Struktūrfondi ar savu kārtību, savu likumu
Pagājis jau vairāk nekā gads, kopš
izsludināja pirmo konkursu, aicinot sagatavot un iesniegt
projektus, lai saņemtu finansējumu no Eiropas Savienības (ES)
struktūrfondiem (SF).
Kopumā ir noslēgti daudzi līgumi par projektu ieviešanu un
veiktas atmaksas projektu pieteicējiem tūkstošiem eiru vērtībā.
Daļai Vienotā programmdokumenta aktivitāšu pieejamais finansējums
jau izsmelts. Tādēļ sabiedrībai varētu rasties diezgan loģisks
jautājums – kādēļ tikai tagad tiek gatavots SF likums, ko tas
atrisinās, vai tiek radīti papildu nosacījumi projektu
pieteicējiem? Atbilde ir pavisam vienkārša: SF likums tiek
izstrādāts, lai pilnveidotu ES struktūrfondu ieviešanas tiesisko
ietvaru, ko nosaka Valsts pārvaldes iekārtas likums un
Administratīvā procesa likums.
Šeit atkal varētu rasties pamatots jautājums: vai kaut kas ir
mainījies Valsts pārvaldes iekārtas likumā kopš 2004.gada
30.marta, kad tika apstiprināti Ministru kabineta noteikumi
Nr.200 “Eiropas Savienības struktūrfondu vadības noteikumi”, kas
nosaka SF ieviešanā iesaistītās institūcijas, to funkcijas un
pienākumus, kā arī SF finansēto projektu ieviešanas nosacījumus?
Jānomierina potenciālie projektu pieteicēji un esošie finansējuma
saņēmēji, jo SF ieviešanas nosacījumi, kas tiek atrunāti
likumprojektā, galvenokārt skars pārvaldes iestādes. Attiecībā uz
projektu pieteicējiem tiek vienkāršota kopējā lēmumu pieņemšanas
sistēma par projekta pieteikuma atteikumu. Pēc šobrīd spēkā
esošās kārtības, projekta pieteicējs lēmumu par atteikumu var
pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, tātad
ar pretenziju var vērsties administratīvajā tiesā, kas ir
ārkārtīgi laikietilpīgs process. Turpmāk šo procesu plānots
padarīt pieteicējam draudzīgāku un paātrināt šādu lēmumu
izskatīšanu. Likumprojekts nosaka gan maksimālo termiņu par
tālāku projekta virzību pieņemšanai, gan atrunā to, ka var
apstrīdēt lēmumu pieņemšanas kārtību, nevis saturu. Tādējādi nav
nepieciešama vairākkārtēja atkārtota projekta vērtēšana pēc
būtības. Būtiski ir tieši Struktūrfondu vadības likuma projektā
noteiktie konkrētie lēmuma pieņemšanas termiņi, proti, lēmums par
administratīvo atbilstību un tālāku projekta pieteikuma virzīšanu
vērtēšanai pēc kvalitātes un specifiskajiem projektu vērtēšanas
kritērijiem vai administratīvo neatbilstību un projekta
pieteikuma noraidīšanu jāpieņem ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā no
projekta pieteikuma iesniegšanas brīža. Savukārt lēmums par
projekta pieteikuma apstiprināšanu vai noraidīšanu pieņemams,
vēlākais, deviņu mēnešu laikā no tā brīža, kad ir pieņemts lēmums
par projekta pieteikuma administratīvo atbilstību. Līdz ar to
kopējais maksimālais lēmuma pieņemšanas laiks ir viens gads, kas
ļauj projekta pieteicējam reāli plānot projekta aktivitāšu
īstenošanas laiku un atbilst līdzekļu izmaksas ierobežojumam n+2
(kas nozīmē to, ka, piemēram, 2004.gada līdzekļus varam tērēt
tikai divus gadus – līdz 2006.gadam, ne ilgāk).
Papildus tam ar likuma palīdzību tiek plānots nostiprināt
funkcionālās padotības principu valsts pārvaldē. Par šā principa
piemērošanas Finanšu ministrija vairākkārt ir konsultējusies ar
dažādiem tiesību speciālistiem gan no Tieslietu ministrijas, gan
no Valsts kancelejas, lai šo principu padarītu projektu
pieteicējiem un SF ieviešanas institūcijām draudzīgāku un SF
ieviešanas nosacījumus – efektīvākus un vienkāršākus. Tomēr
iepriekšējā gada laikā tiesiskā doma valstī ir mainījusies.
Funkcionālās padotības principa interpretācija no atbildīgo
iestāžu puses netiek skatīta kontekstā ar ātru un efektīvu lēmumu
pieņemšanu, lai nodrošinātu atbilstošu SF finansējuma apgūšanu
Latvijai atvēlētajā laikā.
Tātad tiesiskās domas izmaiņas valstī attiecībā uz tiesībām
valsts pārvaldes iestādēm izdot ārējus normatīvus aktus, citām
pārvaldes iestādēm saistošus iekšējos normatīvos aktus, kā arī
tas, ka spēkā ir stājies Administratīvā procesa likums, ir daļa
no priekšnosacījumiem, izstrādājot likumu par SF vadību.
Līdz šim vairākos ārējos normatīvajos aktos pārvaldes iestādēm
bija paredzēts deleģējums izstrādāt veidlapas, instrukcijas,
skaidrojošus nosacījumus dažādu finanšu un administratīvās
vadības jautājumu, kuru ieviešanā ir iesaistītas vairākas
pārvaldes iestādes, risināšanai. Tomēr Tieslietu ministrija
2004.gada 6.jūlijā iesniedza izskatīšanai valdībā “Informatīvo
ziņojumu par tiesībām izdot ārējus normatīvus aktus”, kur
ministrija pauda uzskatu, ka valsts pārvaldes iestādēm nav
jāpiešķir tiesības izdot ārējus normatīvos aktus šādu iemeslu
dēļ:
1) pārvaldes iestāžu pilnvarošana pieņemt ārējus normatīvos aktus
būtu pretrunā ar Latvijā nostiprināto varas dalīšanas
principu;
2) pārvaldes iestāžu pilnvarošana izdot ārējus normatīvos aktus
būtu pretrunā ar tiesiskās noteiktības principu;
3) Tieslietu ministrija, saskaņojot pārvaldes iestāžu iekšējos
normatīvos aktus – instrukcijas un ieteikumus, ir konstatējusi,
ka pietrūkst zināšanu ne tikai par juridiskās tehnikas prasībām,
izstrādājot normatīvos aktus, bet arī par šādu normatīvo aktu
saturu.
Lai izvērtētu šā skaidrojuma ietekmi uz SF ieviešanas procesu,
Finanšu ministrija izveidoja darba grupu, kurā piedalījās
Tieslietu ministrijas un Valsts kancelejas pārstāvji. Darba
grupas mērķis bija rast vienotu risinājumu par juridiskā ietvara
pilnveidošanu struktūrfondu ātras un efektīvas apguves
nodrošināšanai.
Finanšu ministrija ierosināja darba grupai izvērtēt, vai ES
struktūrfondu regulā minētās normas ir jāatkārto likumā vai
Ministru kabineta noteikumos, ņemot vērā apstākli, ka regulās
ietvertās normas ir piemērojamas tieši. Saskaņā ar regulas
prasībām par SF ieviešanu valstī atbildīga ir vadošā iestāde,
tādēļ Tieslietu ministrija un Valsts kanceleja tika aicinātas
izvērtēt gadījumos, kad saņēmējs ir tiešās valsts pārvaldes
iestādes, vai efektīvāks risinājums nebūtu vadošās iestādes
izdoti iekšējie normatīvie akti. Tomēr Tieslietu ministrija
norādīja, ka šāda principa izmantošana būtu pretrunā ar Latvijas
Republikas pamatdokumentā – Satversmē – noteikto demokrātijas
principu un radītu nepieciešamību veikt grozījumus Valsts
pārvaldes iekārtas likumā.
Tādēļ, lai Finanšu ministrija kā SF vadošā iestāde varētu
pilnvērtīgi pildīt tai uzdotās funkcijas, 2004.gada nogalē tika
pieņemts lēmums izstrādāt SF likumu, kas noteiktu ES
struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju funkcijas, tiesības
un pienākumus, SF vadības sistēmas posmus, deleģējumu Ministru
kabinetam izdot ar SF vadību saistītus normatīvus aktus, kā arī
īpaša administratīvā procesa piemērošanu, pieņemot lēmumu par SF
finansējuma piešķiršanu.
Tādējādi likums paredz, ka līdz šim Finanšu ministrijas kā
vadošās iestādes izdotie rīkojumi, kas skaidro SF ieviešanas
nosacījumu pārvaldes iestādēm, būs jāizdod kā ārējie normatīvie
akti, kā Ministru kabineta noteikumi. Papildus tam tiek
paredzēts, ka projektu pieteicējiem vadlīnijas, kuras izstrādā
nozaru ministrijas un saskaņo vadības komiteja, būs jāiesniedz
apstiprināšanai Ministru kabinetā. Šobrīd ir grūti paredzēt, cik
papildu laika šo dokumentu saskaņošana prasīs, tomēr ir skaidrs,
ka kopējo SF ieviešanas procesu tas tikai paildzinās. Arī
projektu atlases kritēriji, kurus saskaņā ar regulas nosacījumiem
apstiprina Uzraudzības komiteja, būs jāapstiprina Ministru
kabinetam, lai šim dokumentam piešķirtu ārējā normatīvā akta
spēku. Interesantākais ir tas, ka Ministru kabinets šo dokumentu
varēs apstiprināt tikai tehniski, jo saskaņā ar regulas prasībām
par šo dokumentu pēc būtības ir uzdots lemt Uzraudzības
komitejai, kurā ar padomdevēja tiesībām piedalās arī Eiropas
Komisijas pārstāvji.
SF likums tiek izstrādāts un to diemžēl būs iespējams piemērot
tikai esošajam programmēšanas periodam no 2004. līdz 2006.gadam.
Jaunajam programmēšanas periodam no 2007. līdz 2013.gadam Eiropas
Komisija gatavo jaunu likumdošanas ietvaru, veicot izmaiņas arī
ieviešanas nosacījumos.
Kamēr Eiropas Komisija gatavo jaunos regulu projektus un kamēr
norisinās juridiskās kolīzijas ar esošo ieviešanas periodu, mums
Latvijā būtu vēlams padomāt par iespējamiem turpmākiem
risinājumiem, lai valsts pārvaldes iekārtu padarītu pēc iespējas
efektīvāku, un izvērtēt tos nosacījumus, kuri kavē vai rada
problēmas SF līdzekļus apgūt ātri un efektīvi. Galvenais aspekts
– sākot gatavot jauno koncepciju SF ieviešanas ietvara izveidei
Latvijā, būtu jāizvērtē valsts pārvaldē ieviestais funkcionālās
padotības princips un tā piemērošana, kā arī tiesības pārvaldes
iestādēm, tai skaitā vadošajai iestādei, nozaru ministrijām izdot
ārējus normatīvus aktus, kas ļautu dažādus praktiskus ar SF
ieviešanu saistītus jautājumus risināt daudz ātrāk un
efektīvāk.
Uzziņai:
Šā gada 13.jūnijā likumprojekts
izskatīts Ministru kabineta komitejas sēdē un gaida uz iekļaušanu
izskatīšanai Ministru kabinetā pirms tā virzības uz Saeimu.
Līdz 2005.gada jūnijam ir noslēgts vairāk nekā tūkstoš līgumu par
projektu ieviešanu un projektu pieteicējiem veiktas atmaksas par
23 miljoniem latu.
Iveta Baltiņa,
Finanšu ministrijas ES fondu departamenta direktore