Mīti un patiesība par veselības aprūpi Latvijā
Nevienam Latvijā nav noslēpums, ka mūsu valsts atvēlētais finansējums veselības aprūpei (procentos no iekšzemes kopprodukta – IKP) ir mazākais Eiropas Savienībā (ES). Ar tādiem veselības rādītājiem kā vidējais mūža ilgums, jaundzimušo mirstība, mirstība no sirds un asinsvadu slimībām mums lepoties nav pamata. Taču, problēmas veselības aprūpē, piemēram, gaidīšana rindās pēc ārstniecības pakalpojumiem, ir visās ES dalībvalstīs un to iedzīvotāji, atbildot uz jautājumu, kas viņus valstī neapmierina, kā pirmo min tieši veselības aprūpi. Tiesa gan, ir viens izņēmums – Īrija, kurā 80 procenti aptaujāto pauž apmierinātību ar šo ikvienam tik svarīgo jomu.
Veselības ministrijas valsts sekretāra vietnieks Rinalds Muciņš Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Virzība uz valsts budžeta finansējumu
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta
Veselības ministrijas (VM) valsts sekretāra vietnieks Rinalds
Muciņš, ES nav veselības aprūpes kopējas politikas, ir tādas
vispārējas vadlīnijas kā sabiedrības veselības uzlabošana, dzīves
kvalitātes un dzīves ilguma paaugstināšana. Tas, kā ik valsts šos
mērķus sasniedz, ir tās ziņā, jo veselības aprūpe ir cieši
saistīta ar valsts ekonomisko attīstību, nacionālām
īpatnībām.
Pašlaik ES pārsvarā ir divi veselības aprūpes finansēšanas modeļi
– valsts budžeta finansējums un sociālā apdrošināšana, kad
strādājošie veic iemaksas, lai saņemtu ne tikai sociālos
pakalpojumus (pensijas, pabalstus), bet arī medicīniskos
pakalpojumus.
Jautāts, kurš modelis dominē, R.Muciņš atbild, ka šajā ziņā
valstis sadalās puse uz pusi. Sociālā apdrošināšana ir Vācijā,
Francijā, Beļģijā, Nīderlandē, Lielbritānijā, Skandināvijas
valstīs, Spānijā. Latvijā, kā zināms, veselības aprūpei ir valsts
budžeta finansējums atšķirībā no kaimiņiem igauņiem, kuriem ir
sociālā apdrošināšana.
Vai mūsu izvēlētais finansēšanas modelis nav par iemeslu
hroniskajam naudas trūkumam veselībai?
R.Muciņš atbild noliedzoši, sakot, ka visā Eiropā ir viena
tendence – virzība uz valsts budžetu. Arī sociālās apdrošināšanas
valstīs ir ievērojama valsts budžeta dotācija veselībai.
Apdrošināšanas modeļa pievilcība ir cilvēku motivācija veikt
iemaksas un rūpēties par savu veselību, jo zini, ka pats par to
maksā. Mīnuss ir tas, ka Eiropa strauji noveco, samazinās to
nodokļu maksātāju skaits, kas veic šīs iemaksas, un tāpat
pārējiem valstij ir jādotē šie pakalpojumi. Jāatgādina, ka pēc
kara, kad valstis ieviesa šo modeli, bija dzimstības bums,
demogrāfisko krīzi neviens negaidīja. Turklāt gan Vācijā, gan
Francijā ir 10 procenti bezdarbnieku, un arī šiem cilvēkiem ir
jānodrošina pieeja veselības aprūpei. Un tieši abās minētajās
valstīs ar katru gadu palielinās valsts finansējums. Bez tam, kā
atzīst R.Muciņš, ar strādājošo motivāciju veikt iemaksas arī ir
tā, kā ir. Jo veselības aprūpes pakalpojums nav pabalsts vai
pensija, ko varētu liegt cilvēkam, kurš nav veicis iemaksas.
Jebkurā gadījumā neatliekamā medicīniskā palīdzība (kas ir 80
procenti no visiem ārstniecības pakalpojumiem) 21.gadsimta Eiropā
ir nodrošināta ikvienam.
Valsts budžeta finansējuma priekšrocība ir tā nesasaiste ar
iedzīvotāju vecuma struktūru, bet nav noliedzama saikne ar valsts
kopējo ekonomisko attīstību. Valstīs ar budžeta finansējumu
veselības aprūpei izdevumi ir zemāki nekā sociālās apdrošināšanas
gadījumā, un cilvēku neapmierinātība ar sistēmu lielāka. Sociālās
apdrošināšanas modelī, kā jau teikts, ir lielākas izmaksas, bet
augstāka kvalitāte un lielāka cilvēku apmierinātība.
Vai šos modeļus nevar apvienot? R.Muciņš stāsta, ka tas jau
notiek daudzās valstīs, neesot nevienas valsts, kurā būtu tikai
sociālā apdrošināšana, jo skaitliskā mazākumā esošo nodokļu
maksātāju iemaksas vien nevar nodrošināt veselības aprūpi visiem
iedzīvotājiem. Kā uzsver amatpersona, ja Latvija nepaaugstinās
nodokļus, pie pašreizējā nodokļu maksātāju skaita nav jēgas
mainīt Latvijas sistēmu, jo galarezultātā naudas daudzums
nemainīsies. Tas mainītos, ja ieviestu jaunu nodokli tieši
veselībai. Taču tas būtu pretēji ne tikai valsts politikai
nodokļu sloga samazināšanas virzienā, bet arī neatbilstu
sabiedrības vēlmēm. Ir risks, ka, paaugstinot nodokļus, pieaugtu
nelegālie ienākumi un cerētā efekta nebūtu. Turklāt, zinot, ka
neatliekamā medicīniskā palīdzība tiks nodrošināta ikvienam,
daļai neapzinīgāko iedzīvotāju arī nebūs motivācijas maksāt
“veselības nodokli”. Kā stāsta R.Muciņš, tā ir arī Igaunijas
problēma, kur 10 procenti iedzīvotāju nav apdrošināti. Vislielākā
bēda ir ar ilgstošajiem bezdarbniekiem.
Arī vēsturiski, izsekojot veselības aprūpes finansēšanai,
redzams, ka sākotnēji cilvēki paši sedza savus izdevumus par
ārstēšanos, tad radās privātā apdrošināšana, pēc tam sociālā,
līdz beidzot nonāca pie valsts budžeta finansējuma.
Rietumeiropā aktuāla tēriņu mazināšana
Eiropas aktuālajā dienaskārtībā
veselības aprūpē ir divi jautājumi: kā mazināt arvien pieaugošos
tēriņus, un kā tos padarīt arvien efektīvākus? Daudzviet ES nav
populāri runāt par līdzekļu pieaugumu veselībai, jo dot vairāk
valstis vairs nespēj, tās ir sasniegušas maksimumu, piemēram,
Vācija un Zviedrija tam tērē 10 un 11 procentus no IKP. Taču tas
nenozīmē, ka tur visas vajadzības būtu apmierinātas un sabiedrība
negribētu vēl vairāk. R.Muciņš stāsta, ka, piemēram, Vācijā tiek
izdarīts spiediens uz valdību, lai valsts apmaksātu
saulesbrilles, jo presē daudz runā par ultraozona caurumiem virs
Vidusjūras. R.Muciņš ir pārliecināts, ka, Latvijai sasniedzot
zināmu labklājības līmeni, notiks asas diskusijas, lai valsts
apmaksātu, piemēram, tetovējumu izņemšanu. Attīstoties
tehnoloģijām un medikamentiem, būs arvien jaunas iespējas un
cilvēki gribēs, lai apmaksā aizvien vairāk un vairāk. Taču pat
bagātāko valstu budžeti nav bezizmēra.
ES tāpat kā Latvijā aizvien vairāk runā par ambulatoru
pakalpojumu attīstību, profilaksi un veselības veicināšanu. Te
gan jāteic, ka Latvijā veselības veicināšanai no veselības
aprūpes budžeta šogad atvēlēti vien 0,3 procenti. R.Muciņš
solīja, ka finansējums noteikti tiks palielināts, taču nevar
atstāt bez palīdzības cilvēkus, kas diemžēl jau ir slimi. Jo
veselību veicinošie pasākumi rezultātus nesīs vien pēc desmit
divdesmit gadiem.
Indivīda un sabiedrības interešu sadursme
Lai nauda veselībā tiktu izmantota
efektīvi, no 1.jūlija Latvijā attiecībā uz kompensējamiem
medikamentiem mūsu valstī darbojas references princips – proti,
valsts konkrētajā zāļu grupā no medikamentiem ar vienādu ķīmisko
sastāvu un iedarbību apmaksā tikai lētāko preparātu. Ja pacientam
nepieciešams dārgāks, starpību sedz viņš pats. R.Muciņš stāsta,
ka tas darīts atbilstoši valsts politikai – nodrošināt varbūt
mazāku pakalpojumu un medikamentu klāstu taču pēc iespējas
plašākai iedzīvotāju grupai.
Un te rodas jautājums: vai indivīda rūpes par savu veselību
vienmēr sakrīt ar sabiedrības interesēm? Atbilde ir – nē. Taču
paradoksāli, ka sabiedrība to nespēj pieņemt. R.Muciņš min vienu
piemēru. Ja pie konkrētā veselībai atvēlētā finansējuma valstij
jāizšķiras, vai par lielu naudas summu izdarīt vienam sirds
slimniekam sarežģītu operāciju (runa nav par neatliekamo
medicīnisko palīdzību), vai par šo pašu naudas summu vakcinēt
1000 bērnus, piemēram, pret difteriju, tad sabiedrības interesēs
būtu pēdējais. Taču tad spēlē iesaistās masu mediji, kas stāsta
nevis par 1000 no saslimšanas pasargātiem bērniem, bet izstāsta
emocionālu stāstu par šo sirdsslimnieku un politiski tiek
nospriests naudu investēt atbilstoši indivīda, nevis sabiedrības
interesēm.
R.Muciņš uzskata, ka indivīda un sabiedrības interešu sadursme
Latvijā ir pat aktuālāka nekā citur ES, jo mums ir hipertrofēta
stacionārā aprūpe un samērā vāja primārā aprūpe, kā arī trūkst
sabiedrības veselības speciālistu. Līdz ar to ļoti tiek izceltas
slimnīcu un to pacientu problēmas, taču ļoti klusi dzirdamas
ģimenes ārstu balsis par izdarītajām vakcinācijām un
profilaktiskajām apskatēm, kā arī riskiem, kas draud, ja šī
profilakse netiek veikta. Pilnīgi citas iespējas ir ārstēt vēzi,
kas atklāts pirmajā stadijā un citas, ja atklāj jau stipri
ielaistu audzēju. R.Muciņš atzīst, ka veselības aprūpē lēmumi
reizēm ir nežēlīgi, taču tie būtu jāpieņem par labu sabiedrības
vairuma interesēm. Jo indivīdam vienmēr ir iespēja meklēt naudu,
lai apmaksātu to, ko valsts nav spējīga. Tādēļ ir ziedojumu
tālruņi, fondi, galu galā ir privātā veselības
apdrošināšana.
Izvērtējot Latvijas veselības aprūpes sistēmu uz citu ES
dalībvalstu fona, R.Muciņš atzīst, ka pagaidām daudzi veselības
rādītāji mums ir krietni zem ES vidējā līmeņa. Taču, ja salīdzina
gaidīšanas ilgumu rindā pie speciālista vai uz stacionāru, tad
reti kurā valstī tas esot mazāks nekā Latvijā. Piemēram,
Lielbritānija pirms diviem gadiem izstrādāja programmu, lai
atsevišķās saslimšanās gaidīšanu rindā samazinātu no 36 mēnešiem
uz 24. Daudzās valstīs šīs rindas ir saistītas ne tik daudz ar
finansējuma, kā speciālistu trūkumu. Jo, ja Austrumeiropas ārsti
dodas strādāt uz Rietumeiropu, tad turienes speciālisti aiziet
darbā uz Ameriku, Kanādu. Tādēļ daudzas “vecās” dalībvalstis
cenšas piesaistīt ārstus un medicīnas māsas no savām bijušajām
kolonijām.
R.Muciņš arī uzsvēra, ka, protams, ir jābūt zināmam naudas
daudzumam sistēmā, lai tā spētu pilnvērtīgi funkcionēt, taču
galvenais tomēr ir tā efektīva izmantošana, jo ir maldīgi
iedomāties, ka ar lielāku finansējumu vien var sasniegt labākus
sabiedrības veselības rādītājus.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv