut gan tā lielums nemitīgi audzis. 2000.gada beigās tā lielums līdzinājās 571 milj. latu jeb 12,2% no IKP; 2003.gada beigās valsts kopējais parāds bija pieaudzis krietni vien – līdz 846 milj. latu jeb 13,4% no IKP. 2004.gadā valsts parāds turpināja palielināties, sasniedzot 13,5% no IKP, bet vidējā termiņā tiek prognozēts, ka kopējais valsts parāds nepārsniegs 18%, tātad tālu atpaliks no EMU iestāšanās nosacījumiem.
Turpinājums sekos
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks