No Eirofakultātes uz Eirobaltijas centru
Latvijas Universitātes (LU) galvenajā ēkā 12 gadus mitušās Eirofakultātes slēgšana ar šā gada jūliju nav ne kas slikts, ne arī negaidīts, jo 1993.gadā pēc Dānijas un Vācijas iniciatīvas sāktajā Baltijas jūras valstu finansētajā Latvijas, Lietuvas un Igaunijas augstākās izglītības pārveides atbalsta projektā jau bija noteikts šis beigu termiņš. Ņemot vērā daudzos sasniegumus, izveidojušos kontaktus un iestrādes, ir vēlme starptautisko sadarbību turpināt citā formā – izveidot Eirobaltijas centru, akcentējot pētniecību, sevišķi doktorantu un jauno doktoru zinātniskās darbības veicināšanai.
Veidot neideoloģizētu sociālo zinātņu struktūru
Galvenais Eirofakultātes uzdevums
bija palīdzēt pēcpadomju sabiedrībā izveidot neideoloģizētu
sociālo zinātņu struktūru un Baltijas valstu universitātes
pietuvināt Rietumu universitātēm studiju, pētniecības un darba
organizācijas ziņā. Eirofakultātes piedāvātie studiju virzieni –
tiesību zinātnes, ekonomikas zinātnes, publiskā administrācija
jeb sabiedrības vadības zinātnes/politikas zinātnes – ar apmēram
pārdesmit ārzemju mācībspēku līdzdalību tika realizēti Latvijas
Universitātē, Tartu Universitātē un Viļņas Universitātē, bet bija
pieejami arī citu augstskolu studentiem.
Kā atcerējās LU profesore un gandrīz visus šos gadus
Eirofakultātes direktora vietniece Latvijā Biruta Sloka, vispirms
jaunās lietas mācījās vietējie pasniedzēji un ierēdņi. Arī viņa
pati sākumā gan mācījās un kārtoja eksāmenus pie dāņu profesora
Mortena Hansena (Eirofakultātes slēgšanas pasākumā viņš atzinis –
domājis, ka pastrādās Latvijā gadu, nevis ilgāk nekā desmit), gan
palīdzēja organizēt šīs pasniedzēju un dažāda līmeņa ierēdņu
grupas. Šajā nozīmīgajā augstākās izglītības projektā tika
iegūtas sabiedrības pārmaiņu procesu virzīšanai nepieciešamās
zināšanas. Turklāt vieslektori ne tikai lasīja lekcijas, bet arī
sniedza konsultācijas krietni vien ārpus studiju vielas. Un te nu
kopā ar Birutu Sloku nospriedām, ka to visu tomēr vajadzētu ņemt
vērā tiem augstākās izglītības kvalitātes kritiķiem, kas
bezatbildīgi spēj pateikt, droši vien arī nezināšanas dēļ, ka
mūsu augstskolās jau nekas nav mainījies... Dzīvei
normalizējoties, diemžēl atmiņa kļūst aizvien īsāka, un
sasniegumi tiek uztverti kā pašsaprotami, tāpēc vien ir vērts
atgādināt par pieliktajiem pūliņiem.
Lai arī Eirofakultātes izveidošana un darbība ir bijis viens no
saturiski vērienīgākajiem starptautiskajiem projektiem augstākajā
izglītībā, tas nebūt mums nav vienīgais Baltijas jūras valstu
palīdzības projekts un naudas izteiksmē arī ne pats lielākais.
Eirofakultātes direktors pēdējos četrus gadus profesors Gustavs
Kristensens no Dānijas (vadība vienmēr atradusies Rīgā un
pārstāvējusi kādu no donorvalstīm) reiz stāstīja, ka gandrīz vai
pirmais ārzemnieks, ko viņš sastapis pēc ierašanās Latvijā, bijis
dānis, kas šeit piedalījies cietumu sistēmas uzlabošanā. Bet,
apgūstot jaunas pieejas tieši izglītībā, vairāk iespējamas jaunas
pieejas arī citās jomās.
Bet kā paliekošākos ieguvumus no šā projekta vērtē Baltijas jūras
valstu ārlietu ministriju izvirzītu un Baltijas jūras valstu
Padomes apstiprinātu personu aizklātā balsošanā par
Eirofakultātes Vadības komitejas priekšsēdētāju ievēlētā un
septiņus gadus ārvalstu kolēģu lielo uzticību baudījusī Latvijas
Augstākās izglītības padomes priekšsēdētāja Baiba Rivža?
Pirmkārt, tā ir sociālo zinātņu studiju programmu reorganizācija,
ārzemju apmācības prakses pārņemšana, kā rezultātā radušies jaunā
satura ekonomiku, tiesības, publiskā sektora vadību apguvušie
speciālisti, kas strādā ministrijās, pašvaldībās, augstskolās un
citur. Otrkārt, iegūtā pieredze sadarboties ar starptautiskajiem
partneriem zināmā mērā gatavoja Latviju Eiropas Savienībai, kā
arī palīdzēja iekļauties Boloņas procesā jeb Eiropas vienotās
augstākās izglītības telpas veidošanā, uzsākt 1996.gadā studiju
programmu un augstskolu akreditāciju. Bet ļoti nozīmīgs ieguvums
ir arī Baltijas vienotība, jo, Eirofakultātei darbojoties visās
trīs valstīs, ciešākas kļuvušas arī to universitāšu saites,
radusies vienotāka un savstarpēji salīdzināmāka pieeja augstākajā
izglītībā kopumā, daudzos jautājumos visas valsts mērogā. Kā
Eirofakultātes slēgšanas pasākumā Rīgā teica arī Igaunijas
izglītības un zinātnes ministre Maila Repsa, šis projekts visiem
tā dalībniekiem lika mainīties. Un, visbeidzot, ieguvums, ka,
Eirofakultātes vadošajiem mācībspēkiem integrējoties vietējās
augstskolās un sabiedrībā – nevis tikai ierodoties uz semestri
vai diviem, ir bijis iespējams kopā ar vietējiem mācībspēkiem un
speciālistiem veidot daudz dziļākas, konkrētajai vietai un
situācijai piemērotas programmas un mācību grāmatas, izdot augsta
ranga Baltijas ekonomikas žurnālu; ārzemniekiem iedzīvojoties
vietējā vidē, ir bijusi iespējama lielāka atdeve.
Igaunijas izglītības un
zinātnes ministre Maila Repsa atzina, ka Eirofakultātes
projekts visiem tā dalībniekiem lika mainīties |
Eirofakultātes slēgšanas
pasākumā (no labās): Latvijas izglītības un zinātnes
ministre Ina Druviete, Lietuvas Izglītības un zinātnes
ministrijas galvenā speciāliste Lingaile Bagužiene,
Igaunijas izglītības un zinātnes ministre Maila Repsa,
Latvijas Universitātes rektors Ivars Lācis un Tartu
Universitātes prorektors Jāks Kangilaski |
Ārzemnieki kopā ar vietējiem
Eirofakultātes ekonomikas virziena
koordinatore ir bijusi Rozvita Kinga, publiskās administrācijas
programmu pārzinājis Daunis Auers, bet tiesību zinātnes – Hanss
Jirgens Vildbergs, kurš savulaik ir pildījis amata pienākumus arī
Vācijas pārstāvniecībā Briselē.
Hanss Jirgens Vildbergs, kā pasniedzējs un pētnieks,
koncentrējies uz administratīvajām un konstitucionālajām
tiesībām, savu pieredzi ir ielicis arī Latvijas Satversmes tiesas
un Administratīvās tiesas veidošanā, jaunā Administratīvā likuma
radīšanā, sniedzot daudzas konsultācijas gan valdības
pārstāvjiem, gan tiesu praktiķiem ar pamatmērķi, lai Latvijas
jaunā tiesu struktūra būtu pēc iespējas līdzīgāka Rietumeiropas
valstīs pazīstamajai struktūrai. Strādājot arī ar studentiem,
Hanss Jirgens Vildbergs viņiem piedāvājis veikt dažādu situāciju
analīzi gan no Vācijas, gan plašākas Eiropas tiesu prakses, lai
rastos labāka izpratne par šo sistēmu.
Un tieši Hanss Jirgens Vildbergs ir bijis arī visaktīvākais
mācību grāmatu veidotājs sadarbībā ar vietējiem autoriem.
Viesdocētāji ir uzskatījuši par pienākumu sagatavot un atstāt
Latvijā mācību materiālus, turklāt latviešu valodā, lai tie būtu
plaši pieejami, lai tajos atspoguļotos Latvijas pieredze, un
tāpēc grāmatas rakstītas kopā ar vietējiem kolēģiem (pavisam
gandrīz divdesmit grāmatas). Taču Hanss Jirgens Vildbergs
akcentēja arī to, ka šobrīd vietējie pasniedzēji jau vieni paši
veido mācību līdzekļus – Eirofakultāte uz to ir iedvesmojusi ne
vienu vien autoru.
Pastiprinot pētniecību, pilnveidojot augstāko izglītību
Lietojot pagātnes izteiksmi
attiecībā uz Eirofakultātē strādājošo ārzemju pasniedzēju darbu,
tas tikai nozīmē to, ka tajā ir beidzies viens konkrēts posms,
nevis sadarbība pārtraukta pavisam. Jo ārzemju kolēģiem ir vēlme
sociālo zinātņu attīstīšanu turpināt jaunā projektā, akcentējot
pētniecību un doktorantūru, ietekmējot pētniecības vidi.
Tiesa, jau tagad var teikt, ka Eirofakultāte ir pozitīvi
iespaidojusi doktorantūras attīstību, doktorantūras apmaiņas
programmas. Tās viens no pirmajiem direktoriem profesors Ārills
Sēters no Norvēģijas ir izveidojis projektu Baltijas valstu
doktorantu iespējām mācīties ārvalstīs. Arī ikviens cits no
ārzemju pasniedzējiem, kam Eirofakultāte kļuva par pamata
darbavietu, ir centies spējīgākos studentus rekomendēt studiju
vietām, stipendijām savā mītnes zemē. Vēl pavisam nesen uz
Eirofakultāti ar lielām pateicības jūtām atnācis kāds doktorants,
kuram, Eirofakultātes ietekmē centīgi strādājot, izdevies iegūt
stipendiju studijām Stenforda Universitātē. Tāpat arī LU
Juridiskās fakultātes dekāns Kaspars Balodis ir atzinis, ka,
nebijis viņa dzīvē Eirofakultātes, viņš noteikti darbotos
praktiskajā jomā, nevis Vācijā aizstāvētu doktora darbu un
paliktu strādāt augstskolā. Eirofakultāte ne vienu vien ir
motivējusi gan iegūt doktora grādu, gan vienlaikus nepamest
akadēmisko vidi.
Tomēr doktorantūras attīstība pie mums, kā zināms, joprojām ir
ļoti aktuāla. Turklāt Gustavs Kristensens jau pirms vairākiem
gadiem izteica ideju, ka Latvijā vajadzētu izveidot nacionālu
pētnieku grupu, kas nodarbotos ne ar ko citu, kā vienīgi ar
pētījumiem, kā tas ir raksturīgi Rietumos. Arī Hanss Jirgens
Vildbergs ir atzinis, ka uz jaunizveidotās pamatstruktūras ir
jāattīsta nākamais līmenis, vairāk jāgādā par to, lai jaunie
pētnieki varētu iesaistīties starptautiskā darbā, lai tieši uz
pētniecības bāzes tālāk pilnveidotos arī augstākā izglītība. Jo
Latvijā ir liels intelektuālais kapitāls.
…Šobrīd jau LU Senāts ir pieņēmis lēmumu par Eirobaltijas centra
dibināšanu un atbalstīšanu.
Ausma Mukāne,
speciāli “Latvijas Vēstnesim”