Sēlija kolektivizācijas sākumgados
Visvecākajai Latvijas lauku iedzīvotāju paaudzei atmiņā vēl dzīvi tik atšķirīgi laiki kā Latvijas Republikas periods, Otrais pasaules karš un drīz pēc tam sekojošais kolhozu laiku sākums. Tad Latvijas un, protams, arī Sēlijas lauki piedzīvoja visdramatiskākos pārveidojumus 20. gadsimtā, jo Latvijas sovetizācija līdz ar ideoloģijas, īpašuma formu un ražošanas veida maiņu un zemnieku saimniecību uzspiesto vispārējo kolektivizāciju gandrīz pilnīgi izmainīja lauku dzīves tradicionālo modeli.
“Kupču” mājās. Neretas rajons, kolhozs ‘’Karogs’’. 1952.g. Foto no LVI Etnogrāfisko materiālu krātuves fondiem |
Tāpat īsā laikā notika vairākkārtējas administratīvi teritoriālā dalījuma izmaiņas, pagastu likvidēšana, tos aizstājot ar dalījumu ciemos un mazietekmīgu ciemu padomju izveidošanu. Tā pakāpeniski tika pārrautas daudzas tradicionālajā lauku kultūrvidē pastāvējušās saites. Lai gan ir pagājis pusgadsim, kopš Sēlijas lauki piedzīvoja šo kultūršoku, pētījumi par ilgstošo ietekmi, ko šis periods atstāja Latvijas lauku saimnieciskajā, sociālajā un kultūras dzīvē un cilvēku psiholoģijā, vēl ir tikai aizsākumā.
Pētot un pozitīvi atspoguļojot
Interesantas, kaut fragmentāra,
ziņas par mazo, uz ātru roku 40.gadu beigās nodibināto kolhoziņu
pastāvēšanas sākumposmu ir saglabātas Latvijas vēstures institūta
etnogrāfisko ekspedīciju materiālos. Jau 1949.gada maijā Latvijas
PSR Zinātņu akadēmijas institūtu sistēmā strādājošajiem
nedaudzajiem etnogrāfiem tika dots norādījums pētīt un pozitīvi
atspoguļot jaunās pārmaiņas Latvijas lauku dzīvē. Pirmo reizi
jaunā, t.i., “sociālistiskā”, darba paņēmienu vērojumus veica
neliela ekspedīcija valodnieces Dainas Zemzares vadībā tieši
kolhozā “Sēlija” – vienā no pirmajiem, jau 1947.gadā dibinātajiem
kolhoziem. Ekspedīcijas visai formālie materiāli parāda dažas
iezīmes, kas jau tā sauktā padomju perioda sākumposmā raksturo
gan pētniekus, gan viņu sarunu biedrus – jaunos kolhozniekus.
Pirmkārt, tā ir piesardzība – gan sarunās, gan pierakstos. Īpaši
spilgti tas izpaudās pēc 1949.gada deportācijām. Otrkārt, vairāk
vai mazāk prasmīga oficiālās ideoloģijas frāžu un terminu ātra
pārņemšana. Šīs terminoloģijas toreizējā satura (piemēram,
“pagātnes paliekas’’, “masu politiskais darbs’’, “aģitbrigāde’’
u.c.) saprašanai tagad būtu jāveido īpašas skaidrojošās
vārdnīcas.
Pēc vienlaidu kolektivizācijas pabeigšanas 1952.gadā organizētā
kompleksā Baltijas ekspedīcija Sēlijā – Aknīstes un Neretas
rajonos – notika jau Maskavas etnogrāfu pārraudzībā. Šoreiz
“izmaiņas LPSR kolhoznieku un strādnieku dzīves veidā” pūlējās
pētīt LPSR ZA Etnogrāfijas un folkloras institūta etnogrāfu darba
grupa docenta, arī latviešu padomju rakstnieka Jāņa Niedres
vadībā. No 1952.gada ekspedīcijas daudzveidīgajiem materiāliem
ieskatam dažas tālaika Sēlijas kolhozus raksturojošas ziņas.
Pie kolhoza ‘’Sēlija’’ kantora pēc Valsts zemes akta pasniegšanas. 1949.g. Foto no LVI Etnogrāfisko materiāu krāuves fondiem |
Kas strādāja
Abi rajoni bija mazi, bet
jaunizveidoto kolhozu – daudz. Neretas rajona teritorijā
1952.gada vasarā bija 15 ciema padomes, 24 kolhozi, 1 padomju
saimniecība (sovhozs). Aknīstes rajonā – 19 ciema padomes un 23
kolhozi. Tika savākti dati par gandrīz visu šo kolhozu platību,
kolhozos apvienoto ģimeņu skaitu, taču diemžēl ne par kolhozu
teritorijā dzīvojošo cilvēku kopskaitu un sētu skaitu.
Darbspējīgo kolhoznieku skaits svārstījās vidēji no 80 līdz 150,
taču bija kolhoziņi arī ar aptuveni 50 un vēl mazāku darbspējīgo
kolhoznieku skaitu. Uzkrītošs bija darbspējīgu vīriešu trūkums,
nereti smago darbu galvenās darītājas bija sievietes, daudz
izmantots arī gados veco cilvēku un pusaudžu darbs. Piemēram,
Gricgales kolhozā “Nākotnes ceļš’’ darbspējīgu kolhoznieku esot
ļoti maz. Visām vecajām māmiņām iedalot katrai pa pushektāram
cukurbiešu ravēšanai. Viņas to nevarot noravēt. Pagājušā gadā
esot lielu biešu lauka gabalu arī nopļāvuši ar izkapti. Slikti
esot tas, ka bieži mainoties kolhozu priekšsēdētāji, neesot īsta
saimnieka. Vēlāk ekspedīcijas dalībnieces sastapušas cukurbietes
ravējam arī 90 gadus veco Līzi, kurai neviens (arī pati)
nezinājis uzvārdu. Viņa vēl diezgan labi redzot un dzirdot, tikai
esot grūtības ar ravēšanu, jo nevarot notupēt uz ceļgaliem.
Cik nopelnīja
Kolhozu kantoros tika pierakstītas
ziņas par iepriekšējā, 1951.gada kolhoznieku izpeļņu. Te paveras
raiba aina, jo samaksas atšķirības bija ļoti ievērojamas.
Piemēram, salīdzinoši spēcīgajā kolhozā “Oktobra 30 gadi’’ par
vienu izstrādes dienu kolhoznieks saņēma 2,5 kg graudu un 1,51
rbļ. naudā, bet kolhozā “Visdarbi’’ kolhoznieki nav saņēmuši neko
un vēl palikuši valstij parādā. Šie abi kolhozi atradās bijušā
Neretas pagasta teritorijā.
Bet cik nodrošināta bija kolhoznieku ģimene salīdzinoši turīgajos
kolhozos? Lai rādītu kolhoznieku dzīves kvalitātes izaugsmi
salīdzinājumā ar agrāko “kapitālisma un buržuāzijas kundzības”
laiku, vienai no ekspedīcijas dalībniecēm pēc rūpīgas izvēles
bija jāfiksē vairāku ģimeņu gada budžeti. Ar nožēlu viņai bija
jāatzīst, ka sadarboties pētījuma veikšanai piekritusi tikai
viena, nebūt ne tā raksturīgākā vietējo kolhoznieku ģimene.
Pārējās izvēlētās ģimenes atteikušās, jo kolhoznieki “nesaprotamu
iemeslu dēļ’’ no etnogrāfiem baidījušies, domājot, ka tiek vāktas
ziņas, it kā lai apliktu ar jauniem nodokļiem vai atklātu kādus
lauksaimniecības arteļa noteikumu pārkāpumus. Uz ceļa nejauši
sastaptie vietējie jaunekļi kā pa jokam izteikušies: “Ak tad jūs
esat tie, kas te ložņā pa dvēseļu pažobelēm, tā vien raugieties,
ka jums neiziet slikti!’’
Auzenbergu ģimene no kolhoza “Oktobra 30 gadi”, kas piekritusi
sniegt ziņas par visiem saviem gada ienākumiem un izdevumiem, uz
vispārējā trūcīgā dzīves līmeņa fona bijusi salīdzinoši labi
situēta – ģimenē bija trīs darbspējīgi pelnītāji, lielāka
piemājas zemes platība (1,2 ha parasto 0,6 ha vietā) nekā
kolhoznieku lielākajai daļai un vairāk mājlopu. Taču pat šīs
ģimenes budžets skaidri parādīja – par kopā nopelnītajām 1125
izstrādes dienām nopelnītie naturālie (2812,5 kg graudu – kvieši
un rudzi) un naudas ienākumi (1698 rbļ. 75 kapeikas) nesedza
obligātos nodokļu un valsts aizņēmuma obligāciju maksājumus naudā
un nenodrošināja ģimenes iztiku. Vienīgais glābiņš bija piemājas
saimniecība (ko vietējie saukuši tikai par “sotaku’’ vai “sotku’’
neatkarīgi no zemes platības) un Neretas tirgus, kur reizi nedēļā
pārdeva sviestu un biezpienu, dažreiz arī kartupeļus. Pārtikai,
izņemot sāli un surogātkafiju, naudu tērēt nevarēja atļauties.
Šīs ģimenes budžets dod arī netiešu priekšstatu par to
kolhoznieku ģimenes apstākļiem, kuru kolhozs bija nabadzīgāks un
par izstrādes dienām maksāja mazāk vai nemaksāja nemaz vai – ja
ģimenē bija viens pelnītājs.
Kāds bija etniskais sastāvs
Vēl viena tēma, kam nopietnu
uzmanību sāka pievērst jau 50.gadu sākumā, bija tā sauktās
latviešu sociālistiskās nācijas konsolidēšanās process. Tāpēc
Neretas rajonā ekspedīcijas dalībniece Gunta Kalniņa personīgi
apmeklējusi abu rajonu kolhozu lielāko daļu un pierakstījusi
ziņas par abu pierobežas rajonu kolhozu etnisko sastāvu,
pievienojot īsas ziņas par aptuvenu laikposmu, kad konkrētajos
apvidos ienākušas cittautiešu ģimenes. Laika trūkuma dēļ ziņas
ievāktas tikai kolhozu kantoros no rēķinvežiem un kolhozu
priekšsēdētājiem, kas pārsvarā paši bija neseni ienācēji un ar
apšaubāmu kompetenci. Taču gadījies, ka “pat cilvēki, kuri labi
pazina vietējos iedzīvotājus, nevarēja noteikt kāda kolhoznieka
tautību’’.
Kaut neprecīzas, šīs ziņas ir vērtīgas, jo parāda divu Sēlijas
pierobežas rajonu etniskās situācijas ainu pēc iedzīvotāju
zaudējumiem Otrajā pasaules kara rezultātā, vēlāk sekojošām
deportācijām un pēckara gadu nosacīti brīvprātīgajām iedzīvotāju
migrācijām – kad laucinieki pārcēlās uz pilsētām un mainīja
dzīves vietu, lai izvairītos no iespējamām represijām un stāšanās
kolhozos.
Pēc 1952.gada ekspedīcijas ziņām, latviešu ģimeņu skaits Neretas
rajona kolhozos svārstījās no 94% līdz 49%, Aknīstes rajona
kolhozos – no 98% līdz 56%. Tātad gandrīz visos abu rajonu
kolhozos pārsvarā dzīvoja latvieši, taču nav skaidrs, cik liels
bija jaunienācēju latviešu procents no citiem Latvijas reģioniem.
Lietuvieši bija otra lielākā etniskā grupa pēc latviešiem.
Visvairāk lietuviešu ģimeņu tolaik dzīvoja bijušā Neretas pagasta
Ždanova vārdā nosauktajā kolhozā (32 ģimenes no 100); bijušajā
Rites pagastā (Staļina vārdā nosauktajā kolhozā), bijušā Aknīstes
pagasta daļā, ko tikai 20.gadu sākumā pievienoja Latvijas
Republikai un kur vienmēr dzīvoja daudz lietuviešu, bijušajā
Gārsenes pagastā (kolhozi “Padomju Latvija”, “Sarkanā zvaigzne”)
un bijušā Prodes pagasta rietumdaļā.
Poļu skaits kolhozos bija visai neliels – caurmērā viena līdz
trīs ģimenes. Lietuvieši un poļi esot iebraukuši gan kā
laukstrādnieki Latvijas laikā, gan pēc Otrā pasaules kara.
Saņemot no padomju varas zemi, viņi palikuši uz pastāvīgu dzīvi
Latvijā un protot divas valodas – dzimto valodu un latviešu
valodu. Lietuvieši vietējos kolhozos ierodoties līdz pat pēdējam
laikam, jo viņi gribot strādāt ekonomiski stiprākos kolhozos.
Atzīmēta arī ilgstoši dzīvojošo lietuviešu pārlatviskošanās.
Krievi pārsvarā ienākuši Otrā pasaules kara gados kā vācu
okupācijas varas pārvietotie iedzīvotāji un arī pēckara gados.
Lielāks krievu ģimeņu skaits dzīvoja bijušajā Neretas pagastā –
kolhozā “Staļina piecgade” 25 ģimenes un bijušā Rites pagasta
Staļina vārdā nosauktajā kolhozā – 19, no tām 6 ģimenes te
dzīvojušas vienkopus cita citai kaimiņos jau no cara laikiem kā
izsūtītie. Kolhozos bija visai neievērojams krievu ģimeņu
īpatsvars, bet sovhoza “Druva’’ centrā Ritē, kur dzīvoja 94
krievu ģimenes, tas sasniedza 61 procentu. Nekur neesot novērotas
pat mazākās nacionālo nesaskaņu pazīmes. Abos rajonos tika
konstatēts samērā mazs etniski jaukto laulību skaits. Taču
interesanti bijis vērot, ka valoda jau esot jaukta, latviski
runājošie bieži iespraužot krievu izteicienus.
1952. gada ekspedīcijas dalībnieku pierakstos, kaut arī caur
oficiālām frāzēm, atrodamas daudzas tiešas un tikai nojaušamas
norādes, kas raksturo tikai nesen kolhoznieka statusā nokļuvušo
lauku iedzīvotāju ikdienas dzīvi un vismaz kolhoznieku daļas
attieksmi pret jauno saimniekošanu.
Jānis Niedre savās piezīmēs rakstīja: “Liekas, te vēl dzīvo
agrāko lauku viensētu gausums. Visur raksturīgs viens: neizsakāmi
zemais masu politiskais darbs. Sakarā ar to – kolhozniekos vēl
dzīvo apziņa, ka “kolhoza īpašums – tas nav mans īpašums’’. Saka:
“Kolhoza govīm atļauj visu ko, bet manai ne’’. (..)
Kapitālistiskais mantojums te vēl dziļi guļ asinīs.”
Lilita Vanaga,
Latvijas
ZA goda doktore