Latvijas deputāti, paužot nožēlu par jauno un veco dalībvalstu pretrunām struktūrfondu sadalē
Nāciju Eiropas grupas Latvijas
deputāti pauž dziļu nožēlu par veco un jauno ES dalībvalstu krasi
atšķirīgajām interesēm, Eiropas Parlamentam lemjot par Komisijas
piedāvātajiem jaunajiem strukturālo fondu likumdošanas
priekšlikumiem. Šīsnedēļas balsojumā Parlaments noraidīja
vairākas jaunajām Eiropas Savienības dalībvalstīm, tostarp
Latvijai, būtiskas normas, tādējādi pirmoreiz parlamentā atklāti
iezīmējot jauno un veco dalībvalstu pretrunas.
Ar Parlamenta vairākuma atbalstu šīsnedēļas sēdē tika nolemts arī
Kohēzijas fondiem piemērot līdz šim tikai uz struktūrfondiem
attiecināto procedūru, kas paredz, ka līgumu noslēgšana projekta
ietvaros veicama divu gadu laikā pēc tā apstiprināšanas.
Debatēs plenārsēdē Guntars Krasts norādīja, ka procedūras
piemērošana Kohēzijas fondam “var novest tieši pie pretēja
rezultāta — sasteigtas projekta sagatavošanas un ieviešanas,
neefektīvas un nelietderīgas Eiropas Savienības nodokļu maksātāju
naudas izlietošanas. Tas arī ievērojami samazinās jauno
dalībvalstu Kohēzijas fondu līdzekļu absorbcijas
iespējas”.
Roberts Zīle atgādināja: “Jau tagad Latvijas gadījumā,
piemēram, sarežģītajos dzelzceļu projektos mēs bieži prasījām
pagarinājumus. Pēc šā balsojuma jārēķinās ar vēl saspringtāku
grafiku.”
Kā vēlāk uzsvēra G.Krasts, “izskatās, ka balsojums
varētu nozīmēt veco ES dalībvalstu mēģinājumu ES budžetu
“pavilkt” uz savu pusi. Tas arī faktiski nozīmē, ka ES budžeta
apjoms nepieaugs un mēs gandrīz droši varam nerēķināties ar
lielākiem finanšu resursiem”.
Kopumā četru likumdošanas
dokumentu paketē parlamenta deputātu vairākums noraidīja
priekšlikumu saglabāt pārvietošanās ierobežošanas pašreizējo
termiņu uzņēmumiem, kas saņem Kopienas finansējumu. Šobrīd
likumdošanā noteikts, ka uzņēmumam nav atļauts mainīt savu
atrašanās vietu piecus gadus, taču Komisijas jaunais priekšlikums
paredz, ka to nedrīkstēs darīt septiņus gadus. G.Krasts
norādīja, ka šis labojums ir “krasā pretrunā ar vienotā tirgus
principiem, ierobežo konkurenci un Eiropas Savienības
pamatbrīvības”.
Cita starpā, jauno dalībvalstu
deputātiem neizdevās panākt, lai tiktu atbalstīta norma, kas
turpmāk atļautu PVN izmaksas ieskaitīt Eiropas Reģionālās
attīstības fonda (ERAF) projektu izmaksās. Kā uzsvēra
R.Zīle, “šīs pārmaiņas īpaši ietekmēs nelielās
pašvaldības un nevalstisko organizāciju sektoru, kuram jau šobrīd
ir ļoti ierobežoti resursi projektu līdzfinansēšanai”.
G. Krasts: “Ar skumjām jāsecina, ka vecās dalībvalstis,
lai arī apsveica apvienošanos kā lielu politisku sasniegumu,
brīžos, kad tiek skartas valstu intereses, cēlo ideju aizmirst.
Šis balsojums tam ir jau otrais apliecinājums pēc tam, kad
budžeta sarunās jaunās dalībvalstis izrādījās vairāk gatavas
kompromisam.”
Inese Vaidere: “Pašreizējā struktūrfondu sadales
kārtība lielā mērā iemiesos principu: jo mazāka un trūcīgāka ir
valsts, jo mazāku atbalstu tā saņem un jo mazākas būs tās
izaugsmes iespējas. Tādējādi šis princips nonāk pretrunā ar mērķi
– sniegt atbalstu reģioniem ar zemāku ienākumu līmeni un augstāku
bezdarbu. Nav tik svarīgi tas, ka jaunās valstis šādi var saņemt
mazāk atbalsta līdzekļus, bet gan tas, ka tiek ierobežotas
iespējas ātri attīstīties un tuvināties vidējam ES līmenim.
Vecajām ES dalībvalstīm būtu jābūt dziļi ieinteresētām jauno
dalībvalstu ātrā attīstībā, lai ES izveidotos ekonomiskais
līdzsvars. “Poļu santehniķis’’, kas lielā mērā ietekmēja
referenduma par konstitūciju rezultātus Francijā, ir tikai viens
no piemēriem, kā ekonomiskās atšķirības var ietekmēt ES nākotni.
Tāpēc veco dalībvalstu reģionu atbalstīšana, kas ir saņēmuši
finansējumu jau desmitgadēm, vairs nav īsti pamatojama. Tā jau
sāk līdzināties sociālajam pabalstam.”