Dzīve un nāve, mīlestība un dvēsele
Laikā, kad radās Rīgas poētiskā dokumentālā kino skola, par labākajām šā virziena filmām jūsmoja vien plašās padomju valsts kinokritiķi, profesionāļi un skatītāji, jo ārpus “brīvo” piecpadsmit republiku striktajām robežām šie talantīgie, laikmetīgu un godīgu skatījumu pārstāvošie darbi netika izrādīti. Mūsu dokumentālās režijas metrs Hercs Franks savos darbos atspoguļoja vidi, kurā padomju laika oficiālie dokumentālie apdziedātāji neiegriezās, – tiesu (“Dzīvoja reiz septiņi Simeoni”), cietumu (“Augstākā tiesa”), nakts rindas pēc kurpēm (“Zābaki, kurpītes, zābaciņi”).
Hercs Franks Pročidas salā Itālijā Foto: Ieva Pitruka |
Hercs Franks, kino un Itālija
Pirmo reizi Latvijas dokumentālā
kino izlase tika demonstrēta Berlīnē tikai 1987.gadā, kad
teorētiski iecerētās 1,5 stundu garās programmas vietā
sajūsminātie Berlīnes festivāla programmētāji pēc filmu
noskatīšanās atlasīja 11 stundas garu programmu.
Nu Herca Franka filmas sagaidījušas brīdi, kad ieguldītā darba
augļi bagātīgi nes ražu – jau vairākus gadus režisora kinolentes
nepazīst robežas, tās ir pieprasītas un augstu novērtētas daudzu
kontinentu un valstu festivālos, filmu dienās, sinematēku un
arhīvu organizētajās kino programmās.
Jūnijā Itālijas salā Pročidā (Neapoles līcis) norisinājās kino
festivāls “Il vento del cinema”, kuras galvenais notikums
bija Herca Franka filmu retrospektīva, viņa meistardarbnīca ar
itāļu kino un filosofijas studentiem un darbs pie jaunās filmas
“Lielā Piektdiena”, kuras filmēšana risinājās Itālijā martā,
īpašās Lieldienu procesijas laikā. Režisora filmu programmu
sagatavoja Latvijas Nacionālais kinematogrāfijas centrs sadarbībā
ar Latvijas Kinofotodokumentu arhīva speciālistiem.
Festivāla direktors Enriko Geci ir Itālijā labi pazīstams kino
teorētiķis, daudzu grāmatu un aprakstu autors. Kopīgi ar
festivāla programmas direktoru Stefāno Franči di Čelli viņi vada
kultūras programmu publiskajā TV kanālā RAI TRE – pēc
H.Franka filmu lieliskajiem panākumiem Pročidā tiek domāts arī
par šo darbu rādīšanu televīzijā.
Itālija ir zeme, kur kino lieliski iekļāvies savu apgaroto
priekšteču – tēlotājas mākslas, mūzikas, literatūras,
arhitektūras, dejas – pulkā. Itālijā nenotiek diskusijas, vai
kino ir vai nav māksla, – šīs dabas skaistuma dāsni apdāvinātās
valsts iedzīvotāji labu kino mākslu ne vien mīl, bet arī lieliski
pazīst. Publika zālē ir ļoti atsaucīga un atklāti pauž savas
emocijas seansa laikā – tā pēc katras H.Franka filmas no tumsas
atskanēja skaļi aplausi. Mūsu dokumentālās skolas darbi nenoveco,
tie ir aktuāli jebkurā laikā un pie jebkuras pastāvošās iekārtas,
jo to centrā ir nevis kādi fakti, politiskas drāmas vai
aktualitātes, bet gan cilvēks.
Lai raksturotu Rīgas poētiskās skolas dokumentālista kredo,
preses konferencē H.Franks rādīja klātesošiem Rafaēla
pasaulslaveno gleznu “Atēnu skola”. Mākslas darba saturu pauž
tajā attēlotie Platons un Aristotelis, kuri katrs pārstāv savu,
atšķirīgu filosofisko uzskatu sistēmu. Platons apgalvo, ka viss
rodas no debesīm, bet Aristotelim tuvāka zeme. Tā arī
dokumentālajā kino – ideāla filma izmanto realitāti par pamatu
dvēseles norišu atspoguļošanai.
Herca Franka filmās klātesošas ir mūžīgās tēmas: dzīve un nāve,
mīlestība un dvēsele. Un nav svarīgi, vai filmas galvenais
varonis ir leģendārais latvietis Kauliņtēvs (“Mūžs”), brīnumaino
augu kopējs selekcionārs Pēteris Upītis (“Esības prieks”) vai
liktenīgi kļūdainu ceļu gājušais slepkava no nāves soda kameras
(“Augstākā tiesa”) – dvēsele mājo katrā no šiem cilvēkiem.
Hercu Franku intervē Itālijas
televīzija Foto: Ieva Pitruka |
Hercs Franks un Ieva
Pitruka pie pansijas Pročidas salā Itālijā |
Dokumentālisma skalpelis
Vēl viena preses konference
festivāla laikā pie sarunu galda aicināja Hercu Franku un
Krievijas autorkino pārstāvi Aleksandru Sokurovu. Kā vēlāk atzina
festivāla rīkotāji un preses pārstāvji, šī bija pati spraigākā
diskusija. Festivāla diskusiju kluba uzdevums bija rosināt
režisorus filosofiskiem apcerējumiem par kinematogrāfa duālo
dabu.
A.Sokurovs šokēja klātesošos ar teoriju, ka kino ir neaudzināts,
ļauns un brutāls pusaudzis, zaglis, kurš nekaunīgi aizņēmies
izteiksmes līdzekļu paleti no citām mākslām un tām uzkundzējies,
kā rezultātā pirmavoti (piemēram, literatūra) iet bojā.
Hercs Franks aizstāvēja pozīciju, ka talantīgs dokumentālais kino
vienīgais no visiem mākslas veidiem spēj vizuāli tik tuvu piekļūt
cilvēka dvēselei un tā galvenais uzdevums ir fiksēt šos dvēseles
stāvokļus. Kino ir mūsu jūtu turpinājums, un katrs režisors
atspoguļo filmā sevi, savu dvēseles stāvokli. Abu talantīgo
kinematogrāfistu dialogs noritēja draudzīgā gaisotnē, A.Sokurovs
uzsvēra, ka uzskata Franku par savu skolotāju, jo “viņam ir
mākslinieciskie kritēriji un brīnišķīgs profesionālais
instruments – dokumentālista skalpelis”.
Hercs Franks atzīstas, ka viņu pavada mūžīgs izbrīns par to, cik
daudz noslēpumu ir vienkāršos ikdienas notikumos, un to viņš arī
mēģina parādīt savās filmās. Režisors uzskata, ka māksla ir
saviļņojums, tādēļ labas filmas nenoveco, tās no tagadnes nodod
nākotnē cilvēku pārdzīvojumus, viņu dvēseles kustību.
Latviešu dokumentālo filmu seansos staltu muguru ar neatslābstošu
interesi uz ekrāna notiekošo vērtēja arī dzīvā kino leģenda – 96
gadus vecais izcilais Portugāles autorkino režisors Manuels
Oliveira. Pēc seansa portugāļu metrs pienāca pie mūsu maestro un
klusējot ar dziļu cieņu paklanījās un paspieda roku. M.Oliveira
joprojām gadā uzņem vienu vai pat divas mākslas filmas un pats
apgalvo, ka ar katru gadu aizvien vairāk viņam gluži kā bērnam
patīk skatīties filmu pēc filmas.
Festivāla laikā Hercs Franks sniedza vairākas intervijas, tai
skaitā Itālijas televīzijai un Francijas radio kanāla pārstāvei,
kura interesējās arī par citiem Latvijā notiekošajiem kino
procesiem.
Mūsu viesošanās Itālijā notika īsu brīdi pirms Latvijas Valsts
prezidentes valstsvizītes. Tikāmies arī ar oficiālajām
amatpersonām no Neapoles, kurām uzticēts gods uzņemt mūsu valsts
vadītāju. Sarunā vienojāmies, ka vislabāk par jebkādiem
ekonomiskiem vai politiskiem faktoriem ceļš no sirds uz sirdi iet
ar mākslas starpniecību. Festivāla laika sarunās vairāki itāļi
atzina, ka kopš H.Franka filmu iepazīšanas viņu interese par līdz
šim mazzināmo Latviju ir stipri izaugusi, un izteica vēlēšanos
atceļot uz mūsu valsti.
Lielā Piektdiena Pročidā
Par festivāla kulminācijas punktu
kļuva Herca Franka jaunās filmas pirmizrāde. Kino zāle bija
pārpildīta, pēc seansa skatītāji ilgi aplaudēja, vairākiem
cilvēkiem acīs bija aizkustinājuma asaras. Dokumentālās filmas
centrā ir Lielajā Piektdienā Pročidā notiekošā reliģiskā
ceremonija, kura sākta jau viduslaikos. Līdz šim ceremonija ir
fiksēta vizuāli televīzijai raksturīgajā informatīvajā stilā, bet
Hercam Frankam, veidojot filmu, galvenais bija atklāt procesijas
dalībnieku un skatītāju emocionālo pārdzīvojumu. Kameras tvertie
tēli precīzi atspoguļo Pročidas iedzīvotāju dzīves ritumu, viņu
tradīcijas, itāļiem raksturīgo sasaisti starp vecāko paaudzi un
viņu pēctečiem. Speciālos tērpos ģērbtie procesijas dalībnieki,
kuri nes Jēzus Kristus no krusta noņemto miesu, mazs bērniņš,
kurš raud, kad mamma uzsien rituālam nepieciešamo cepurīti un
uzvelk cimdus, žigolo tipa vīrietis melnās saulesbrillēs, laimīgi
iemīlējies pārītis, kam viss apkārt notiekošais ir tikai fons
viņu laimei, sirms policists ar košļājamo gumiju mutē, armijas
veterāni un dauzīties kārais vietējais suņu bērns – to visu Verdi
mūzikas pavadījumā jūtīgi vēro režisora kamera.
Ikdienišķie novērojumi skatītāju apziņā saslēdzas likumsakarību
ķēdē un galarezultātā filma sniedz dziļu un patiesu Itālijas
portretu, par kura pamatiezīmēm var uzskatīt mīlestību pret savu
ģimeni, valsti, nāciju. “Vispirms iemācīties skatīties” – saviem
itāļu studentiem semināra laikā mācīja mūsu maestro (šādu cieņas
nosaukumu H.Franks Itālijā ieguva no pirmās dienas) – “filmēt
iemācīties nav grūti, bet grūti ir iemācīties būt redzīgam”. Pie
televīzijas reportāžu stilistikas pieradušajiem jauniešiem Herca
Franka filmas bija emocionāls atklājums, viņi vēl nebija
redzējuši, ka iespējams filmēt arī tā, tik nepastarpināti tuvu
dzīves realitātei un cilvēka dvēselei.
Jaunā filma “Lielā Piektdiena” tapa visai sarežģītos apstākļos –
Hercs Franks pirmo reizi ieradās Pročidas salā dienu pirms
atbildīgās filmēšanas. Starptautiskā radošā komanda satikās tikai
uz īsu brīdi, lai noteiktu filmēšanas brīža uzdevumus. Hercs pats
veica galveno filmēšanu uz ielas, kur notika gājiens, bet divu
operatoru (studentu) uzdevums bija fiksēt pāris statisku kadru no
augstāka skatpunkta. Filmas montāža risinājās Pročidā piecas
festivāla dienas. Kā pēc filmas pabeigšanas atzinās Hercs Franks,
tā bija liela uzdrīkstēšanās un atbildība, jo atkāpšanās ceļa
vairs nebija – filmas pirmizrāde jau bija ieplānota festivāla
noslēgumā.
Režisors pārsteigts konstatēja, ka šī laikam ir pirmā filma viņa
radošajā mūžā, pēc kuras viņš apjautis, ka ir profesionālis savā
jomā. Galaiznākums – Itālijas un Latvijas kopražojuma filma, kura
bagātinās mūsu kopējo dzīves un mākslas pieredzi.
Redzot Herca Franka filmu panākumus pie itāļu kino profesionāliem
un vienkāršiem skatītājiem, festivāla rīkotāji izteikuši
vēlēšanos nākamajā gadā veidot vēl vienu Rīgas dokumentālajai
skolai veltītu programmu. Jaunajai H.Franka filmai turpat uz
vietas jau tika veidots festivālu grafiks – rudenī to vēlas
izrādīt Neapoles filmu festivāls. Tā veidojas kultūras sakari –
bez reglamentiem un norādījumiem, no sirds uz sirdi.
Festivāla rīkotāji bija izteikuši vēlēšanos demonstrēt arī kādu
līdz šim starptautiski nezināmu Herca Franka darbu. Latvijas
Kinofotodokumentu arhīvs sagatavoja unikālu materiālu – 1968.gadā
“plauktā” nolikto materiālu ar nosaukumu “Messa”. Toreiz
H.Frankam uzticēja veidot filmu “Katolicisms PSRS”, lai būtu ko
formāli parādīt ārvalstu kultūras darbiniekiem – sak, padomijā ir
absolūta reliģiskā brīvība. Filmas pasūtītāji negaidīja, ka
uzfilmētais materiāls pat neapzināti liecinās par kaut ko pavisam
pretēju – baznīcās norit aktīva ticības dzīve, cilvēki sajūt
iekšēju brīvību par spīti ideoloģiskajiem aizliegumiem. Filmēšanu
pārtrauca, saglabājies vien 40 minūšu garš nemontēts materiāls,
kurš ir pilnībā skatāms, pateicoties faktam, ka Herca Franka
filmēšanas stils ir vispirms izvēlēties spēcīgus atskaites
punktus, nevis ar kameru stihiski doties pūlī un cerēt uz
nejaušībām.
Pirms katras publiskas uzstāšanās Hercs Franks stāstīja
auditorijai to, ka viņš nāk no Rīgas poētiskās dokumentālā kino
skolas tradīcijas, viņa skolotājs ir talantīgais režisors Uldis
Brauns un filmas nebūtu tapušas bez lieliskajiem latviešu
operatoriem Kalvja Zalcmaņa, Jura Podnieka, Andra Selecka un
citiem. Aizkustinoša cilvēciska pazemība un pateicība,
profesionāli izkopta meistarība, ass dokumentālista skalpelis,
jūtīga iekšējā redze – tā Latviju Itālijā pārstāvēja talantīgs
mākslinieks un dzīvesgudrs cilvēks Hercs Franks.
Ieva Pitruka,
LNKC ārvalstu sakaru speciāliste