Kultūras lāpas nesēju priekšpulkā
Kultūras ministrijā, piedaloties pašreizējai ministrei Helēnai Demakovai un četriem bijušajiem ministriem – Raimondam Paulam, Jānim Dripem, Ramonai Umblijai un Karinai Pētersonei, atklāta fotogalerija, godinot ministrijas augstāko amatpersonu līdzšinējo darbu. Tiesa, vairāki portretējamie pauda neapmierinātību ar rāmjos ievietotajām fotogrāfijām. H.Demakova skaidroja, ka “tās nav akmenī iecirstas un būs iespējams vēlāk nomainīt”. No Briseles nebija varējis ierasties Rihards Pīks, par aizņemtību brīdinājis Ojārs Spārītis, un pašai vien zināmu iemeslu dēļ neatnāca Ingūna Rībena.
2005.gada 22.jūnijā Kultūras ministrijā notika bijušo ministru fotogalerijas veidošana: kultūras ministre Helēna Demakova (centrā) kopā ar bij. kultūras ministriem Raimondu Paulu, Ramonu Umbliju, Karinu Pētersoni un Jāni Dripi Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Katram savas prioritātes
Helēna Demakova pateicās “tiem,
kuri pašaizliedzīgi veikuši savu darbu, kura augļus, iespējams,
baudīsim tikai pēc vairākiem gadu desmitiem, ar bērnubērniem
dzīvojot sakoptā nākotnes kultūrtelpā. Kultūras aizstāvjiem ir
klājies grūti, taču neviens ministrs nav vēlējies savai nozarei
nodarīt pāri. Īpaši tik jūtīgu un angažētu cilvēku nozarē, kādi
ir kultūrā. Visi ministri ir cīnījušies par lielākiem naudas
piešķīrumiem kultūrai, katrs ar saviem ieročiem un paceļot cīņas
karogu par savām prioritātēm. Mūsu uzdevums ir panākt līdzsvaru
starp pienākumu sargāt un saglabāt, no vienas puses, un dot
sociāliekonomisko labumu sabiedrībai, no otras. Stāvot uz
iepriekšējo ministru liktajiem pamatiem, varu atzīt, ka esmu
kultūroptimiste un ka garīgā piepildījuma ziņā kultūra noteikti
nav bijusi bārabērns”.
H.Demakova bija aptaujājusi ilggadējos ministrijas ierēdņus,
tāpēc spēja īsumā noraksturot katru no viņas priekšgājējiem un
norādīt uz viņu personīgo veikumu.
Nacionālās operas atjaunotājs
“Raimondam Paulam, protams,
tā ir Nacionālā opera. Tā bija drosmīga vīra vīzija, tāpēc tagad
varam sēdēt savā Baltajā namā. Viņa laikā nodibināta Kultūras
akadēmija, kas šobrīd ir spoža kultūras augstskola. Tika iniciēta
Lielā mūzikas balva. Darbinieki atceras, ka R.Pauls bijis
ārkārtīgi punktuāls un strikti ievērojis darbalaiku. Ar saimnieka
aci skatījies, lai visur būtu kārtība.”
Jautājām, kas palicis atmiņā Raimondam Paulam:
“Ministra darbs ir tik smags, ka smaidīju tikai pirmo
nedēļu. Neapskaužu kultūras ministrus, jo jācieš no mūžīga naudas
bada. Grūti bija saprasties ar maniem amatbrāļiem, aktieriem un
citiem, kuri ir ļoti emocionāli un pārliecināti tikai par savu
taisnību. 80.gadu beigās es paziņoju, ka teātros būtu jāpār-iet
uz darba līgumu sistēmu. Mani tobrīd uzskatīja par nenormālu, it
īpaši nopelniem bagātie skatuves mākslinieki. Man palaimējās, ka
ministrs biju kopš Atmodas laika – 1988.gada – un daļēji
varēju redzēt sava darba rezultātus. Pamatā ministrijā nodarbojos
ar saimnieciskām lietām, nevis programmām un lentīšu griešanu.
Man bija plāns pēc Nacionālās operas pakāpeniski aiztaisīt ciet
visus teātrus un veikt kompleksu rekonstrukciju. Manā laikā tika
uzbūvēts Leļļu teātris.
Protams, bija žēl atdot Krievijas vēstniecībai trīs gadus
restaurēto ēku, kurā nepaguvām ievākties. Manuprāt, izdevās
saglābt kultūras sistēmu, pārejot no padomju iekārtas
kapitālismā. Man kā ministram bija mazliet vieglāk tāpēc, ka ar
manu viedokli daudzi rēķinājās. Vienmēr liela loma ir tieši
personiskajiem kontaktiem. Ja esi labās attiecībās ar finanšu
ministru un premjerministru, vari izdarīt daudz vairāk. Mūsu
kultūru Eiropas Savienībā negaida ziediem klāts paklājs,
finansiāli būs smagi savilkt galus kopā. Tikko pieņēmām Dziesmu
svētku likumu, lai Eiropas Savienībā varētu pamatot šo
tradīciju.”
Aicināts novērtēt Helēnas Demakovas darba stilu, R.Pauls atzina:
“Viņa sākusi ar grandioziem projektiem, kas izraisījuši pretēju
reakciju. Ar šādiem projektiem var arī iekrist, ko gan viņai
nenovēlu. Ministri vērtēs pēc tā, ko viņa reāli izdarīs.”
Uz norisēm R.Paulam ir savs skatījums: “Akustiskā koncertzāle būs
nepieciešama ja ne mums, tad vismaz nākamajām paaudzēm. Reti kurš
zina, ka bija gatavs arhitekta Modra Ģelža Nacionālās bibliotēkas
projekts un sagatavota augsne, lai celtniecībai dabūtu naudu no
Maskavas. Igauņi to paguva. Bet mums uz emociju viļņa ar idejām
par ārzemju arhitektiem šis projekts iestrēga uz ilgiem gadiem.
Ceru, ka jaunajā multifunkcionālajā hallē varēsim rīkot deju
lieluzvedumus Dziesmu svētku ietvaros.”
Jāpiebilst, ka Raimonds Pauls tikšanās reizē izcēlās ar kolorītu
uzvedību – vispirms pieprasīja pacelt rokas tiem
klātesošajiem, kuri strādā kopš viņa pilnvaru laika, pēc tam
veica izmeklēšanu, kurš no ministriem slēdzis kafejnīcu ēkas
lejasstāvā. Izrādījās, tā nolēmusi Ingūna Rībena.
Pirmais pievērsies kultūrpolitikai
Helēna Demakova par Jāni
Dripi:
“Viņš Kultūras ministrijai atguva patstāvīgas ministrijas
statusu. Pabeidza Nacionālās operas rekonstrukciju un izstrādāja
Latvijas kultūrpolitikas pamatnostādnes, 1995.gadā nodibinot
Kultūrpolitikas departamentu. Tāda kaimiņvalstīs nav vēl tagad.
Pēc darbinieku stāstītā, Jānis Dripe bijis ļoti orientēts uz
kolektīvu, draudzīgs, vienmēr ar smaidu sejā, teicis emocionālas
runas. Gribējis ministrijas ēku nokrāsot sarkanu, bet viņam
atļāvuši to krāsot zaļu.”
“LV” vaicāja Jānim Dripem, kas būtisks palicis atmiņā no ministra
pienākumu laika:
“No emocionālā piesātinājuma viedokļa tā bija Nacionālās
operas atklāšanas ceremonija, šai atjaunošanai startu bija
iedevis Raimonds Pauls. Otrā reize bija pirmie Ziemeļvalstu un
Baltijas valstu dziesmu svētki, kas izvērtās par jauku tradīciju.
Manā laikā izdevās likumdošanā iestrādāt vairākas lietas, kas
attiecas uz arhitektu konkursiem. Mēs uzaicinājām Viktoru
Avotiņu, Imantu Ziedoni u.c., lai radītu kultūrpolitikas
pamatnostādnes. Man kā arhitektam bija iespēja sakārtot
ministrijas māju, uzlikt jumtu, izveidot pagalmu.
Mani profesionāli aizkustina Helēnas Demakovas atvēziens, ka trīs
lieli valstiski objekti tiks celti gandrīz vienlaikus. Tie ir
skaisti un ambiciozi projekti, ko es gribētu redzēt
īstenojamies.”
Ministrs ar fenomenālu atmiņu
Helēnas Demakovas paustais par
Ojāru Spārīti:
“Atbilstoši savam uzvārdam Ojārs Spārītis ministrijā
ielidoja uz īsu brīdi. Tieši viņa laikā tika sarīkots
mazākumtautību kultūras festivāls “Latvijas vainags”. Kultūras
mantojuma sastāvdaļa – pilis un muižas – tika izceltas
kultūrpolitikas priekšplānā. Kolēģi par viņu saka: fenomenāla
atmiņa, kā vienīgais ministrs vedis ekskursijās, ko pats vadījis
un izstāstījis par katru durvju kliņķīti Vidzemes muižās.”
Izglābis Latvijas kino
H.Demakova uzskata, ka Rihards Pīks nostādīja uz kājām ļoti apdalīto kino nozari, jo panāca kino budžeta dubultošanu: “Tas ļāva uzņemt vienu spēlfilmu gadā. Kopā ar Vitāliju Gavrilovu Latvijas Nacionālajā operā nodibināja “Aldara” balvu. Kolēģi visi kā viens saka – ļoti prātīgs.”
Darbiniekus pieradinājusi plānot
Ministres viedoklis par Ramonu
Umbliju:
“Viņa aizsāka visdinamiskāko laiku kultūrpolitikas
stratēģijas ziņā. Nodibināja Kultūrkapitāla fondu. Ķērās pie
nacionālās programmas “Kultūra”, Kultūras institūciju likuma.
Pārveidoja Liepājas teātra modeli, valstij veiksmīgi
sadarbojoties ar vietējo pašvaldību un saglabājot valsts
dotāciju. Piedāvāja Rīgu kā pretendenti Eiropas kultūras
galvaspilsētas statusam 2001.gadā, tas pēc tam tika spoži
īstenots. Ministrijā no viņas iemācījušies strādāt ar darba
plāniem.”
“LV” vaicāja Ramonai Umblijai par piepildījuma brīžiem ministres
amatā:
“Emocionāli spēcīgs brīdis bija Strasbūrā, kur aizstāvējām
Latvijas kultūrpolitikas stratēģiju, gari un plaši izstāstot par
mūsu tradīcijām. Visi Eiropas Komisijas pārstāvji piecēlās kājās
un aplaudēja mūsu Dziesmu svētkiem. Vienojoties valstij,
pašvaldībai un kolektīvam par pirmo precedentu kultūras
institūcijas (Liepājas teātra) pārveidē, man bija labi padarīta
darba apziņa, un tagad priecājos par Liepājas teātra radošajiem
panākumiem. Prieks, ka manis iedibinātā programma “Kamermūzika”
ļauj dažādiem mūzikas kolektīviem apceļot Latviju un sniegt
koncertus lauku skolās un ciematos. Eiropas Savienībai mūsu
Dziesmu svētki šķiet interesanti, jo viņi jūt vēsturiskā dziļuma
eksotiku.
Helēnas Demakovas darbu vērtēju ļoti pozitīvi. Viņai teicu, ka
augstais uzstādījums ar trijām kultūras celtnēm būs zināms
vainagojums mūsu pamatīgajai kultūras pēctecībai. Lai viņai ir
labvēlīga politiskā konjuktūra un arī zvaigžņu stāvoklis šo plānu
īstenošanā!”
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Izvedusi ministriju Eiropā
Helēna Demakova visvairāk slavēja
Karinu Pētersoni:
“Viņa ir pārdzīvojusi vairāku valdību maiņas un vadījusi
ministriju visilgāk – visu Saeimas pilnvaru laiku. Arhīvi tika
iekļauti Kultūras ministrijas sistēmā. Ministre cēla Kultūras
ministrijas starptautisko reputāciju un ļoti augstu kotējās
Eiropas kultūras ministru vidū. Veica aktieru algu reformu.
Virzīja uz priekšu Latvijas Nacionālās bibliotēkas celtniecības
projektu. Pusi no Kultūrkapitāla fonda līdzekļiem piešķīra
mērķprogrammām, kas aptvēra visu Latvijas teritoriju. Nodibināja
“Kremerata Baltica”, arī Mūzikas informācijas centru.
Kolēģi atzīst par ļoti sievišķīgu un patīkamu kā princesīti, kas
iemācījusi saviem padotajiem protokolu.”
“LV” aprunājās arī ar Karīnu Pētersoni. Viņas domas:
“Kultūras ministra portfelis nav viegls, jo tajā ietilpst
11 jomas. Katrā no tām strādā daudzi talanti, un ir piedzīvoti
skaisti mirkļi. Ministres amatā bija pienākums un privilēģija
dzīvot līdzi katras nozares spilgtākajiem uzplaiksnījumiem,
baudīt un apsveikt. Man nekad nepiemirsās atbildības nasta, tāpēc
reizēm smaidīju, apspiežot asaras.
Ar cieņu un apbrīnu sekoju tagadējās ministres centieniem un
sadarbojos, vadot biedrību “Latvijas Nacionālās bibliotēkas
atbalsta fonds”. Kopā īstenojam Gaismastīkla projektu, man patīk
lietišķi koleģiālā atmosfēra. Gudriem cilvēkiem labāk atrast
kopīgu valodu un strādāt viena mērķa labā.”
Ar seju pret kultūrvidi
Lakoniski ministre raksturoja
Ingūnu Rībenu, no kuras tieši pārņēmusi iesāktos darbus:
“Viņas darbības laikā ministrijā ienāca Daniels Pavļuts, kas ir
ļoti labs valsts sekretārs. Kultūras ministrijā dominēja atmiņas
– Brāļu kapi, Litenes memoriāls, Ojāra Vācieša gads. Viņas
politiskais uzstādījums bija “ar seju pret Latvijas kultūrvidi”.
Uzsāka tik nepieciešamās reformas ministrijas aparātā. Kolēģi
atceras viņas izteikumu – “katram lauku zēnam jāspēj piedalīties
tādos pasākumos kā Venēcijas biennāle”. Šogad Ingūnas Rībenas
sapnis ir piepildījis un Venēcijā piedalās mākslinieki, kuri
nākuši no laukiem.”
Arvīds Deģis