Ko EK pārmet Latvijai?
Jau pirms vairākām dienām izskanēja ziņa par Eiropas Komisijas (EK) sākto tiesvedību pret Latviju par pārkāpumiem telekomunikāciju jomā. Tomēr vēl aizvien trūkst precīzas informācijas par valstij izvirzīto pretenziju saturu.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
EK pārstāvniecības Latvijā sniegtā
informācija liecina, ka Latvijai un vēl 10 Eiropas Savienības
(ES) dalībvalstīm tiek pārmesta nepietiekama ES elektroniskās
saziņas un telekomunikāciju noteikumu ieviešana. Galvenās
pretenzijas skar nacionālo telekomunikāciju regulatoru
neatkarības, numuru pārnesamības, universālo pakalpojumu
operatoru norīkošanas un Eiropas neatliekamās palīdzības dienesta
numura pieejamības jautājumus. Tiesvedība sākta arī pret Čehiju,
Franciju, Grieķiju, Ungāriju, Lietuvu, Maltu, Poliju, Slovākiju,
Slovēniju un Somiju.
ES informācijas sabiedrības un plašsaziņas līdzekļu komisāre
Vivjena Redinga norādīja: “ES noteikumi, kas atver valstu
telekomunikāciju pakalpojumu tirgu, jāīsteno pilnīgi un pareizi,
lai Eiropas patērētāji un profesionālie lietotāji varētu pilnībā
izmantot elektroniskās saziņas pakalpojumu konkurences radītās
priekšrocības, piemēram, ātrgaitas interneta savienojumus un
mobilos sakarus par pieejamām cenām.” V.Redinga arī uzsvēra, ka
EK mērķis ir iespējami drīz pabeigt vienota tirgus izveidi
elektronisko sakaru nozarē.
Nav pamata datu publiskošanai
Diemžēl pagaidām trūkst konkrētas
un nepārprotamas informācijas par tieši Latvijai izteikto
pārmetumu saturu. Neoficiāli avoti vēsta, ka iebildumi attiecas
uz mūsu valstī izveidotajiem un pieejamajiem telefonsakaru
abonentu sarakstiem. Proti, sarakstos apkopota informācija
gandrīz tikai par fiksētā telekomunikāciju operatora SIA
“Lattelekom” abonentiem, bet par mobilo telefonsakaru abonentiem
šādi dati nav pieejami.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) sabiedrisko
attiecību nodaļas vadītāja Līga Rimšēviča atzina, ka regulators
vēl aizvien nav saņēmis oficiālu informāciju par tiesvedības
iemesliem. Tāpēc nav īstas skaidrības nedz par Latvijai
izvirzītajām pretenzijām, nedz par darāmo trūkumu novēršanai.
Pieņemot, ka pārmetumi attiecas uz mobilo telefonsakaru abonentu
saraksta trūkumu, vienkāršs un ātrs problēmas atrisinājums,
visticamāk, nav gaidāms.
L.Rimšēviča paskaidroja, ka ikvienam abonentam ir tiesības
izvēlēties – ļaut publiskot savus datus vai ne. Turklāt, veidojot
sarakstu, būtu jālemj, cik plaša informācija par abonentiem
sniedzama – vai sarakstā iekļaut tikai vārdu un uzvārdu vai arī
adresi un citus datus. Šobrīd mobilo sakaru operatoru un SPRK
rīcībā esošā informācija par abonentiem ir konfidenciāla.
Publiski pieejami vien daļas juridisko personu – mobilo
telefonsakaru abonentu – dati. Lai spertu soļus EK prasību
izpildei, jāiepazīstas ar oficiālā dokumenta saturu. Tad būtu
iespējams lemt, vai uzlikt par pienākumu operatoriem publiskot
savu abonentu sarakstus. Taču jāņem vērā, ka regulatora lēmumu
iespējams pārsūdzēt Administratīvā procesa kārtībā. Turklāt būtu
problemātiski apkopot priekšapmaksas karšu lietotāju datus. Kā
uzsvēra L.Rimšēviča, pagaidām nav tiesiska pamata, lai
operatoriem izvirzītu prasību par klientu datu publiskošanu.
Citādi ir ar “Lattelekom” – prasība publiskot abonentu sarakstu
savulaik bija iekļauta fiksēto telefonsakaru operatora universālā
pakalpojuma saistībās, un uzņēmums šo prasību arī izpildījis.
Iespējama kļūda informācijā
Latvijas Telekomunikāciju
asociācijas (LTA) izpilddirektors Jānis Lelis sarunā ar “Latvijas
Vēstnesi” apšaubīja, vai tiešām EK prasa publiskot mobilo
telefonsakaru abonentu sarakstu. Viņš izteica pieņēmumu, ka
visticamāk, plašsaziņas līdzekļos nokļuvusi uz kļūdainu tulkojumu
balstīta informācija, un Latvijai patiesībā tiek pārmests
statistikas datu trūkums. Proti, mūsu valstī nav pieejama pilnīga
informācija par mobilo telekomunikāciju operatoru abonentu
skaitu. Šādi dati ikvienā valstī nepieciešami, lai būtu iespējams
pētīt nozares tirgus situāciju, kā arī lai varētu pretendēt uz
investīciju piesaisti un ES līdzekļiem projektu realizācijai.
J.Lelis paskaidroja, ka jābūt publiski pieejamai informācijai,
piemēram, par viena vai otra operatora klientu skaitu atsevišķās
apdzīvotās vietās, kā arī par abonentu un priekšapmaksas karšu
lietotāju skaitu. Kā norādīja LTA izpilddirektors, šī EK prasība
ir būtiskāka par agrāk Latvijai izteiktajiem pārmetumiem, jo citi
trūkumi lielākoties jau novērsti vai tiks novērsti tuvākajā
laikā. Savukārt statistikas datu pieejamību var nodrošināt
SPRK.
Kā vakar pavēstīja Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību
nodaļas vadītāja Sarma Kočāne, arī ministrijā vēl nav saņemts
oficiāls dokuments, kurā būtu atspoguļots tiesvedības sākšanas
fakts un tās pamats.
Juris Bārtulis, “LV”