Nokļūt līdz Jūrmalai – ar ērtībām un bez tām
Saules dāsnums vilināt vilina brīvdienu izklaides un veldzi meklēt ūdens tuvumā. Izvēloties atpūtas vietu, bieži priekšroka tiek dota tieši jūras krastam. Kaut pēdējo gadu laikā atpūtnieku skaits aug arī citās Rīgas jūras līča pludmalēs, līdera vieta joprojām pieder Jūrmalai. Kāds ir vispiemērotākais – ātrākais, lētākais un parocīgākais – veids, lai nokļūtu Jūrmalā, ir vērts padomāt pirms došanās ceļā.
Pieprasījums pēc maršruta “mikriņiem”, neraugoties uz karsto sauli, ir liels. Brauktgribētājiem jābruņojas ar pacietību, stāvot rindā no pusstundas līdz stundai Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Jāņem vērā, ka gribētāju nokļūt jūras krastā nedēļas nogalēs ir daudz vairāk nekā darba dienās. Tādēļ, izvēloties jebkuru sabiedriskā transporta veidu, nāksies paciest sen zināmas neērtības – rindas un saspiestību.
Elektrovilciena nekomfortablais lētums
Ar nožēlu jāsecina, ka
elektrovilcieni līnijā Rīga – Tukums joprojām kursē četru
vagonu sastāvā. Akciju sabiedrības “Pasažieru vilciens”
Mārketinga un stratēģiskās attīstības daļas vadītājs Edgars
Kreits stāsta, ka uzņēmuma rīcībā tāpat kā aizvadītajā gadā ir 23
ritošie sastāvi un tie visi atrodas uz līnijām. “Strādājam bez
rezervēm. Jūrmalas līnijā, operatīvi reaģējot uz laika prognozēm,
diennaktī tiek norīkoti 54 elektrovilcieni. Pēdējās brīvdienās
kursēja 58. Ja salīdzina ar gada citiem mēnešiem, šajā līnijā
diennaktī kursē tikai 46 elektrovilcieni.”
Pieprasītākais laiks nokļūšanai uz Jūrmalu ir no pulksten 12 līdz
14, savukārt atpakaļceļā sastrēgumstundas ir no 18 līdz 20.
E.Kreits secina, ka cerēt uz izmaiņām šovasar ir veltīgi. “A/s
“Pasažieru vilciens” tagad ir bezzaudējumu kompānija. Pēc
iestāšanās Eiropas savienībā (ES) uzņēmums vairs nesaņem
subsīdijas no VAS “Latvijas dzelzceļš”, tāpēc zaudējumus par
pasažieru pārvadājumiem sedz valsts. Pēdējās valsts investīcijas
vagonu un ritošā sastāva rekonstrukcijai bija piešķirtas
2002.gadā. Tie bija 3,1 miljons latu. Modernizācijas projektu 86
vagonu rekonstrukcijai par ES Eiropas reģionālās attīstības fonda
(ERAF) līdzekļiem, domājams, varēs sākt īstenot 2006.gada
janvārī.”
Sarunā ar a/s “Pasažieru vilciens” amatpersonu noskaidrojās, ka
Jūrmalas līnijas elektrovilciena vagonu skaitu pasažieru
pieprasītākajā laikā palielināt nav iespējams, jo uzņēmumam
vienkārši nav tehniskā kārtībā esošu rezerves vagonu. Tas nozīmē,
ka, nebraucot no galastacijas vienā vai otrā virzienā, bet
vēloties iekāpt kādā vidusposma stacijā, pasažieri “karstajās”
stundās riskē palikt uz perona un gaidīt nākamo, aiznākamo vai
pat aizaiznākamo vilcienu. Savukārt pārpildītajos vagonos
nokļuvušajiem nāksies pasvīst, kājās stāvot, un izbaudīt
līdzbraucēju neapmierinātību par garām spraukšanos. Šīs
neērtības, pēc E.Kreita vārdiem, esot paciešamas biļešu
demokrātisko cenu dēļ.
Maršruta mikroautobusa plusi un mīnusi
Jūrmalā var ērti nokļūt arī ar
maršruta mikroautobusu, ja vien ir pacietība nostāvēt gandrīz
stundu rindā. Tā ir bieži sastopama situācija ne vien brīvdienās,
bet arī saulainās darba dienās. Pieprasījums pēc maršruta
“mikriņiem”, kas trīs līnijās Rīga – Dubulti, Rīga –
Sloka, Rīga – Jaunķemeri uz Jūrmalu kursē teju ik pa desmit
minūtēm, neraugoties uz karsto sauli un vienmuļo stāvēšanu
līkloču rindā, ir liels. Arī biļetes cena pagaidām palikusi
nemainīga – 50 santīmi. Jāpiebilst arī, ka elektrovilciena
biļešu cena par braucienu Rīga – Majori izmaksā tikpat cik
brauciens ar maršruta mikroautobusu.
Tikušam transportā, pasažierim atliek vien priecāties par
sēdvietu un mierīgu prātu pārlaist zināmās transporta sastrēgumu
vietas uz tiltiem. Savukārt kājās stāvētāji ērti nejutīsies, jo
brauktgribētāju ir ļoti daudz, tādēļ nāksies braucienu pārciest
kā siļķēm mucā. Transporta sastrēgumi pirms Lielupes tilta uz
maršruta mikrobusiem neattiecas, ja vien satiksmi ceļa posmā līdz
tam nav nobloķējis kāds satiksmes negadījums.
Līdzīgi kā vilcienu līnijās arī pieprasījums pēc “mikriņiem” ir
ievērojami lielāks “karstajās” stundās. Tad arī iekāpšana
transportā ārpus galastacijas būs līdzvērtīga veiksmei
loterijā.
Personīgā auto diskrētais šarms
Arvien vairāk ģimeņu izvēlas
braukšanu līdz jūrai ar personīgo transportu. Lai gan Lielupes
tilts un jaunais caurlaižu punkts ar 12 jauniem biļešu automātiem
un jaunu braukšanas kārtību ir nodots ekspluatācijā, pēdējā
nedēļas nogale pierādīja, ka pirms tilta joprojām veidojas
sastrēgumi. Par to, ka “korķis” izveidojies jau pie “Siemens”
ledus halles, svētdien ap pusdienas laiku ziņoja vairākas
radiostacijas, brīdinot neizvēlēties šo braukšanas maršrutu
nokļūšanai Jūrmalā.
Jūrmalas domes Sabiedrisko attiecību dienesta vadītājs Edmunds
Imša kā sastrēguma vienīgo iemeslu minēja uz autoceļa piecas
gandrīz vienlaikus notikušās autoavārijas. Garajā rindā gaidot,
vairākām mašīnām bija pārkarsuši dzinēji, tādējādi veidojot vēl
liekus ceļa nosprostojumus. Šie faktori kavēja satiksmi un mašīnu
plūsmas virzību cauri caurlaižu punktam.
Kāda sastrēguma aculieciniece, kas pirmdien vērsās “LV”
redakcijā, stāstīja, ka sastrēgumi uz ceļa bija arī pēc avarējušo
automašīnu novākšanas no braukšanas joslām. Par sastrēguma
iemeslu sieviete nosauca neefektīvo iebraukšanas biļešu iegādes
kārtību. Domes pārstāvis E.Imša “LV” šo iemeslu noliedza. “Lai
nekavētu autovadītāju, pie katra automāta strādā darbinieks, kas
saņem iebraukšanas maksu – vienu latu – un pretī
izsniedz jau sagatavotu biļeti.” E.Imša uzsvēra, ka caurlaižu
punktā visu diennakti dežurē pašvaldības policija. Tās uzdevums
ir novērst sastrēgumu veidošanos un regulēt vienmērīgu satiksmes
plūsmu cauri biļešu automātu joslām. “Vienlaikus darbojas gan 12
jaunie, gan pieci vecie biļešu automāti. Pieļaujam, ka
autovadītāji vēl nav īsti pieraduši pie jaunās caurlaižu kārtības
un tos mulsina vecie biļešu automāti. Šonedēļ plānojam vecos
automātus noņemt, lai satiksme būtu maksimāli
efektīva.”
Foto: Toms Kalniņš, A.F.I. |
Neapmierinātību par mašīnu plūsmas
regulējumu pirms caurlaižu punkta svētdien bija tiesīgi izteikt
arī autobraucēji, kas vēlējās nogriezties uz apvedceļa Ventspils
virzienā. Jūrmalas virzienā braucošo mašīnu plūsma bija
nobloķējusi arī malējo, uz apvedceļu novirzošo joslu, tādējādi
sastrēgumā bija spiesti iegult arī visi tie, kam ceļa mērķis
bija, piemēram, Ventspils. Aculieciniece stāstīja, ka automašīnu
plūsma normāli virzījās vienīgi pa kreiso joslu, pa kuru
pārvietojas sabiedriskais transports un automašīnas ar
pastāvīgajām Jūrmalas caurlaidēm.
Iebraucot ar personīgo transportu Jūrmalā, iebraukšanas biļete ir
vienlaikus atļauja novietot automašīnu pilsētas bezmaksas
autostāvvietās vai stāvēšanai atļautās vietās. “Šonedēļ domes
Drošības un kārtības jautājumu komitejas sēdē ir paredzēts
pārrunāt gan sastrēguma problēmas pirms Lielupes tilta, gan
pārskatīt un izvērtēt apstāšanās un stāvēšanas aizlieguma zīmju
izvietojumu pilsētas teritorijā,” stāstīja E.Imša. Runātājs
neiebilda, ka automašīnas novietošanas iespēja ielu malās
brīvdienās varētu būt apgrūtinoša, jo pilsētas autostāvvietās
vietas visu Jūrmalas viesu automašīnām nepietiek. Ierobežotas ir
arī četru ekskluzīvo maksas autostāvvietu iespējas. E.Imša
norādīja, ka Jūrmalas domes priekšsēdētāja Inese Aizstrauta
aicinājusi pašvaldības policiju atpūtas sezonā nebūt
birokrātiskiem burta kalpiem un par nebūtiskiem pārkāpumiem
iebraucējus nesodīt.
Aprēķinot brauciena ar personīgo transportu izmaksas vienā
virzienā, summu veido iebraukšanas maksa (viens lats) un
degvielas cena. Salīdzinājumā ar elektrovilciena vai maršruta
mikroautobusa biļešu cenām tas ir dārgāk un, kā pierādīja
svētdienas pieredze, nekādas ekonomijas nav arī laika ziņā.
Rāmais veloprieks
Īpaši nesteidzoties un izbaudot
gar vēl padomju laikā izbūvētā Rīgas – Jūrmalas veloceliņa
malām esošos dabas skatus, divriteņu īpašnieki apmēram stundas
laikā no Pārdaugavas var nokļūt Lielupes stacijā. Velobraucēju
skaits ar katru gadu pieaug, un aktīvos atpūtniekus pedāļus minam
Jūrmalas virzienā un atpakaļ, īpaši brīvdienās var vērot pa
elektrovilciena logu, kamēr sliežu ceļš rit paralēli veloceliņa
līkločiem.
Veloceliņš vijas pa vientuļām vietām, vairākās vietās šķērso
priežu mežu. Zinātāji iesaka labāk braukt bariņos, bet nebraukt
pa vienam, īpaši vakara stundās. Bez šaubām, šis ir vislētākais
un arī veselīgākais veids, kā nokļūt Jūrmalā.