Par uzkrājumu aplikšanu ar nodokļiem
Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes
Kādi Eiropas Savienības
pasākumi uzkrājumu aplikšanai ar nodokļiem stājās spēkā no
1.jūlija?
No 1.jūlija spēkā stājās Eiropas Savienības
(ES) direktīva par uzkrājumu aplikšanu ar nodokļiem. Tāpat spēkā
stājās uzkrājumu nodokļu aplikšanas nolīgumi, ko ES noslēgusi ar
Andoru, Lihtenšteinu, Sanmarīno, Monako un Šveici un ko
atsevišķas ES dalībvalstis ir noslēgušas ar Apvienotās Karalistes
un Nīderlandes desmit atkarīgajām un asociētajām teritorijām
(Angilju, Arubu, Britu Virdžīnu salām, Kaimanu salām, Gērnsiju,
Mēnas salu, Džersiju, Monserratu, Nīderlandes Antiļas un Tērksas
un Kaikosas salas).
Kāda būs ES direktīvas par uzkrājumu aplikšanu ar nodokļiem
ietekme?
Saskaņā ar direktīvu katrai ES dalībvalstij
nāksies sniegt informāciju citām dalībvalstīm par procentiem, ko
šī dalībvalsts izmaksā atsevišķajiem noguldītājiem, kuri dzīvo
šajās citās dalībvalstīs.
Bet pārejas posmā Beļģija, Luksemburga un Austrija pieprasīs
nodokļu ieturēšanu informācijas piegādes vietā par procentu
ienākumiem, kas tiek maksāti atsevišķiem ieguldītājiem, kuri
dzīvo citās ES dalībvalstīs. Procentu likme sasniedz 15% pirmajos
trīs gados (no 2005.gada 1.jūlija līdz 2008.gada 30.jūnijam), 20%
nākamajos trīs gados (no 2008.gada 1.jūlija līdz 2011.gada
30.jūnijam) un 35% turpmāk no 2011.gada 1.jūlija. Šīs trīs
dalībvalstis pēc tam pārskaitīs 75% no ieturēto nodokļu summas
tās dalībvalsts nodokļu iestādēm, kurā dzīvo rezidents, sev
saglabājot 25%, lai segtu administratīvos izdevumus, kas radušies
nodokļa ieturēšanas sakarā.
Tomēr nodokļa ieturēšana netiks piemērota, ja nodokļu maksātājs
uzrādīs savas rezidences valsts nodokļu iestāžu izdotu apliecību,
kas apstiprina, ka tās zina par ārzemēs esošajiem noguldījumiem.
(Luksemburga arī pieļauj, ka atsevišķa persona var izvēlēties
atļaut pilnvarotajam maksātājam sniegt informāciju nodokļu
iestādēm). Šādā gadījumā nebūs jāietur nodoklis, jo nodokļu
maksātāja rezidences valsts nodokļu iestādei būs iespēja procentu
likmēm piemērot tos pašus nodokļu nosacījumus, kas tiek
pielietoti iekšzemē iegūtajiem procentiem.
Uz kādiem noguldījumiem attiecas direktīva un
nolīgumi?
Direktīvā un nolīgumos termins “procenti” tiek
skaidrots plašā nozīmē, iekļaujot procentus no jebkāda veida
parādprasības, ieskaitot skaidras naudas noguldījumus un uzņēmumu
un valsts obligācijas, kā arī citus līdzīgus apgrozāmus parāda
vērtspapīrus. Procentu definīcija attiecas arī uz uzkrātiem un
kapitalizētiem procentiem, piemēram, tajā tiek iekļauti procenti,
kurus aprēķina, ņemot vērā arī tādas obligācijas, par kurām
parasti procentus maksā pēc maksājuma termiņa izbeigšanās kopā ar
pamatsummu (tā dēvētās “nulles kuponu obligācijas”). Definīcijā
arī iekļauj procentu ienākumus, kas gūti netiešu investīciju ceļā
ar kolektīvu ieguldījumu pasākumiem (piemēram, investīciju
fondiem, kurus pārvalda fondu pārvaldes speciālists, kas izvieto
atsevišķu personu noguldījumus dažādos aktīvos saskaņā ar
noteiktiem riska kritērijiem).
Vai ES direktīva par uzkrājumu aplikšanu ar nodokļiem un
nolīgumi par noguldījumu aplikšanu ar nodokļiem nozīmē jaunu
nodokli?
Nē. Ar jauno noteikumu ieviešanu mēģināts panākt to, ka ES
dalībvalstīm ir nepieciešamā informācija, lai pielietotu savus
nodokļu tiesībaktus saviem rezidentiem attiecībā uz procentu
maksājumiem, ko tie saņem no jebkuras citas ES dalībvalsts,
trešās valsts vai attiecīgās teritorijas.
Vai direktīva un nolīgumi pietiekami efektīvi nolīdzina
nodokļu maksājumus par procentiem ES iekšienē?
Nē.
Direktīva un nolīgumi dod iespēju dalībvalstīm piemērot
pašreizējos nodokļu aplikšanas noteikumus procentu maksājumiem,
kurus saņem to rezidenti no citās dalībvalstīs, trešās valstīs
vai teritorijās esošiem pilnvarotiem maksātājiem. Tie atstāj
izvēles iespēju – vai maksāt ienākuma nodokli mītnes valstī vai
nemaksāt. Tie arī aptver tikai īpašu procentu ienākuma veidu,
proti, pārrobežu ietaupījumu ienākumu, kas tiek izmaksāts
procentu veidā kādām no dalībvalstu (trešo valstu) atkarīgo
teritoriju privātpersonām, kas dzīvo citās dalībvalstīs. Tie,
piemēram, nav saistīti ar procentu ienākumiem, par ko attiecīgai
dalībvalstij maksā šajā valstī rezidējošais.
Vai direktīva un nolīgumi var radīt divkāršas nodokļu
aplikšanas problēmu?
Nē. Pirmkārt, priekšlikumus par nodokļu ieturēšanu vai
saglabāšanu var novērst, ja nodokļu maksātājs neslēpj savus
procentu ienākumus vai ļauj tos atklāt tai dalībvalstij, kurā tas
rezidē.
Ja tiek piemērota nodokļa ieturēšana vai atlaide, nodokļu
maksātāja mītnes zemei ir jāietur tā, ņemot vērā nodokļus, kas
maksātājam būtu paredzēti šajā valstī. Ja nodokļa iemaksa
pārsniedz attiecīgajā mītnes dalībvalstī paredzēto nodokli,
mītnes dalībvalstij jāsedz ieturētā nodokļa starpība.
Kādi pieci ES nolīgumi par
uzkrājumu aplikšanu ar nodokļiem ietekmēs trešās
valstis?
Piecas trešās valstis piemēros nodokļa aiztures
sistēmu tiem ienākumiem, kurus maksā šajās piecās valstīs
rezidējošie ES pilsoņi, ar tādiem pašiem noteikumiem, kas ir
spēkā attiecībā uz Beļģiju, Luksemburgu un Austriju. No aizturētā
nodokļa var izvairīties, ja nodokļu maksātājs atļauj atklāt
procentu maksājumus rezidējošā ES dalībvalstī. Turklāt šīs trešās
valstis apmainīsies ar informāciju visās kriminālās vai
civillietās pēc ES dalībvalstu nodokļu iestāžu pieprasījuma par
krāpniecību nodokļu lietās vai tamlīdzīgiem nodokļu maksātāju
pārkāpumiem uz savstarpīguma pamatiem.
Kāda būs divpusējo nolīgumu ietekme uz Apvienotās Karalistes
(AK) un Nīderlandes atkarīgajām un asociētajām
teritorijām?
Britu Virdžīnu salas, Gērnsija, Mēnas sala, Džersija, Nīderlandes
Antiļas un Tērksas un Kaikosu salas iesniegs pieteikumu par
nodokļu ieturēšanu tajā pašā laika posmā, kas tiek piemērots
Austrijai, Beļģijai un Luksemburgai. Noteikumi, kas attiecas uz
nodokļu ieturēšanu šajās trijās valstīs, tāpat ir attiecināmi uz
šīm teritorijām attiecībā uz ienākumiem no procentiem, kas tiek
gūti no uzkrājumiem šajās teritorijās un kas jāizmaksā ES
teritorijā dzīvojošam iedzīvotājam.
Angilja, Aruba, Kaimanu salas un Monserrata automātiski sniegs
attiecīgu informāciju.
Noteiktajai kārtībai ar septiņām atkarīgām un asociētām
teritorijām, ar kurām ES ir nolīgumi par uzkrājumu aplikšanu ar
nodokli, ir abpusēja ietekme. Saskaņā ar nolīgumiem ar Arubu,
Britu Virdžīnu salām, Gērnsiju, Mēnas salu, Džersiju, Monserratu
un Nīderlandes Antiļām ES dalībvalstis saņem informāciju par
nodokļiem, kas attiecas uz ES rezidentiem sakarā ar procentu
uzkrājumiem par šajās teritorijās gūtiem ienākumiem. Taču tām arī
būs jāapmainās ar informāciju vai jāpiemēro nodokļu ieturēšana
par procentiem, kas gūti kādā ES dalībvalstī un ir maksājami
kādam no šo teritoriju rezidentiem. Nolīgumos ar 3 atlikušajām
teritorijām – Angilju, Kaimanu salām un Tērksu un Kaikosu salām
pašlaik nav paredzēta abpusēja ietekme uz šo teritoriju
rezidentiem attiecībā uz nodokļu aplikšanu to uzkrājumiem.
Kāda ES nodokļu iestāžu izziņa ES nodokļu maksātājam ir
jāuzrāda, lai izvairītos no nodokļa
ieturēšanas?
Direktīva nosaka vispārējus noteikumus,
piemēram, ka šādā izziņā ir jābūt informācijai par īpašuma
beneficiāru un pilnvaroto maksātāju, kā arī tai jābūt spēkā ne
vairāk kā trīs gadus. Turklāt katra dalībvalsts var noteikt
piemērotu izziņas formu. Sadarbībā ar dalībvalstīm Eiropas
Komisija ir izstrādājusi izziņas formulāra paraugu, taču katras
dalībvalsts nodokļu iestādes ziņā ir galīgā lēmuma
pieņemšana.
Kā dalībvalstis un teritorijas, kas ir apņēmušās apmainīties
ar informāciju, savāks un nodos šo informāciju citām
dalībvalstīm?
Direktīva un nolīgumi precizē informāciju, ko pilnvarotam
maksātājam jāiesniedz nodokļu iestādei, piemēram, par īpašuma
beneficiāra personību un mītnes vietu, par procentu maksājuma
apjomu un parādprasībām, kas rada procentu likmes.
Ņemot vērā informāciju, kas kādai dalībvalstij ir jānodod citai,
Padome 2002. gadā vienojās par standarta formātu, ko
dalībvalstis izmanto informācijas apmaiņai par procentu
maksājumiem atsevišķiem noguldītājiem. Informācijas apmaiņa šajā
standarta formātā būtu automātiska un notiktu vismaz reizi gadā.
Šajā formātā iekļautas informācijas prasības, ko paredz piedāvātā
direktīva, par īpašuma beneficiāra personību un mītnes vietu, kā
arī par viņam veiktajiem maksājumiem. Turpmākās dalībvalstu
sanāksmēs tiks atrisināti šā formāta detalizēti jautājumi.
Kā dalībvalstis, trešās valstis un teritorijas, kas
pieteiksies nodokļa ieturēšanai, dalīsies savos ieņēmumos ar
citām valstīm?
Dalībvalstis, trešās valstis vai
teritorijas, kas iekasē ieturējuma nodokli, atbild par
nepieciešamajiem pasākumiem, lai nodrošinātu, ka ieņēmumu sadales
sistēma darbojas pareizi. Katrā gadījumā direktīva un nolīgumi
pieprasa šādu pārskaitījumu veikšanu vismaz sešu mēnešu laikā pēc
nodokļu atskaites gada beigām dalībvalstī, kurā rezidē
pilnvarotais maksātājs vai uzņēmējs, kas atbild par procentu
maksājumiem.
Vai neeksistē draudi, ka šī direktīva Eiropas ieguldītājiem
liks izmantot Eiropas Savienībā nerezidējošus pilnvarotus
maksātājus vai investēt savus līdzekļus ārpus ES?
Mēs uzskatām, ka neeksistē.
Tieši ņemot vērā risku, ka šī direktīva varētu pamudināt
pilnvarotos maksātājus pārvietot savas operācijas ārpus ES,
Eiropas Savienība ir arī noslēgusi nolīgumus par noguldījumu
aplikšanu ar nodokļiem ar piecām svarīgākām trešām valstīm un
Apvienotās Karalistes un Nīderlandes atkarīgajām un asociētajām
teritorijām.
Tā rezultātā šo valstu un teritoriju pilnvarotajiem maksātājiem
ir jālieto tie principi, kas ir spēkā nolīgumos par noguldījumu
procentiem, kas izmaksājami ES rezidentiem par viņu
noguldījumiem. Pēc apsvēršanas ES Ministru padome ir nospriedusi,
ka pietiek ar divpusēju vienošanos, ko ES dalībvalstis noslēgušas
ar Amerikas Savienotajām Valstīm, lai ES dalībvalstis varētu
piemērot savus nodokļu noteikumus saviem rezidentiem, kuriem ir
noguldījumi Savienotajās Valstīs. Turklāt Eiropas Komisijai pēc
Padomes pieprasījuma ir jāuzsāk sarunas ar citiem svarīgiem
finanšu centriem, lai to tiesību aktos tiktu iekļauti pasākumi,
kādi piemēroti ES.
Tādējādi ES pilnvarotie maksātāji varēs darboties līdzvērtīgi to
galvenajiem konkurentiem ārpus Kopienas.
Vai direktīva un nolīgumi
Eiropas noguldītājiem padara pievilcīgākus ieguldījumus
vērtspapīros citās pasaules daļās?
Nē. Direktīvas un
nolīgumu kontekstā nav svarīgi, vai parādprasības, kas rada
procentus, ir radušās kādā dalībvalstī, atbilstīgā trešā valstī
vai teritorijā vai arī kaut kur citur. Ja pilnvarotais maksātājs
rezidē ES vai atbilstošā trešā valstī vai teritorijā, tam ir
jāziņo par visiem procentiem, ko tas saņem, vai jāiesniedz
pieteikums par nodokļa ieturēšanu neatkarīgi no attiecīgām
parādprasībām, kuras tas ir nokārtojis ar personu, kas ir kādas
ES dalībvalsts rezidents. Tāpēc šī direktīva nerada Eiropas
kompāniju vērtspapīru pārvietošanas darbības ārpus ES vai trešām
valstīm vai teritorijām, ar kurām ir noslēgti noguldījumu
nolīgumi.
Vai direktīva un nolīgumi nav pārāk ierobežoti, un vai tas
neļaus ieguldītājiem izvairīties no nodokļu maksāšanas vai
apmaiņas ar informāciju?
Direktīva un nolīgumi ir piemērojami ienākumiem no noguldījumiem
procentu maksājumu veidā. Citi ienākumu veidi, piemēram,
dividendes, ienākumi no apdrošināšanas un pensiju produktiem un
procentu maksājumi par konkrētiem mantotiem vērtspapīriem,
apzināti nav iekļauti šajā direktīvā. Eiropas Komisija rūpīgi
vēros jebkādas nomaiņas sekas, kas varētu rasties šīs izvēles
rezultātā, un vajadzības gadījumā ierosinās atbilstošu
piemērojamības paplašināšanu.
Nav izslēgts, ka eksistē arī neparedzēti robi likumdošanā, kas
kļūs redzami tikai tad, kad ieinteresētās puses gūs zināmu
praktisku pieredzi nosacījumu īstenošanā.
Tomēr mēs neuzskatām, ka būtu reāli sagaidīt, lai ikvienu šīs
direktīvas un šo nolīgumu iedarbības aspektu varētu novērtēt
pirms tā ieviešanas. Ja noskaidrosies, ka ir iespēja izvairīties
no šo noteikumu piemērošanas, Eiropas Komisija sadarbībā ar
dalībvalstīm mēģinās atrisināt šo situāciju. Būtībā Eiropas
Komisijai ir jāziņo Padomei vismaz ik pēc trim gadiem par šīs
direktīvas iedarbību. Pat bez tā Eiropas Komisija var uns arī
ierosinās Padomei grozījumus, kas varētu būt nepieciešami, lai
uzlabotu iedarbīgu nodokļu aplikšanu noguldījumiem un likvidētu
nevēlamus konkurences izkropļojumus. Nolīgumos ar trešām valstīm
un teritorijām ir paredzēti līdzīgi pārraudzības panti.
Kāpēc procentu maksājumi uzņēmumiem (atšķirībā no atsevišķām
personām) tiek izslēgti no direktīvas un nolīgumu
apjoma?
Tāpēc, ka individuālās nodokļu maksāšanas jomā
daudz biežāk vērojama izvairīšanās no nodokļu maksāšanas problēmu
nekā uzņēmumu nodokļu jomā. Uzņēmumiem pieprasa uzrādīt ikgadējus
nodokļu maksājumus, un to pārbauda, vai arī tos ir iespējams
pārbaudīt regulāri. Runājot par uzņēmumiem, procentu maksājumu
neaplikšana ar nodokli nav galvenā nodokļu iestāžu problēma.
Lielāka problēma ir izvairīšanās no nodokļu maksāšanas ar
agresīvu nodokļu plānošanu. Ir radušās zināmas bažas, ka
atsevišķas personas var uzdoties par uzņēmumu pārstāvjiem, lai
izvairītos no direktīvas noteikumu piemērošanas. Eiropas Komisija
cer, ka, ņemot vērā šajā direktīvā noteiktos standartus un
noteikumus, dalībvalstis spēs noteikt ieguvēju no procentu likmēm
patieso identitāti un ka izvairīšanās no nodokļu maksāšanas tiks
ierobežota.
Vai eksistē kādi aprēķini par summām, kas šobrīd neienāk
budžetā par uzkrājumiem, par kuriem jāmaksā nodokļus?
Nē. Ne vien Eiropas Komisijai, bet arī dalībvalstīm nav precīzu
skaitļu par izvairīšanos no nodokļiem, izmantojot ārzemju banku
kontus. Izvairīšanās no nodokļu maksāšanas tipiska iezīme ir tā,
ka tā nav viegli nosakāma. ESAO 2000. gada ziņojumā par
uzlabojumiem banku informācijā ir norādīts, ka kopš
1980. gada vērojamais ESAO dalībvalstu banku aktīvu un
pasīvu ārzemēs pieaugums ir norāde uz nepakļaušanos nodokļu
likumdošanai.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā