Kultūras nami kā pretmets komerckultūrai
Lai valsts kultūrpolitiku neveidotu haotisku un fragmentāru, “Latvijas kultūrkartēšanas” projektā viena gada laikā paredzēts apzināt kultūras un tautas namu reālo stāvokli. Pēc tam pašvaldībām sniegs rekomendācijas un Kultūras ministrija (KM) lems par valsts investīciju nepieciešamību un to, kuras iestādes būtu jāslēdz. “LV” uz sarunu aicināja Daci Jurku, Tautas mākslas centra (TMC) kultūras un tautas namu atbildīgo speciālisti (kopš 2004.gada 2.februāra) un Daci Neiburgu, KM valsts sekretāra vietnieci, kuras kopīgiem spēkiem izstrādājušas ministrijas stratēģiju šajā jomā.
Ogres kultūras nams Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Bez akreditācijas neizdzīvot
Trijos gados būtu jāpabeidz
kultūras namu un tautas namu akreditācijas process, nošķirot
saieta namus un nosaucot lietas īstajos vārdos. Šobrīd daudzās
iestādēs nav darbinieku amatu aprakstu, iestāžu gada plānu,
budžeti tiek sastādīti nemākulīgi. “Vietējās pašvaldības
akreditācijā vairāk saskata draudus, nevis labumu un jau
izrādījušas zināmu pretestību,” pastāstīja D.Jurka. “Nereti
pagastveči pieprasa kvalitatīvu un interesantu kultūras pasākumu
noorganizēt par 100 latiem, kas ir absurds. Kultūras namiem
daudzviet nav atsevišķas juridiskas personas statuss un skaidri
definēta gada budžeta. Savukārt, lai startētu Eiropas Savienības
projektos, kultūras namiem nav līdzfinansējuma un pretendentu
atlases kritēriji ir noteikti pārāk augsti. Tāpēc daudzi kolēģi –
kultūras un tautas namu vadītāji neuzdrošinās veidot jaunrades
pulciņus, dibināt mākslinieciskās pašdarbības kolektīvus
apstākļos, kad kājas ķeras skatuves dēļos un griesti drūp uz
galvas.”
Tāpat kultūras namu vadītāji, atbilstoši LR darba likumdošanai,
nevar samaksāt saviem darbiniekiem par virsstundām vai piešķirt
brīvdienas dubultā, kaut gan darba laiks ir nenormēts un algas
ļoti pieticīgas. Atsevišķiem pašdarbības (amatierteātru vai
tautas deju) kolektīvu vadītājiem nabadzīgākās pašvaldības
noteikušas atalgojumu tikai 20, 30, 60 vai 80 latu mēnesī, tāpēc
Kultūras ministrijai steidzami vajadzētu izstrādāt algu
palielināšanas skalu, kam būtu rekomendējošs raksturs.
D.Jurka atzīst, ka “par kultūras darbiniekiem ar misijas apziņu
ir jāpiedzimst, lai pietiktu dūšas nepārtraukti pašizglītoties,
veiksmīgi risināt konfliktsituācijas, nenoraidot visu jauno un
nezināmo”. Daudzi pašvaldību vadītāji kultūras iestāžu vadītājus
ieceļ draudzības vai lokālās politikas apsvērumu vadīti,
neorganizējot uz šiem amatiem atklātus un objektīvus konkursus.
Kultūras jomā strādājošo neadekvāti zemais, profesionālajai
kvalifikācijai neatbilstošais atalgojums un neskaidrība par
karjeras perspektīvām sekmē labāko speciālistu aizplūšanu no
nozares.
Kultūras nami kā bastions
“Kultūras namiem būtu jātop par
pretmetu masu kultūrai un komerckultūrai, par latviešu tautas
nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanas, analīzes un
popularizēšanas vietām. Diemžēl daudz ko uztveram kā pašsaprotamu
un kā neaizsargājamu kultūras vērtību, kamēr tā pēkšņi izgaist.
Dzīvojam laikmetā, kad unificētās patērētāju kultūras iespaidā
nozīmīgas lietas izzūd, bet jaunieši neapzinās savu latvisko
identitāti un pieslejas tam, par ko jūsmo visa pasaule,”
situāciju skarbi kritizē D.Neiburga.
Eksperti ir izpētījuši, ka kultūras nami vairs nav privileģētās
pozīcijās, tiem ir par varītēm jāsacenšas ar visu atpūtas un
brīvā laika pavadīšanas industriju – naktsklubiem, krogiem,
sporta centriem u.t.jpr.
Negatīvā un pozitīvā pieredze
Dace Neiburga visas Latvijas
pašvaldības iedala divās lielās grupās: vienā ir pašvaldību
vadītāji un speciālisti, kuri augstu vērtē kultūras lomu
pašvaldības dzīvē, kvalitatīvas dzīves telpas uzturēšanā un
intelektuālās sabiedrības daļas piesaistīšanā, kā arī izprot
kultūras resursu (muižu, svētvietu, teiku, dižkoku) saglabāšanu
saistībā ar tūrisma un amatniecības attīstību, kas vēlāk nestu
stabilus ienākumus. Piemēram, Madonu var dēvēt par “kultūras
lielpilsētu”, jo tā ņem aizdevumus, lai atjaunotu kultūras namus
un muzejus, celtu jaunu bibliotēku. Struktūras kvalitatīvā
stāvokļa nozīmi kultūras procesā pierāda Jelgavas kultūras nams,
jo pēc tā rekonstrukcijas apmeklētāju skaits palielinājies piecas
reizes. Uz turieni brauc uzstāties profesionāli mūziķi, un
jelgavnieki vairs netur skapī savas goda drānas. Jau 2002.gada
1.februārī tika izveidota Jelgavas pilsētas pašvaldības aģentūra
“Kultūra”, kas pilda Jelgavas kultūras namu (Centrālais kultūra
nams un kultūras nams “Rota”) un Kultūras centra funkcijas.
2003.gadā uz Jelgavas pašvaldības finansējumu pretendēja 29
kolektīvi, kas visi saņēma pašvaldības dotāciju: 7 kori, 12 deju
kolektīvi, 3 teātri, 2 tautas lietišķās mākslas studijas,
gleznošanas studija, koklētāju ansamblis, vokālais ansamblis,
folkloras kopa un pūtēju orķestris. 2002.gadā Iecavas pašvaldība
sagatavoja valsts investīciju projektu Iecavas kultūras nama
grīdas klājumam un arī saņēma atbalstu. 2004.gadā Brunavas
pašvaldība izstrādāja investīciju projektu 2005.–2008.gadam
Grenctāles kultūras nama jumta un fasādes remontam (renovācijai)
un tika saņemts daļējs finansējums.
Uz otro grupu attiecināmas pašvaldības, kas pieradušas: gan jau
kāds visu nokārtos viņu vietā, tāpēc savās problēmās vaino
valsti. “Ir jāizvērtē, kuros kultūras un tautas namos ir nākotnes
potenciāls, kur ar mazu naudu var sasniegt milzu efektu, un kuros
nekad nebūs iespējams pilnīgi noslogot visas telpas,” secina
D.Neiburga.
KM vadība uzskata, ka kultūras un tautas nami nedrīkst iet pa
vieglāko ceļu, pārtopot par spēļu zālēm, diskozālēm, bāriem,
lietoto apģērbu noliktavām un veikaliem, kas neatgriezeniski
iedragātu to reputāciju un atstumtu inteliģentos
apmeklētājus.
Kultūras un tautas namu izdzīvošana slēpjas iespējā kļūt par
kultūras dzīves centru, kur pensionāriem, politiski
represētajiem, invalīdiem, daudzbērnu ģimenēm u.c. interešu
grupām tiktu nodrošināta saviesīgā dzīve, tādējādi saliedējot
vietējo sabiedrību. D.Neiburga pauda pārliecību, ka “mērķis –
nodrošināt minimālo kultūras pakalpojumu grozu visās pašvaldībās
ir sasniedzams”.
Savukārt D.Jurka, Kultūras darbinieku biedrības pārstāve, divreiz
gadā organizējot tikšanās ar kolēģiem novados un reizi divos
gados rīkojot lielās konferences “pleca sajūtai”. D.Jurka
norādīja, ka joprojām nav strikti iezīmēta valsts un vietējo
pašvaldību pārraudzība pār kultūras un tautas namiem, daudzviet
tie ir atstāti savā vaļā. “Mūsuprāt, nevienu kultūras vai tautas
nams nebūtu jāver ciet, katram jāatrod sava seja un pielietojums
saskaņā ar vietējo iedzīvotāju vēlmēm. Kultūras nama stāvoklis ir
daļa no vietējās pašvaldības tēla.”
Prioritārais uzdevums – celt izglītības līmeni
Saskaņā ar sabiedriskajai
apspriešanai nodotajām KM “Kultūrpolitikas vadlīnijām” kā nākamo
soli pēc nacionālās programmas “Kultūra” (2000.–2010.g.)
izstrādes, secināts, ka administratīvi teritoriālās un reģionālās
reformas kavēšanās apgrūtina reģionālās kultūrpolitikas izstrādi
un īstenošanu, īpaši kultūras decentralizācijas principa
ievērošanu. Mazinās kultūras un kultūrizglītības pieejamība mazāk
nodrošinātajiem sabiedrības slāņiem, arī pensionāri ir spiesti no
kultūras baudīšanas atteikties materiālu apsvērumu dēļ. Novārtā
atstāta bērnu un jauniešu kultūrpolitika, tai trūkst auglīgas
sasaistes ar mūžizglītības politiku. Kultūra noteikti varētu
sekmēt pieaugušo pārkvalificēšanu mūža izglītības aspektā,
noārdot sienu starp formālo un neformālo izglītību un palīdzot
visās profesijās noderīgo radošo spēju izkopšanu, amatniecības
iemaņu apgūšanu kultūras un tautas namu kursos. To varētu
atbalstīt gan Nodarbinātības valsts dienests, gan amatnieku
biedrības, spriež D.Neiburga.
Pēc D.Jurkas teiktā, no aptuveni 2000 kultūras un tautas namos
nodarbinātajiem speciālistiem tikai 900 ir ieguvuši augstāko
izglītību kādā specialitātē, bet izglītība kultūras menedžmentā
un mārketingā ir vien pārdesmit cilvēkiem. Nesen Tautas mākslas
centram piešķirts akreditētas tālākizglītības iestādes statuss,
pēc programmas licencēšanas tam būs tiesības izsniegt oficiālas
apliecības kvalifikācijas celšanas kursu beidzējiem. TMC ir
atvērtas filiāles Bauskā, Liepājā, Valkā un Jēkabpilī, turklāt
Rīgas lektoru darbu apmaksā Kultūrkapitāla fonds. Kursi ilgst 160
stundas jeb 2,5 gadus.
Kultūras ministrija sadarbībā ar Izglītības ministriju vēlas
nevis izglītot vienkārši gudrus un inteliģentus kultūras
darbiniekus, bet gan elastīgus, plaša profila speciālistus, kas
būtu konkurētspējīgi Eiropas Savienības darba tirgū. Tāpēc būtu
jānojauc esošās robežas starp augstskolu programmām, kas ļautu
studentiem brīvi komplektēt savu izglītību no dažādiem
priekšmetiem. Pirmās progresīvās iestrādnes ar kultūras
menedžmenta programmām ir Daugavpils universitātē, Latvijas
Kultūras akadēmijā, Baltijas Krievu institūtā un Latvijas
Kultūras koledžā, kur pieejamas arī nepilna laika studijas,
turpretī Liepājas Pedagoģijas akadēmija pati nav spējusi radīt
profesionālu programmu kultūras darbiniekiem un atteikusies no
TMC piedāvātās līdzdalības.
Arvīds Deģis
Uzziņai:
Pēc KM speciālistes Daces Grigorjevas sniegtajām ziņām, Latvijā pavisam uzskaitīti 553 (vai 554) kultūras nami, tautas nami, kultūras centri un pašvaldības aģentūras, no tiem Kurzemes novadā – 97, Vidzemē – 125, Latgalē – 142, Zemgalē – 85, Pierīgā – 106. Vidēji katrā pagastā ir viens kultūras nams. Tajos pagastos (Jelgavas rajona Svētes pagasts, Liepājas rajona Kazdangas pagasts u.c.), kur vispār nav kultūras namu vai tautas namu, kultūras procesu nodrošināšanai sadarbība notiek ar pagasta skolām, izmantojot to telpas. Kultūras un tautas namos ir morāli un fiziski novecojusi materiāltehniskā bāze un infrastruktūra, proti, vairāk nekā 40 procentos šo kultūras iestāžu nav datoru (ap 35% iestāžu ir tikai viens dators), ap 60 procentos nav pat faksa aparātu. Interneta pieslēgums ir tikai nedaudz virs 30 procentiem no visiem kultūras un tautas namiem. Informāciju tehnoloģijas jomā kultūras un tautas namos ir katastrofāls stāvoklis. No 554 kultūras un tautas namiem remontdarbi veikti 110 iestādēm. Vislabākā situācija ir Rīgas rajonā (no 24 kultūras namiem remontdarbi veikti 18) un Balvu rajonā (no 18 kultūras namiem remontdarbi veikti 7), slikta situācija ir Ludzas rajonā (no 22 kultūras namiem remontdarbi bijuši tikai 2), Valkas rajonā (no 22 remonts veikts tikai vienā). Konstatēts, ka rekonstrukcija veikta republikas nozīmes pilsētu kultūras namos (Liepāja, Ventspils, Valmiera, Jelgava) un bagātāko pagastu kultūras namos.