Par jaunāko Eiropas atbalstu Latvijai
Dace Grūberte, Starptautisko palīdzības programmu koordinācijas pārvaldes informācijas koordinatore, — "Latvijas Vēstnesim"
Aizvadītajā nedēļā Rīgā notika pirmās Eiropas Komisijas (EK) un Latvijas amatpersonu konsultācijas par Eiropas Savienības (ES) "Phare" 2001. gada Nacionālās programmas ietvaros izstrādātajiem projektu pieteikumiem. Konsultācijās iesaistītās puses — īpašu uzdevumu ministra sadarbībai ar starptautiskajām finansu institūcijām sekretariāta vadītāja Ieva Kalniņa, Starptautisko palīdzības programmu koordinācijas pārvaldes vadītājs Andžs Ūbelis, Eiropas integrācijas biroja, Finansu un Ārlietu ministriju amatpersonas, kā arī EK Paplašināšanās ģenerāldirektorāta Latvijas vienības pārstāvji — apmainījās ar viedokļiem par 11 Latvijas izstrādātajiem un EK iesniegtajiem projektu pieteikumiem, kā arī apsprieda iespējas izmantot jaunas pieejas ekonomiskās un sociālās izlīdzināšanas projektu programmēšanā "Phare" 2001. gada programmā Latvijā.
Pārrunājot "Phare" 2001. gada programmas iesniegtos projektu pieteikumus, EK pārstāvji norādīja uz nepieciešamajiem uzlabojumiem, kas būtu jāveic projektu pieteikumos, — vairāk uzmanības jāpievērš gan to stratēģiskajam pamatojumam, gan potenciālās projekta darbības vides raksturojumam, gan arī skaidrai rezultātu un to sasniegšanas indikatoru identifikācijai. Šobrīd vēl neviens projekta pieteikums nav uzskatāms par pabeigtu, un darbs pie programmas sagatavošanas turpināsies.
No iesniegtajiem projektiem ES "Phare" 2001. gada programmai darbs būs jāturpina pie šādiem projektiem:
1) tirgus uzraudzība nepārtikas preču sektorā;
2) muitas un Sanitārās robežinspekcijas infrastruktūras attīstība ostās un uz dzelzceļa;
3) nodokļu reformas un modernizācijas programmas Viduseiropas un Austrumeiropas valstīm īstenošana;
4) kopējās lauksaimniecības politikas ieviešana un stiprināšana;
5) vienotas migrācijas informācijas sistēmas izveide;
6) nodarbinātības politikas attīstības un ieviešanas mehānisma pilnveidošana;
7) valsts pārvaldes reforma;
8) tiesu sistēmas stiprināšana;
9) fizisko personu datu aizsardzības likuma ieviešana;
10) organizētās noziedzības efektīva novēršana, kontrole un apkarošana.
Attiecībā uz projektu, kas paredz sabiedrības informēšanu par Eiropas Savienību un kas arī tika iesniegts EK, Komisijas pārstāvji norādīja, ka šādas aktivitātes var tikt atbalstītas no citiem finansējuma avotiem, tādēļ tika nolemts darbu pie šī projekta "Phare" 2001. gada programmas ietvaros neturpināt. Tomēr abas puses vienojās, ka šajā eiro integrācijai vitāli svarīgajā nozarē ir nepieciešama cieša sadarbība.
Attiecībā uz tiem trim projektiem, kuru pieteikumu izstrādi neizdevās pabeigt un iesniegt EK, nolemts, ka darbs pie "Sabiedrības integrācijas projekta" turpināms līdz 6. oktobrim, kad uzlabotais projekta pieteikums iesniedzams EK. Viens no izvirzītajiem priekšnoteikumiem, lai īstenotu šo projektu, ir Sabiedrības integrācijas fonda izveide Latvijā.
Par pārējo divu projektu — "Uzņēmējdarbības vides sakārtošana atbilstoši jaunajam Komerclikuma projektam" un "Vienotas pārtikas drošības uzraudzības sistēmas izveides projekta" — tālāko virzības gaitu 3. oktobrī tiks informēts Ministru kabinets.
Atkarībā no valdības lēmuma iespējama vai nu šo abu projektu izstrādes atlikšana uz nākamo gadu, vai arī to pilnveidošana un pēc EK akcepta iekļaušana vēl "Phare" 2001. gada programmā.
Konsultāciju gaitā tika apspriesta arī gaidāmā "Phare" 2001. gada programmas investīciju ekonomiskās un sociālās izlīdzināšanas programmēšana. Ņemot vērā iepriekšējā gada pieredzi "Phare" 2000. gada programmas sagatavošanā, Eiropas Komisija uzskata, ka mazajās kandidātvalstīs — trijās Baltijas valstīs un Slovēnijā — šis finansējums var tikt novirzīts nacionālā līmeņa valsts atbalsta shēmu līdzfinansēšanai. Tas nozīmē, ka "Phare" ekonomiskās un sociālās izlīdzināšanas programmas līdzekļi var tikt izlietoti kādas atsevišķas jomas, piemēram, cilvēkresursu attīstības, nodarbinātības vai investīciju infrastruktūras atbalstīšanai visā valstī, nekoncentrējot šo naudu vienā reģionā, kā tas bijis, strādājot ar "Phare 2000" programmu.
Īstenojot nule EK piedāvāto modeli, kur "Phare" ekonomiskās un sociālās izlīdzināšanas līdzekļus saņemtu viena atbalsta joma, Latvijai būtu jāizstrādā šīs jomas atbalsta projekts, kas tiktu īstenots visos reģionos. Vienlaikus tomēr EK pārstāvji atzina, ka lēmumam par iepriekšējā gadā izmantotās mērķreģionu pieejas turpināšanu vai arī principiāli atšķirīgo nozaru pieejas ieviešanu jāpaliek pašu kandidātvalstu ziņā.
Jāatzīst, ka nauda, ko no "Phare" programmas iespējams atvēlēt ekonomiskajai un sociālajai izlīdzināšanai, ir visai neliela, salīdzinot ar to finansējuma apjomu, ko līdzīgu programmu ietvaros saņem pašas ES dalībvalstis, un tas bijis viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc EK izvirza prasību pēc šo līdzekļu reģionālas vai nozaru koncentrēšanas.
Kā zināms, "Phare 2000" programmai valdība par ekonomiskās un sociālās izlīdzināšanas mērķreģioniem nosauca Latgali un Zemgali, un katrā no tiem izstrādājami projekti, kas veicinātu gan investīcijas ekonomikas infrastruktūrā, gan atbalstu uzņēmējdarbībai un cilvēkresursu attīstību. "Phare" 2000. gada programmas ekonomiskās un sociālās izlīdzināšanas projektu finansējuma apjoms Zemgalei ir 2,79 miljoni, bet Latgalei — 6,21 miljons eiro.
Saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu no "Phare" 2001. gada Nacionālās programmas līdzekļiem, kas kopsummā ir 30 miljoni eiro, ne mazāk kā 9 miljoni eiro tiks novirzīti institūciju stiprināšanai, vismaz 2 miljoni eiro — pārrobežu sadarbībai, investīcijām ES likumdošanas pārņemšanā — 10 miljoni eiro, ekonomiskās un sociālās izlīdzināšanas projektiem — 9 miljoni eiro.
Nākamās sarunas par "Phare" 2001. gada programmas sagatavošanas gaitu ar EK Paplašināšanas ģenerāldirektorāta pārstāvjiem iecerētas oktobra beigās. Jānorāda, ka "Phare" 2001. gada programmas sagatavošana noris ievērojami raitāk nekā iepriekšējos gados, un gadījumā, ja darbs tiks sekmīgi turpināts, tās apstiprināšana EK "Phare" Menedžmenta komitejā varētu notikt vēl 2000. gada nogalē.