Stingrāki groži ūdensmotociklistiem
Drošības normas, lai nenodarītu pāri sev vai citiem, gadiem bija katra ūdensmotociklista diezgan brīva interpretācija. Kopš pagājušās vasaras, kad “LV” iezīmēja problemātisko kopainu, secinot, ka ūdensmotociklistu tiesības, pienākumi un atbildība nav precīzi definētas, situācija mainās uz labo pusi.
Nākotnē, lai iegūtu tiesības vadīt ūdensmotociklu, būs jākārto eksāmens Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Kopš ūdensmotociklu (viens no
mazizmēra kuģošanas līdzekļu veidiem) triumfa gājiena
pirmsākumiem to skaits krietni audzis, un, kā liecina Ceļu
satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati, šā gada jūnija sākumā
bija reģistrēti 545 ūdens rumaki.
Sakuplojis arī sportiskās un vasarīgās atpūtas piekritēju pulks,
kā arī zeļ iedibinātas sporta sacensību tradīcijas. Taču šoreiz
turpināsim pirms gada “LV” sākto tēmu par ūdensmotociklu vietu
publiskajā telpā un normatīvo aktu instrumentiem, kas to
regulē.
Tie, kas uz riska robežas
Uz ūdeņiem sistēma jāsakārto pat
stingrāk nekā uz ceļiem, jo, kā liecina Eiropas prakse, kuģošana,
īpaši ar mazizmēra kuģošanas līdzekļiem, ir vēl bīstamāka.
Nepilnīgās likumdošanas dēļ policija pērn situācijas vērtējumā
bija kodolīga – tā ir zem katras kritikas, turklāt likumsargiem
nereti nebija tiesiska pamata iejaukties. Proti, daļa no
ūdensmotociklu vadītājiem ir pārņemti ar visatļautības apziņu, ko
vairo pārgalvība un nereti nepamatota pašpārliecinātība par
saviem spēkiem, apdraudot sevi un citus atpūtniekus. Piemēram,
vieni brauc alkohola reibumā, citi šaudās pa ūdeni pārāk ātri vai
vietās, kur traucē peldētājus, citi, lāga vēl neapguvuši vadības
iemaņas, neveikli traucas apkārt un ietiepīgi turas atpūtnieku
burzmā. Daži pat mēģina vizināties vietās, kur tas uz
visstingrāko aizliegts, piemēram, Jūrmalas pludmales peldvietu
zonās, kur tos parasti gan ātri vien noķer “pludmales
patruļa”.
Līdz šim viena no retajām prasībām šo peldlīdzekļu vadītājiem
bija obligāti valkāt glābšanas vestes. Arī šis priekšnosacījums,
no kā vistiešāk varbūtējas nelaimes brīdī atkarīga paša drošība,
nereti tiek ignorēts. Ilustrācijai bēdīgi piemēri. Pirms diviem
gadiem likumsargi, kuri kontrolē, kā tiek ievēroti noteikumi uz
ūdens Rīgā, aizrādīja kādam braucējam, kurš bija bez vestes.
Viņam lūgts braukt malā. Vadītājs tiecies tā arī darīt. Pēc
stundas policisti saņēmuši ziņu, ka noslīcis ūdensmotociklists.
Izrādījies, tas bijis tas pats vīrs, kurš, par spīti
aizrādījumam, turpinājis braukt bez vestes. Garāmbraucošas
motorlaivas radīto viļņu dēļ ūdenmotocikls bija palēcies,
kūleņodams gaisā apgriezies otrādi un uzkritis virsū vadītājam,
kurš zaudējis samaņu. Vestes, kas noturētu virs ūdens, līdz
aculiecinieki piesteidzas palīgā, nebija...
Vēl gadu iepriekš Ķīšezerā noslīka jauniete, kuru kāds vīrietis
bija vizinājis uz ūdensmotocikla. Ne vienam, ne otram mugurā
nebija glābšanas vestes. Kad spēkrats apgāzies, līdzās esošie
sērfotāji paguva izglābt tikai vīrieti. Starp citu, vadītājs bija
alkohola reibumā.
Dzērumā aizliegts
Tagad ūdens satiksmes līdzekļu
vadītājiem noteiktas stingrākas prasības. Laiks rādīs, kā tās
tiks iedzīvinātas.
Martā pieņemtie Ministru kabineta noteikumi par kuģošanas
līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos (publicēti “LV” 18.03.2005.)
ietver nosacījumus, ar ko jāiepazīstas katram
ūdensmotociklistam.
Lūk, daži no tiem. Obligāta prasība, protams, ir glābšanas veste.
Aizliegts vadīt ūdensmotociklu, ja alkohola koncentrācija asinīs
pārsniedz 0,5 promiles, kā arī atrodoties narkotisko, psihotropo,
toksisko, citu apreibinošo vielu vai arī reakcijas ātrumu un
uzmanību samazinošu medikamentu iespaidā. Ja cilvēks ir slims vai
pārguris, braukt ar ūdensmotociklu nedrīkst. Noteikumi paredz vēl
citus aizliegumus, piemēram, atrodoties tuvāk par trīsdesmit
metriem no peldētājiem, ātrums nedrīkst būt lielāks par pieciem
kilometriem stundā. Nedrīkst vizināties tur, kur to aizliedzis
iekšējo ūdeņu īpašnieks vai valdītājs, kā arī pašvaldības
noteiktās, apzīmētās un aizliegtās akvatorijās un peldvietās.
Būs jākārto eksāmens
Iepriekš bija juceklis ar vadītāju
apliecībām. Tagad ieviesta skaidrība. Noteikts, ka vadīt
ūdensmotociklu atļauts personām, kurām ir vadīšanas tiesības.
Šādas tiesības apliecina attiecīgs ieraksts transportlīdzekļu
vadītāju reģistrā, kā arī apliecība. Tiesības vadīt
ūdensmotociklu var iegūt no četrpadsmit gadu vecuma. Mazizmēra
kuģošanas līdzekļu, tātad arī ūdensmotociklu, vadītāja apliecības
no 1.septembra izsniegs CSDD. Lai tās iegūtu, būs jākārto
eksāmens.
Lai jauno sistēmu iedzīvinātu, noteikts pārejas posms, tādēļ līdz
šā gada 1.oktobram, kad būs beigusies aktīvā ūdensmotociklu
sezona, ūdens spēkratus vēl drīkst vadīt bez vadītāja apliecības.
Tātad par braukšanu bez tiesībām ūdensmotociklistu šovasar vēl
nedrīkst sodīt, bet, piemēram, par ātruma pārsniegšanu vai par
braukšanu dzērumā gan. Savukārt tiem, kam ir iepriekš izdotās
apliecības, jārēķinās, ka tās būs derīgas līdz tajās norādītajam
termiņam, bet ne ilgāk kā līdz nākamā gada 1.janvārim. Nākamsezon
vajadzēs sarūpēt jaunu.
Kā notiks jauno ūdensmotociklistu eksaminēšana? Uz šo jautājumu
vēl nav pilnīgi skaidras atbildes, jo tiek izstrādāts vēl viens
normatīvā akta projekts, kurā būs precīzi noteikta kārtība, kā
notiks apmācība, kā tiks pieņemti eksāmeni un izsniegta vadītāja
apliecība, “LV” skaidroja CSDD.
Jau minēts, ka CSDD jaunās mazizmēra kuģošanas līdzekļu vadītāju
apliecības būs jāsāk izsniegt ne vēlāk kā 1.septembrī. Tomēr, nav
izslēgts, termiņš var tikt pārbīdīts. Tā kā šosezon vēl drīkst
vizināties bez apliecības, ūdens atpūtas cienītāji no tā
necietīs.
Ilze Apine,
“LV”
ilze.apine@vestnesis.lv