Piederīgi Latvijas kultūrai
Jaņa Rozentāla un Rūdolfa Blaumaņa muzejā atklāta izstāde, kas veltīta izcilā latviešu gleznotāja Jaņa Rozentāla ģimenei – viņa trim bērniem Lailai, Irjai un Miķelim.
No pirmā acu uzmetiena
Latviešu mākslinieks Janis
Rozentāls 1902.gada novembrī iepazinās ar talantīgo, daudzsološo
somu dziedātāju Elliju Forseli, kas Rīgā sniedza koncertus. Par
to, kā šī tikšanās atbalsojās viņu dzīvē, liecina vēstule, ko jau
pēc deviņām dienām Janis Rozentāls rakstīja Elijas tēvam Teodoram
Forselim. Tajā ir rindas: “(..) esmu iemīlējis Elliju no pirmā
acu uzmetiena tā, ka nebūtu ticējis, ka tā kāds cer mīlēt. Visa
viņas būtība, viņas dvēsele un ārējais veidols man liekas tik
pazīstami un labi zināms, it kā mēs būtu pazīstami jau tūkstoš
gadu. Mans visslēptākais un visideālākais priekšstats par
sievietes tēlu, kādu esmu skatījis un vienmēr gaidījis kopš agras
jaunības, nu dzīvs stāv manu acu priekšā, un es uzreiz jutu un
jūtu arvien vairāk un vairāk, ka no seniem laikiem esmu mīlējis
tikai viņu un mīlēšu allaž, kā nekad neviens nespētu mīlēt.
(..)”
1903.gada 20.februārī (pēc vecā stila 5.martā) Helsinku vācu
draudzes luterāņu baznīcā Janis un Ellija salaulājās. Drīz viens
aiz otra pasaulē nāca divas meitas un dēls. 1906.gadā Ellijai
kopā ar bērniem apciemojot savu dzimteni Somiju, Rīgā palikušais
Janis Rozentāls raksta: “(..) Var jau būt, ka ir vājība tā
nodoties sievai un bērniem, bet es nu reiz esmu cilvēks ar radošu
fantāziju, un Tu nu reiz esi mana ideāla medijs, esmu pieradis
caur Tevi redzēt un caur Tevi dzīvot (..).” Patiešām, lai gan
Janis Rozentāls ir radījis daudzus izcilus portretus (tieši šis
žanrs ir visvairāk pārstāvēts viņa daiļradē) tomēr īpašu vietu to
vidū ieņem sievai un bērniem veltītie darbi, kuros mākslinieciskā
meistarība savijas ar dziļi emocionālu attieksmi pret
portretētajiem.
Audzina par Latvijas patriotiem
Ne tikai Jaņa Rozentāla vēstules,
bet arī tuvinieku un draugu atmiņas stāsta par viņa sirsnību un
mīlestību pret bērniem. Diemžēl gleznotāja pāragrās nāves dēļ
1916.gada Ziemassvētkos Somijā, kurp ģimene bija devusies Pirmā
pasaules kara laikā, bēgot no frontes apdraudētās Rīgas, atmiņas
par tēvu Lailai, Irjai un Miķelim palika tikai bērnības
atmiņas.
Vairākus gadus pēc vīra nāves Ellija ar bērniem dzīvoja Somijā.
Laila, Irja un Miķelis apmeklēja skolu, paralēli jau kopš
bērnības zināmajai somu valodai apgūstot arī zviedru valodu. Taču
drīz vien – 1920.gadā, kad bija beigušās pasaules kara un
Latvijas brīvības cīņu vētras, visa ģimene atgriezās Rīgā, jo
Ellija uzskatīja, ka bērniem ir jāaug un jādzīvo tēva dzimtenē,
un jākļūst par tādiem pašiem Latvijas patriotiem, kāds bija Janis
Rozentāls. Tomēr arī mātes dzimtene visiem trijiem Rozentāla
bērniem vienmēr palika tuva – netika aizmirsta ne valoda, ne
bērnības atmiņas par vasarām, kas tika pavadītas ciemos pie
Ellijas ģimenes, nezuda interese par Somijas kultūru.
Atšķirīgas profesijas
Bieži vien slavenu vecāku bērnus
sabiedrība pakļauj stingrākām prasībām nekā citus, mēģinot
salīdzināt viņu dotības ar vecāku talantiem. Rozentālu bērni
izvēlējās atšķirīgas profesijas. Tikai Miķelis juta aicinājumu
iet tēva pēdās un kļūt par mākslinieku.
Dotības zīmēšanā un gleznošanā bija arī vecākajai meitai Lailai
(1903.–1977.), tomēr vislabāk viņai padevās valodas. 1928.gadā
viņa ar ļoti labām sekmēm pabeidza Angļu institūtu. Dažus gadus
vēlāk Laila apprecējās ar Latvijas armijas leitnantu Raimondu
Viļumsonu, un pasaulē nāca dēls Jānis. Laila pārvaldīja latviešu,
somu, zviedru, angļu, vācu un krievu valodas, ilgus gadus
nostrādāja Valsts bibliotēkā par angļu literatūras
bibliogrāfi.
Irja (1906.–1984.) bija muzikāli apdāvināta. Viņas meita Kristīne
Rozentāle atceras: “Irja bija ļoti muzikāla, šķiet, no visiem
bērniem visvairāk mantojusi mātes Ellijas muzikālo gaumi, ko
sekmīgi centās ieaudzināt savos bērnos, taču zīmētājas vai
gleznotājas dotības no tēva gan nebija mantojusi. Irjas mīļākie
komponisti bija Sibēliuss, Rahmaņinovs, Šopēns, Grīgs – XIX un XX
gs. romantiķi vienmēr skanēja pa radio vai skaņuplatēs Maiznīcas
ielas dzīvoklī un Siguldā.”
Tomēr Irja izvēlējās medicīnu un absolvēja Sarkanā Krusta
slimnīcas māsu skolu, visos priekšmetos gūstot augstāko
novērtējumu “ļoti sekmīgi”. Arī Irjas dēls Miķelis Rozentāls
izvēlējies ārsta profesiju.
Jaņa un Ellijas jaunākais dēls Miķelis (1907.–1952.), kas ģimenē
tika saukts arī par Mikiju, apguva komerczinības, bet 28 gadu
vecumā tomēr izšķīrās par studijām Latvijas Mākslas akadēmijā un
izkopa savu gleznotāja talantu, strādājot portreta, klusās dabas,
ainavas un sadzīves žanrā. Bija arī pedagogs Valsts Mākslas
akadēmijā un Rīgas daiļamatniecības vidusskolā.
Miķeļa Rozentāla laulībā ar farmaceiti Faustu Strautiņu piedzima
trīs bērni: Lauris, Atis un Ieva. Arī viņi ir tiekušies
apliecināt sevi mākslā: Atis Rozentāls pabeidza Arhitektūras
fakultāti, Ieva – Latvijas Mākslas akadēmijas Interjera iekārtas
nodaļu, turpat mācījās arī Laura dēls Alvils.
Pāragrās nāves dēļ Miķelis Rozentāls nepaguva visā pilnībā
realizēt savas mākslinieka dotības, tomēr viņš ir ierakstījis
gana nozīmīgu lappusi Latvijas mākslas vēsturē.
Rozentālu dzimtas likteņi daudzējādā ziņā atspoguļo mūsu zemes
likteni 20.gadsimta gaitā – dzīvi cariskās Krievijas pārvaldītajā
Latvijā, šķiršanos no dzimtenes Pirmā pasaules kara laikā,
neatkarīgajā Latvijas Republikā pavadītos gadus, Otro pasaules
karu un ilgo komunistiskā režīma laiku. Stāsts par Jaņa Rozentāla
bērniem Lailu, Irju un Miķeli ir stāsts par Latvijas kultūrā
dziļi sakņotām personībām.
Dace Vosa,
Jaņa Rozentāla un Rūdolfa Blaumaņa muzeja vadītāja