Labklājības kāpuma grūtie līkloči
Darba samaksas izaugsme
Alga pēc nodokļu
nomaksas pērn Latvijā bija 150 latu, par gandrīz 9% jeb 12 latiem
vairāk nekā 2003.gadā. Bruto alga pērn bija 211 lati jeb
palielinājās par 9,6%. Augstākā darba samaksa ir sabiedriskajā
sektorā, kur neto alga bija 172 lati jeb par 8% vairāk nekā
2003.gadā. Privātajā sektorā vidējā neto alga gada laikā
palielinājusies par 10,4%, sasniedzot 138 latus mēnesī.
Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati liecina, ka sestajai
daļai (16,4%) darba ņēmēju Latvijā pamatdarbā neto (pēc nodokļu
nomaksas) alga pērn bija līdz 73 latiem mēnesī, ceturtā daļa
(23,7%) algotu darbu strādājošo saņēma no 73 līdz 100 latu algu,
piektā daļa (21,6%) 100–150 latu, sestā daļa (15,7%) –
150–200 latu, savukārt vienpadsmitā daļa (9,3%) darba ņēmēju
saņēma 200 – 300 latu algu. Izvērtējot šos datus, var
saprast straujo darbaspēka emigrēšanu uz ārzemēm, jo laikam jau
ir vieglāk paciest grūtākus apstākļus svešumā, ja par darbu saņem
lielāku algu.
Iekšzemes kopprodukts (IKP) uz vienu iedzīvotāju pēc pirktspējas
paritātes Latvijā pērn bija 43% no Eiropas Savienības (ES) 25
valstu vidējā līmeņa, kas ir zemākais (Polijā 46%, Lietuvā 48%,
Igaunijā 50%, Slovākijā 52%, bet Dānijā un Austrijā par 22%
augstāks nekā ES vidējais).
Kas vainojams, ka dzīves līmeņa ziņā atrodamies pēdējā vietā
ES?
Latvijā joprojām ir Baltijas valstīs zemākās algas un pensijas.
Šā gada pirmajā ceturksnī Latvijā strādājošo vidējā bruto alga
mēnesī bija 323 eiras (227 lati), kas bija par 16,4 procentiem
augstāka nekā pērn. Minimālā alga ir 80 latu mēnesī (arī
viszemākā starp ES valstīm), bet aprēķinātais iztikas minimums
šobrīd sasniedz 104 latus mēnesī. Pērn arī vairāk maksāts: piena
produkti sadārdzinājušies par 22,7%, labības produkti – par
20,9%, cukurs – 17,5%, gāze – 22,4%, elektrība –
15,4%, bet ārstnieciskās zāles – 17,5%.
Ir vienošanās, ka minimālo algu, sākot ar 2006.gadu, paaugstinās
līdz 90 latiem mēnesī, vienlaikus straujāk audzējot ar
iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo minimumu. Tas ir neliels
priekšnosacījums iedzīvotāju pirktspējas paaugstināšanai.
Latvijā strādājošie par darba stundu saņem vidēji 1,39 eiras
(38.vieta Eiropā, Lietuvai – 36. un Igaunijai –
32.vieta). Visaugstākā samaksa ir Dānijā, kur stunda tiek
apmaksāta ar 27,89 eirām. Mūsu valstī algas ir desmit reižu
zemākas nekā vidēji ES, bet cenas – tikai divas reizes
zemākas nekā ES.
No ES valstīm vislielākās darbaspēka izmaksas ir Beļģijā, kur
viens darbinieks gadā izmaksā 53 577 eiras (37 654 latus),
Zviedrijā – 52 800 eiras, Vācijā – 50 445
eiras. ES kopumā darbaspēka izmaksas sasniedz 28 269 eiras
(19 868 latus) uz cilvēku un ir par 15% mazākas nekā ASV.
Tomēr 15 vecajās ES valstīs darbaspēks ir par 23% dārgāks nekā
ASV.
Taču jāņem vērā, ka Zviedrijā vai Vācijā strādājošie veic arī
sarežģītāku un kvalificētāku darbu, kas vairāk maksā. Un galu
galā ES stratēģija ir – lai normālu, atbilstošu algu saņem
katrs, kas strādā ražīgi un kvalitatīvi.
Uzturot zemas algas, valsts cenšas konkurēt darba tirgū ar
pārējām ES valstīm. Zemās algas saista ārvalstu uzņēmējus un
investorus, kas šeit var iegūt ātrāku peļņu. Turpinoties šai
tendencei, Latvija arvien vairāk zaudēs darbaspēku, tas brauks
peļņā uz citām ES valstīm. Samazināsies iedzīvotāju skaits,
pazemināsies intelektuālais potenciāls, jo uz ārvalstīm dodas arī
augsti kvalificēts darbaspēks. Pieaugs ārzemēs strādājošo skaits,
tie tur veidos ģimenes un uzņēmumus. Jebkuras profesijas
pārstāvis dzīvo labāk ārzemēs, kur citāda algu un cenu starpība.
Aplami ir spriest, ka ārvalstīs maksājot augstākas algas, bet
dzīve esot tikpat reizes dārgāka.
Latviju atstāj gan mazkvalificētie, gan augsti izglītotie.
Vietējam uzņēmējam trūkst darbinieku, valstij zudumā iet nodokļi,
krītas produktivitāte, un uzņēmēji ir spiesti celt cenas nevis
tāpēc, lai maksātu lielāku algu, bet lai kompensētu
produktivitātes līknes lejupslīdi. Visus neatkarības gadus valsts
ir maz investējusi augsti atalgotu darba vietu radīšanā.
Iedzīvotāju noslāņošanās
Valstī palielinās nabadzība un
vienlaikus aug turīgo bagātība, bet vidusslāņa nav.
Tautsaimniecības vienotajā stratēģijā valdība jau kuro gadu pauž
cerību, ka saruks noslāņošanās, taču progresa nav. 2000.gadā tā
sauktais Džini koeficients, kas raksturo sabiedrības noslāņošanos
pēc materiālās labklājības līmeņa, bija 0,34, bet 2003.gadā jau
pieauga līdz 0,36, vienlaikus gan Ekonomikas ministrijai
tautsaimniecības stratēģijā turpmāk paredzot kārtējo uzlabojumu,
samazinot Džini koeficientu līdz 0,32 2010.gadā un līdz 0,29
2030.gadā. Arī otra sociālo disproporciju raksturojošā
rādītāja – ienākumu nevienlīdzības sadalījuma indeksa
(zemākās un augstākās kvintiles ienākumu attiecība) –
vērtība palielinās.
Tā iedzīvotāju daļa, kuras ienākumi (ar pensijām, bet bez citiem
sociāliem transfertiem) ir zem nabadzības sliekšņa, 2000.gadā
bija 22 procenti, bet 2003.gadā – 24 procenti. Ekonomikas
ministrija nākotnē paredz labvēlīgāku scenāriju – ka zem
nabadzības sliekšņa 2010.gadā būs 15 procenti un 2030.gadā 8
procenti iedzīvotāju. Arī šeit ir ko padomāt: vai tomēr attālākā
nākotnē gandrīz katrs desmitais valsts iedzīvotājs dzīvos zem
nabadzības sliekšņa?
Vācijas tirgus izpētes institūta “Growth from Knowledge”
(GfK) dati par iedzīvotāju pirktspēju rāda, ka Latvijas
iedzīvotāja vidējie neto ienākumi sasniedz 5632 eiras (3954 Ls)
gadā, vidēji Eiropas Savienībā 14 255 eiras, bet
Lietuvā – 7197 eiras, Igaunijā – 5963 eiras.
Diemžēl reāls ienākumu pieaugums pagaidām skar kādus 10–15% no
Latvijas iedzīvotājiem, galvenokārt Rīgas reģionā. Vismaz
trešdaļai iedzīvotāju pirktspēja joprojām krītas. Zaudējam
pirktspējas pieaugumā Lietuvai un Igaunijai.
Latvijā nav progresīvā ienākuma nodokļa (diferencēts nodoklis
atkarībā no ienākumu līmeņa) vai cita varianta – diferencēta
nekustamā īpašuma nodokļa (piemērojot nodokli 1–2% visiem
personas iegādātajiem īpašumiem, izņemot sākotnējo mājokli).
Dividendes neapliek ar nodokli. Progresīvo ienākuma nodokli
praktizē vairums attīstīto valstu. Un ne tikai – arī,
piemēram, valstī ar zemāku attīstības līmeni – Polijā.
Nav stipras vidusšķiras, uz ko balstītos valsts. Darba ņēmēji nav
pietiekami aizsargāti (darba samaksas, nodarbinātības ilguma un
citu nosacījumu ziņā). No pilsoniskā un morālā viedokļa
sabiedrība ir vāja. Tautsaimniecības virzība notiek uz lēta
darbaspēka izmantošanu. Nav īsti skaidrs, kādā valstī gribam
dzīvot.
Noslāņošanos veicina arī mācību maksas palielināšana augstskolās;
studiju plaša kreditēšana var būt bīstama jaunām ģimenēm. Diemžēl
tas veicinās sabiedrības noslāņošanos un studentu sastāva
pasliktināšanos (tā spējīgā jaunatnes daļa, kura nevar apmaksāt
studijas, izpaliks no potenciālo nākamo jauno speciālistu loka),
it sevišķi lai apgūtu inženiertehniskās profesijas. Uz augstām
studiju maksām zināmā mērā balstās arī vairāk vai mazāk sakārtotā
darba samaksa pasniedzējiem augstskolās.
Veidojas sabiedrība ar smagnēju struktūru: nepietiekami
izglītota, nepietiekami profesionāla. Tas var kavēt ekonomikas
izaugsmi. Jāpiebilst, ka arī nemitīgai nodokļu samazināšanai ir
robeža. Censties nodrošināt bezmaksas vidējo izglītību,
ievērojami subsidētu augstāko izglītību un medicīnu, kā arī
pensijas nebūs iespējams, ja valsts nodokļos iekasēs tikai ap 30%
vai nedaudz vairāk no IKP.
Nesamazinās PVN pārtikai
Latvija ir viena retajām valstīm,
kas nepiemēro pazeminātu pievienotās vērtības nodokli (PVN)
pārtikas precēm. Čehijā PVN pārtikas produktiem ir tikai 5%,
Nīderlandē – 6%, Austrijā 10%. Ir arī diferencēta prakse,
kad atsevišķām pārtikas grupām samazināts PVN, piemēram, Lietuvā
atsevišķām pārtikas grupām PVN samazināts līdz 5%, Polijā –
3% un 7%, Spānijā – 4% un 7%, Itālijā – 4% un 10%.
Lielbritānijā pārtikai, bērnu apģērbam, pirmās nepieciešamības
precēm, higiēnas precēm tas ir 0%. Latvijā ir otrs lielākais PVN
pārtikas produktiem visā Eiropā.
To, ka iedzīvotāji ar zemāku ienākumu līmeni procentuāli pārtikai
atvēl daudz lielāku ienākumu daļu nekā bagātie, nezin kāpēc 15
neatkarības gadus ir piemirsušas visas labējās valdības.
Neraugoties uz daudzkārt izteiktajiem priekšlikumiem, arī
vairākkārt 7.Saeimas laikā, lai rosinātu samazināt PVN pārtikai.
Arī viens no pēdējiem priekšlikumiem – samazināt PVN no 18%
uz 9% pārtikai – sastapa Ministru kabineta noraidījumu.
Valdības padomnieki ekonomikas jautājumos norāda, ka tāds
samazinājums būtu netaisnīgs, jo lielākie ieguvēji finansiālā
ziņā būtu cilvēki, kas pārtikai var atļauties vairāk, savukārt
iedzīvotājiem ar zemāku ienākumu līmeni ietaupījums būs
mazāks.
Jāsecina, ka tādi padomnieki nav draugos ar ekonomiku. Cilvēki ar
lieliem ienākumiem pārtiku pērk tik, cik viņiem ir nepieciešams,
jo cena nav galvenais. Toties mazturīgie lieto uzturā
nepietiekamu, sliktākas kvalitātes pārtiku, jo nav naudas. PVN
samazinājums ļaus ēst tuvu tam, ko sauc par pietiekami.
Attīstītos vietējā ražošana, pieaugtu ieņēmumi, nodokļi.
Iespējams, uzlabotos arī veselība un mazāk naudas būtu jātērē
zālēm un medicīnai.
Grēko analītiķi, kas apgalvo, ka nozīmīgais pārtikas izdevumu
daļas īpatsvars kopīgos iedzīvotāju patēriņa izdevumos raksturo
relatīvi zemu iedzīvotāju labklājības līmeni. Lai stiprinātu
darbspējas, ilgmūžību, samazinātu saslimstību, liekas, ļoti
svarīgi ir raksturojošie rādītāji absolūtā izteiksmē: cik liels
ir piena un piena produktu, pārrēķinot litros, gaļas, augu eļļas,
dārzeņu, augļu kilogramu u.c. patēriņš dažādās mājsaimniecību
grupās pēc gada ienākumu līmeņa, salīdzinot ar ieteicamām
fizioloģiskajām veselīgajām uztura patēriņa normām.
Šajā sakarībā jāvēlas tautsaimniecības stāvokļa dziļāka analīze.
Nereti par pēdējo patiesību sabiedrībai pasniedz dažādu banku
analītiķu un investīciju ekspertu vērtējumus, kas bieži vien nav
objektīvi. Tiek skaidrots, ka tautsaimniecība attīstās, uzlabojas
dzīves līmenis, strauji aug iekšzemes kopprodukta rādītāji,
vienīgi bažas rada augstā inflācija.
Bet varbūt iedzīvotāju vairumam labklājība ir samazinājusies, ja
tā finansiāli dzīvo sliktāk?
Protams, ir risks, ka nodokļa samazinājums tiks sadalīts starp
ražotāju, starpnieku, tirgotāju un patērētāju ne gluži tādās
proporcijās, kā iecerēts, un ietekme uz patēriņa cenu būs mazāka,
jo visi šie posmi izjūt inflācijas ietekmi un cenšas to
kompensēt. Tirgotājs dažkārt uztur augstas cenas, neņemot vērā,
ka ražotāju cena ir kritusies vai palikusi nemainīga.
Tāpēc dažkārt (Spānijā un citās valstīs) tiek izvirzīts
priekšlikums par dubultmarķēšanas sistēmas ieviešanu – lai
pircējs varētu redzēt ne tikai preces cenu veikalā, bet
lauksaimnieka cenu (ražotāja cenu), pieņemot atbilstošu normatīvo
aktu.
Arī Veselības ministrija plāno ieviest Latvijas tirgū pieejamo
medikamentu cenu uzraudzību un noteikt, ka ārvalstu ražotājiem
jāiesniedz Zāļu valsts aģentūrā Latvijā izplatāmo medikamentu
ražotāju cena. Šīs ieceres mērķis ir padarīt caurskatāmāku zāļu
cenu veidošanos un novērst nepamatotu un strauju cenu
celšanu.
Bezdarba draudi
Nekas nevar būt nomācošāks par
nespēju sameklēt darbu. Latvijā diemžēl tā ir realitāte. Latgalē
bezdarbs jau ilgu laiku ir ap 20% iedzīvotāju. Bezdarba līmenis
Latgalē 2000.gada sākumā bija 2,9 reizes lielāks nekā Rīgas
reģionā, bet 2004.gada sākumā – 3,2 reizes augstāks. Nav
progresa sociāli ekonomisko disproporciju un risku
mazināšanā – palielinās nevienmērīga reģionu attīstība un
līdz ar to noslāņošanās sabiedrībā.
No bezdarbniekiem ap 26% ir ilgstošie bezdarbnieki, kuri nestrādā
vismaz gadu. Pērn 4.ceturksnī valstī bija 116 700 darba
meklētāju, kas ir 10,3% no ekonomiski aktīvajiem iedzīvotājiem.
Laukos par nodarbinātajiem tiek uzskatītas arī personas, kurām
nozīmīgs iztikas avots ir darbs piemājas vai personīgajā
saimniecībā tikai personiskajam patēriņam.
Bezdarba līmenis 2005.gada martā vidēji ES valstīs bija 9,0%,
Latvijā – 9,4%, Lietuvā – 8,6%, Igaunijā – 7,9%, bet tādās
valstīs kā Īrijā – 4,3%, Austrijā – 4,6%, ASV –
4,6% un Japānā – 4,5%. Samērā augsts bezdarbs saglabājas
Polijā (18,1%), Slovākijā (15,9%), Grieķijā (10,2%) un Spānijā
(10,2%).
Latvijā satrauc augstais bezdarba līmenis jauniešu vidū, kā arī
izglītības un prasmju neatbilstība darba tirgus prasībām.
Vienlaikus zema darba samaksa veicina jaunā darbaspēka aizplūšanu
uz ārvalstīm. Bēdīgāk, ja uz ārzemēm dodas kvalificētais
darbaspēks, bet gados vecākais kvalificētais darbaspēks iziet no
ierindas. Grūtības ir arī ar pirmspensijas vecuma cilvēku ilgāku
palikšanu darba tirgū. Dānijā, kur ir viens no augstākajiem IKP
Eiropā, bezdarbs ir tikai 6,2%, taču te ir liels valsts atbalsts
pārkvalificēšanai, arī pārejai strādāt citā nozarē, sekmējot
visādā ziņā elastību nodarbinātībā.
***
Jāveido racionālāks un
produktīvāks saimniekošanas modelis kopsakarā ar Eiropas
Savienību un Latvijas īpatnību iestrādāšanu. Tiek atzīts, ka būtu
jāpārskata Lisabonas stratēģija, izvirzot trīs galvenos uzdevumus
tautsaimniecībai:
• radīt jaunas darba vietas (neizvirzot vides aizsardzību un
sociālās lietas kā prioritātes, taču arī neizvēloties ASV
modeli);
• paaugstināt zināšanu līmeni (uzskata, ka izglītība un darbs ne
vienmēr nosaka labklājības palielināšanos, jo pieaug
noslāņošanās);
• veicināt inovācijas (nodrošinot Eiropas pievilcību
biznesam) – investīcijas, kas prasa kvalificētu darbu, lai
rastu darba samaksas palielinājumu. Investīcijas uz kvalificēta,
plašāka darbaspēka iesaisti.
Eiropas Komisija gatavojas piešķirt līdz pat 11,3 miljardiem eiru
reģioniem, ko skar ekonomiskas pārmaiņas. Mērķis – palīdzēt
darba ņēmējiem pielāgoties pārmaiņām un sniegt jaunas iespējas,
lai visi varētu sasniegt labklājību, darba ņēmēju un uzņēmēju
pielāgošanās spēju paaugstināšana, bezdarba novēršana un
partnerības veicināšana.
Dr.habil.oec. Arnis Kalniņš