Eiropa ir pārāk saistīta, lai izirtu
Guntars Krasts, Eiropas Parlamenta deputāts, intervijā “Latvijas Vēstnesim”
Nevienošanās par Eiropas Savienības (ES) budžetu, Eiropas konstitūcijas izgāšana Francijā un Nīderlandē – tie ir jautājumi, kas satrauc daudzus eiropiešus. Savukārt Latvijai ir svarīgi, vai pilnvērtīgi izmantojam dalību ES un tās sniegtos labumus.
Guntars Krasts Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Krīzei meklē risinājumu
– Pirms pāris nedēļām ES dalībvalstu vadītājiem neizdevās panākt vienošanos par nākamo ES finanšu perspektīvu. Pirms tam Nīderlandē un Francijā referendumos tika noraidīta ES konstitūcija. Par ko, jūsuprāt, tas liecina – tā ir normāla situācija, krīze vai krahs?
– Es to raksturotu kā krīzi, bet no tās ir daudz un dažādas izejas. Situāciju var izmantot kā lielisku iespēju, lai vienotos par daudziem svarīgiem jautājumiem. Jebkura krīze ir aktīvāks risinājumu meklēšanas periods. Tādās reizēs var atrast risinājumus, pie kādiem normālā situācijā noteikti nenonāktu. Krīzes brīdis ir tāds, ka enerģiju var pavērst jebkurā virzienā, ja vien ir vēlēšanās.
– Francijas un Nīderlandes iedzīvotāji ES konstitucionālajam līgumam referendumos teica skaļu “nē”. Kādu redzat šā dokumenta nākotni?
– Pats esmu piedalījies šā
dokumenta tapšanā un varu teikt, ka galīgais variants bija smags
kompromiss, bet tajā pašā laikā arī pretrunu pilns. Bet tajā
konkrētajā situācijā tas arī bija vienīgais, ko varēja panākt. Ja
nebūtu vienošanās par konstitūciju, varēja tikt apdraudēta ES
paplašināšanās. Tā vismaz toreiz tika norādīts. Ja konstitūcijas
radīšana būtu beigusies ar fiasko, paplašināšanās vai nu būtu
atlikta, vai arī valstis tiktu sadalītas vairākās grupās. Un tas
Latvijai nebūtu bijis izdevīgi.
Runājot par dokumenta tālāko nākotni, pat tad, ja 10.jūlijā
gaidāmajā referendumā Luksemburgā nobalsos “par”, tas varētu
nemainīt konstitūcijas likteni. Pārāk daudzi ir pret to, lai
konstitūcija pašreizējā variantā tiktu virzīta tālāk.
Protams, ir ļoti grūti tagad sapulcēties un veidot ko jaunu.
Pieļauju, ka varētu ņemt nepieņemtās konstitūcijas dažas nodaļas,
nosaukt to par jaunu līgumu vai pat padarīt par iekšējā
reglamenta aktu. Līdz ar to vienošanos varētu panākt daudz
vieglāk, un arī ratifikācija būtu vienkāršāka. Tas varētu būt,
piemēram, kā papildinājums esošajiem līgumiem. Forma nav
svarīga.
Turklāt konstitucionālais līgums nav nekas tāds, kas būtiski
mainītu Eiropu. Tā ka nekāda milzīga traģēdija tā nav.
– Kā situācija attīstīsies tālāk? Vai Lielbritānijas prezidentūras laikā izdosies panākt kompromisu strīdīgajos jautājumos?
– Jautājumi, par kuriem dalībvalstis nevar vienoties, ir ļoti strīdīgi. Domāju, ka arī, piemēram, šepat Latvijā būtu grūti panākt vienošanos par to, kas ir svarīgāks – lauksaimniecība, kam tiek tērēts milzum daudz naudas, vai konkurētspējas attīstīšana. Lielbritānijas prezidentūras laikā aktīvi tiks aizstāvēta ideja, ka vairāk naudas jāatvēlē konkurētspējas attīstībai. Domāju, ka tas Latvijai ir izdevīgi, ne tikai analizējot skaitļus, bet arī domājot par valsts tālāko attīstību. Tomēr Francija noteikti pretosies, jo no dāsnās lauksaimniecības politikas negribēs atteikties. Tas nozīmē, ka Lielbritānijai būs grūti panākt kompromisu. Nākamais pusgads ES varētu būt salīdzinoši neproduktīvs.
– Skatoties nākotnē – kā tā varētu attīstīties? Iedomāsimies, ka ir 2006.gada beigas. Kas ir noticis šajā laikā? Par kuriem jautājumiem ir panākta vienošanās, par kuriem nē?
– Domāju, ka 2006.gada beigās visi kompromisi būs panākti. Atkal būs skaidrs, kā Eiropa attīstīsies, būs tas, ko mēs saucam par nākotnes akcentiem. Varbūt būs vienošanās, ka ES kopējā lauksaimniecības politika tiek pārskatīta nedaudz agrāk nekā 2011.gadā. Protams, jāņem vērā valstu iekšpolitiskā situācija, bet neviena valsts savas intereses nevarēs realizēt pilnībā. Katram kādos jautājumos būs jāpiekāpjas. Piemēram, nav iedomājams, ka Francijai izdotos panākt, lai pilnībā tiktu saglabāta pašreizējā lauksaimniecības politika.
Atteikšanās no Eiropas kā revolūcija
– Eiroskeptiķi pauž viedokli, ka ES ir tuvu sabrukumam. Vai, jūsuprāt, šāds viedoklis ir pamatots?
– Protams, šāds viedoklis nav
pamatots. Turklāt eiroskeptiķi ar šādu argumentu paši nonāk
pretējā pusē. Viens no galvenajiem viņu argumentiem ir, ka
Eiropas integrācija novedīs pie vienotas, federatīvas valsts
izveides. Līdz šim eiroskeptiķi teikuši, ka Eiropā par visu
vienojas un ir virzība uz federatīvu valsti. Pašreizējā situācija
norāda, ka Eiropā nav vienprātības un katrai valstij ir savas
intereses. Līdz ar to eiroskeptiķu pamatarguments tiek
apgāzts.
Manā skatījumā, Eiropā ir vēlēšanās vienoties. Eiropas
integrācija ir pārāk tālu aizgājusi, lai no tās vienkārši
atteiktos. Mēs esam pārāk cieši saistīti. Atteikšanās no vienotas
Eiropas būtu kaut kas līdzīgs revolūcijai. Arī administratīvās un
ekonomiskās izmaksas būtu milzīgas. Piemēram, Vācijas ekonomika
nevar dzīvot bez iekšējā tirgus. Pretējā gadījumā tas šai valstij
nozīmē ekonomisku krahu. Vācija iekšējā tirgus saglabāšanas
nolūkā būtu gatava uz daudz ko. No šoka viedokļa vienotās Eiropas
sairšana, manā skatījumā, būtu kaut kas daļēji līdzīgs pārejai no
komandekonomikas uz tirgus ekonomiku. To Eiropā apzinās, tāpēc
visi ir ieinteresēti atrast kādu risinājumu izejai no krīzes.
Paplašināšanās entuziasms noplacis
– Viens no jautājumiem, kas veco ES dalībvalstu pilsoņos izraisa negatīvas asociācijas, ir Savienības straujā paplašināšanās. Iespējamā Turcijas uzņemšana ES satrauc teju visus. Kas nākotnē varētu notikt ar paplašināšos? Process tiks pārtraukts vai arī, neraugoties uz iedzīvotāju iebildumiem, turpināts?
– Tiesa, vecajās ES dalībvalstīs sabiedrībā paplašināšanās entuziasms ir galīgi noplacis. Savukārt jaunās valstis nav motivētas
sekmēt paplašināšanās procesu. Tas
ir saistīts ar šauru egoismu, jo būs vairāk ēdāju pie galda un
līdz ar to mums atliks mazāk. Turklāt nevaram izmantot arī vienu
no galvenajiem paplašināšanās stimuliem – paplašināt tirgu, jo
pat līdzšinējo 25 valstu tirgu neesam apguvuši. Līdz ar to mēs
neko īpaši jaunu neiegūstam. Jā, mēs iegūstam stabilitāti,
drošību, bet jaunajās valstīs to neuztver kā nepieciešamību.
Diemžēl mēs nejūtamies atbildīgi par to, lai kontinentā būtu
stabilitāte un miers. Bet šie jautājumi gan mums, gan Eiropai ir
svarīgi. Salīdzinājumam – Balkānu konflikts Eiropai izmaksāja tik
daudz, ka ES paplašināšanās izmaksas un struktūrfondus var
uzskatīt par sīknaudu. Tāpēc paplašināšanos nedrīkstam uzskatīt
par upuri vai dāvanām nabagajiem.
Ņemot vērā pašreizējo situāciju, pieļauju, ka arī Rumānijas
iestāšanās ES varētu tikt atlikta uz gadu vai pat ilgāk.
Bet Turcijas un ES attiecībās ir jāņem vērā vairāki aspekti – tā
ir drošības un stabilitātes nešana ārpus Eiropas izpratnes
robežām, stabilitātes nešana Tuvajos Austrumos, turklāt tā būtu
pirmās nekristiešu valsts iekļaušana ES, kas parādītu Savienības
humāno misiju jau ar globālu nozīmi. Bet šķiet, ka ES tam nav
gatava un, visticamāk, ja uz to nespiedīs notikumi pasaulē, arī
nebūs gatava un Turcija netiks uzņemta ES. Tradicionāli ES nav
atbildīga par to, kas notiek ārpus Eiropas robežām, un man šķiet,
ka pat nav spējīga uzņemties. Turcija paliks ciešās brīvās
tirdzniecības attiecībās, ciešā ekonomiskā integrācijā, jo tas ir
milzīgs iekšējais tirgus, bet dalībvalsts tā nebūs. Arī pati
Turcija dod pietiekami daudz iemeslu, lai nepievienotos Eiropas
valstu saimei.
Eiropas lietas, kas virzās pašplūsmā
– Pagājis jau vairāk nekā gads, kopš Latvija kļuvusi par pilntiesīgu ES dalībnieci. Vai Latvija pilnvērtīgi izmanto iespējas aizstāvēt savas intereses plašajā ES?
– Pašlaik Latvijā esam
atgriezušies 1995. vai 1996.gada līmenī. Esam atkrituši desmit
gadus atpakaļ. Viss mehānisms, kas bija veidots Eiropas lietu
koordinēšanai, ir sagrauts. Protams, var strīdēties, vai šis
mehānisms bija vai nebija veiksmīgs, bet tas vismaz bija. Tagad
tāda vairs nav, un nekas jauns vietā nav radīts.
Tika izjaukts Eiropas integrācijas birojs, bet vismaz bija
centieni radīt kaut ko vietā – Eiropas lietu biroju. Turklāt
birojs ar trim vai pieciem darbiniekiem ir pārāk niecīgs. Arī
algas tur nebija tādas, lai spētu piesaistīt īstus profesionāļus.
Tagad arī nelielā biroja ar niecīgajām algām vairs nav.
It kā bija doma, ka šīs lietas pārņems Ārlietu ministrija, bet
tas ir galīgi aplam. Ārlietu ministrija ar šiem jautājumiem nemaz
nevar nodarboties, tā ir viena no ministrijām. Ārlietu ministrija
nevar uzdot kādai citai ministrijai kaut ko darīt. Visas
ministrijas ir līdztiesīgas. Ja vēl ārlietu ministram būtu kāda
īpaša teikšana Ministru kabineta sēdēs, ja viņš darbotos tandēmā
ar premjerministru, tad jautājums izskatītos nedaudz citādāk. Bet
tā jau nav. Ārlietu ministrijā salīdzinoši niecīgi resursi tiek
novirzīti Eiropas lietām, un tāpēc arī nevar gaidīt, ka kaut kas
notiks.
Protams, ir svarīgi, kā spējam Eiropas iespējas izmantot. Man
šķiet, pagaidām tās izmantojam ļoti slikti, jo iekšēji valstī
pozīciju gatavošana ir vāja, brīžiem tā ir pat komiska. Iekšējas
koordinācijas valstī gandrīz nav. Fondus es saucu tikai par
aperitīvu pirms kārtīgās maltītes, tāpēc par fondu apgūšanu
nerunāju. Lielās iespējas mēs pat vēl neesam apjautuši, neesam
apzinājušies, kam ir un kam nav vērts tērēt spēkus un
resursus.
Manā skatījumā, Latvijā nav saprasts, kuri ir tie jautājumi, kas
mums būtu jānobloķē, kur mēs nedrīkstam atstāt sēžu zāli, kamēr
neesam panākuši sev labvēlīgu risinājumu. Latvijā nav mehānisma,
kā izkontrolēt, kas mums pašiem ir vajadzīgs.
– Ko darīt, lai mainītu situāciju?
– Jāinvestē valsts pārvaldes reorganizācijā, lai mēs vispār spētu ES izmantot. Citādi paliksim “jaņos”. Mēs nevaram paņemt neko tādu, ko mums nedod. Mēs nespējam izcīnīt. Ja tiešām iedod, tad ar grūtībām spējam paņemt. Nu varbūt kādreiz kādu nieku, bet, tiklīdz sajūtam pretspiedienu, tā sabrūkam.
Pazudis tulkojumā
– ES ir 20 oficiālās valodas. Tomēr Latvijai, tāpat kā citām mazām valstīm, ir problēmas ar precīza tulkojuma nodrošināšanu. Trūkst arī tulku. Kā redzat daudzvalodu principa nākotni? Vai tas sevi attaisno vai arī rada tikai problēmas?
– Daudzi dokumenti latviešu valodā
tiek tulkoti kļūdaini. Tomēr nedomāju, ka no 20 oficiālo valodu
principa vajadzētu atkāpties. Ar laiku latviešu valodas problēmai
vajadzētu izzust vai vismaz mazināties. Visiem nepieciešams
laiks, lai pierastu. Arī, piemēram, mani kolēģi no Somijas un
Nīderlandes ļoti bieži runā angliski, lai nebūtu kļūdu, lai
tulkojumā kas netiktu pazaudēts. Tomēr es domāju, ka iespējai
runāt savā dzimtajā valodā ir jābūt. Pretējā gadījumā tā vairs
nebūtu ES.
Es izmantoju gan latviešu, gan angļu valodu. Piemēram, Eiropas
Parlamenta plenārsēdēs vienmēr runāju latviski. Bet komiteju
sēdēs gan izmantoju angļu valodu. Dokumentus, par kuriem man
nepieciešamas dziļas zināšanas, kur jāizprot nianses, lasu
angliski, bet ir arī tādi, kurus lasu latviešu valodā, piemēram,
par kādu jautājumu, lai iegūtu ļoti vispārīgu priekšstatu. Ceru,
ka tas ir tikai pagaidām un tulkojumu kvalitāte uzlabosies.
– Bet tulkošana maksā arī naudu...
– Jā, bet pie visas ES struktūru neefektivitātes tas nav nekas. Ir daudzi citi svarīgāki un dārgāki jautājumi. Piemēram, divas Eiropas Parlamenta ēkas – viena Briselē, viena Strasbūrā. Ja varētu mainīt šo principu, tiktu ietaupīts milzum daudz naudas.
Dalībvalstu oficiālajām valodām ir
jābūt arī ES valodām. Pretējā gadījumā ES kļūtu pārāk tāla
iedzīvotājiem. Ja nebūs iespēja lietot savu dzimto valodu, tad
arī cilvēki nevarēs sūtīt vēstules un viņiem šķitīs, ka tas ir
noslēgts klubs.
Tas ir tik jūtīgs temats, ka pilnībā maina ES būtību. Tā,
manuprāt, būtu ļoti liela kļūda. Es pat teiktu, ka tas būtu
absurdi.
Ilze Sedliņa, “LV”