Viesnīcu attīstība turpinās
Lielais ārvalstu viesu skaits Rīgas ielās, arī valsts un pašvaldību amatpersonu optimistiskās prognozes liecina par tūrisma uzplaukumu. Tas nozīmē aizvien vairāk darba arī viesnīcniekiem. Par nozares jaunumiem un problēmām “Latvijas Vēstnesim” pastāstīja viesnīcas “Hotel de Rome” direktors, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA) prezidents Jānis Jenzis.
Jānis Jenzis Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
J.Jenzis atzīst – pēdējos pāris gados Latvijas tūrisma industrija tiešām piedzīvo uzplaukumu. Agrāk uzņēmēju darbība nozares stagnācijas apstākļos nereti līdzinājās cīņai ar vējdzirnavām, bet tagad beidzot atzīta tūrisma nozīme tautsaimniecībā. Par to liecina valsts atbalsts investīciju piesaistīšanā, infrastruktūru attīstībā un starptautisko kontaktu veidošanā. Protams, darāmā vēl daudz – pērn tūrisma industrijas devums Latvijas iekšzemes kopproduktā bija apmēram 2 procenti, bet pasaules vidējais rādītājs ir apmēram 4 procenti.
Ar savu identitāti pasaules apritē
LVRA prezidents norāda –
Latvijai ir būtiskas priekšrocības, un tās jāizmanto. Protams,
nevaram nopietni konkurēt ar Parīzi vai Londonu, kas uzskatāmas
par zīmoliem, kam īpaša reklāma nav vajadzīga. Taču Latvijas
vērtības ir mērenais klimats, labvēlīgā sanitāri epidemioloģiskā
situācija, politiskā stabilitāte. Turklāt aizvien vēl nav īsti
izmantots padomju mantojuma potenciāls – daudziem rietumvalstu
iedzīvotājiem savdabīga un interesanta šķiet gan okupācijas gadu
apbūve, gan tālaika automobiļi, gan citas, vairumam mūsu valsts
iedzīvotāju pierastas un pat netīkamas pagātnes liecības.
Tūristus iespējams ieinteresēt arī ar unikālajām Latvijas dziesmu
svētku tradīcijām un Nacionālās operas augsto māksliniecisko
līmeni.
Uzsverot nacionālās īpatnības, jāņem vērā tūrisma industrijas,
tātad arī viesnīcu un restorānu biznesa aizvien ciešāka
iekļaušanās starptautiskajā apritē. Tiek pārrunāta iespēja
ieviest vienotu standartu viesnīcu līmeņa vērtēšanai, piešķirot
atbilstošu zvaigžņu skaitu.
Servisa standarti un vērtēšanas kritēriji visā pasaulē ir
šķietami līdzīgi, taču J.Jenzis uzsver: “Pat Eiropā ir būtiskas
atšķirības starp viesnīcām, kas novērtētas ar vienādu zvaigžņu
skaitu. Piemēram, Latvijas un Grieķijas viesnīcas – Grieķijā
nebūs obligāti siltie paklāji, jo cilvēki meklē vēsumu, nevis
siltumu, bet kondicionētājiem tiek pievērsta lielāka uzmanība.
Savukārt mūsu viesnīcu atšķirība no Āfrikas vai Āzijas viesnīcām
vispār ir milzīga.”
LVRA prezidents pauž skepsi attiecībā uz pasaules standartu
ieviešanas iespējām, bet redz labas perspektīvas Baltijas un
Skandināvijas valstu vienotai standartu un sertifikācijas
sistēmai. Lai to īstenotu un ieviestu, acīmredzot nākotnē tiks
izveidota arī kopēja kontroles un uzraudzības institūcija.
J.Jenzis norāda, ka zināmas reģionālās un nacionālās atšķirības
viesnīcu iekārtojumā un servisā saglabāsies, taču daudzi tūristi
tieši vēlas izjust šīs individuālās iezīmes.
Ceļotāji, kas augstāk vērtē nemainīgu standartu, var izvēlēties
lielu starptautisko tīklu viesnīcas, piemēram, “Radisson”.
Savukārt noteiktu pakalpojumu, piemēram, veselības procedūru,
cienītāji katalogos bez grūtībām atradīs viesnīcas, kuras šos
pakalpojumus piedāvā. Šāda diversifikācija ļauj piesaistīt
visplašāko tūristu loku.
Uzņēmēji atbalsta saprātīgus jaunievedumus
Latvijas viesnīcniekus un
restorānu saimniekus, tāpat kā viņu ārvalstu kolēģus, šobrīd
nodarbina aktuālā blakustiesību maksājumu problēma, kas tika
iztirzāta arī jūnija sākumā Rīgā notikušajā starptautiskajā
viesnīcu industrijas konferencē. Proti, nav panākta vienošanās ar
mūzikas producentu un izpildītāju pārstāvjiem par atlīdzību, kas
maksājama par viesnīcās un restorānos atskaņotajiem skaņdarbiem.
J.Jenzis paskaidro – autortiesību jomā nopietnu domstarpību vairs
nav, bet Latvijas izpildītāju un producentu apvienības (LAIPA)
pārstāvji nule sākuši aktīvu darbību, lai būtu iespējams iekasēt
blakustiesību maksājumus. LAIPA speciālisti izstrādājuši
maksājumu tarifu projektu, kuru šobrīd izvērtē LVRA un citu
nozaru asociāciju pārstāvji.
J.Jenzis uzsver, ka, nosakot tarifus, jāņem vērā visi būtiskie
faktori. Piemēram – viesnīcas un restorāni, atskaņojot skaņdarbu,
faktiski veic gan autora, gan izpildītāja reklāmas funkcijas.
Otrs aspekts – par radioviļņos raidīto mūziku jau samaksājušas
raidstacijas, tāpēc var apšaubīt, vai ir pamatoti iekasēt maksu
arī par publisku radiopārraižu translāciju. Visnotaļ atšķirīga ir
dažādu valstu prakse ar blakustiesībām saistīto juridisko nianšu
risināšanā. Piemēram, vairākās ārvalstīs viesnīcu istabas atzītas
par privātu telpu, tādējādi izslēdzot iespēju piemērot
blakustiesību maksu par mūzikas atskaņošanu numuros. Šim
viedoklim piekrīt arī J.Jenzis, norādot – LVRA neapstrīd
maksājumu pamatotību, bet vēlas diskutēt par tarifiem un
maksājumu piemērošanu.
Vēl viens būtisks jautājums – smēķēšanas ierobežojumi
viesnīcu un restorānu telpās. J.Jenzis teic, ka pilnīga
smēķēšanas aizliegšana publiskās telpās ir tikai laika jautājums.
Tāpēc viesnīcu un restorānu saimniekiem diezin vai būtu vērts
ieguldīt lielus līdzekļus tādu ventilācijas iekārtu iegādē un
uzstādīšanā, kuru nolūks ir tabakas dūmu kliedēšana. Taču ir
pamats bažām, ka tādējādi tiks zaudēta būtiska daļa klientu.
Īrijā veiktie pētījumi liecina, ka tikai trīs gadus pēc
aizlieguma ieviešanas restorāni spēs atgūt iepriekšējo
apgrozījuma līmeni.
Konferences ietvaros apspriesta arī Eiropas Komisijas līmenī
iztirzātā ēdienu marķēšanas iecere. Veselīga dzīvesveida vārdā tā
paredz restorānos pasniedzamo ēdienu marķēšanu līdzīgi veikalos
nopērkamo pārtikas preču marķēšanai. Saskaņā ar idejas autoru
ieceri ēdienkartē līdzās ēdiena nosaukumam un cenai būtu
jāuzskaita arī kaloriju, tauku, olbaltumvielu un ogļhidrātu
daudzums. Tomēr gan Latvijas, gan ārvalstu viesnīcu un restorānu
jomas pārstāvji uzskata, ka šāda marķēšana nav lietderīga –
cilvēki restorānā vēlas atpūsties un baudīt ēdienu, nedomājot par
kalorijām, saka J.Jenzis. Turklāt cilvēki, kuri ir norūpējušies
par savu veselību un svaru, visticamāk, paši painteresēsies par
ēdiena kaloritāti.
Latvijas tūrisma industrija piedzīvo uzplaukumu, aug arī tūristu skaits, kas apmeklē vai vēlētos apmeklēt Latviju. Diemžēl viesnīcu, gultasvietu un citu pakalpojumu klāsts, ko varam piedāvātceļotgribētājiem un iepazītgribētājiem, joprojām ir ierobežots Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Tūristi vajadzīgi arī ziemā
Ir arī grūtāk risināmas problēmas.
Tūrisma straujā attīstība radījusi naktsmītņu deficītu Rīgas
centrā. Situāciju varētu uzlabot nākotnē būvējamās viesnīcas –
Rīgas domes institūcijas izsniegušas 50 būvatļaujas viesnīcu
celtniecībai, un paredzams, ka līdz nākamajai tūrisma sezonai
Rīgas viesu rīcībā būs jau vismaz 14 jaunas viesnīcas. Vēl grūti
spriest, vai tādējādi tiks pilnībā segts vietu deficīts, taču
J.Jenzis norāda – naktsmītņu piedāvājumā nepieciešams
līdzsvars. Ir dienas, kad brīvu vietu, vismaz Rīgas centra
viesnīcās, nav, taču šāda situācija raksturīga tūrisma sezonai.
Latvijā tūrismam ir izteikti sezonāls raksturs, bet viesnīcas
jāuztur arī ziemā. Tāpēc liels viesnīcu skaits nozīmētu arī
vairāk tukšu istabu pēc sezonas beigām. Ļoti spēcīgas konkurences
un vienlaikus izteiktas tūrisma sezonalitātes apstākļos daudzu
viesnīcu darbība kļūtu nerentabla, uzskata LVRA prezidents.
“Arī šobrīd mūsu vasaras un ziemas rādītāji nav pat salīdzināmi,”
atzīst J.Jenzis. Tomēr jaunu viesnīcu būve ir nepieciešama. Ko
darīt? Jāattīsta un jāpilnveido nesezonas piedāvājumi. Piemēram,
daudz viesu un līdzekļu ļautu piesaistīt konferenču tūrisma
attīstība. Šis tūrisma veids nav atkarīgs no gadalaika, turklāt
nes divas trīs reizes lielāku peļņu nekā atpūtas tūrisms.
Viesnīcnieki cer uz pozitīvu Rīgas domes lēmumu par pašvaldības
dalību speciāla biroja izveidē, kura uzdevums būtu veicināt
konferenču un līdzīgu pasākumu piesaisti Rīgai. Jāpiebilst,
Igaunijā un Lietuvā analoģiski biroji jau izveidoti. Protams,
Rīgā jābūt arī lielam un modernam kongresu centram. Konferences
visbiežāk tiek rīkotas vietās, kurās ir arī labas brīvā laika
pavadīšanas iespējas un vizuāli pievilcīga apkārtne, tāpēc
Latvijas izredzes šajā jomā ir ļoti labas, uzsver J.Jenzis. Kā
paraugs varētu kalpot Helsinki, kas ierindojas pasaules
populārāko konferenču tūrisma vietu pirmajā desmitniekā.
Satraucoši rezultāti gūti nozares pārstāvju un Starptautiskās
darba organizācijas (International Labour Organisation)
veiktajā pētījumā. Tā dati liecina, ka tuvākajos gados pasaules
viesmīlības industrijā (jēdziens, kas ietver viesnīcu un
restorānu biznesa nozari) varētu rasties apmēram 5 miljonu
darbinieku deficīts. Nav pamata cerēt, ka šī parādība neskars
Latviju. Situācijas pamatā ir galvenokārt nozares straujā
attīstība visā pasaulē. J.Jenzis norāda – būtiska loma šajā
attīstībā ir gan Ķīnas tūrisma nozares dinamikai, gan arī
augošajām Ķīnas iedzīvotāju iespējām ceļot. Protams, nozīme ir
arī jauniešu profesionālās orientācijas jautājumam – it īpaši
Latvijā. Atalgojums mūsu valsts tūrisma industrijā nevar
konkurēt, piemēram, ar samaksu banku sektorā. Latvijas tūrisma
darbinieki labprāt dodas strādāt uz ārvalstīm, kur viņi gūst
labākas peļņas iespējas un ir laipni gaidīti savas augstās
profesionālās kvalifikācijas dēļ.
“Brīžiem mēs jūtamies kā rietumvalstu kadru kalve,” saka
J.Jenzis. Viņš paredz, ka nākotnē Latvijā būs jūtama ārvalstu
darbaspēka plūsma – iespējams, no citām postpadomju un
postsociālisma valstīm.
No kaimiņiem varam mācīties
Viesnīcu un vietu skaita ziņā
Latvija Baltijas valstu vidū nav uzskatāma nedz par līderi, nedz
par atpalicēju. Tiesa, Igaunijas tūrisma attīstības rādītāji
vismaz pagaidām ir daudz labāki, taču gultas vietu skaita ziņā
esam diezgan līdzīgās pozīcijās. Mūsu ziemeļu kaimiņu viesnīcām
ieņēmumus lielā mērā nodrošina labi attīstītā prāmju satiksme ar
Helsinkiem un Stokholmu, tāpēc būtu laiks arī Latvijā pilnveidot
šo transporta veidu. Savukārt Lietuvā krietni populārāks ir
iekšējais tūrisms – valsts iedzīvotāji atvaļinājumus un nedēļas
nogales labprāt pavada, piemēram, pašu kūrortpilsētas Palangas
viesnīcās. Diemžēl mūsu valsts iedzīvotāji daudz labprātāk
izvēlas ārvalstu kūrortus – par to liecina negatīvā tūrisma
bilance un fakts, ka lielais vairums viesu Latvijas viesnīcās ir
ārzemnieki. J.Jenzis atgādina par pirmskara Latvijā popularizēto
dzimtenes apceļošanas kustību, norādot, ka no tās vērts mācīties
arī mūsdienu tūrisma organizatoriem un biznesa pārstāvjiem.
Turklāt jāņem vērā, ka ne piedāvājumu klāsts, ne cenu līmenis
visās trīs Baltijas valstīs būtiski neatšķiras. Varbūt Latvijā
gan būtu vajadzīgs vairāk lētāku, proti, vienas zvaigznes, divu
un trīs zvaigžņu, viesnīcu. Protams, lielāks šādu viesnīcu skaits
pazeminātu arī cenu līmeni. Savukārt četru un piecu zvaigžņu
segmentā piedāvājums ir pilnīgi pietiekams, uzskata LVRA
prezidents.
Runājot par jaunākajām LVRA aktivitātēm, jāmin asociācijas
veidotie kontakti ar Eiropas Savienības viesnīcu, restorānu un
kafejnīcu nacionālo asociāciju konfederāciju HOTREC.
Organizācijai ir pārstāvniecība Briselē, kuras uzdevums ir
nozares interešu lobēšana Eiropas varas gaiteņos. Uzņēmēji HOTREC
darbību atzīst par augsti profesionālu un ļoti efektīvu, un tās
biedru vidū ir jau daudzu Eiropas valstu asociācijas. Dalības
maksa organizācijā ir augsta, taču pievienošanās konfederācijai
būtu laba investīcija nozares attīstībā.
Juris Bārtulis, “LV”