Par ES Pamattiesību aizsardzības un atbalstīšanas aģentūru
Eiropas Komisija 30.jūnijā pieņēma
priekšlikumu regulai, ar kuru izveido Eiropas Savienības (ES)
Pamattiesību aģentūru. Tā kā Eiropas Komisija ir izvēlējusies
pamattiesību aizsardzību un atbalstīšanu par vienu no savas
politikas galvenajiem uzdevumiem, aģentūras izveidošana ir
nozīmīgs līdzeklis šā uzdevuma veikšanai.
Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Franko Fratīni, kas
atbildīgs par tieslietām, pilsoņu brīvību un drošību, teica:
“Pamattiesībām ir galvenā nozīme Eiropas Savienības vērtību
sistēmā. Tām ir būtiska nozīme, lai veidotu stabilu sabiedrību,
pamatojoties uz piemērotām politiskajām institūcijām un efektīvu
tieslietu sistēmu. Eiropai būtu jābūt šādu vērtību garantam un
paraugam, taču, kad mēs sakām, ka mums ir jāaizsargā un
jāpilnveido pamattiesības, tie nedrīkst būt tukši vārdi – ES
pilsoņi pieprasa konkrētu rīcību. Šā iemesla dēļ mums ir
jāizveido piemērotas struktūras un jāpiešķir resursi šā darba
veikšanai. Tādēļ arī mēs veidojam Pamattiesību aģentūru.”
Priekšlikums tika pieņemts, ņemot vērā Eiropas Savienības valstu
un valdību vadītāju 2003.gadā pieņemto lēmumu paplašināt Eiropas
Rasisma un ksenofobijas uzraudzības centra pilnvaras un pārveidot
to par Pamattiesību aģentūru. Arī Eiropas Parlaments ir aicinājis
izveidot šādu aģentūru.
Pamattiesību aģentūra būs neatkarīga iestāde, kas sniegs ekspertu
slēdzienu pamattiesību jautājumos, vācot informāciju, analizējot
to un veidojot sadarbības tīklu. Pašlaik Eiropas Savienības
līmenī šādas darbības nenotiek.
Aģentūra sniegs ieteikumus ES un dalībvalstu institūcijām par to,
kā labāk sagatavot un īstenot pamattiesību jautājumus Eiropas
Savienības likumdošanā, piemēram, plānojot ES politiku vai
juridiskus pasākumus cīņai pret cilvēku tirdzniecību, aģentūra
varētu sniegt institūcijām vajadzīgo informāciju.
Eiropas Rasisma un ksenofobijas uzraudzības centra pārveidošana
par Pamattiesību aģentūru nenozīmē, ka tiks pievērsta mazāka
uzmanība cīņai pret rasismu un ksenofobiju jo īpaši tādēļ, ka
pašlaik Eiropā ir atdzimušas šīs parādības.
Aģentūra būs iedarbīgs Eiropas Savienības politikas līdzeklis
pamattiesību aizsardzībai. Tā nebūs funkciju dublēšana, bet gan
savstarpēja papildināšanās attiecībā uz darbu, ko ilgāku laiku
veica Eiropas Padome, kurai joprojām ir būtiska nozīme
cilvēktiesību jomā. Aģentūra veidos ciešu institucionālo
sadarbību ar Eiropas Padomi.
Ierosinot izveidot Pamattiesību aģentūru, Eiropas Komisija īsteno
pirmo prioritāti nesen ieviestajā Rīcības plānā, kura nosaukums
ir “Hāgas programma: desmit nākamo piecu gadu prioritātes –
partnerība Eiropas atjaunošanai brīvības, drošības un tiesiskuma
jomā”.
Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes
Kādas izredzes ir priekšlikumam
par Pamattiesību aģentūru, ko pieņems tuvākajā nākotnē?
Gan Eiropas Padome, gan Eiropas Parlaments lūdza izteikt šādu
priekšlikumu. Tajā ņemts vērā dalībvalstu valstu un valdību
vadītāju 2003.gada decembrī pieņemtais lēmums par to, ka
jāpaplašina Eiropas Savienības Rasisma un ksenofobijas
uzraudzības centra uzdevumi, pārveidojot to par Pamattiesību
aģentūru.
Turklāt Eiropas Parlaments nesen uzaicināja Eiropas Komisiju
iesniegt likumdošanas priekšlikumu par Pamattiesību
aģentūru.
Tā kā institūcijas ir vienisprātis par šādas aģentūras
nepieciešamību, Eiropas Komisija sagaida drīzu risinājumu šajā
jautājumā. Eiropas Komisija ir noteikusi nodrošināt ciešu triju
institūciju sadarbību visā likumdošanas procedūras laikā.
Ko darīs Pamattiesību aģentūra?
Aģentūrai tiks
uzticēti vairāki noteikti uzdevumi.
• Ar informāciju un datiem saistīti uzdevumi
Aģentūra vāks, ierakstīs, analizēs un izplatīs būtisku objektīvu,
uzticamu un salīdzināmu informāciju un datus par pamattiesībām.
Tā izstrādās metodes, lai uzlabotu datu kvalitāti, kā arī lai
noteiktu tendences un izstrādātu rādītājus. Turklāt tā veiks
zinātniskus pētījumus un sagatavos pārskatus vai arī veicinās šo
darbu izpildi.
• Uzdevumi, kas saistīti ar Savienības un tās dalībvalstu
institūciju konsultēšanu, īstenojot Savienības likumu
Aģentūra vai nu pēc savas ierosmes, vai pēc EP, Padomes vai
Eiropas Komisijas pieprasījuma sniegs secinājumus un atzinumus
Savienībai un tās dalībvalstīm. Tā sniegs gada pārskatu par
stāvokli pamattiesību jomā, arī par stāvokli rasisma un
ksenofobijas jomā, uzsverot atzītas prakses piemērus. Tā var
izdot arī īpašus šim jautājumam veltītus ziņojumus.
• Uzdevumi attiecībā uz sadarbību ar pilsonisko sabiedrību un
sapratnes veicināšanu
Aģentūra saistīsies ar attiecīgajām iesaistītajām personām un
veicinās dialogu Eiropas līmenī. Tā organizēs Eiropas
konferences, kampaņas, seminārus un sanāksmes. Aģentūra izstrādās
komunikācijas stratēģiju, lai veicinātu sabiedrības sapratni, un
veidos sabiedrībai pieejamu dokumentāciju.
Kādas ir Pamattiesību aģentūras tiesiskās un politiskās
pilnvaras?
Pamattiesību aģentūra būs Kopienas aģentūra, un līdz ar to,
ieviešot Kopienas likumus, tā sniegs attiecīgajām Kopienas un tās
dalībvalstu institūcijām, iestādēm, birojiem un aģentūrām
palīdzību un ekspertu atzinumus par pamattiesībām, lai atbalstītu
pilnīgu šo tiesību ievērošanu.
Aģentūras darbības tematiskās jomas būs noteiktas daudzgadu
modelī, kas ir nosakāms ar īstenošanas regulu, iesaistot
politiski atbildīgas Kopienas institūcijas, tādējādi nosakot
aģentūras darbības robežas. Šajās tematiskajās jomās aģentūra
pilnīgi neatkarīgi pildīs savus uzdevumus.
Ir jāuzsver, ka aģentūra neizskatīs individuālās sūdzības un tai
nav arī regulējošu lēmuma pieņemšanas pilnvaru.
Kāda ir Pamattiesību aģentūras ģeogrāfiskā sfēra?
Aģentūras darbs ir skaidri koncentrēts uz stāvokli pamattiesību
jomā Savienībā un tās dalībvalstīs, kā arī tajās kandidātvalstīs,
kas ir piekritušas piedalīties aģentūrā. Tas, piemēram,
atspoguļojas aģentūras darba metodēs, tādējādi informācijas
tīkli, kas ir galvenais līdzeklis datu ievākšanai un analīzei,
vispirms tiks izveidoti dalībvalstīs un kandidātvalstīs, kuras ir
iekļāvušās aģentūrā.
Attiecībā uz pārējām valstīm priekšlikuma projekts ļauj Eiropas
Komisijai pieprasīt informāciju trešām valstīm, ieskaitot Rietumu
Balkānus un kaimiņattiecību politikas valstis, par stāvokli
pamattiesību jomā, ja Savienība ar valsti ir noslēgusi nolīgumu,
kurā ir iekļauta t.s. cilvēktiesību klauzula. Šī iespēja pastāv
arī tad, ja Savienība ir uzsākusi sarunas par šāda nolīguma
noslēgšanu. Iespēja pieprasīt ad hoc informāciju nenozīmē
sistemātisku uzraudzību, bet drīzāk īpašu informācijas savākšanu
par noteiktu tēmu, kas ir svarīga Eiropas Komisijai lēmuma
pieņemšanai.
Kāda ir Pamattiesību aģentūras saistība ar Eiropas Padomes
cilvēktiesību jomā veikto darbu?
Aģentūra papildinās
pašreizējos pamattiesību normu uzraudzības līdzekļus
starptautiskā, Eiropas un valstu līmenī. Regula paredz izveidot
ciešas institucionālas attiecības ar Eiropas Padomi.
Sadarbība nodrošinās to, ka nebūs aģentūras un Eiropas Padomes
darbību pārklāšanās, jo īpaši izstrādājot līdzekļus, lai
nodrošinātu, ka
• aģentūra ņem vērā no Eiropas Padomes nākušo informāciju,
• aģentūra koordinē savu darbību ar Eiropas Padomi,
• noslēdz divpusējas sadarbības līgumu un
• Eiropas Padomes nozīmēta neatkarīga persona piedalās aģentūras
valdē līdzīgi kā pašreizējā Eiropas rasisma un ksenofobijas
uzraudzības centrā.
Eiropas Rasisma un ksenofobijas uzraudzības centra pieredze rāda,
ka var izveidot auglīgu Kopienas aģentūras un Eiropas Padomes
sadarbību. Eiropas Komisija ir uzņēmusies arī saistības, lai
novērstu dažādu pieeju cilvēktiesību aizsardzībai un datu
salīdzināmībai.
Kādēļ ir noderīga Pamattiesību aģentūra?
Aģentūra
pievērsīs visas Savienības uzmanību datu pieejamības,
salīdzināmības un kvalitātes problēmām. Pat ņemot vērā to, ka ir
vērtīgi dažādu starptautisku un Eiropas pārstāvju ziņojumi par
pamattiesībām, joprojām ir problēmas, piemēram, tādēļ, ka šie
ziņojumi neietver visas dalībvalstis vai arī tie attiecas uz
dažādiem laika posmiem vai arī tie nav saistīti ar Kopienas
tiesībām. Tā kā darba apjoms ir milzīgs, ir vajadzīga arī datu
pārvaldība, lai iegūtu vajadzīgo informāciju Savienības politikas
veidošanai.
Aģentūra uzlabos valstu cilvēktiesību iestāžu sadarbību. Tāpat ir
paredzēts mudināt dalībvalstis izveidot neatkarīgas cilvēktiesību
institūcijas.
Aģentūra risinās sistemātisku un pastāvīgu dialogu ar Eiropas
Savienību (ES), valstu un Eiropas nevalstiskajām organizācijām.
Aģentūras struktūrā ir arī Pamattiesību forums, kurā iesaistās
pilsoņu sabiedrības pārstāvji. Noteikti ir jāstiprina vispārējā
sapratne.
Kādēļ ir jādibina Pamattiesību aģentūra?
Pirmkārt, aģentūra var piedāvāt Savienībai un dalībvalstīm
noderīgas lietas: tas būs pamattiesību jautājumu ekspertu centrs
saistībā ar ES tiesībām, kādu pašlaik nav.
Otrkārt, aģentūra izstrādās Eiropas Savienības pamattiesību
hartu, kā tas tika pasludināts Nicā 2000.gadā, kas Savienības un
tās pilsoņiem būs daudz uzskatāmāka. Ciešā saistība ar hartu ir
atspoguļota aģentūras nosaukumā.
Treškārt, aģentūras izveidošana ir tās politikas turpinājums, ko
iesāka ar Eiropas Rasisma un ksenofobijas uzraudzības centram
uzticētajiem uzdevumiem. Šim centram jau bija pienākums sniegt
Savienības institūcijām un dalībvalstīm līdzekļus, lai tās varētu
izpildīt savas saistības pamattiesību ievērošanas jomā,
izstrādājot un ieviešot Savienības politiku īpašajā rasisma un
ksenofobijas jomā.
Ja aģentūrai būs plašākas pilnvaras, tā, Eiropas Savienības
institūcijām un dalībvalstīm ieviešot Kopienas likumu, sniegs
palīdzību un ekspertu atzinumus par visām hartā pasludinātajām
tiesībām, līdz ar to tās varēs labāk veikt pasākumus un noteikt
rīcību atbilstoši savai kompetencei, lai pilnībā ievērotu
pamattiesības.
Kur atradīsies Pamattiesību aģentūra, un cik liels būs tās
budžets un personāls?
Aģentūra atradīsies Vīnē, Austrijā, turpat, kur pašreizējais
Eiropas Rasisma un ksenofobijas uzraudzības centrs.
Pašreizējā centra gada budžets ir 8,2 miljoni eiru un tajā strādā
37 cilvēki. Ir ierosināts aģentūrai uzsākt savu darbību 2007.gada
1.janvārī. Paredzēts, ka tās pilnvaras tiks ievērojami
paplašinātas. Pieredze rāda, ka, lai izveidotu kādu aģentūru, ir
vajadzīgi divi līdz trīs gadi, un ir paredzams, ka lielāka
paplašināšana prasīs tikpat daudz laika. Tādēļ ir ierosināts, lai
2007.-2013. gadā būtu pieaugošs budžets, lai ņemtu vērā
neizbēgamo pārejas periodu. Indikatīvais finanšu plānojums ir
šāds: 2007.gada budžets: €16 miljoni; 2008: €20 miljoni; 2009:
€21 miljoni; 2010: €23 miljoni; 2011: €26 miljoni; 2012: €28
miljoni; 2013: €29 miljoni. Personāls – 100 cilvēku.