Dažādi sludinājumi
VALSTS AĢENTŪRAS
“SABIEDRĪBAS VESELĪBAS AĢENTŪRA”
2004.GADA PUBLISKAIS PĀRSKATS
2005
SATURS
Valsts aģentūras “Sabiedrības
veselības aģentūra” darbības galvenie attīstības virzieni un
sasniegtie rezultāti 2004.gadā.
1. SVA izveidošanas mērķi
2. SVA funkcijas un uzdevumi
3. SVA juridiskais statuss un struktūra
4. SVA darbības un attīstības stratēģijā 2002. – 2006.gadam,
Pārvaldes līgumā un ikgadējā darbības plānā noteiktie galvenie
uzdevumi un to izpildes vērtējums:
4.1. Infekcijas slimību epidemioloģiskā uzraudzība;
4.2. Vides veselības riska faktoru uzraudzība;
4.3. Ārkārtējās reaģēšanas pasākumu plānošana un piedalīšanās
ārkārtas situāciju pārvaldīšanā;
4.4. Sabiedrības veselības stratēģijas mērķu sasniegšanas
monitoringa (SVS MSM) nodrošināšana;
4.5. Laboratoriju darbība;
4.6. Mērķauditorijas informēšana par sabiedrības veselības
aktualitātēm vides veselības un infekcijas slimību
epidemioloģijas jomā;
4.7. Projektu un programmu izstrāde, projektu izpildes un
pārraudzības veikšana;
4.8. Pārskata gadā notikušās būtiskākās pārmaiņas.
5. Valsts investīciju programmas projektu plānoto uzdevumu
izpilde.
6. Pasākumi, kas vērsti uz darba optimizāciju, pakalpojumu
kvalitātes uzlabošanu, izmaksu samazinājumu, pieejamības
nodrošināšanu.
7. Atsauksmes par SVA darbību.
8. Iekšējās kontroles sistēmas novērtējums un pasākumi tās
pilnveidošanai.
9. Informācija par SVA sniegto publisko pakalpojumu izcenojumiem
un izcenojumu izmaiņas prognoze nākamajam pārskata
periodam.
10. Finansējums un tā izlietojums:
10.1. Valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, ārvalstu
finanšu palīdzības līdzekļi, īpašiem mērķiem paredzētie ieņēmumi
un to izlietojums;
10.2. Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un to izlietojums;
10.3. SVA saņemtie ziedojumi un dāvinājumi, to izlietojums;
10.4. Līdzekļu ekonomija, kas panākta, uzlabojot darba
efektivitāti.
11. Informācija par Valsts investīciju programmā ietverto
projektu realizācijai piešķirto budžeta līdzekļu
izlietojumu.
12. Personāla izglītošana un kvalifikācijas paaugstināšana.
13. Prognozes un plāni:
13.1. Plānotie pasākumi pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai;
13.2. Plānotie pasākumi resursu lietderīgai un taupīgai
izmantošanai un administrēšanas sistēmas uzlabošanai;
13.3. SVA finanšu saistības.
14. Informācija par Valsts kontroles veiktajām pārbaudēm un to
rezultātiem.
SVA darbības galvenie
attīstības virzieni un sasniegtie rezultāti
2004.gadā
Valsts aģentūras “Sabiedrības veselības
aģentūra” (turpmāk – SVA) 2004. gada publiskajā pārskatā
(turpmāk– Pārskats) sniegta informācija par SVA darbību 2004.
gadā, tās galvenajiem uzdevumiem, to īstenošanas rezultātiem un
finanšu līdzekļu izlietojumu.
Pārskatā SVA darbība atspoguļota atbilstoši SVA darbības un
attīstības stratēģijā 2002. – 2006.gadam (turpmāk– Stratēģija)
noteiktajiem mērķiem un ikgadējam darbības plānam.
SVA 2004. gada darbības plānā (turpmāk - Plāns) paredzētais darba
apjoms izpildīts noteiktajos termiņos piešķirtā finansējuma
ietvaros.
Pārskata periodā nodrošināta nepārtraukta infekcijas slimību
epidemioloģiskā uzraudzība, kā arī atsevišķu infekcijas slimību
izraisītāju cirkulācijas novērošana. SVA speciālisti
iesaistījušies vairākās valstiski nozīmīgās aktivitātēs,
piemēram, saistībā ar LR iestāšanos Eiropas Savienībā (turpmāk –
ES) tika sagatavoti priekšlikumi LR normatīvās bāzes
pilnveidošanai infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības
jomā; aktualizējot gripas pandēmijas gatavības plāna izstrādes
nepieciešamību, LR Veselības ministrijai (turpmāk – VM) tika
sagatavota un sniegta informācija par šo jautājumu; SVA
epidemiologu 2004. gadā veiktajā neskaidras etioloģijas
hipoglikēmijas uzliesmojuma (“Askofēna lieta”) epidemioloģiskajā
izmeklēšanā tika identificēts tā cēlonis, veikums ir novērtēts ar
Veselības ministrijas atzinības rakstu u.c.
Sniegti atzinumi VM par normatīvo aktu projektiem, izstrādāti
priekšlikumi normatīvo aktu pilnveidošanai sabiedrības veselības
jautājumos (Plānā paredzētie, pēc SVA speciālistu iniciatīvas
u.c.).
Saskaņā ar SVA 2004.gada darbības plānu veiksmīgi realizēts
Peldvietu ūdens kvalitātes valsts monitorings un Dzeramā ūdens
kvalitātes valsts monitorings, nodrošinot ūdens mikrobioloģiskos
un ķīmiskos izmeklējumus. 2004. gadā plānotā Iekšzemes peldvietu
ūdens kvalitātes monitoringa realizācija nebija iespējama, jo
netika piešķirti monitoringa nodrošināšanai nepieciešamie finanšu
līdzekļi.
Atbilstoši klientu pieprasījumam sniegti publiskie pakalpojumi –
sagatavoti ekspertu atzinumi, higiēniskie novērtējumi, veikti
laboratoriskie izmeklējumi u.c. SVA darbs pozitīvi novērtēts
saņemtajās klientu atsauksmēs.
Institucionālās stiprināšanas jomā veikts darbs pie mūsdienīgas
personāla vadības politikas pilnveidošanas un personāla resursu
nodrošināšanas. Turpināta SVA darbinieku kvalifikācijas
paaugstināšanas koncepcijas realizācija, kā arī izstrādāta SVA
darbinieku atbalsta un motivācijas programma.
Veiksmīgi nodrošināta sadarbība ar nacionālajiem plašsaziņas
līdzekļiem, sniedzot informāciju par aktuāliem sabiedrības
veselības jautājumiem. Pārveidots SVA interneta mājas lapas
dizains, padarot to uztveramāku, kā arī paplašināts tajā
pieejamais informācijas klāsts, ņemot vērā gada laikā iedzīvotāju
izrādīto interesi par dažādām aktuālām tēmām.
Gada laikā nodrošināta ikmēneša finanšu plūsmas kontrole un
finanšu rādītāju analīze. Optimizēti SVA izdevumi, nav pieļauts
būtisks kreditoru saistību pieaugums. Salīdzinot ar 2003.gadu, ir
pieauguši SVA ieņēmumi par sniegtajiem publiskajiem
pakalpojumiem.
Sekmīgi uzsāktas jaunas programmas un projekti: ES Phare
2002.gada Nacionālās programmas projekts “Vides monitorings”,
kura mērķis ir SVA kapacitātes stiprināšana dzeramā ūdens
monitoringa jomā, un ES Phare 2003.gada Nacionālās programmas
projekts “Sabiedrības veselības aģentūras institucionālā
stiprināšana” ar mērķi uzlabot SVA darbību infekcijas slimību
uzraudzības jomā. 2004.gadā uzsākts un realizēts ES Phare 2002
Twinning Light programmas projekts “Kapacitātes veidošana
sabiedrības veselības un veselības veicināšanas institūcijās”.
Iesaistīšanās iepriekšminētajos projektos ļāvusi SVA veiksmīgi
sasniegt izvirzītos pamatdarbības rezultātus, kā arī piesaistīt
papildus finansējumu galveno funkciju turpmākai attīstībai.
Kopumā vērtējot 2004. gadā paveikto, var atzīmēt, ka SVA
atbilstoši Stratēģijai, laika, sabiedrības un zinātnes prasībām,
tās rīcībā esošo resursu ietvaros, ir sekmīgi turpinājusi
iepriekšējos gados uzsāktos darbus un aizsākusi jaunas nozīmīgas
aktivitātes, taču, katru gadu saglabājoties pieaugošam
finansējuma samazinājumam, kā arī ņemot vērā to, ka SVA iekšējo
resursu rezerves ir praktiski izsmeltas, 2005. gadā iespējamas
ievērojami lielākas atkāpes no Stratēģijā noteikto uzdevumu
realizācijas.
Direktora p.i. O.Velmers
1. SVA izveidošanas mērķi
Valsts aģentūra
“Sabiedrības veselības aģentūra” ir Veselības ministrijas
pārraudzībā esoša valsts iestāde, kura darbojas saskaņā ar
Publisko aģentūru likumu, Epidemioloģiskās drošības likumu un
citiem normatīvajiem aktiem, lai nodrošinātu sabiedrības
veselības politikas īstenošanu valstī. SVA savus uzdevumus un
funkcijas veic atbilstoši Pārvaldes līgumam.
2. SVA funkcijas un uzdevumi
Aģentūras galvenie
uzdevumi ir:
• uzraudzīt, pētīt un izvērtēt iedzīvotāju veselības stāvokli un
veselības riska faktorus;
• koordinēt Sabiedrības veselības stratēģijas īstenošanu;
• noteikt efektīvas metodoloģijas un sabiedrības veselības
prakses standartus, kā arī veicināt to ieviešanu.
Lai izpildītu noteiktos uzdevumus, aģentūra atbilstoši savai
kompetencei veic šādas likumos un citos normatīvajos aktos
noteiktās funkcijas:
• sniedz pakalpojumus valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī
publiskos pakalpojumus fiziskām un juridiskām personām
sabiedrības veselības jautājumos;
• apzina, izvērtē un analizē iedzīvotāju veselības stāvokli, arī
infekcijas un citu slimību izplatību, un iedzīvotāju veselības
riska faktorus;
• apzina sabiedrības veselības problēmas, sagatavo priekšlikumus
politikas veidošanai un efektīvai problēmu risināšanai
sabiedrības veselības jomā un iesniedz tos Veselības
ministrijā;
• izstrādā priekšlikumus normatīvo aktu pilnveidošanai
sabiedrības veselības jautājumos;
• izstrādā projektus un programmas iedzīvotāju veselības stāvokļa
uzlabošanai un piedalās to īstenošanā, kā arī atbilstoši savai
kompetencei nodrošina rīcības plāna izpildi sabiedrības veselības
jomā;
• piedalās Sabiedrības veselības stratēģijas īstenošanā, vāc,
apkopo un analizē informāciju, kas saistīta ar šīs stratēģijas
mērķu sasniegšanu;
• apzina praktiskā darba problēmas sabiedrības veselības jomā un
izstrādā vadlīnijas sabiedrības veselības prakses kvalitātes
nodrošināšanai, kā arī izvērtē to ieviešanas efektivitāti;
• sadarbībā ar Vides ministriju izvērtē vides un iedzīvotāju
veselības savstarpējo saistību un izstrādā priekšlikumus
sabiedrības veselības uzlabošanai;
• koordinē un pārrauga Imunizācijas valsts programmas
īstenošanu;
• nodrošina infekcijas slimību epidemioloģisko izmeklēšanu,
organizē profilakses un pretepidēmijas pasākumus infekcijas
slimību perēkļos;
• organizē medicīniski sanitāros pasākumus, lai nepieļautu un
novērstu bīstamo infekcijas slimību izplatību;
• sniedz konsultācijas, ieteikumus un citu palīdzību
ieinteresētajām institūcijām konkrētu sabiedrības veselības
problēmu risināšanā, piedaloties darba grupās un konferencēs, kā
arī veicinot informācijas apmaiņu;
• veic normatīvajos aktos noteiktās praktiskās darbības
infekcijas slimību epidemioloģiskās drošības jomā un citu
sabiedrības veselības jautājumu risināšanā;
• veic dzeramā ūdens kvalitātes monitoringu;
• veic peldvietu ūdens kvalitātes monitoringu, kā arī novērtē
peldvietu stāvokli;
• nodrošina ķīmisko, mikrobioloģisko un virusoloģisko paraugu
laboratoriskos izmeklējumus, kā arī ar vides fizikālo faktoru
noteikšanu saistītos izmeklējumus;
• normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un kārtībā piedalās
ārkārtas situāciju pārvaldīšanā;
• organizē un veic pētījumus par sabiedrības veselības
jautājumiem;
• sadarbojas ar ārvalstu un starptautiskajām institūcijām, kā arī
nodrošina savstarpēju informācijas apmaiņu aģentūras darbības
jomās;
• informē valsts un pašvaldību institūcijas par epidemioloģisko
drošību reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumiem;
• nodrošina valsts budžeta ietvaros piešķirtā finansējuma
mērķtiecīgu un efektīvu izlietošanu, kā arī citus Pārvaldes
līgumā noteiktos projektu sagatavošanas, realizācijas un
pārraudzības procesa pasākumus.
3. SVA juridiskais statuss un struktūra
SVA darbību reglamentē Publisko aģentūru likums, Valsts pārvaldes
iekārtas likums, 2002.gada 30.augustā noslēgtais Pārvaldes
līgums, Epidemioloģiskās drošības likums, Ministru kabineta
(turpmāk – MK) 2001.gada 27.decembra noteikumi nr. 551 “Valsts
aģentūras “Sabiedrības veselības aģentūra” nolikums”, MK
2004.gada 13.aprīļa noteikumu nr.286 “Veselības ministrijas
nolikums” 24.punkts, SVA darbības un attīstības stratēģija 2002.
- 2006.gadam (apstiprināta ar Labklājības ministrijas (turpmāk –
LM) 26.08.2002. rīkojumu nr.175) un ikgadējais SVA darbības
plāns.
SVA darbu vada un organizē direktors saskaņā ar Publisko aģentūru
likuma 10.pantu.
2004.gadā SVA strādāja 857 darbinieku, no tiem 720 jeb 84% -
sieviešu un 137 jeb 16% - vīriešu. Darbinieku sadalījums pa
darbības virzieniem: administrācija 155 – jeb 17%, medicīnas
nozare un laboratorijas 478,5 – jeb 52%, kvalificēti amatnieki,
strādnieki un citi speciālisti 280,5 – jeb 31%.
SVA struktūra 2004.gadā:
4. SVA darbības un attīstības stratēģijā 2002. – 2006.gadam,
Pārvaldes līgumā un ikgadējā darbības plānā noteiktie galvenie
uzdevumi un to izpildes vērtējums:
2004.gadā SVA ir
veikusi noteiktos uzdevumus atbilstoši Stratēģijai un saskaņā ar
VM apstiprināto SVA 2004.gada darbības plānu.
4.1. Infekcijas slimību epidemioloģiskā uzraudzība
• Nodrošināta infekcijas slimību epidemioloģiskā uzraudzība un
novērošana, t.sk. infekcijas slimnieku un infekciozo personu, kā
arī grupveida saslimšanas gadījumu reģistrācija, uzskaite un
izmeklēšana. 2004.gadā, veicot epidemioloģisko izmeklēšanu,
apsekoti 25463 infekcijas slimību perēkļi, t.sk. 4523 ar
laboratoriskajiem izmeklējumiem. Infekcijas slimību perēkļos
laboratoriski izmeklētas 7800 kontakta personas. Reģistrēti 714
grupveida saslimšanas gadījumi. Pārskata periodā SVA speciālisti
organizējuši epidemioloģisko izmeklēšanu un koordinējuši
pretepidēmijas pasākumus 34 grupveida AZI uzliesmojumos (ar 5 un
vairāk slimniekiem). Dezinfekcija un dezinsekcija veikta 6823
infekcijas slimību perēkļos. 216 infekcijas slimību perēkļos
veikta deratizācija. Medicīniski sanitāro pasākumu izpildes gaitā
robežkontroles punktos izdotas 543 deratizācijas apliecības un
160 kuģu sanitārās apliecības.
• Veikta datu vākšana, uzkrāšana un analīze par infekcijas
slimību izraisītāju cirkulāciju ūdeņos, citos vides objektos,
pārtikas produktos, kā arī infekcijas slimību pārnēsātāju vidū.
SVA šo funkciju veic atbilstoši ikgadējām programmām,
laboratoriski pārbaudot poliovīrusu un citu enterovīrusu, ērču
encefalīta, Laimas slimības, Sibīrijas mēra un holeras
ierosinātāju klātbūtni notekūdeņu, augsnes, posmkāju un citu
vides objektu paraugos. 2004. gadā SVA realizējamo programmu
ietvaros laboratoriskai pārbaudei kopumā savākti 1020 vides
paraugi, kas iegūti 110 dažādās Latvijas vietās (objektos).
• Atbilstoši LM 06.12.02. rīkojumam nr.260 “Par gripas
pretepidēmijas pasākumiem” organizēts gripas un citu augšējo
elpceļu infekcijas slimību monitorings (izdoti 26 Epidemioloģijas
biļeteni par augšējo elpceļu infekciju monitoringa
rezultātiem).
• Veikta operatīva un retrospektīva saslimstības analīze ar mērķi
noteikt epidemioloģisko saikni starp saslimšanas gadījumiem;
noskaidrot infekcijas izplatības riska faktorus (uzliesmojuma
iemeslus), iedzīvotāju riska grupas un riska teritorijas;
novērtēt pretepidēmijas un profilakses pasākumu efektivitāti;
sniegt ieteikumus lēmumu pieņēmējiem konkrētai rīcībai;
nodrošināt epidemioloģiskās informācijas atgriezenisko
saiti.
• 2004. gada laikā sagatavoti 72 informatīvā izdevuma
“Epidemioloģijas biļetens” numuri, t.sk.: 10 aktuālo infekcijas
slimību epidemioloģiskie pārskati; 12 mēneša pārskati par
infekcijas slimību izplatību; 26 augšējo elpceļu infekcijas
slimību monitoringa pārskati; 20 pārskati par Imunizācijas valsts
programmas izpildi; 4 pārskati par infekcijas slimību izraisītāju
cirkulācijas novērošanu.
• Atbilstoši VM 2004. gada 3. marta rīkojumam nr.50 “Par pasākumu
plānu akūto zarnu infekciju izplatīšanās novēršanai” nodrošināta
informācija un veikts izglītojošs darbs epidemioloģiskās
situācijas uzlabošanai akūtu zarnu infekcijas slimību jomā –
veidotas SVA darba grupas, piedaloties pārstāvjiem no Veselības
ministrijas, Latvijas Infektoloģijas centra un BOVAS “Bērnu
klīniskā universitātes slimnīca”, izstrādāts un iesniegts VM
rīkojuma projekts “Akūtu zarnu infekciju slimnieku
mikrobioloģiskās pārbaudes kārtība”; SVA speciālisti
piedalījušies ģimenes ārstu sertifikācijas teorētiskā eksāmena
jautājumu par akūtu zarnu infekcijas slimību epidemioloģiju,
klīniku, diagnostiku un profilaksi sagatavošanā; izstrādāts
sadarbības līgums starp SVA, Pārtikas un veterināro dienestu un
Valsts sanitāro inspekciju infekcijas slimību epidemioloģiskās un
epizootoloģiskās uzraudzības un pārtikas drošības jautājumos;
sagatavots informatīvs materiāls ārstniecības un vispārējās
izglītības iestādēm par akūtām zarnu infekcijas slimībām un to
profilakses pasākumiem u.c.
• Nodrošināta dalība starptautiskajās infekcijas slimību
epidemioloģiskās uzraudzības un profilakses programmās un
projektos, t.sk.:
Sadarbība ar Pasaules Veselības organizāciju ( turpmāk -
PVO)
PVO regulāri sniegti epidemioloģiskie dati par:
- poliomielīta/akūtās šļauganās paralīzes gadījumiem (ik
nedēļu);
- vakcīnregulējamo infekcijas slimību gadījumiem (ik mēnesi par
masalām un difteriju, par citām – reizi gadā);
- citām infekcijas slimībām, t.sk.: malāriju, zarnu infekcijas
slimībām, vīrushepatītiem, ērču encefalītu, gripu u.c. (reizi
gadā, atbilstoši PVO pieprasījumam);
- imunizācijas rādītājiem (vairākas reizes pēc
pieprasījuma).
Piedalīšanās PVO projektos:
- Starptautisko medicīniski sanitāro noteikumu (SMSN)
koordinācija;
- Poliomielīta likvidācijas sertifikācijas aktivitātes;
- Sadarbība pārtikas drošības jomā, PVO uzraudzības programmā
pārtikas izraisīto infekciju kontrolei.
Dalība Eiropas Savienības (turpmāk –ES) epidemioloģiskās
uzraudzības projektos atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes
lēmumam Nr. 2119/98/EC:
- ES Legionella infekcijas Eiropas epidemioloģiskās uzraudzības
projektā (EWGLINET);
- ES Salmonella un E.coli 0157 Eiropas epidemioloģiskās
uzraudzības projektā (ENTER – NET);
- ES difterijas starptautiskās uzraudzības projektā DIPNET (EC DG
SANCO 122/SID/2001 );
- ES meningokoku infekcijas un citu, bakteriālos meningītus
izraisošo, infekciju Eiropas epidemioloģiskās uzraudzības
projektā (EU-IBIS);
- ES vakcīnregulējamo hepatītu (A un B hepatītu) epidemioloģiskās
uzraudzības projektā (EUROHEPNET);
- Akūto augšējo elpceļu infekciju, t.sk. gripas, epidemioloģiskās
un virusoloģiskās uzraudzības tīklā (EISS – European Influenza
Surveillance Scheme);
- ES starptautiskajā seroepidemioloģijas projektā (ESEN2), kura
ietvaros tika veikta antivielu klātbūtnes pret difteriju, garo
klepu, masalām, masaliņām un epidēmisko parotītu noteikšana 3029
Latvijas iedzīvotājiem. Programmas mērķis ir izvērtēt
imunizācijas programmās ietverto vakcīnu ietekmi uz iedzīvotāju
specifisko imunitāti pret vakcīnregulējamām infekcijas slimībām,
lai prognozētu epidemioloģiskās situācijas attīstību un
izstrādātu priekšlikumus imunizācijas taktikas pilnveidošanai un
vakcīnregulējamo infekcijas slimību izplatības samazināšanai
Eiropas kopienā;
- Eiropas intervences epidemioloģijas apmācības programmā
(EPIET);
- EK 6. ietvara programmas „Globālās izmaiņas un ekosistēmas”
integrētā projekta EDEN (Emerging Diseases in a Changing European
Environment) apakšprojektā EDEN-TBD „Ērču pārnesto slimību
pētījumi”;
- Kreicfelda – Jakoba slimības epidemioloģiskās uzraudzības
projektā (EUROCJD);
- “Infekcijas slimību uzraudzības, informācijas apmaiņas un
apmācības projektā Ziemeļeiropas valstīs” (EpiNorth);
- “Eiropas Tribīnē informācijas apmaiņai infekcijas slimību jomā”
(EUROSURVEILLANCE).
Dalība PVO, ES un citu ārvalstu institūciju organizētos pasākumos
(konferencēs, semināros u.c.):
- Pasaules Veselības organizācijas organizētās reģionālās
konsultācijas par Starptautiskajiem medicīniski sanitārajiem
noteikumiem (SMSN) Dānijā;
- Eiropas Komisijas organizēts darba seminārs par Starptautisko
medicīniski sanitāro noteikumu jautājumiem Luksemburgā;
- Infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības un kontroles
tīkla (Network for the Epidemiological Surveillance and Control
of Communicable Diseases) Epidemioloģiskās uzraudzības
komponentes (ESCON) speciālistu sanāksme Dānijā;
- Dalība Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra
oficiālās atklāšanas sanāksmē (European Centre of Disease
Prevention and Control) un pirmajā centra vadības grupas sēdē
Zviedrijā;
- Dalība nacionālo imunizācijas programmu, PVO, UNICEF un citu
institūciju speciālistu TehNet projekta konsultatīvajā sanāksmē
Turcijā;
- Pamata uzraudzības tīkla (BUT) tikšanās 10 jaunajām Eiropas
Savienības dalībvalstīm Zviedrijā;
- Enter – net (Salmonella, E.coli un Campylobacter uzraudzības
tīkls) ikgadējā darba sanāksme Vācijā;
- Dalība Eiropas seroepidemioloģiskā tīkla (ESEN2– European
Seroepidemiological Network) 2. darba sanāksmē Somijā;
- Eiropas seroepidemioloģiskās programmas ESEN2 (European
Seroepidemiological Network) Difterijas/Pertusis 2. darba
tikšanās Itālijā;
- Starptautiskās zinātniskās darba grupas sanāksme par ērču
encefalīta jautājumiem (The International Scientific Working
Group On Tick-Borne-Encephalitis) Austrijā;
- Legionelozes uzraudzības mācību kurss (“1st EWGLI training
course”) legionelozes uzliesmojumu izmeklēšanā
Lielbritānijā;
- Eiropas Kreicfelda – Jakoba slimības uzraudzības projekta
(EUROCJD) ietvaros organizētā sanāksme Dānijā, u.c.
• Koordinēta un pārraudzīta Imunizācijas valsts programmas
īstenošana. Nodrošināta statistiskajos pārskatos iekļauto datu
vākšana par iedzīvotāju imunizāciju, apkopošana, apstrāde,
analīze un izplatīšana. Reģistrēti un izmeklēti vakcīnu izraisīto
komplikāciju gadījumi (2004. gadā epidemioloģiski izmeklēts 21
blakusparādību gadījums pēcvakcinācijas periodā). Veikta
racionāla vakcīnu daudzuma plānošana, uzglabāšana un izsniegšana
vakcinācijas iestādēm Imunizācijas programmas īstenošanai.
Vakcīnu izsniegšanas biežums atbilst Pasaules Veselības
organizācijas nostājai, ka vakcinācijas iestādē jābūt vakcīnu
krājumam lietošanai ne ilgāk kā vienam mēnesim.
• Sniegti priekšlikumi un atzinumi normatīvo dokumentu izstrādei
vai grozījumiem infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības
un profilakses pilnveidošanai, t.sk. sagatavoti priekšlikumi
iekšējiem normatīvajiem aktiem - “Akūtu zarnu infekciju slimnieku
mikrobioloģiskās izmeklēšanas kārtība” atbilstoši VM kārtībai
“Kārtība, kādā veicami pasākumi akūto zarnu infekciju
izplatīšanās novēršanai”, priekšlikumi grozījumiem MK 05.01.1999.
noteikumos nr.7 “Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība”,
priekšlikumi grozījumiem LM 02.08.2001. rīkojumā Nr.214 “Par
kārtību, kādā veicama infekcijas slimību epidemioloģiskā
uzraudzība”, iekļaujot infekcijas slimību standarta kritērijus
(“gadījuma definīcijas”) atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam
nr.2002/253/EC un 2003/534/ EC, izstrādāta vienota veidlapa SVA
epidemiologiem “Kodiena, skrāpējuma, apsiekalošanas u.c. kontakta
ar dzīvnieku gadījuma epidemioloģiskās izmeklēšanas protokols”
u.c.
• Dalība dažādās starpnozaru darba grupās.
4.2. Vides veselības riska faktoru uzraudzība
• Realizēta dzeramā ūdens
monitoringa programmas izpilde atbilstoši VM saskaņotajam plānam,
sagatavota sabiedrībai un valsts institūcijām pieejama
informācija par dzeramā ūdens kvalitātes monitoringa rezultātiem
- apkopoti 2003.gada dzeramā ūdens kvalitātes rezultāti un
sagatavots pārskats, koordinēta monitoringa īstenošana,
sagatavoti atzinumi par īpašo normu piešķiršanu dzeramajam ūdenim
(100 iesniegumi) u.c.
• Atbilstoši MK 1998.gada 11.augusta noteikumiem nr.300
“Peldvietu iekārtošanas un higiēnas noteikumi”, realizēta
peldvietu ūdens kvalitātes monitoringa programmas izpilde,
sagatavota pieejama informācija sabiedrībai un valsts
institūcijām par monitoringa rezultātiem. Peldvietu ūdens
kvalitātes monitoringa ietvaros veikta monitoringa koordinēšana
(plānošana, plānu saskaņošana, iegūto datu analīze), datu bāzes
uzturēšana, ūdens paraugu laboratoriskā testēšana, sagatavots
pārskats par peldvietu ūdens kvalitāti 2004. gada
peldsezonā.
• Iekšzemes peldūdens kvalitātes monitorings (MK 12.03.2002.
noteikumu Nr.118 “Par virszemes un pazemes ūdeņu kvalitāti”
34.punkts.) līdzekļu trūkuma dēļ netika veikts.
• Sniegti normatīvajos aktos noteiktie pakalpojumi juridiskām un
fiziskām personām:
- Licencēšana deratizācijas, dezinsekcijas un dezinfekcijas
pakalpojumu sniegšanas jomā: notikušas 19 licencēšanas komisijas
sēdes, izsniegtas 79 licences;
- Nodrošināta ekspertu pakalpojumu sniegšana, sagatavojot:
- atzinumus par vietas izvēli būvniecībai – 436;
- projektēšanas higiēniskos uzdevumus – 6514;
- atzinumus par projektiem – 2817;
- atzinumus par būves gatavību ekspluatācijai – 5480;
- atzinumus par objekta gatavību darbības uzsākšanai
(turpināšanai) – 2890;
- objekta higiēniskos novērtējumus – 9378;
- atzinumus par testēšanas pārskatiem – 17490;
- produktu higiēniskos novērtējumus – 420 - importēto un 115 -
Latvijā ražoto.
• Informētas valsts institūcijas lēmuma pieņemšanai vides
veselības riska faktoru jomā - sagatavota informācija par ozonu,
sēra dioksīdu, slāpekļa oksīdu atmosfēras gaisā: sniegti 16
atzinumi Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojam par
rūpniecisko avāriju riska novēršanas programmām.
• Sniegta informācija ar vidi saistīto veselības traucējumu
profilakses jomā sabiedrībai un nevalstiskajām organizācijām.
Sagatavoti un ievietoti SVA interneta mājas lapā 7 informatīvi
materiāli par aktuālām vides veselības problēmām.
• Izstrādāti priekšlikumi VM normatīvās bāzes pilnveidošanai
vides veselības un higiēnas jautājumos:
- sagatavoti priekšlikumi MK noteikumiem “Par elektromagnētiskā
starojuma pieļaujamiem lielumiem” un “Par higiēnas prasībām
iekštelpu gaisa kvalitātei”;
- papildus sniegti 30 atzinumi par normatīvo aktu projektiem
vides veselības jomā. Kā arī sagatavots iekšējā normatīvā akta
projekts “Ieteikumi publisko pakalpojumu sniegšanai higiēniskās
novērtēšanas jomā”.
• Dalība starpnozaru darba grupās:
- Veselības ministrijā - MK noteikumu “Dzeramā ūdens obligātās
nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles
kārtība” grozījumu apspriešanā, MK noteikumu “Peldvietu
iekārtošanas un higiēnas noteikumi” grozījumu apspriešanā,
piedalīšanās ar ziņojumiem Valsts sanitārās inspekcijas (turpmāk
– VSI) informācijas dienās;
- Labklājības ministrijā - MK noteikumu “Darba aizsardzības
prasības aizsardzībai pret vibrācijas radīto risku darba vidē”
apspriešanā;
- Vides ministrijā - MK noteikumu par vides troksni un akustisko
troksni dzīvojamā vidē izstrādē un apspriešanā, dalība Īpaši
jūtīgo teritoriju apsaimniekošanas koordinācijas padomes
sanāksmē, dalība Zilo karogu žūrijas sēdēs, izbraukuma
sēdes;
- Darbs Standartizācijas tehniskajās komitejās – mikroklimats,
akustika, mehāniskā vibrācija un triecieni, Darba vide (standartu
projektu izskatīšana, standartu tulkošana, tulkojumu
rediģēšana);
- Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā - par
teritorijas plānojumos un detālplānojumos lietojamo apzīmējumu
izstrādi;
- Izglītības un zinātnes ministrijā - grozījumu apspriešanā MK
noteikumos “Bērnu nometņu organizēšanas kārtība”.
• Dalība semināros un konferencēs:
- Baltijas vides foruma seminārs ķīmisko vielu kontroles
jomā;
- 3 semināri Vides ministrijā projekta “Nacionālā noturīgo
organisko piesārņotāju ieviešanas plāna sagatavošana Stokholmas
konvencijas ietvaros”;
- Konference “Latvijas vide un ilgtspējīga attīstība
Eiropā”;
- Seminārs “ES ūdens apsaimniekošanas politika biogēna
piesārņojuma samazināšanai un novēršanai ūdens tilpnēs”;
- Uzstāšanās Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijā
ar ziņojumu par dzeramā ūdens kvalitātes monitoringa
rezultātiem;
- Konference “Ūdens. Cilvēks. Vide.”, ar ziņojumu par vides
monitoringu rezultātiem;
- Vides ministrijā seminārs par vides informācijas sistēmas
uzlabošanu un vides informācijas un izglītības centra
izveidošanu.
• Vides veselības daļas speciālisti piedalījušies 15 MK projektu
atzinumu sniegšanā, sagatavojuši 262 atbildes vēstules,
izstrādājuši 5 vēstules pēc pašu iniciatīvas, kā arī 312
informatīvas vēstules.
4.3. Ārkārtējās reaģēšanas pasākumu plānošana un piedalīšanās
ārkārtas situāciju pārvaldīšanā
• Sakarā ar Agrīnās reaģēšanas un
brīdināšanas sistēmas (EWRS) ieviešanas uzsākšanu ir izstrādāts
un ar SVA 2004.gada 6.augusta rīkojumu nr.347 apstiprināts SVA
speciālistu rīcības algoritms, saņemot elektronisku ziņojumu
minētās sistēmas ietvaros, kā arī šim nolūkam izveidota speciāla
e-pasta adrese. Tiek uzturēta informatīvā saikne ar atbildīgajām
Eiropas Komisijas (EK) struktūrām un VM attiecībā uz minētajā
sistēmā iesaistītajiem SVA speciālistiem;
• SVA organizēti 2 semināri ārkārtējo situāciju jomā:
1. 18.03.2004. seminārs “Bīstamo ķīmisko vielu iedarbība uz
cilvēka veselību un preventīvie pasākumi ķīmiskā terorisma
izraisītu ārkārtas situāciju pārvaldīšanā atbilstoši mūsdienu
praksei”;
2. 21.-22.04.2004. EK seminārs par infekcijas slimību uzraudzības
un ārkārtējās reaģēšanas pasākumu pārvaldīšanas jautājumiem
(organizēts kopīgi ar VM).
Semināros piedalījās SVA, t.sk., filiāļu speciālisti, VM, kā arī
dažādu iesaistīto nozaru ministriju un institūciju
pārstāvji.
• Uzturēta informatīvā saikne ar Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienestu (turpmāk – VUGD), Katastrofu medicīnas centru
(turpmāk – KMC), Latvijas Infektoloģijas centru (turpmāk – LIC)
par sadarbību ārkārtas situāciju gadījumos;
• Sniegta informācija dažādām institūcijām (piem., Vēstniecību un
speciālo objektu apsardzes birojam u.c.) par SVA u.c. institūciju
kompetenci iespējamu ārkārtas situāciju gadījumos (t.sk. sniegtas
konsultācijas attiecībā uz reglamentējošiem normatīvajiem aktiem
šajā jomā).
4.4. Sabiedrības veselības stratēģijas mērķu sasniegšanas
monitoringa (SVS MSM) nodrošināšana
Pakāpeniski tiek uzsākta
Sabiedrības veselības stratēģijas mērķu sasniegšanas monitoringa
realizācija:
• apzinātas potenciālās sadarbības institūcijas un tajās pieejamā
informācija SVS MSM veikšanai;
• uzsākta sabiedrības veselības indikatoru sistēmas izstrāde - ES
Phare 2002 Twinning Light programmas projekta “Kapacitātes
veidošana sabiedrības veselības un veselības veicināšanas
institūcijās” ietvaros izstrādāts SVS MSM pilotmodelis. Tā
rezultātā sagatavots un iesaistītajām institūcijām seminārā
prezentēts pilotmonitoringa ziņojums, kurā definēta monitoringa
ziņojumu struktūra, indikatori diviem Sabiedrības veselības
stratēģijas mērķiem, kā arī veikta to analīze. Šis ziņojums
iesniegts VM un ir publiski pieejams SVA interneta mājas lapā.
Pilotmodelī piedāvātās un ziņojuma sagatavošanā izmantotās mērķu
sasniegšanas novērtēšanas metodes nākotnē plānots piemērot,
aprakstot citus Sabiedrības veselības stratēģijas mērķus un
sabiedrības veselības problēmas;
• sniegti priekšlikumi VM par Sabiedrības veselības stratēģijas
rīcības programmas monitoringa veikšanu saskaņā ar MK 09.03.2004.
rīkojumu nr.150 “Par Sabiedrības veselības stratēģijas ieviešanas
rīcības programmu 2004.-2010.gadam”;
• sadarbībā ar iesaistītajām institūcijām sagatavots ziņojuma
projekts par Sabiedrības veselības stratēģijas rīcības programmas
ieviešanu 2004.gadā.
4.5. Laboratoriju darbība
SVA laboratorisko izmeklējumu
funkciju nodrošina tās sastāvā esošās 3 centrālās laboratorijas
(Mikrobioloģijas laboratorija, Ķīmijas laboratorija,
Virusoloģijas izmeklējumu laboratorija) un 9 SVA teritoriālo
struktūrvienību (filiāļu) laboratorijas.
• Mikrobioloģijas laboratorija nodrošinājusi izmeklējumu veikšanu
par infekcijas slimību izraisītāju cirkulāciju vidē un atsevišķās
iedzīvotāju grupās, kā arī piedalījusies vides veselības riska
faktoru uzraudzības monitoringa programmu izpildē; veikusi
izmeklējumus epidemioloģiskajos perēkļos, kompleksi nodrošinot
kontakta personu, pārtikas un vides paraugu testēšanu infekcijas
saslimšanu izraisītāju noteikšanai, pavisam veikti 59995
izmeklējumi.
• Ķīmijas laboratorija nodrošinājusi paraugu ķīmisko testēšanu
dzeramā ūdens un peldvietu ūdens valsts monitoringa programmu
ietvaros, kā arī izmeklējumus un mērījumus pēc valsts
institūciju, kā Valsts Sanitārās inspekcijas, Sanitārās
robežinspekcijas, un citu klientu pasūtījumiem (ūdens un pārtikas
izmeklējumi, gaisa paraugu izmeklējumi darba un dzīvojamā vidē,
fizikālie mērījumus darba un dzīvojamā vidē, plaša patēriņa preču
izmeklējumi). 2004. gadā Ķīmijas laboratorija tika ieteikta kā
Nacionālā references laboratorija Eiropas Savienības tīkla “EC
European Network” ietvaros materiālu, kuri nonāk kontaktā ar
pārtiku, testēšanas jomā.
• Virusoloģisko izmeklējumu jomā gada aktualitātes ir hepatīta C
vīrusa izplatības un tā izraisīto slimību diagnostika, jauna
enterovīrusa izdalīšana valsts teritorijā, vīrusu cilmes
gastroenterītu uzliesmojumu atšifrēšana, elpceļu vīrusu
izraisītās infekcijas populācijā un atsevišķās riska grupās, kā
arī daži molekulārās epidemioloģijas jautājumi, kas risināti ar
laboratoriskās izmeklēšanas metodēm. Virusoloģijas izmeklējumu
laboratorija saņēmusi atkārtotu apstiprinājumu PVO Nacionālā
references centra statusam un atbilstošu PVO akreditāciju.
• Laboratorijas piedalījušās starplaboratoriju salīdzinošās
testēšanas (SST) programmās.
• Laboratoriju darbība atbilst kvalitātes sistēmas LVS EN ISO/IEC
17025 standarta prasībām, un pakalpojumi klientiem tiek veikti ar
augstu ticamības pakāpi. Izmeklējumu testēšana tiek veikta
atbilstoši ISO standarta prasībām un starptautiski atzītām
metodēm.
• Nodrošināta laboratorijas darbinieku kvalifikācijas
paaugstināšana. Laboratoriju darbinieki piedalījušies vairākās
starpnozaru darba grupās, zinātniskajās konferencēs un komisijās
dažādu projektu ietvaros, papildinājuši zināšanas dažādos kursos
un semināros gan Latvijā, gan ārzemēs, kā arī piedalījušies radio
programmās un sagatavojuši vairākas publikācijas.
4.6. Mērķauditorijas informēšana par sabiedrības veselības
aktualitātēm vides veselības un infekcijas slimību
epidemioloģijas jomā
• 2004.gadā turpināta sadarbība ar
plašsaziņas līdzekļiem (ziņu aģentūrām “LETA” un “BNS”,
laikrakstiem “Diena”, “Neatkarīgā”, “Latvijas Avīze”, “Čas”,
“Telegraf”, TV kanāliem LNT, TV5 un TV3, kā arī ar Latvijas
Televīziju, SVA speciālisti regulāri piedalījušies arī Latvijas
Radio raidījumos) un sabiedrībai sniegta informācija par SVA
darbību infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības un vides
faktoru uzraudzības jomā. Iedzīvotāji regulāri informēti par SVA
veikto monitoringu (gripas un akūtu augšējo elpceļu infekciju
monitoringa, ērču encefalīta un peldvietu ūdens kvalitātes
monitoringa) rezultātiem. Visplašākā informācija sniegta par ērču
encefalītu un tā profilaksi, lai brīdinātu iedzīvotājus par
iespējamo risku augstās ērču izplatības dēļ.
• 2004.gadā pārveidots SVA Interneta mājas lapas: www.sva.lv
dizains un paplašināts tajā pieejamais informācijas klāsts. Gada
laikā SVA mājas lapā regulāri atjaunota informācija par
infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības datiem,
infekcijas slimību profilaksi, peldvietu ūdens kvalitātes un
dzeramā ūdens kvalitātes monitoringu rezultātiem. Kopš SVA mājas
lapas pārveidošanas tās apmeklētāju skaits ir palielinājies no
vidēji 50 apmeklētājiem dienā līdz 100 – 120 apmeklētājiem darba
dienās un vidēji 50 apmeklētājiem brīvdienās. Izmantojot SVA
mājas lapā pieejamo “Jūs jautājat – mēs atbildam” programmu,
saņemti vidēji 5 – 7 mājas lapas apmeklētāju jautājumi nedēļā.
Lielākā daļa šo jautājumu bijuši par ceļotājiem nepieciešamo
vakcināciju pret infekcijas slimībām, kā arī par bērnu
vakcināciju.
4.7. Projektu un programmu izstrāde, projektu izpildes un pārraudzības veikšana*
• 2004.gadā SVA veiksmīgi
realizēti un pabeigti divi projekti:
- SIDA (Zviedrijas institucionālās attīstības aģentūra) projekts
“Ar piesārņojumu saistīto slimību uzraudzības sistēmas
attīstīšana” – rezultātā izstrādātas rekomendācijas ar
piesārņojumu saistīto slimību uzraudzības sistēmas
attīstīšanai;
- ES Phare 2002.gada Twinning Light programmas projekts
“Kapacitātes veidošana sabiedrības veselības un veselības
veicināšanas institūcijās” – rezultātā izstrādāts pilotmodelis
sabiedrības veselības stāvokļa novērtēšanai un ieteikumi
Stratēģijas uzlabošanai.
• 2004.gadā uzsākti projekti:
- ES Phare 2002.gada Nacionālās programmas projekts “Vides
monitorings”, kura mērķis ir SVA kapacitātes stiprināšana dzeramā
ūdens monitoringa jomā. Projekta ietvaros paredzēta arī
datorizētas informācijas sistēmas ieviešana un SVA speciālistu
apmācība;
- ES Phare 2003.gada Nacionālās programmas projekts “Sabiedrības
veselības aģentūras institucionālā stiprināšana” ar mērķi uzlabot
SVA darbību infekcijas slimību uzraudzības jomā. Projekta
ietvaros paredzēts uzlabot agrīnās brīdināšanas un reaģēšanas
sistēmu (EWRS plāns), laboratoriju tehnisko kapacitāti u.c.
- Uzsākta Eiropas Komisijas finansētās 6. ietvara programmas
virziena “Globālās izmaiņas un ekosistēmas” integrētā projekta
EDEN (Emerging Diseases in a changing European Environment)
apakšprojekta EDEN-TBD „Ērču pārnesto slimību pētījumi”
ieviešana. Projekta mērķis ir ērču un to pārnesto slimību izpēte
Eiropas Savienības valstīs.
* SVA speciālistu dalība Eiropas Komisijas atbalstītajos
infekcijas slimību uzraudzības projektos (tīklos) aprakstīta 4.1.
punktā “Dalība Eiropas Savienības (turpmāk –ES) epidemioloģiskās
uzraudzības projektos atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes
lēmumam Nr. 2119/98/EC”.
4.8. Pārskata gadā notikušās būtiskākās pārmaiņas
Lai uzlabotu darba organizāciju,
2004.gada II ceturksnī tika veikta SVA struktūras optimizācija,
kuras rezultātā tika izveidota Ārējo sakaru un projektu daļa un
Metodiskās vadības un analīzes daļa. Palielinoties ūdens
monitoringu veikšanas apjomam, Vides veselības daļas sastāvā tika
iekļauts atsevišķs Vides veselības faktoru monitoringa un
analīzes sektors. Lai nodrošinātu stingrāku kontroli un
optimālāku iepirkumu veikšanu SVA vajadzībām atbilstoši LR
05.07.2001. likumam “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību
vajadzībām”, tika izveidota Iepirkumu daļa.
Ar 2004.gada 1.jūliju tika mainīta SVA vadības struktūra,
likvidējot direktora vietnieka administratīvajos jautājumos amatu
un direktora vietnieka ekonomikas jautājumos amatu, tādējādi
apvienojot amatu pienākumus un izveidojot izpilddirektora
amatu.
2004.gada IV ceturksnī Vides veselības daļas rutīnas funkcija
(objektu higiēniskā novērtēšana) tika nodota SVA Rīgas
filiālei.
5. Valsts investīciju programmas projektu plānoto uzdevumu
izpilde
2004.gadā Valsts investīciju programmas projekti
netika realizēti.
6. Pasākumi, kas vērsti uz darba optimizāciju, pakalpojumu
kvalitātes uzlabošanu, izmaksu samazinājumu, pieejamības
nodrošināšanu
2004.gadā nodrošināta ikmēneša finanšu
plūsmas kontrole, veikta finanšu rādītāju analīze. Noteiktas
prioritātes saimnieciskiem iepirkumiem un ieviesti limiti
atsevišķiem izdevumiem. Optimizēts SVA filiāļu laboratoriju
tīkls.
Saskaņā ar “Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumu”
tika atsavināti vairāki nekustamie īpašumi: Rīgā, A. Čaka ielā
147; Madonā, Parka ielā 4; Alūksnē, Rūpniecības ielā 4; Valkā,
Kūru ielā 13; Dobelē, Brīvības ielā 23; Daugavpilī, Stacijas ielā
2; Saldū, Kapu ielā 7, līdz ar to netika pieļauti papildus
izdevumi nekustamo īpašumu uzturēšanai.
7. Atsauksmes par SVA darbību
• SVA Konsultatīvās
padomes vērtējums
Saskaņā ar v/a „Sabiedrības veselības aģentūra” Konsultatīvās
padomes 2005.gada 18.janvāra sēdes protokolu Nr.1 SVA
Konsultatīvā padome, izvērtējot SVA darbību atbilstoši SVA
darbības un attīstības stratēģijai 2002. – 2006.gadam, Pārvaldes
līgumam un SVA 2004.gada darbības pārskatā atspoguļotajiem
darbības rezultātiem, kā arī tos raksturojošajiem kvantitatīviem
un kvalitatīviem rādītājiem, sniedza SVA 2004.gada darbībai
pozitīvu vērtējumu.
8. Iekšējās kontroles sistēmas novērtējums un pasākumi tās
pilnveidošanai
SVA Iekšējā audita daļa Aģentūrā regulāri
nodrošina iekšējās kontroles sistēmas neatkarīgu uzraudzību,
iekšējās kontroles sistēmas pietiekamību un efektivitātes
regulāru novērtēšanu, sniedz priekšlikumus par tās attīstību,
norāda iespējamos riskus, lai garantētu drošu un efektīvu SVA
funkciju realizāciju.
2004. gadā tika veikti 17 auditi, kuru rezultātā izstrādāti 29
ieteikumi par iekšējās kontroles novērtēšanas uzlabošanu
(ieteikumi sniegti detalizētā veidā, atbilstoši auditā
konstatētajiem faktiem, tie vērsti uz konkrētu nepilnību
novēršanu, to prioritātes tika noteiktas, vadoties no ietekmes uz
auditējamās sistēmas kontroles mehānismu). Ir uzlabota datu bāze
par audita ieteikumu izpildi.
Iekšējā kontrole darbojas efektīvi. Plānotie uzlabojumi: veicot
iekšējo kontroles novērtējumu, turpināt vadīties pēc sistēmu
principa, izstrādāt un ieviest kvalitātes sistēmu, uzlabot
ieteikumu izpildes kontroli.
9. Informācija par SVA sniegto publisko pakalpojumu
izcenojumiem un izcenojumu izmaiņas prognoze nākamajam pārskata
periodam
SVA publisko pakalpojumu izcenojumi tika
izstrādāti atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 5.marta
noteikumiem Nr.93 „Publisko pakalpojumu izcenojumu noteikšanas
metodika” un apstiprināti ar Veselības ministrijas 2004.gada
28.janvāra rīkojumu nr. 21 „Par valsts aģentūras „Sabiedrības
veselības aģentūra” publiskajiem pakalpojumiem”. Sakarā ar
ievērojamu laboratorisko materiālu cenu sadārdzinājumu, tarifu
kāpumu, kā arī izmaiņām pakalpojumu struktūrā (atsevišķu
pakalpojumu veidu izslēgšana, jaunu pakalpojumu iekļaušana) tika
izstrādāts jauns publisko pakalpojumu izcenojumu projekts. SVA
speciālisti prognozē, ka 2005. gada II pusgadā sniedzamo publisko
pakalpojumu izcenojumi varētu pieaugt aptuveni par 30%.
1. tabula. Maksas pakalpojumi un citu pašu ieņēmumu veidu
izcenojumi un ieņēmumi 2004.gadā, Ls
Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu veidi |
Izcenojums |
Faktiskie |
1. Ieņēmumi no fizikāli-ķīmiskās testēšanas |
0,28 - 61,96 |
288 979 |
2. Ieņēmumi no higiēniskās novērtēšanas |
0,28 - 69,57 |
256 974 |
3. Ieņēmumi no laboratorisko pētījumu un mērījumu organizēšanas |
1,77 - 41,58 |
103 238 |
4. Higiēnas ekspertīze |
14,92 - 41,08 |
11 410 |
5. Ieņēmumi no konsultatīvi metodiskā darba |
0,04 - 12,48 |
33 543 |
6. Ieņēmumi no mikrobioloģiskās testēšanas |
0,66 - 25,84 |
493 689 |
7. Virusoloģijas izmeklējumu laboratorijas ieņēmumi |
2,16 - 44,43 |
14 634 |
8. Ieņēmumi no nomas maksām, īres maksām |
0,18 - 23,47 |
64 393 |
KOPĀ |
X |
1 266 858 |
10. Finansējums un tā
izlietojums
10.1. Valsts budžeta dotācija no vispārējiem
ieņēmumiem, ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļi, īpašiem mērķiem
paredzētie ieņēmumi un to izlietojums
2. tabula. Informācija par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu
(apakšprogramma “Valsts higiēniskā un epidemioloģiskā
uzraudzība”), Ls
Nr. |
Rādītājs |
Iepriekšējā |
Iepriekšējā |
Kopā |
Pārskata gadā (2004.g.) |
|
apstiprināts |
faktiskā |
|||||
1. |
Ieņēmumi (kopā): |
318 782 |
3 817 481 |
4 136 263 |
5 174 029 |
4 443 769 |
1.1. |
dotācija no vispārējiem ieņēmumiem |
235 112 |
2 638 403 |
2 873 515 |
2 903 011 |
2 903 011 |
1.2. |
maksas pakalpojumi un citi ieņēmumi |
83 670 |
1 179 078 |
1 262 748 |
1 696 382 |
1 266 858 |
1.3. |
ārvalstu finanšu palīdzība |
0 |
0 |
0 |
574 636 |
273 900 |
2. |
Izdevumi (kopā): |
318 782 |
3 819 552 |
4 138 334 |
5 174 029 |
4 441 921 |
2.1. |
uzturēšanas izdevumi (kopā): |
316 522 |
3 711 907 |
4 028 429 |
4 612 517 |
4 161 147 |
2.1.1. |
atalgojumi |
171 101 |
2 019 915 |
2 191 016 |
2 350 059 |
2 209 614 |
2.1.2. |
komandējumi |
601 |
11 018 |
11 620 |
14 138 |
12 441 |
2.1.3. |
subsīdijas un dotācijas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.2. |
izdevumi kapitālieguldījumiem (kopā): |
2 260 |
107 645 |
109 905 |
561 512 |
280 774 |
2.2.1. |
kapitālās iegādes |
2 260 |
95 465 |
97 725 |
551 512 |
280 774 |
2.2.2. |
kapitālais remonts |
0 |
12 180 |
12 180 |
10 000 |
0 |
2.2.3. |
investīcijas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. |
Nodarbinātība: |
|||||
3.1. |
faktiskais nodarbināto skaits |
927 |
928 |
928 |
929 |
914 |
3.2. |
vidējā darba alga |
184,14 |
196,71 |
195,65 |
208,82 |
199,72 |
3. tabula. Informācija par ES PHARE nacionālās programmas projektu ietvaros plānoto un faktiski izlietoto finansējumu, Ls
Finansējuma avots |
Izdevumu veids |
2001.gads |
2002.gads |
2003.gads |
2004.gads |
2005.g. |
||||
Plā- |
Fak- |
Plā- |
Fak- |
Plā- |
Fak- |
Plā- |
Fak- |
Plā- |
||
Ārvalstu finanšu palīdzība |
Kopā |
382033 |
115170 |
378828 |
249198 |
0 |
0 |
574636 |
273899 |
780168 |
Uzturēš. |
74724 |
54775 |
49693 |
0 |
0 |
0 |
261422 |
197064 |
165082 |
|
Kapitālie |
307309 |
60395 |
329135 |
249198 |
0 |
0 |
313214 |
76835 |
615086 |
|
Latvijas puses līdzfinansējums |
Kopā |
76880 |
76880 |
1634 |
1634 |
0 |
0 |
161630 |
161622 |
161364 |
Uzturēš. |
7680 |
7680 |
1634 |
1634 |
0 |
0 |
28918 |
28918 |
1622 |
|
Kapitālie |
69200 |
69200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
132712 |
132704 |
159742 |
10.2. Ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un to izlietojums*
Salīdzinot ar 2003.gadu, SVA pašu ieņēmumi ir pieauguši par 0,3
%, kas galvenokārt saistīts ar lielāku pieprasījumu pēc
laboratorisko izmeklējumu un mērījumu veikšanas (piem., pēc ūdens
paraugu testēšanas).
* Skatīt 9.punkta 1.tabulu.
10.3. SVA saņemtie ziedojumi un dāvinājumi, to izlietojums
5. tabula. V/a “Sabiedrības veselības aģentūra” saņemto ziedojumu
un dāvinājumu izlietojums 2004.gadā, Ls
1. |
Saņemts (kopā) |
8 936 |
1.1. |
Lielākie ziedotāji: |
|
1.1.1. |
Latvijas uzņēmējsabiedrības un privātās personas: |
2 929 |
1.1.2. |
Ārvalstu uzņēmējsabiedrības un privātās personas: |
6 007 |
2. |
Izlietots (kopā) |
2 929 |
2.1. |
Finansētie pasākumi (kopā): |
2 929 |
2.1.1. |
algu izmaksas |
0 |
2.1.2. |
komandējumi |
|
2.1.3. |
pamatlīdzekļu iegāde |
2 929 |
2.1.4. |
kapitālais remonts |
0 |
3. |
Naudas līdzekļu atlikums gada sākumā |
0 |
4. |
Naudas līdzekļu atlikums perioda beigās |
6 007 |
10.4. Līdzekļu ekonomija, kas
panākta, uzlabojot darba efektivitāti
Uzlabojot darba efektivitāti un SVA materiāltehnisko bāzi,
piemēram, ierīkojot IP telefonlīniju, nosakot limitus atsevišķiem
izdevumiem, veicot autoparka optimizāciju u.c., panāktā izdevumu
ekonomija 2004.gadā ir aptuveni Ls 31500.
11. Informācija par Valsts investīciju programmā ietverto
projektu realizācijai piešķirto budžeta līdzekļu
izlietojumu
Šādi projekti 2004.gadā netika
realizēti.
12. Personāla izglītošana un kvalifikācijas
paaugstināšana
2004.gadā paveiktais:
• izstrādāta SVA personāla profesionālās izaugsmes un karjeras
attīstības koncepcija;
• izstrādāta brošūra par personālvadības jautājumiem un iekšējo
darbību reglamentējošiem normatīviem dokumentiem;
• izstrādāta SVA darbinieku atbalsta un motivācijas programma,
kuras mērķis ir palielināt un noturēt SVA darbinieku
motivāciju;
• no SVA filiālēm pieņemti pārskati par medicīnas kadriem
(veidlapa nr.17) un aptaujas lapas, apkopotie dati iesniegti
Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju aģentūrā;
• pastāvīgi tiek uzturēta datu bāze par SVA darbinieku
profesionālo kvalifikāciju;
• atbilstoši normatīvajiem dokumentiem pastāvīgi tiek uzturēta
SVA darba aizsardzības sistēma;
• turpināts darbs pie SVA darbinieku ikgadējās
novērtēšanas.
Personāla kvalifikācijas paaugstināšana:
2004.gadā SVA speciālisti apmeklējuši 258 seminārus un kursus,
bijuši 511 iekšzemes komandējumos un 57 ārzemju komandējumos, kā
arī piedalījušies apmācībās ārzemēs, piemēram, ES Phare 2002.gada
Nacionālās programmas projekta Twinning Light Facility
apakšprogrammas “Kapacitātes stiprināšana sabiedrības veselības
un veselības veicināšanas institūcijās” ietvaros SVA sabiedrības
veselības speciālisti ieguva pieredzi “Robert Koch Institut”,
Berlīnē un “Landesinstitut fur den Offentlichen
Gesundheitsdienst”, Bīlefeldē, Vācijā. Lai arī 2004.gadā tika
samazināta SVA budžeta dotācija, kas ietekmēja darbinieku
apmācībai paredzēto līdzekļu apjomu, turpināta SVA darbinieku
kvalifikācijas paaugstināšanas koncepcijas realizācija.
13. Prognozes un plāni
13.1. Plānotie pasākumi
pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai
2005.gadā plānots:
• Paplašināt sadarbību ar ārvalstu un starptautiskajām
institūcijām, nodrošinot informācijas un pieredzes apmaiņu
sabiedrības veselības jomā;
• Piedalīties valsts uzraudzības sistēmas stiprināšanā, lai
nodrošinātu Eiropas Savienības prasībām atbilstošu sabiedrības
veselības aizsardzību epidemioloģiskās drošības pasākumu,
saimnieciskās vides faktoru, un publisko pakalpojumu sfērā;
• Izstrādāt un ieviest vienotu, labākajai ES praksei atbilstošu,
automatizētu infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības
datorsistēmu infekcijas slimību gadījumu uzskaitei, analīzei,
agrīnai uzliesmojumu identifikācijai un informācijas
izplatīšanai.
13.2. Plānotie pasākumi resursu lietderīgai un taupīgai
izmantošanai un administrēšanas sistēmas uzlabošanai
2005.gadā tiks turpināta prioritāšu noteikšana iepirkumu
veikšanai, kā arī pārskatīti un noteikti limiti atsevišķiem
izdevumiem (piem., saimniecības un kancelejas preču iegādei
u.c.). Tiks turpināts darbs pie SVA cilvēkresursu efektīvākas
izmantošanas.
13.3. SVA finanšu saistības
2004.gadā netika pieļauts būtisks kreditoru parādu pieaugums.
2004.gada beigās palielinājusies avansu norēķinu summa, līdz ar
to pieauguši kopējie debitoru parādi. Sakarā ar ievērojamu
budžeta dotācijas samazinājumu, 2005.gada beigās iespējams
kreditoru saistību pieaugums.
6.tabula. Norēķini par prasībām un
piegādātājiem, Ls*
*neieskaitot norēķinus PHARE projektu ietvaros, VOAVA vakcīnas un
pārmaksātos nodokļus.
14. Informācija par Valsts kontroles veiktajām pārbaudēm un to
rezultātiem
2004.gadā Valsts kontroles pārbaudes SVA
netika veiktas.
Direktora vietnieka medicīnas profilakses jautājumos p.i. G.Rozentāle
Direktora vietniece
administratīvajos jautājumos D.Irbe
Direktora
vietniece ārējās sadarbības un stratēģijas jautājumos
L.Vancoviča
Ķīmijas laboratorijas vadītāja
A.Selina
Mikrobioloģijas laboratorijas vadītājas p.i.
I.Selga
Virusoloģijas izmeklējumu laboratorijas
vadītāja V.Ī.Kalniņa
Valsts ieņēmumu dienesta informācija
Valsts ieņēmumu dienests paziņo, ka šādām personām ir anulēta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamās personas reģistrācijas apliecība:
Nr. |
Reģistrācijas kods |
Nosaukums / Vārds, uzvārds |
1. |
41503007694 |
SIA “AG GROUP” |
2. |
45403011789 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Aizkraukles Asfalts” |
3. |
40003491880 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “ALTA JB” |
4. |
40003393749 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “ANDRIJAŠS” |
5. |
10044610919 |
LARISA APREĻEVA |
6. |
45403011539 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “ARBIGERA” |
7. |
40003682733 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “ARKA KOMPĀNIJA” |
8. |
40003121471 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “CELTURS” |
9. |
41203021171 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “DomX” |
10. |
44103012235 |
SIA “EGLE & CO” |
11. |
17116511066 |
JURIS EGLĪTIS |
12. |
50002035901 |
Rīgas pilsētas A.Lorberga individuālais uzņēmums “EKZO” |
13. |
40003346693 |
SIA “ELEG GLANC” |
14. |
40003649940 |
SIA “GOLDEN FITNESS” |
15. |
40003555772 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “GRATERS” |
16. |
44103031819 |
SIA “HING” |
17. |
44102010951 |
I.Langa individuālais uzņēmums |
18. |
41502018489 |
Daugavpils pilsētas A.Belova individuālais uzņēmums “INARI” |
19. |
40003158262 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību firma “INKOMERC-V” |
20. |
40003450505 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “JURIDISKAIS BIROJS “ALIBI”” |
21. |
53603018001 |
SIA “K un V” |
22. |
40003444759 |
sabiedrība ar ierobežotu atbildību “KIKA & Co” |
23. |
42403011391 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “KORBIS” |
24. |
40003539176 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “KRISTIANN” |
25. |
44103029956 |
“M & I Plus” SIA |
26. |
20092013018 |
MIRDZA MISKA |
27. |
91300000436 |
BIRUTA OSIS |
28. |
04022912608 |
ALEKSANDRS PĒTERSONS |
29. |
40003414078 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “RENE UN KO” |
30. |
40003623693 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “RETORS SERVISS” |
31. |
40003595864 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “RIKS UN PETRA” |
32. |
40003427551 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Rimolats” |
33. |
49503002685 |
SIA “SILMET” |
34. |
44103025850 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “SILS N” |
35. |
42403002810 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “SOLO” |
36. |
40002068506 |
Individuālais komersants “SV GEORGIJS” |
37. |
23013512614 |
INGRĪDA TANNE |
38. |
40003712262 |
SIA “TOROSS-A” |
39. |
40003711820 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “VELTABALT” |
40. |
40003556250 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “VOLVITS” |
41. |
45402005766 |
Madonas rajona M.Bērziņa individuālais uzņēmums “VĒJU KALNS” |
42. |
40003199608 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “ZAVULONS” |
43. |
26016111158 |
VIKTORS ZENOVIČS |
Saskaņā ar likuma “Par pievienotās vērtības nodokli” 3.panta 82.daļu ar pievienotās vērtības nodokli apliekamā persona uzskatāma par izslēgtu no apliekamo personu reģistra, sākot ar dienu, kad Valsts ieņēmumu dienests ir publicējis laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” paziņojumu par apliekamās personas reģistrācijas apliecības anulēšanu.
Nr. |
Reģistrācijas kods |
Nosaukums / Vārds, uzvārds |
Izslēgšanas |
1. |
50003636581 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “ARTEFACT COSMETICS INTERNATIONAL” |
01.07.2005 |
2. |
48503003624 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “DOBELES CELTNIEKS” |
27.06.2005 |
3. |
40002101162 |
IK “FENICE 2” |
28.06.2005 |
4. |
40003386484 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Kokrūpniecības eksporta un importa aģentūra servisa centrs” |
30.06.2005 |
5. |
40003129865 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību Firma SIA “KĀKCIEMS” |
27.06.2005 |
6. |
42102008732 |
I.Cīrules tirdzniecības firma “LELDE” |
01.07.2005 |
7. |
41702001837 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LĪDUMS S” |
27.06.2005 |
8. |
42403001849 |
Mākslinieku sabiedrība “MĀKSLA R” |
29.06.2005 |
9. |
46601001275 |
SIA “PURMALĪTES” |
30.06.2005 |
10. |
49502002989 |
Bušmaņa individuālais veikals “ROZULA” |
29.06.2005 |
11. |
46102001355 |
Individuālais uzņēmums “RĪTS” |
29.06.2005 |
12. |
43603000953 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “SALVE” |
30.06.2005 |
13. |
40002090757 |
Individuālais komersants “SVETLANA-TIENS” |
30.06.2005 |
14. |
40102020313 |
Rīgas pilsētas E.Karpinska individuālais uzņēmums ražošanas komercfirma “U.N.T.” |
29.06.2005 |
15. |
41503019053 |
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “UNIVERSĀLVEIKALS PL” |
29.06.2005 |
16. |
44103019144 |
SIA “VIKA & KO” |
30.06.2005 |
17. |
44101021318 |
Līgatnes pilsētas I.Priedītes zemnieku saimniecība “ĶAUZERI” |
27.06.2005 |
Saskaņā ar likuma “Par pievienotās
vērtības nodokli” 3.panta 82.daļu ar pievienotās vērtības nodokli
apliekamā persona likvidācijas gadījumā uzskatāma par izslēgtu no
apliekamo personu reģistra, sākot ar likvidācijas pabeigšanas
dienu.
Paziņojums
Valsts ieņēmumu dienesta Kurzemes reģionālā iestāde paziņo, ka ir veikts nodokļu audits un pieņemts lēmums, kas uzliek par pienākumu šādam nodokļu maksātājam iemaksāt budžetā papildus noteiktos maksājumus:
Nr. |
Nodokļu maksātāja nosaukums NMR kods |
Lēmuma |
Papildus aprēķinātais nodoklis vai maksājums |
Summa |
1. |
IK “ROTANS”, nr.41202008208 |
23.05.2005.g. |
Pievienotās vērtības
nodoklis |
9856.27 |
Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem
un nodevām” 23.panta 13.daļu lēmums stājas spēkā paziņojuma
publicēšanas.
Papildus aprēķinātās summas jāiemaksā budžetā 30 dienu laikā pēc
paziņojuma publicēšanas.
Paziņojums
Valsts ieņēmumu dienesta Kurzemes reģionālās iestādes Muitas pārvalde paziņo, ka ir veikta pēcmuitošanas pārbaude un pieņemts lēmums pēcmuitošanas pārbaudes lietā, kas uzliek par pienākumu šādam nodokļu maksātājam iemaksāt budžetā papildus noteiktos maksājumus:
Nr. |
Nodokļa maksātājs, |
Lēmuma |
Muitas parādu maksājumu un citu normatīvajos aktos paredzēto maksājumu rezultātā radušies maksājumi un soda nauda |
Summa LVL |
1. |
Vladimirs Muhins, |
nr.176 |
Ievedmuitas nodoklis |
237,55 |
Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem
un nodevām” 23.panta 13.daļu lēmums stājas spēkā paziņojuma
publicēšanas dienā.
Papildus aprēķinātās summas jāiemaksā budžetā 30 dienu laikā pēc
paziņojuma publicēšanas.
Paziņojums
Pamatojoties uz likuma “Par nekustamo īpašumu atsavināšanu Latvijas Nacionālās bibliotēkas vajadzībām” 1.panta ceturto daļu un likuma “Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām” 5.pantu, Kultūras ministrija aicina RENATI DANCI GERARDI, pers. kods 14031940, un VITĀLIJU MĀRTIŅU DANCI, personas kods 19031936, līdz 2005.gada 25.jūlijam ierasties Latvijas Republikas Kultūras ministrijā, lai vienotos par taisnīgās atlīdzības apmēru par atsavināto īpašumu Rīga, Kuģu ielā 2, kadastra Nr.01000490090.