Kā latu nomainīs eira
Jautājumi un atbildes
IV.
Turpinājums. Sākums – “LV”, 07.06.2005., 17.06.2005., 1.07.2005.
Jautājums. Kādas tendences raksturīgas ilgtermiņa kredītu procentu likmei Latvijā?
Atbilde. Šai vidēji svērtajai procentu likmei svārstību režīmā ir tendence pieaugt. 2002.gadā tā bija 8,5%, 2003.gadā – 7,5%, 2004.gadā – 9,2%. Iespējams, ka 2005.gadā tā sasniegs 10–11%. Tas atbilst ES dalībvalstu ilgtermiņa kredītu procentu vidējam līmenim un, domājams, turpmāk iekļausies Māstrihtas kritērijos.
Jautājums. Vai Latvija iekļausies EMU iestāšanās ceturtajā kritērijā?
Atbilde. Par lata
devalvāciju nevar būt runas. No 2005.gada 1.janvāra lats ir
piesaistīts eirai pēc tā tirgus kursa, kas latam bija pret eiru
2004.gada 30.decembrī. Turpmāk lata kurss pret eiru var maksimāli
svārstīties ± 1% robežās, tātad ievērojami mazākā mērā, nekā to
paredz Māstrihtas kritēriji. Lata kursu pret citām valūtām
Latvijas Banka kopš 2005.gada janvāra nosaka pēc lata piesaistes
kursa pret eiru un pasaules valūtu tirgus kursiem attiecīgajā
laika sprīdī.
Latvijai ārējos darījumos visai nozīmīgs ir ASV dolāra kurss pret
eiru, kas savukārt regulē lata apmaiņas kursu pret ASV dolāru. Kā
liecina pēdējo gadu pieredze, lata kurss pret ASV dolāru svārstās
konkrētajā dienā pret iepriekšējo dienu ± 1% ietvaros. Gada laikā
šīs kursa svārstības vairākkārt var pārsniegt ceturtajā kritērijā
minēto iegrožojumu ± 2,25% EMU iestāšanās nosacījums acīm redzami
saistās ar valūtas dienas kursa “peldēšanu”. Latvijā šai ziņā
problēmu nebūs.
Jautājums. Vai inflācijas prognoze tuvākajiem gadiem ļaus Latvijai ievērot Māstrihtas attiecīgo kritēriju?
Atbilde. Patēriņa cenu kāpumu jomā iekļauties EMU uzņemšanas nosacījumā Latvijai būs sarežģīti. Vispirms noskaidrosim viszemāko patēriņa cenu gada pieaugumu trijās ES dalībvalstīs. Mūsu rīcībā ir informācija par 2004.gada decembri, kas ir tuvu vidējam rādītājam Somijā – 0,1%, Zviedrijā – 8,9%, Dānijā – 1,0%, vidēji – 0,67%. Līdz ar to caurlaide uz EMU līdzinātos 2,22% (0,67% + 1,55%).Bet tā ir pagātne. Pieņemsim, ka pēc pāris gadiem, kad Latvijai iesniegt uzņemšanas pieteikumu Eiropas Monetārajā savienībā pieļaujamais patēriņa cenu kāpums līdzināsies 2,50%. Šāds inflācijas līmenis ir jāsasniedz līdz 2007.gada 1.janvārim, jo tāds ir mērķdatums, ko Latvijas Banka kopā ar valdību noteikusi nodrošināt eiras ieviešanai obligāto kritēriju izpildi. 2004.gadā patēriņa cenu indekss Latvijā bija viens no augstākajiem visā Eiropas Savienībā – 6,2%. Prognoze 2005.gadam svārstās starp 5,5 un 4,3%. Tātad 2006.gadā patēriņa cenu pieaugums jāsamazina par 3,0–2,2 procentu punktiem. Teorētiski sasniegt tādu rezultātu ar mērķtiecīgu fiskālo un monetāro politiku ir iespējams. Lietuvā 2004.gada augustā patēriņa cenu izaugsme pret iepriekšējā gada atbilstošo mēnesi līdzinājās 2,2%, 2005.gada janvārī – gan 2,9%. Praktiski panākt gada laikā minēto patēriņa cenu pazeminājumu būs visai grūts uzdevums. Krietni jāpiepūlas, jāatsakās no neiejaukšanās politikas cenu veidošanās jomā; ļoti negribētos, lai inflācija būtu tas cinis, kas gāž lielu vezumu – Latvijas iestāšanos EMU un lata nomaiņu ar eiru.
Jautājums. Kāpēc nepieciešami tik stingri kritēriji, lai pievienotos eiras zonai?
Atbilde. Eiropas sabiedrība
kā monetāra ūnija spēs sekmīgi darboties vienīgi tad, ja valstis,
kas iestājušās šajā ūnijā, veidos arī stabilitātes kopienu. Ir
jāpanāk, lai eira gan eiras zonā, gan pasaules tirgū būtu stabila
valūta, kas bauda vispārējo uzticību. Patiešām stabila eira prasa
cenu stabilitāti, zemu ikgada patēriņa cenu pieaugumu. Māstrihtas
kritēriji, dēvēti arī par konverģences kritērijiem, ir nevis
formāla prasība, uzņemot valstis EMU, bet gan nosacījums, lai
ilglaicīgi stabila valūta funkcionētu patiesi stabilā Eiropā.
Katrs no kritērijiem pilda noteiktu stabilitātes nodrošināšanas
funkcija. Visi kritēriji ir līdzvērtīgi, bet no Monetārās
savienības mērķu viedokļa var izdalīt galvenos kritērijus. Tie ir
trīs monetāri kritēriji, kuru ievērošana ir monetārās
stabilitātes drošais balsts. Visupirms jāmin inflācijas kritērijs
ar tiešu uzdevumu nodrošināt patēriņa cenu zemu pieaugumu. Šis
kritērijs ir tieši saistīts ar ECB pienākumu īstenot tādu eiras
naudas zīmju emisiju, kas visā eiras zonā, katrā tās valstī
nepieļautu pieprasījuma inflāciju ar tās postošām sekām. Nākamais
monetārais kritērijs ir ilgtermiņa kredītu procentu likme kā EMU
un ECB procentu politikas kodols. Šis kritērijs gan iegrožo
inflāciju, gan darbojas kā IKP pieauguma regulators, tātad sekmē
monetāro un saimniecisko stabilitāti. Pēdējais monetārais
kritērijs ir valūtas maiņas kursa kritērijs. Stabils eiras maiņas
kurss nodrošina Eiropas Savienības stabilitāti ārējā tirgū, tai
skaitā eksporta un importa operācijās, piesaistot ārējās
investīcijas, un pastarpināti iedarbojas uz stabilitāti, arī cenu
izmaiņu līmeni iekšējā tirgū. Šie trīs monetārie kritēriji savas
nozīmes dēļ tiek raksturoti kā “karaliski” kritēriji.
Konverģences kritēriju otrajā grupā tiek ieskaitīti divi fiskālie
kritēriji – budžeta fiskālā deficīta apmēri pret iekšzemes
kopproduktu un situācija iekšējā un ārējā parāda jomā. Šo
kritēriju uzdevums ir nepieļaut, ka ECB pūles nodrošināt eiras un
ekonomikas stabilitāti tiktu pārsvītrotas ar EMU dalībvalstu
konkrēto finanšu politiku. Šie kritēriji eiras zonas locekļiem
strikti jāievēro, ne tikai iestājoties Eiropas Monetārajā
savienībā, bet arī turpmākajos saimnieciskās attīstības gados.
Sakarā ar to, ka Vācija un Francija pārkāpusi un arī 2005.gadā
pārkāps budžeta fiskālā deficīta atļauto samēru pret IKP, ES
vadošajās institūcijās rit asa diskusija par atkāpju pieļaujamību
no šā kritērija prasībām. Secinājums viens: konverģences
kritēriji ir absolūti nepieciešamas katras EMU dalībvalsts
tautsaimniecības un eiras stabilitātes nodrošināšanas sviras.
Turpinājums sekos
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
Foto no Eiropas Komisijas Audiovizuālās bibliotēkas |