Par tiesvedību pret 11 dalībvalstīm telekomunikāciju jomā
Eiropas Komisija 7.jūlijā nosūtīja
vēstules vienpadsmit Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm par to,
ka tās nav pienācīgi īstenojušas ES noteikumus elektroniskās
saziņas, tostarp arī telekomunikāciju, jomā. Šā līguma pārkāpumu
tiesvedības kārta uzsākta pret dalībvalstīm Čehiju, Franciju,
Grieķiju, Ungāriju, Latviju, Lietuvu, Maltu, Poliju, Slovākiju,
Slovēniju un Somiju. Galvenie aktuālie jautājumi ietver nacionālo
telekomunikāciju regulatoru neatkarību, prasību nodrošināt numuru
pārnesamību un visaptverošu abonentu sarakstu, universālo
pakalpojumu operatoru norīkošanu un Eiropas neatliekamās
palīdzības dienesta numura 112 pieejamību.
“ES noteikumi, kas atver valstu telekomunikāciju pakalpojumu
tirgu, jāīsteno pilnīgi un pareizi, lai Eiropas patērētāji un
profesionālie lietotāji varētu pilnībā izmantot elektroniskās
saziņas pakalpojumu konkurences radītās priekšrocības, piemēram,
ātrgaitas interneta savienojumus un mobilos sakarus par pieejamām
cenām,” skaidroja informācijas sabiedrības un plašsaziņas
līdzekļu komisāre Vivjēna Redinga. “Mūsu mērķis ir paveikt
iecerēto un iespējami drīz pabeigt vienota tirgus izveidi šajā
svarīgajā tautsaimniecības nozarē.”
Kopš 2002.gada ES elektroniskās saziņas noteikumi ir veicinājuši
konkurenci, jauninājumus un investīcijas tādos pakalpojumos kā
platjoslas interneta piekļuve. Tie arī aizsargā patērētāju
intereses jomās, kurās konkurence vēl nav pietiekami
attīstījusies. Eiropas Komisija ir apliecinājusi, ka tā izmantos
visas piešķirtās pilnvaras, lai nodrošinātu šo noteikumu pareizu
īstenošanu, un šogad jau uzsākusi tiesvedību pret desmit
dalībvalstīm.
Pēdējā pārkāpumu tiesvedības kārta skar jautājumus, kas tieši
saistīti ar lietotājiem un dalībvalstu nacionālo regulatoru
režīmu efektivitāti. Lielākā daļa procesu vēl ir to pirmajā posmā
(oficiāla paziņojuma vēstule), citi savukārt jau sasnieguši
pirmstiesas posmu, kad tiek nosūtīts argumentēts
atzinums:
Valsts |
Šīs kārtas aktuālais jautājums |
Posms |
Čehija |
Numuru pārnesamība nav
pieejama mobilo tālruņu abonentiem. |
Oficiāla |
Francija |
Vēl joprojām nav izveidots visaptverošs abonentu saraksts iespiestā formā vai uzziņu dienests, kurā būtu apkopota informācija par visiem fiksēto un mobilo tālruņu abonentiem |
Oficiāla |
Grieķija |
Vēl joprojām nav izveidots visaptverošs abonentu saraksts iespiestā formā vai uzziņu dienests, kurā būtu apkopota informācija par visiem fiksēto un mobilo tālruņu abonentiem |
Oficiāla |
Ungārija |
Tikai tie uzņēmumi, kas spēj piedāvāt visus universālo pakalpojumu komponentus, var pretendēt uz norīkošanu par universālo pakalpojumu operatoru |
Oficiāla |
Latvija |
Numuru pārnesamība nav
pieejama mobilo un fiksēto tālruņu abonentiem. |
Argumentēts |
Lietuva |
Nav izveidots visaptverošs abonentu saraksts iespiestā formā vai uzziņu dienests, kurā būtu informācija par visiem mobilo tālruņu abonentiem |
Oficiāla |
Malta |
Nav izveidots visaptverošs abonentu saraksts iespiestā formā vai uzziņu dienests, kurā būtu apkopota informācija par visiem fiksēto un mobilo tālruņu abonentiem |
Oficiāla |
Polija |
Numuru pārnesamība – nav
pieejama ne fiksēto, ne mobilo tālruņu abonentiem. |
Argumentēts
|
Slovākija |
Nav izveidots visaptverošs abonentu saraksts iespiestā formā vai uzziņu dienests, kurā būtu informācija par visiem fiksēto un mobilo tālruņu abonentiem |
Oficiāla |
Slovēnija |
Vairāki operatoru pienākumi
saistībā ar konkurences veicināšanu, kas bija iekļauti
vecajos noteikumos, ir atsaukti pirms vajadzīgās tirgus
analīzes pabeigšanas saskaņā ar jaunajiem
noteikumiem. |
Oficiāla |
Somija |
Regulatora neatkarība –
ministrijai ir tiesības noteikt regulējamos tirgus; tā arī
kontrolē valdības īpašumtiesības uz vairākiem
operatoriem. |
Oficiāla |
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā