Kā Goda patronese atklājot UNESCO starptautisko forumu “Nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšana un pārmantošana: jaunatne, izglītība un attīstība” Kongresu namā 2.jūlijā
Augsti godātais Vredes kungs!
Augsti godātais Bušenaki kungs! Ozola kungs! Dārgie viesi un
foruma dalībnieki!
Man prieks jūs sveikt šeit, Rīgā, šajā nozīmīgajā pasākumā, kas
norit vienlaikus ar īstu dzīvu nemateriālās kultūras izpausmi, ko
Rīga piedzīvo visas šīs nedēļas garumā – mūsu skolēnu dziesmu un
deju svētkiem. Kā zinām, Latvijas un mūsu kaimiņu – Lietuvas un
Igaunijas – dziesmu svētku tradīcija nu jau divu gadu garumā ir
ierakstīta UNESCO nemateriālās kultūras dārgumu sarakstā, taču
skolēnu dziesmu un deju svētki ir īpašs šīs tradīcijas paveids,
kas pelna atsevišķu uzmanību, un es ceru, ka foruma dalībniekiem
ir iespēja šajās dienās pārliecināties, kā dzīvē tas tiek
īstenots un kāda ir šī pārmantojamība, kas ir viens no
nemateriālās kultūras izaicinājumiem. Rīgā jūs tagad varat redzēt
dzīvu, iemiesotu tradīciju, tādu, kāda tā tiek iedzīvināta un
nodota tālāk. Jo, protams, tie bērni un jaunieši, kas šodien
dzied, dejo un nododas virknei citu interesantu aktivitāšu, ir
tie, kas pēc dažiem gadiem dziedās koros, dejos deju grupās,
uzstāsies lielajos Dziesmu svētkos. Tāpat no viņu vidus mēs
atradīsim seno amatu pratējus, kas būs spējuši iemīlēt kādu
tradīciju, kādu senu māku un pietiekami dziļi tai pieķerties,
nodot to tālāk, un es esmu pārliecināta, ka dažs labs no viņiem
te atradīs mūža aicinājumu pie tās strādāt un audzināt sev
mācekļus, kas spēs to turpināt.
Starpība starp materiālo un nemateriālo kultūru īpaši skaidri man
iezīmējās, pagājušā nedēļā esot valstsvizītē Itālijā un Vatikānā.
Kur citur Eiropā varam saskatīt tik ļoti garu un senu materiālās
kultūras mantojumu ar tik neapzināti plašām mākslas vērtībām un
tieši materiālās kultūras izciliem sasniegumiem? Tajā pašā laikā
vizītē Vatikānā, kur cilvēks uz katra soļa sastopas ar vizuālās
arhitektūras un citu mākslu izciliem paraugiem, man kļuva
skaidrs, ka šis materiālais Vatikāna aspekts jau nav visa katoļu
baznīca, tas nav viss katoļu baznīcas mantojums, tas nav pat
pāvestības kā institūcijas galvenais aspekts. Katoļu baznīca kā
nekā ir garīgs jēdziens, tā ir ticība, tā ir pārliecība, tā ir
tradīciju kopums, kas veido cilvēkam garu visā viņa dzīvē un
piedod dzīvei jēgu. Pārējais ir tikai ietvars, tas ir kā
gliemežnīca, kur īstā pērle nav materiāla, un, ja vien šī pērle
nav garīga, tad tradīcijai kaut kas pazūd, un tā nevarēs ilgāk
pastāvēt.
Tādēļ šīs atšķirība starp materiālo un nemateriālo, vienmēr mums
tas jāpatur prātā, ir nemitīga mijiedarbe. Gars izpaužas caur
miesu un rada taustāmas, redzamas manifestācijas, bet šīs
manifestācijas atstāj iespaidu, tām ir sava loma un sava jēga, jo
tās cilvēkos izraisa pārdomas, izjūtas, garīgu pārdzīvojumu,
pārliecību. No garīgā pārdzīvojuma mijiedarbe turpinās pa spirāli
tālāk, un tā savukārt rada kaut ko, kas ir redzams, taustāms,
sadzirdams, materiāls. Tā ir šī spēle starp materiālo un garīgo,
par kuru, man šķiet, arī jūsu debatēs jums būs jārunā un jādomā,
jo nemateriālās kultūras saglabāšana jau nevar notikt tikai
nemateriālā veidā vien. Lai mēs to saglabātu, mums jādomā par to,
kā tā tālāk izpaudīsies, kā to nodot tālāk, un modernajā pasaulē
tas visbiežāk notiks nevis nemateriālā veidā – no mutes mutē, no
rokas rokā, no kustības kustībā, redzot, līdzi darot, pakaļ darot
–, bet arī filmējot atrasto, publicējot, liekot internetā,
izmantojot visas iespējamās modernās tehnoloģijas, lai nāktu šim
procesam palīgā.
Te šī modernās tehnoloģijas mums paver tiešām dažādas iespējas,
lai katra tauta ne tikvien varētu savu nemateriālo kultūru
saglabāt un cilvēcei, ne tikvien viņiem svarīgas vērtības
neaizietu bojā, bet arī kā tās tiek saglabātas nākamajām audzēm,
visam cilvēces mantojumam. Lai arī citi var to redzēt, lai varam
arī ar citiem dalīties. Nav jābūt tikai dzimušam un uzaugušam
vienā vietā, lai kaut ko mācētu darīt un to baudītu. Mēs varam
dalīties tajā, ko esam sasnieguši, un man šķiet, ka tādā veidā
pasaule kļūst bagātāka. Pasaule visu laiku mainās, protams, daudz
kas atmirst, daudz kas pārveidojas, daudz kas tiek arī
aizmirsts.
Doma, ka visu vajag saglabāt, ir moderna. Vēl diezgan nesen, pat
19.gadsimtā, tā bija dziļa kontrversija – vai drupas ir jāsaglabā
vai jāizmanto marmors, ķieģeļi, lai celtu kaut ko jaunu, modernu
un skaistu. Šeit pat, Rīgā, vēl 30.gados valsts gribēja parādīt,
cik tā ir dižena un moderna, un tika nojauktas vairākas
vēsturiski vērtīgas Vecrīgas ieliņas, paplašināts Doma laukums un
uzceltas modernas ministrijas. Toreiz tas šķita pareizi. Šī doma,
protams, būs aktuāla arī nākotnē, un tas ir nopietns jautājums.
Ja mēs padomājam, ka visā plašā pasaulē taču nemitīgi viss
atjaunojas, dzimst jaunas paaudzes, nāk jauni ģēniji ar savām
unikālām idejām, inovācijām, tas viss uzkrājas. Jājautā – cik
tālu ar laiku mēs būsim nonākuši, cik tālu mēs varam iet, ko
varam sagaidīt? Cik daudz viens latviešu bērns pēc 1000 gadiem,
pieņemot, ka būs tādi latvieši pēc 1000 gadiem, no visa, kas
Latvijā ir sakrāts, varēs absorbēt un pieņemt? Cik daudz šodien
viens itāļu bērns tiešām spēj zināt un apgūt zināšanas gan par
tiem 12 cēzariem, par kuriem Svetonijs ir rakstījis, vai par tiem
28, ko Augusts ir aprakstījis savā grāmatā, utt. Nerunāsim par
visiem pāvestiem cauri gadu simtiem un visu citu, kas ir noticis.
Vai arī citās zemēs esam spējīgi to visu apzināt? Visus tos gadu
tūkstošus, kas ir saglabāti Ķīnā, Dienvidamerikas dažādajās
kultūrās un tā joprojām. Taču tas viss pieder pie cilvēces
mantojuma, un mums jābūt drošiem, ka tas ir visai pasaulei
pieejams.
Kas no tā, kas katras tautas identitātei ir būtiskais, kas viņu
esmei ir būtiskākais un svarīgākais, kas viņa sirdij ir
dārgākais, ko vēlas nodot tālāk saviem bērniem, – tas katrai
paaudzei no jauna ir jāizvērtē un jāpārdomā, un jāpieņem lēmums.
Iespējams, nākamās paaudzes tad to kritizēs un teiks, ka ir
pieļauta kļūda, bet citādi nevar, jo katrai paaudzei jāizlemj, ko
no sava mantojuma viņi ir gatavi kopt un saudzēt, paturēt dzīvu.
Kaut kādā līmenī mēs visi saprotam, ka šī arhivāra loma šī,
vēstures atbildīgā loma, kaut kādā veidā modernajai pasaulei ir
jāsaglabā. Jo, ja rītdienas paaudzei tas nešķitīs vērtīgs, varbūt
parītdienas paaudzei vai vēl vēlāk tas šķitīs. Mēs nevaram
uzņemties atbildību iznīcināt kādu kultūras aspektu, tāpat kā
nedrīkstētu iznīcināt kādu augu vai dzīvnieku sugu.
Es centos šeit ieskicēt to plašo un būtisko jautājumu loku, ar
kuriem tādam ekspertu lokam kā jūs ir jāsaskaras, un es ar šiem
vārdiem gribēju jums atgādināt, ka blakus tīri tehniskām,
administratīvām lietām un lēmumiem ir šie mūžības jautājumi,
filosofijas jautājumi, kurus nedrīkstam aizmirst. Es priecājos,
ka šajā pulkā ir arī filosofi, tas šķiet ārkārtīgi svarīgi.
Pati esmu lielu daļu mūža pavadījusi, pētot latviešu mutvārdu
dzejas tradīcijas, un man ir atklājusies šajā jomā tāda pasaule,
kuras zudums man šķistu neatvietojams. Tas ir kā iesēsties laika
mašīnā un atgriezties atpakaļ citā pasaulē, citā dimensijā, tās
ir durvis un logi, kurus citādi jūs nevarētu atvērt. Tā tas ir
arī ar jebkuru citu mūsu mutvārdu tradīciju. Novēlu, lai jums šī
konference būtu auglīga un interesanta, katram no jums
stimulējoša, rosinoša, un galvenokārt lai jūs atgrieztos mājās
savā darba laukā ar atjaunotu prieku un sajūsmu, ar pārliecību,
ka tas, ko jūs darāt, ir ārkārtīgi vērtīgi un svētīgi! Es novēlu
jums jaukas dienas šeit, Rīgā, un laimīgu atgriešanos jūsu
darbā!