Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par uzņēmumu gada pārskatiem"
Saeimas dok. Nr.2133; likumprojekts Nr.612
Finansu ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta 2000.gada 11.jūlija
sēdē akceptēts (prot. Nr.31, 2.§) un 12.jūlijā iesniegts Saeimas izskatīšanai
Izdarīt likumā "Par uzņēmumu gada pārskatiem" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 44./45.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 8.nr.; 1996, 24.nr.; 1998, 6., 21.nr.; 2000, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. 4.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Gada pārskatu sastāda atbilstoši likumam "Par grāmatvedību", šim likumam un Ministru kabineta apstiprinātiem šā likuma normu piemērošanas noteikumiem.";
izteikt piektās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"(5) Izņēmuma gadījumos, ja atsevišķa šā likuma 3., 4. un 5.nodaļā iekļautā noteikuma piemērošana būtu pretrunā ar šā panta trešajā daļā noteikto par patiesa un skaidra priekšstata sniegšanu, uzņēmums no šā noteikuma atkāpjas."
2. 10.pantā:
aizstāt vārdu "saistītie" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "asociētie" (attiecīgā locījumā);
papildināt II posteņu grupu "Debitori" ar 8.posteni šādā redakcijā:
"8. Uzkrātie ieņēmumi";
papildināt daļas "Pasīvs" posteņu grupu "Īstermiņa kreditori" ar 15.posteni šādā redakcijā:
"15. Uzkrātās saistības".
3. 19.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Uzkrājumi ir paredzēti noteikta veida zaudējumu, saistību vai izmaksu segšanai, kuri attiecas uz pārskata gadu vai iepriekšējiem gadiem un kuri gada pārskata sastādīšanas laikā ir paredzami vai droši zināmi, bet kuru apjoms vai konkrētu saistību rašanās un segšanas datums nav skaidri zināms.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Neatkarīgi no rēķina saņemšanas vai izrakstīšanas datuma uz uzkrājumiem nav attiecināmas izmaksas, kas radušās pārskata gadā, ja šo izmaksu apjoms vai maksājuma datums gada pārskata sastādīšanas laikā ir precīzi zināms."
4. Izteikt 26.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Pamatlīdzekļu izveidošanai saņemto aizņēmumu procentus par periodu līdz objekta pieņemšanai ekspluatācijā var iekļaut jaunizveidotā objekta pašizmaksā. Šādā gadījumā pielikumā sniedz ziņas par pamatlīdzekļu sastāvā iekļauto procentu apmēru."
5. Izteikt 61.panta pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) uzņēmuma pilns nosaukums un juridiskā adrese, kā arī reģistrācijas numurs Uzņēmumu reģistrā;".
6. Izslēgt 63.panta pirmās daļas trešo teikumu.
7. Papildināt 64.panta 2.punktu aiz vārda "zaudējumiem" ar vārdiem "un naudas plūsmu".
Par likumprojektu
1. Kādēļ likums vajadzīgs:
a) pašreizējais situācijas izklāsts;
b) likumprojekta koncepcija.
Likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 4.panta piektā daļa, 19. un 26. pants pašreizējā redakcijā atsevišķos aspektos neatbilst EK ceturtās grāmatvedības direktīvas (78/660/EEC) noteikumiem, tādēļ nepieciešani minēto likumu normu precizējumi. Nav skaidrības par daudzu citu šā likuma normu piemērošanu. Turklāt sakarā ar šā likuma pēdējiem grozījumiem nepieciešami daži redakcionāli labojumi.
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu gada pārskatiem"" ir sagatavoti, lai:
1) šā likuma 4.panta otro daļu papildinātu ar pilnvarojumu Ministru kabinetam apstiprināt šā likuma normu piemērošanas noteikumus;
2) precizētu likuma 4.panta piekto daļu atbilstoši EK ceturtās grāmatvedības direktīvas 2.panta pirmās un piektās daļas noteikumiem un Eiropas Komisijas ekspertu viedoklim par šā direktīvas panta piemērošanu;
3) precizētu likuma 10. pantā noteikto bilances shēmu;
4) saskaņotu likuma 19. un 26. panta noteikumus ar EK ceturtās grāmatvedības direktīvas 20. un 35. pantu;
5) 61., 63. un 64. pantā veiktu redakcionālus labojumus.
2. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz tautsaimniecības attīstību:
a) tautsaimniecības konkurētspēja;
b) eksporta attīstība;
c) nodarbinātība;
d) investīciju pieplūde;
e) uzņēmējdarbība;
f) vide.
Likumprojektā paredzēto grozījumu rezultātā palielināsies uzņēmumu gada pārskatos norādītās un šo pārskatu lietotājiem paredzētās informācijas skaidrība un atbilstība Eiropas Savienības direktīvu prasībām.
Tas varētu uzlabot uzņēmējdarbības vidi, pozitīvi ietekmēt investīciju pieplūdi, uzņēmējdarbības attīstību valstī un attiecīgi palielināt nodarbinātību un tautsaimniecības konkurētspēju.
Likumprojekts šo jomu neskar.
3. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz valsts budžetu:
a) neprasa valsts budžeta izdevumus;
b) iespējams palielināt valsts budžeta ienākumus nākotnē.
Likumprojektā paredzētie grozījumi neprasa izdevumus no valsts budžeta.
Pieņemot šo likumprojektu, ir iespējams palielināt budžeta ienākumus nākotnē, jo tiks uzlabota uzņēmējdarbības vide un attiecīgi veicināta investīciju pieplūde.
4. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu un vai nepieciešami grozījumi citos normatīvajos aktos?
Pieņemot likumprojektu pašreizējā redakcijā, nebūs nepieciešami citu likumu grozījumi, bet būs nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus "Likuma "Par uzņēmuma gada pārskatiem" normu piemērošanas noteikumi". Šo noteikumu projekts tiek sagatavots.
5. Vai likumprojekts atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām:
a) atbilstība saistībām pret Eiropas Savienību;
b) atbilstība Eiropas Kopienu tiesību aktam;
c) atbilstība saistībām pret Pasaules tirdzniecības organizāciju.
Likumprojekts atbilst Eiropas līguma prasībām likumdošanas aktu saskaņošanas jomā.
Likumprojekts ir izstrādāts, ievērojot Eiropas Padomes direktīvas 78/660/EEC (pieņemta saskaņā ar Eiropas līguma 54(3) (g) pantu) noteikumus.
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kā tiks nodrošināka likuma izpilde:
a) no valsts puses;
b) no indivīda puses.
Likumprojektā paredzēto normu īstenošanai nav vajadzīgas jaunas valsts institūcijas un nav arī jāpaplašina esošo institūciju funkcijas.
Likums neierobežo indivīdu tiesības.
Finansu ministrs G.Bērziņš