Vēstures saglabāšana nākamībai
Zīmes
iegrebtas laikā un vietā
Alu sienās, bērzu tāsīs,
Papīra lapās.
Laiks aiziet, vietas mainās,
(mēs arī) zīmes paliek.
Zīmes paliek,
Iesien mūs
Viņlaiku vārdos
Viņvārdu vietās
Viņvietu laikos...
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Tā pirms 25 gadiem rakstīja
valodniece un literāte Lalita Muižniece.
Rīgas Latviešu biedrības (RLB) vēsture vijas trijos gadsimtos. Te
pamatakmens likts latviešu teātrim, grāmatniecībai, Dziesmu
svētkiem, Universitātei, Mūzikas un Zinātņu akadēmijai. Kāds
šobrīd ir RLB vēstures un arhīva saglabāšanas problēmu
loks?
Rīgas Latviešu biedrībai, kas 19.gadsimta otrajā pusē pirmā sāka
kopt latviešu humanitārās zinātnes, skatuves mākslu, mūziku un
literatūru un 20.gadsimta pirmajos gadu desmitos turpināja
uzturēt rūpi par latviskās kultūras mantojuma apzināšanu un
attīstīšanu, būtībā nav sava arhīva un muzeja. RLB namā
glabājas vērtīgi materiāli, biedrības vēsturiskais mantojums,
kurā ietilpst vairāk nekā 1500 grāmatu, fotomateriāli, uzziņas
literatūra, videofilmu kolekcija par biedrības aktivitātēm
pēdējos desmit gados, apjomā neliels rokrakstu un dokumentu
klāsts.
Latvijas Republikā kopš 1991.gada ir spēkā likums “Par arhīviem”
un kopš 1997.gada – Muzeju likums. Pirmais uzdevums būtu apzināt
un apkopot izziņas materiālu par RLB vēsturi. Pašlaik tiek
labiekārtotas atbilstošas telpas, iegādāta datortehnika.
Kur šobrīd ir vēstures liecības par RLB darbību? Lielākā daļa
tepat Latvijā. Šo jautājumu pētījuši Jānis Krastiņš, Māra Vīksna,
Viktors Hausmanis, Oļģerts Grāvītis, Rita Grāvere, Valdis
Rūmnieks, Ilgonis Bērsons, Edgars Mucenieks un daudzi citi, kuru
profesionālās intereses saistītas ar RLB. Samērā nopietni pētīts
jautājums par RLB Derīgo grāmatu nodaļas izdevumiem.
Tāpat kā teātru izrādes, arī biedrības priekšlasījumu vakari un
izstādes ir gaistoši pasākumi. Latviešu etnogrāfs, kartogrāfs,
vēsturnieks un dzejnieks Matīss Siliņš, kas vairāk nekā desmit
gadu vadīja Latvijas Vēstures muzeju un bija arī RLB Zinību
komisijas loceklis, aktīvi piedalījās pirmās latviešu
etnogrāfiskās izstādes organizēšanā 1896.gadā. Viņš bija arī RLB
muzeja pārzinis un glāba eksponātus Pirmā pasaules kara laikā,
bet atsevišķa ēka RLB muzejam tā arī netika uzcelta un 1920.gadā
tā eksponāti kļuva par valsts īpašumu un lielāko kolekciju
Latvijas Vēstures muzejā .
Šodien Rīgā strādā piektā pasaules latviešu biedrību konference.
Pirmā notika pavisam nesenā pagātnē 1996.gadā. Jānis Kukainis no
Amerikas Latviešu apvienības, Artūrs Cipulis no Hamburgas
Latviešu biedrības un citi runāja par kultūras vērtībām, kuras
krātas un glabātas garus trimdas gadus un kuru tālākā saglabāšanā
rodas nopietnas problēmas. Es savukārt lūdzu – ja kādam ir
fotoattēli no šīs pirmās konferences, dariet man to zināmu.
Latvijas Valsts vēstures arhīvā RLB fondā atrodamas vēstures
liecības gan par biedrības pirmsākumiem, gan darbību pagājušā
gadsimta 20. un 30.gados. Daļa rokrakstu atrodami Latvijas
Nacionālās bibliotēkas Reto grāmatu un rokrakstu nodaļā. RLB
protokolu grāmatas un dokumenti par senākajiem laikiem glabājas
Latvijas Akadēmiskajā bibliotēkā. Apzināmas būtu arī Latvijas
Vēstures institūta dokumentu kolekcijas. Savs šķirklis Rīgas
Latviešu biedrībai ir Rakstniecības, teātra un mūzikas muzeja
krājuma kartotēkā. No Austrālijas atvestie materiāli, kurus garus
gadus apzinājusi, vākusi, sistematizējusi un krājusi Margarita
Biezaite, sniedz ieskatu arī RLB vēsturē. Piemēram, varam
uzzināt, kā biedrības simtgade 1968.gadā atzīmēta Toronto.
Svinīgais pasākums noticis Toronto Latviešu namā, uzrunu teicis
biedrības priekšnieks Gribusta kungs, skanējusi Latvijas himna.
Referents – valdes loceklis Imants Alksnis – izteicis zīmīgu
domu: “Kopš Rīgas Latviešu biedrības dibināšanas laiki pilnīgi
pārmainījušies, bet tās statūti vēl šodien tikpat moderni.” Viņš
arī atzinis, ka biedrība dara milzīgu darbu, palīdzot latviešiem
saglabāt nacionālo pašapziņu, daudzajās nodaļās izaudzējot
dažādus latviešu kultūras dzīves zarus un liekot pamatus daudzām
vēlākām patstāvīgām organizācijām.
Rakstniecības, teātra un mūzikas muzejā var iepazīties, piemēram,
ar RLB teātra komisijas kārtības rulli, ko 1883.gada 6.novembrī
apstiprinājusi RLB runasvīru sapulce. Pirmais punkts, kas labi
raksturo biedrības garu, skan tā: “Ievērojot, ka teātris tik tad
var plaukt, kad viņā pastāv krietna kārtība un ka laisks loceklis
sevišķi teātra būšanā spēj maitāt visu labu, ko uzcītīgi locekļi
pastrādājuši, atrast par nepieciešamu vajadzību sastādīt šo
kārtības rulli.” Tiek uzskaitīti pienākumi un tiesības, bet par
teātra locekli drīkst uzņemt katru “neapvainotu cilvēku”.
Interesanta ir biedrības nama pamatakmens likšanas svinību
(1869.gada 24. jūnijā) programma – “Kārtība”. Minēti tādi punkti
kā sapulcēšanās, runa, karoga attīšana un uzcelšana, nama
gruntēšanas apraksta nolasīšana, lādītes aizlodēšana, dziedāšana
(“Kas mūsu spēks”) un lādītes iemūrēšana, spāres celšana, runa,
Krievijas valsts dziesma, bet otrajā daļā – teātra spēle (“Paša
audzināts”), dziedāšana un dancošana. Ir arī 1870.gada
19.februārī izdota programmiņa, kurā lasāms, ka nama pamatakmeni
ielika jau 1869.gada 30.aprīlī un Merķeļa simtajā dzimšanas dienā
21.oktobrī nams “bij tik tālu gatavs, ka apakšistabās jau varēja
šo dienu svinēt un uz priekšu viņās savas sanākšanas
turēt”.
Plašs problēmu loks saistās ar latviešu biedrību arhīvu
veidošanu. Te es domāju tās vērtības, kas atrodas ārpus Latvijas
un atspoguļo latviešu biedrību darbību daudzu gadu desmitu
garumā. Vai šīs mūsu tautas vēstures liecības saglabāsies? Vai
tās nonāks Valsts arhīvā, un kas par to ir atbildīgs? Tas ir
finanšu un attieksmes jautājums. Zinu, ka dažādās pasaules
valstīs esošo latviešu biedrību arhīvu liktenis nodots biedrību
atbildīgo personu ziņā – kur un kam tos atstāt. Manuprāt, ļoti
nelabvēlīga būtu situācija, ja materiāli dažādu apstākļu dēļ
neatgriezeniski tiktu iznīcināti un biedrību vēstures faktus
nevarētu restaurēt.
Ir dažādi ceļi vērtību saglabāšanai. Tradicionālie – valsts
finansētie arhīvi. Latvijā lielākā autoritāte šajā jomā ir Māris
Brancis, arī muzeju speciālisti. Netradicionālu zinātniskās
pētniecības darbu veic mutvārdu vēstures pētniece un projektu
koordinatore Māra Zirnīte no Latvijas Universitātes Filozofijas
un socioloģijas institūta un Maija Hinkle – mutvārdu vēstures
projektu vadītāja no Amerikas Latviešu apvienības. Manuprāt,
vajadzētu pārrunāt, vai mums nebūtu jādomā par kopīgu apjomīgu
darbu, kurā katrai latviešu biedrībai būtu atvēlēta sava nosacīta
lapa un katra dotu ieguldījumu latviskās dzīvesgudrības,
nacionālās pašapziņas un intelektuālā potenciāla apzināšanā un
apliecināšanā.
Mēs varam būt lepni, ka protam turēt godā savas tautas
tradīcijas. Tradīcijas sargā cilvēku. Tad var drošāk spert soli
pasaulē, kurā diemžēl valda arī haoss, varmācība un neziņa.
Tradīcijas ir tās, kas dara mūs līdzsvarotākus, vairo pašapziņu
un liek justies vienotam ar līdzcilvēkiem. Vienotības sajūtai ir
neatsverama vērtība.
Referāts Pasaules latviešu biedrību 5.konferencē 2005.gada 20. – 22.jūnijā
Gaida Jablovska,
RLB priekšsēdētāja vietniece